LOKALIZACE OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D. PODPŮRNÁ INOVAČNÍ INFRASTRUKTURA 5. VYBRANÉ ODVĚTVOVÉ INSTITUCE PRO PODPORU EKONOMICKÝCH AKTIVIT 2 ¡jejich smyslem je všestranná podpora zejména podnikatelských aktivit v kontextu naplňování společensky žádoucích potřeb a činností = všestranné výhodné partnerství pro všechny zainteresované subjekty ¡jsou založeny na synergii mezioborové a meziinstitucionální spolupráce veřejného a soukromého sektoru ¡nabízejí potenciál dodatečného růstu a rozvoje zúčastněných subjektů a růstu jejich konkurenceschopnosti ¡podpora vědy a výzkumu, sdílení a/nebo generování inovací, technologických postupů, informací, kompetencí, znalostí a zkušeností apod. Øjeden z lokalizačních faktorů při rozhodování firmy o jejím umístění na daném místě KLASTRY ¡soubor regionálně propojených a odvětvově seskupených ekonomických subjektů (firem) a přidružených institucí a organizací (zejména institucí terciárního vzdělávání), jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich konkurenceschopnosti ¡firmy si navzájem stále v produkční - obchodní rovině konkurují, ale díky vzájemné dobrovolné spolupráci ve vybraných „problémových“ oblastech (vzdělávání zaměstnanců, přístup ke stejným dodavatelům, spolupráce s výzkumnými a vývojovými kapacitami, spolufinancování výzkumu, sdílení technologické infrastruktury apod.), mohou řadu svých individuálních omezení překonat a získat konkurenční výhodu 3 „Klastry jsou místní koncentrace vzájemně propojených firem a institucí v konkrétním oboru. Klastry zahrnují skupinu provázaných průmyslových odvětví a dalších subjektů důležitých pro hospodářskou soutěž. Obsahují např. dodavatele specializovaných vstupů, jako jsou součásti, stroje a služby, a poskytovatele specializované infrastruktury. Klastry se často rozšiřují směrem dolů k odbytovým kanálům a zákazníkům, a do stran k výrobcům komplementárních produktů a společnostem v průmyslových odvětvích příbuzných z hlediska dovedností, technologií nebo společných vstupů. Mnoho klastrů také zahrnuje vládní či jiné instituce – jako např. univerzity, normotvorné agentury, výzkumné týmy či obchodní asociace – které poskytují specializovaná školení, vzdělávání, informace, výzkum a technickou podporu.“ (Porter, 1990) KLASTRY ¡výhody členství v klastru se projevují v oblastech jakými jsou informace, komunikace, spolupráce, vzdělávání, poradenství a lobbying, PR a marketing, produktivita, inovace, internacionalizace, či konkurenceschopnost ¡klastr může zlepšit výsledky společností do nich zapojených, zvýšit počet inovací, iniciovat vznik nových firem, zvýšit export, přilákat atraktivní investice, podpořit výzkumnou základnu nebo podpořit rozvoj regionu ¡přínosy pro firmy: ¡poskytují úspory z rozsahu a snižují náklady ¡snižují omezení menších firem a zvyšují specializaci ¡zvyšují místní konkurenci a rivalitu ¡zvyšují moc a hlas menších firem ¡podněcují vládu k investicím do specializované infrastruktury ¡umožňují efektivní propojení a partnerství 4 https://www.businessinfo.cz/navody/klastry-pruvodce#!&chapter=1 ¡účastníci klastrů vytváří platformu pro vzájemnou interakci zúčastněných subjektů → základní účastníky klastru tvoří zejména zástupci průmyslu, dále vlády, akademické obce či finančních institucí, které doplňují účastníci se specifickými funkcemi a vlastnostmi NÁRODNÍ KLASTROVÁ ASOCIACE (K 5/2022) 5 https://www.nca.cz/ Šipka s nepatrným zakřivením VĚDECKOTECHNICKÁ CENTRA/PARKY ¡jedná se o aktivitu či infrastrukturu (průmyslová zóna, podnikatelské prostory), která zajišťuje organizované partnerství mezi akademickou sférou, organizacemi výzkumu a vývoje a podnikovou sférou, a to za podpory veřejného sektoru (zejména místního a regionálního) za účelem podpory inovací a konkurenceschopnosti daného území a místních firem → přispívající k růstu ekonomické úrovně regionu