LOKALIZACE OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ DOC. ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D., MBA Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné ÚVODNÍ DVOJ-SEMINÁŘ OBSAH 1.formální náležitosti prezentací 2.dokumenty na OPF 3.volba tématu BP a psaní BP 4.vědecké metody 5.státní závěrečné zkoušky (průběh, otázky) 6.odborné literární zdroje (WoS, Scopus aj.) 7.databáze dat k zahraničnímu obchodu (ČSÚ, Eurostat, WTO) 8.citace 9.ostatní (projektová činnost, doporučení, rady nakonec) 10.odborné praxe (doc. Nevima) 1) FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI PREZENTACÍ §je potřeba odlišit o (1) jaký typ prezentace se jedná (výuková, o výzkumu, o projektu, o BP, o zpracované seminární práci ), (2) komu je určen, (3) zda je podmínkou využít již předpřipravenou formu prezentace, (4) zda jsou stanoveny jiné požadavky na prezentaci (rozsah snímků) a (5) kolik mám na něj času (pokud je stanoven) → tomu odpovídá i struktura prezentace ¡ §prezentace má být stručná, jasná a jednoduchá (slouží jako opora přednášejícímu) §podřídit prezentaci CÍLI §text je rozložen na celý snímek a písmo je dostatečně velké §je potřeba dbát na pravopis (dramatycké chybi) a homogenní úpravu textu, je žádoucí snímky číslovat §první snímek: identifikace přednášejícího, název tématu a zařazení + logo/obrázek §myšlenky zformulovat do hesel a ty pak rozvést v mluveném komentáři §obecně platí: čím méně, tím lépe (pravidlo 5x5, pět řádků s max. pěti slovy, max. je 7x7) 1) FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI PREZENTACÍ §dbát na grafickou stranu prezentace a barvy (střídmost), kontrast, animace se příliš nedoporučují, dbát na jednotnost grafiky a její čitelnost!, ilustrace používat v rozumné míře, nepoužívat automatické časování §zajistit si náhradní zdroj prezentace (nespoléhat jen na flash disk), zjistit kompatibilitu softwaru (doporučuje se export do PDF) §prezentaci lze doplnit odklady, které se rozdají účastníkům před začátkem prezentace (např. grafy, schémata apod., která by byla špatně v PowerPointu vidět) §všichni jsme nervózní a můžeme zapomenout, co jsme chtěli říct (je to normální) §nesedět (mohou být výjimky), udržovat oční kontakt, přiměřeně gestikulovat, hovořit jasně, dostatečně hlasitě, správným tempem, spisovně, ne-monotónně §neučit se prezentaci nazpaměť, nečíst (do podkladů nahlédnout lze) §k prezentovaným či převzatým informacím je potřeba uvést zdroj, případně datum 2) DOKUMENTY ¡https://manualy.opf.slu.cz/start ¡IS; odkaz „Studium“ ¡Fakulta / Další odkazy / Dokumenty a povinně zveřejňované informace / Vnitřní předpisy a normy SU OPF (po přihlášení) : https://www.slu.cz/opf/cz/vnitrnipredpisyanormyopf?_fid=3693 ¡disk L: po přihlášení do Novellu je disk L standardně k dispozici například v Průzkumníku, v Total Commanderu, v Tomto počítači apod. Návod jak se na disk L vzdáleně dostat: 1) do vyhledávače zadejte: https://files.opf.slu.cz/NetStorage/ 2) přihlaste se svým uživatelským jménem a heslem 3) vlevo ve složkách přejděte na "DriveL@USERS" (disk L) 4) vpravo najděte složku např. "tureckova" (musíte posunout šipkou dole ke konci) 5) ve složce Public se již orientujte podle příslušných adresářů 3) VOLBA TÉMATU BP A PSANÍ BP 1.výběr tématu v Tematikonu (jaro) nebo dříve po vzájemné dohodě s potenciálním vedoucím práce ¡klíčové je mít data!!! 2.přihlášení k tématu v IS (začátek října) ¡vedoucí práce téma odsouhlasí v IS 3.editace tématu – vytvoření Zadání v IS (do konce října) ¡k vytvořenému Zadání v IS se lze průběžně vracet a ukládat ho ¡Pokyn děkana č. 02/2022 - Postup při tvorbě zadání závěrečných prací (vždy ten nejaktuálnější) ¡termíny v Zadání reflektují harmonogram vzdělávací činnosti pro daný AR 