Trh, nabídka, poptávka Obsah přednášky 1. 1.Dělba práce 2.Směna, peníze 3.Trh 4.Cena a směnná hodnota 5.Nabídka 6.Poptávka 7.Tržní rovnováha 8.Konkurence 9. ¡ ¡ ¡ Dělba práce Dělba práce ¡ ¡Jednotliví lidé se zaměří na určité pracovní činnosti či pracovní operace ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Přirozenou dělbu práce ¡Společenskou dělbu práce ¡Dělbu práce dle pracovních operací ¡ ¡ Přispívá k růstu produktivity práce a růstu celkového výstupu Dle pracovních činností Dělba práce dle pracovních operací ¡Výhody ¡Jednoduchost ¡ ¡Dokonalé zvládnutí operace pracovníkem ¡ ¡Lepší přizpůsobení pracovního prostoru ¡ ¡Vysoký růst produktivity práce ¡ ¡Nevýhody ¡Monotónnost práce ¡ ¡Vzájemná závislost výrobců ¡ ¡Provázanost a závislosti výrobců v mezinárodním měřítku ¡ Směna a peníze ¡Výměna jednoho statku za jiný. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Přímou výměnu (barter) lZdlouhavá lDvojnásobná shoda potřeb lKvantitativní poměr l ¡Nepřímou směnu lprostřednictvím peněz ¡ Úzce souvisí s dělbou práce Směna ¡ ¡Všechno co je všeobecně přijímáno a akceptováno jako prostředek směny. ¡ ¡Prostředek směny ¡Všeobecný ekvivalent ¡ ¡Formy peněz: ¡Komoditní peníze ¡Bankovky a mince Peníze Požadavky kladené na peníze Nejlépe plnily drahé kovy (monetizace zlata) Později papírové peníze, mince V současné době bezhotovostní peníze ¡ ¡Dělitelnost ¡Stejnorodost ¡Vysoká hodnota ¡Trvanlivost ¡ Trh Trh ¡Oblast ekonomiky, kde dochází ke směně. ¡ ¡Oblast, kde dochází ke střetu nabídky a poptávky a utváření tržní ceny. ¡Rozlišujme: ¡Místní ¡Národní ¡Světový trh ¡ ¡Trh výrobních faktorů ¡Trh zboží a služeb ¡Trh peněz ¡ z geografického hlediska dle předmětu směny Dílčí a agregátní trh ¡My budeme rozlišovat zejména: ¡ ¡Dílčí trh lTrh jen určité komodity l ¡Agregátní trh ltrh veškerých statků a služeb vyrobených v ekonomice ¡ Tržní subjekty ¡Účastníci trhu ¡ ¡ ¡Rozeznáváme čtyři základní tržní subjekty: ¡Domácnosti ¡Firmy ¡Vláda (stát) ¡Okolní svět (zahraniční subjekty) ¡ Koloběh hospodářství Platby za zboží a služby Trh statků a služeb Trh výrobních faktorů Domácnosti Firmy Výrobní faktory Zboží a služby Důchody Důchody Zboží a služby Tržby Dvousektorová ekonomika Věcné toky Peněžní toky Cena a směnná hodnota Směnná hodnota ¡Poměr ve kterém můžeme určitou komoditu na trhu směnit za ostatní ¡ ¡„počet kusů“ statků X = „počet kusů“ statku Y ¡ ¡1 rýč = 1 pytel obilí ¡ Cena ¡ ¡Nositelem cenové informace ¡ ¡Rozlišujeme: ¡ ¡Absolutní cenu ¡Relativní cenu ¡ ¡ ¡ Absolutní cena ¡ je suma, kterou za statek zaplatíme vyjádřená v peněžních jednotkách ¡ ¡specifická forma směnné hodnoty ¡peníze slouží jako všeobecný ekvivalent ¡ ¡Jednotka statku x = počet peněžních jednotek ¡ ¡1 rohlík = 2 Kč Relativní cena ¡ cena vyjádřena v poměru k ceně jiného zboží ¡ ¡vyjádřena ve fyzických jednotkách ¡je totožná se směnnou hodnotou ¡důležitá při rozhodování spotřebitele ¡ ¡ cena statku X ¡ Relativní cena = ¡ cena statku Y ¡ ¡Kolik jednotek statku Y stojí jednotka statku X ¡Kolik Y musím mít k dispozici k nákupu jednotky statku X ¡ (v ks statku Y) Příklad ¡ Jana nakupuje horalky a čokoládu Margot. Horalky koupí v supermarketu za 5 Kč, Margotka stojí 10 Kč. ¡ a)Jaká je absolutní cena horalek a Margotky? Zapište ¡ a)Jaká je jejich relativní cena? Zapište. b) Řešení ¡ Jana nakupuje horalky a čokoládu Margot. Horalky koupí v supermarketu za 5 Kč, Margotka stojí 10 Kč. ¡ a)Jaká je absolutní cena horalek a