prostřednictvím podpory rozvoje a růstu firem ¡vznikají z iniciativy výrobních, obchodních a dalších podnikatelských subjektů ¡zaměřují se především na velké projekty, za kterými stojí mezinárodní korporace ¡lokalizace v blízkosti univerzit → rychlý transfer informací z výzkumu do firem → partnerství ve výzkumu a vývoji mezi univerzitami a podnikatelskou sférou → pomáhají při růstu nových podniků a podporují jejich ekonomický rozvoj (na pozadí inkubace inovací a investic) ¡jejich součástí jsou obvykle podnikatelské a inovační centra (BIC) či inkubátory, viz dále ¡ 6 "Vědecký park je organizace řízená odborníky, jejímž hlavním cílem je zvyšovat bohatství společnosti prostřednictvím podpory kultury inovací a zvyšovat konkurenceschopnost přidružených firem a znalostně založených institucí. Aby bylo tohoto cíle dosaženo, vědecký park stimuluje a řídí tok znalostí a technologií mezi univerzitami, výzkumnými ústavy, podniky a trhem; park napomáhá vzniku a rozvoji inovačně založených firem prostřednictvím inkubace a zakládání spin-off firem; park společně s kvalitními prostory a zařízením nabízí i další služby s přidanou hodnotou.” (Světová asociace vědeckých parků; http://www.iasp.ws) Společnost vědeckotechnických parků ČR: https://www.svtp.cz/ DALŠÍ INSTITUCE ¡BICs (Business innovation centres) ¡vícefunkční instituce (město, kraj, VŠ), které byly založeny za účelem vytvoření vhodného prostředí pro podporu vzniku nových a rozvoje existujících malých a středních firem s inovačním potenciálem, efektivní výrobou a vysokou flexibilitou mající předpoklady k dlouhodobému působení na trhu a vytvoření nových pracovních příležitostí v regionu ¡orientují se na podporu, pomoc a konzultace + další doplňkové služby (nabídka financování projektů apod.) ¡instituce, která prostřednictvím svých aktivit podporuje v regionu rozvoj inovací prostřednictvím vytváření, sdílení a testování nápadů a mezinárodní transfer technologií a mezinárodní spolupráci ve výzkumu a vývoji. ¡Start-up (Start-upová centra) ¡nově založený či začínající podnikatelský subjekt, který se na základě nápadu - „kreativní“ inovativní koncepce a za využití vyspělých technologií realizuje podnikatelský nápad, rychle se rozvíjí, byť na začátku fungoval v podmínkách extrémní nejistoty a rizika a s nízkými počátečními náklady → značný potenciál rychlého růstu a „rozšiřitelnosti“, dosažení rentability, životaschopnosti a stability → transformace na standardní firmu ¡Facebook, Google, Uber, SpaceX, Rohlik.cz, Kiwi.com 7 více také na: https://www.czechinvest.org/cz/Sluzby-pro-municipality/Online-akademie-pro-starosty/Socialni-infras truktura/Podpurna-inovacni-infrastruktura DALŠÍ INSTITUCE ¡technologická platforma ¡nejčastěji se jedná o sdružení odvětvově totožných či příbuzných průmyslových podniků, malých a středních podniků, výzkumných a finančních institucí, organizací podílejících se na výzkumu, vývoji a inovacích v daném průmyslovém odvětví, orgánů veřejné správy, případně uživatelů a spotřebitelů ¡v odvětvích strojírenství, energetiky, dopravy, zemědělství, chemie apod. ¡cílem je příprava vizí a strategických dokumentů rozvoje dané hospodářské oblasti (odvětví) + rozvoj a posilování kooperace v oblasti průmyslu, podpora efektivního využívání prostředků, podpora, koordinace a ucelení vazeb mezi vědou, výzkumem a průmyslem či také např. prosazování společných zájmů na státní i evropské úrovni ¡podnikatelský inkubátor ¡soukromá společnost anebo instituce zřízená samosprávným orgánem (např.. krajem) jako přidružené pracoviště vysokých škol a universit, která pomáhá novým a začínajícím malým a středním firmám (Start-upům) formou poskytování služeb (školení, poradenství, pronájem prostor, sdílení kontaktů, asistenční služby apod.) + vytváření pracovních míst a podpora podnikatelského prostředí v lokálních komunitách 8 DĚKUJI ZA POZORNOST.