4.tvorba závěrečné práce (podzim, zima, začátek jara) ¡Pokyn děkana č. 02/2020 - Úpravy, zveřejňování a ukládání závěrečných prací 5.odevzdávání částí textu práce dle dohody či harmonogramu vedoucímu práce, konzultace, úpravy textů apod. 6.odevzdání hotové a svázané práce (včetně vloženého Zadání) ve dvou vyhotoveních na katedru do termínu stanoveného v časového harmonogramu, nejlépe dle dohody přímo s paní Adamovou (jaro následujícího roku) 7.volba oponenta práce a zajištění vyhotovení oponentního posudku ¡posudek současně zpracovává i vedoucí práce, posudky jsou k dispozici v IS, student má možnost se s nimi seznámit 4) VYBRANÉ VĚDECKÉ METODY ¡obecné: rešerše, deskripce, abstrakce, konkretizace, analýza, syntéza, indukce, dedukce, klasifikace, predikce, analogie, komparace, verifikace…. ¡empirické obecné: pozorování, měření a experimentování (→ primární data) ¡dotazování, dotazníkové šetření (pomocí dotazníku…) ¡matematicko-statistické: regrese, korelace, shluková analýza, faktorová analýza…. ¡specifické: metody měření regionálních disparit (bodová metoda….), metody ekonomicko-geografické, metody měření příjmových nerovností, metoda n-úhelníku ….. (konkrétně dle obsahu práce) ¡ ¡data jsou primárního nebo sekundárního charakteru ¡popis zvolených metod by měl být součástí BP 5) STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY (PRŮBĚH, OTÁZKY) 1.průběh se řídí aktuálním pokynem děkana: Pokyn děkana č. 1/2022 Organizační zajištění státních závěrečných zkoušek a jejich průběhu ¡https://www.slu.cz/opf/cz/file/cul/d1502345-550f-49a1-89eb-b701ac7b0364 2.otázky ke SZZ jsou k dispozici např. přes Manuály nebo na: https://www.slu.cz/opf/cz/osszszzokruhy 3.komise a rozdělení studentů jsou k dispozici v IS/studium ¡…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ¡harmonogram – průběh ¡prezentace BP, otázky ¡role zapisovatele, komise ¡dress code ¡občerstvení, poděkování K prezentacím je proděkanátem pro vědu a výzkum připraven seminář (formální náležitosti), je vhodné pak hotovou prezentaci k SZZ ještě prokonzultovat s vedoucí závěrečné práce. Odborné semináře jsou připraveny proděkanátem také i k tvorbě Zadání a psaní závěrečné práce. 6) ODBORNÉ LITERÁRNÍ ZDROJE (WOS, SCOPUS AJ.) §Web of Science §https://www.webofscience.com/wos/woscc/basic-search §Scopus §https://www.scopus.com/search/form.uri?display=basic#basic §standardně přes vyhledávače §přes knihovnu e-zdroje (https://www.slu.cz/opf/cz/ukkdatabaze) § §najít a přečíst si (informace k první individuální prezentaci na seminář) SLACH, O., RUMPEL, P., KOUTSKÝ, J. (2008): Měnící se význam tvrdých a měkkých faktorů rozvoje. Sborník příspěvku z mezinárodního kolokvia o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 15-24. ISBN 978-80-210-4625-2. 7) DATABÁZE DAT K ZAHRANIČNÍMU OBCHODU §vždy je třeba hledat a hledat! §Český statistický úřad | ČSÚ (https://www.czso.cz), např. §Úvod > Statistiky > Zahraniční obchod > Zahraniční obchod se zbožím §Úvod > Statistiky > HDP, národní účty (HDP výdajovou metodou – vývoz+dovoz) §Úvod > Statistiky > Věda, výzkum a inovace > Pohyb high-tech zboží přes hranice §data jsou k dispozici jen pro národní úroveň (NUTS1) §Eurostat (https://ec.europa.eu/eurostat), např. §European Commission/Eurostat/Data/Database nebo Statistics by theme nebo Statistics A-Z §World Trade Organization| WTO (https://www.wto.org) §https://stats.wto.org §Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development)| OECD (https://www.oecd.org) §https://data.oecd.org/ 8) CITACE (NENÍ CITAČNÍ ZÁZNAM, JAKO CITAČNÍ ZÁZNAM) ¡na OPF se řídíme citačním záznamem uvedeným v Pokynu děkana č. 02/2022 - Postup při tvorbě zadání závěrečných prací ¡Ve vědeckém světě existuje celá řada možností pro formát citací, např.: ¡MDPI and ACS Style ¡Turečková, K.; Martinát, S.; Nevima, J.; Varadzin, F. The Impact of Brownfields on Residential Property Values in Post-Industrial Communities: A Study from the Eastern Part of the Czech Republic. Land 2022, 11, 804. https://doi.org/10.3390/land11060804 ¡AMA Style Turečková K, Martinát S, Nevima J, Varadzin F. The Impact of Brownfields on Residential Property Values in Post-Industrial Communities: A Study from the Eastern Part of the Czech Republic. Land. 2022; 11(6):804. https://doi.org/10.3390/land11060804 ¡Chicago/Turabian Style Turečková, Kamila, Stanislav Martinát, Jan Nevima, and František Varadzin. 2022. "The Impact of Brownfields on Residential Property Values in Post-Industrial Communities: A Study from the Eastern Part of the Czech Republic" Land 11, no. 6: 804. https://doi.org/10.3390/land11060804 ¡celá řada dalších vydavatelství a publikací má vlastní formu pro citační záznamy 9) OSTATNÍ §projektová činnost, zapojení studentů §pomocné vědecké síly (pomvědky) §ankety – učitel roku, hodnocení výuky §senát (malý a velký) § §dotazníky k výzkumu → vytvořit skupinu a sdílet je navzájem mezi zahraničními firmami, na které máte kontakt (vlastní databáze kontaktů na zahraniční firmy) DOPORUČENÍ A RADY NAKONEC (1) 1.Student se naučí orientovat se ve jménech, osloveních a titulech vyučujících. A toto používá jak v písemné, tak v osobní komunikaci. 2.Student dodržuje ve všech formách komunikace (osobní, telefonické, písemné) základní pravidla slušného a profesního jednání (pozdrav, oslovení, sdělení požadavku, poděkování, podpis, uvedení ročníku, oboru a forma studia). Pro komunikaci s vyučujícími bude využívána pouze školní e-mailová adresa. 3.Student upřednostňuje s vyučujícími nejlépe osobní kontakt. Jednoduché dotazy lze řešit e-mailem. Na e-maily studentů nemají vyučující povinnost okamžitě reagovat. Na zbytečné a „hloupé“ dotazy vyučující reagovat nemusí. 4.Pokud však učitel nereaguje delší dobu na obvyklé maily, je potřeba zkontrolovat složku Spam a Nevyžádaná pošta, kam může dopis učitele spadnout. 5.Student je povinen seznámit se s podmínkami realizace kurzu, pravidly pro psaní seminárních či závěrečných prací a dalšími informacemi a požadavky vyučujícího, na které bude pedagogem upozorněn. Tyto požadavky jsou veřejně přístupné v IS, na publicu či stránkách fakulty. převzato a upraveno z DOPORUČENÍ PRO STUDENTY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ ÚPPV DOPORUČENÍ A RADY NAKONEC (2) 6.Dříve než se student obrátí s dotazem na vyučujícího, zjistí si, zda není možné dohledat si informace sám na stránkách fakulty či přímo v informacích poskytnutých vyučujícím. 7.Student přichází do výuky včas. Při zpoždění se vyučujícímu řádně omluví s uvedením důvodu svého zpoždění. 8.Student se aktivně účastní a/nebo sleduje výuku. Pokud bude trávit čas výuky jiným způsobem, vyučující jej může z výuky vyloučit a zapsat mu absenci. Je slušností při výuce nejíst a nekoukat stále do telefonu. 9.Student při psaní seminárních či závěrečných bakalářských či diplomových prací dodržuje autorskou etiku, nesmí opisovat, přebírat nebo publikovat cizí myšlenky či výsledky jiných autorů bez uvedení jejich původního zdroje. 10.Při zadávání a zpracování BP či DP má student povinnost seznámit se s aktuálními předpisy a postupy. 11.Student si bez předchozího souhlasu pedagoga nepořizuje fotografie z výuky a nepořizuje zvukové nahrávky bez souhlasu pedagoga. 12.Student pravidelně sleduje svoji mailovou poštu, kde se nejdříve dozví aktuální sdělení vyučujícího, změny ve výuce či konzultačních hodinách aj. převzato a upraveno z DOPORUČENÍ PRO STUDENTY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ ÚPPV DĚKUJI ZA POZORNOST.