Margotky? Zapište ¡P(Horalky)= 5Kč ¡P(Margot)=10Kč ¡ a)Jaká je jejich relativní cena? Zapište. ¡Pr(Horalky) = 5/10 = 0,5 ¡ ¡Jedna horalka „stojí“ 0,5 Margot. ¡Jednu horalku může Jana vyměnit za 0,5 Margotky. Nabídka Nabídka ¡Vyjadřuje funkční vztah mezi nabízeným množstvím a cenou. ¡ ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Individuální nabídku ¡Tržní nabídku ¡Agregátní nabídku Nositelem nabídky na trhu statků a služeb jsou firmy Tržní nabídka ¡Tržní nabídka zachycuje množství statku, které jsou výrobci ochotni vyrobit a prodat při různých úrovních tržní ceny ¡ ¡ ¡Nabídková křivka rostoucí lS růstem tržní ceny roste také nabízené množství produkce lZákon rostoucí nabídky l Křivka tržní nabídky Q P S 10 300 20 400 Tvar tržní nabídky ¡Rostoucí ¡ ¡Zákon klesajících výnosů lVybavení kapitálem dáno lKaždý další pracovník méně produktivní lDodatečná jednotka produkce se prodražuje lVětší množství ochotni prodat za vyšší cenu l Změna nabídky x změna nabízeného množství ¡Změna nabízeného množství lV závislosti na ceně lPosun po nabídkové křivce ¡ ¡Změna nabídky lPosun nabídkové křivky lZměna nabízeného množství při každé úrovni ceny ¡ ¡ l Změny nabídky ¡Nabídku ovlivňují tyto faktory: ¡Výše výrobních nákladů lceny vstupů ltechnologie l ¡Ceny substitučních výrobků ¡ ¡Ostatní faktory lÚroda lPočasí l l Změny tržní nabídky Q P S 10 300 20 400 600 •Pokles cen VF •Pokles cen výrobních substitutů •Pokles daňového zatížení dané výroby •Daňové zvýhodnění •Dobrá úroda (zemědělství) 500 • Zavedení lepší technologie S´ Poptávka Poptávka ¡Vyjadřuje funkční vztah mezi poptávaným množstvím a cenou. ¡ ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Individuální poptávka ¡Tržní poptávka ¡Agregátní poptávka Nositelem poptávky jsou především domácnosti (ale i další tržní subjekty) Tržní poptávka ¡vyjadřuje množství statku, které jsou kupující ochotni nakoupit při různých úrovních tržní ceny. ¡ ¡Poptávková křivka je klesající lS růstem tržní ceny klesá poptávané množství produkce lZákon klesající poptávky l Křivka tržní poptávky Q P D 10 200 20 350 Tvar tržní poptávky ¡Klesající ¡ ¡Působí dva efekty: lDůchodový efekt – růst kupní síly důchodu lSubstituční efekt – nahrazování relativně dražšího statku statkem levnějším l Změna poptávky x změna poptávaného množství ¡Změna poptávaného množství lV závislosti na ceně lPosun po poptávkové křivce ¡ ¡Změna poptávky lPosun poptávkové křivky lZměna poptávaného množství při každé úrovni ceny ¡ ¡ l Změny poptávky ¡Poptávku ovlivňují tyto faktory: ¡Výše důchodů l ¡Ceny substitutů a komplementů lSubstituty – statky které plní stejnou funkci (uspokojují stejné potřeby) lKomplementy – statky, jejichž spotřeba se doplňuje (spotřebovávají se společně) l ¡Preference ¡ ¡Ostatní faktory lPočasí, velikost populace atd. ¡ l Změny tržní poptávky Q P D 10 200 20 300 D´ 450 •Růst důchodu •Růst ceny substitutů •Pokles ceny komplementů •Růst oblíbenosti daného produktu •Růst populace 350 Tržní rovnováha Tržní rovnováha ¡ Tržní rovnováhou nazýváme situaci, kdy dochází k vyrovnání křivek nabídky a poptávky. ¡ ¡ ¡ l Objem produkce, který kupující chtějí při dané ceně nakoupit odpovídá objemu produkce, který prodávající zamýšlejí při této ceně prodat Tržní rovnováha Q P D PE 200 20 400 QE S Přebytek PE – rovnovážná cena QE – rovnovážné množství E 500 Nedostatek 8 Změny tržní rovnováhy ¡Tržní cena – aktuální cena na trhu ¡Rovnovážná cena – vyrovnání nabídky a poptávky ¡ ¡ ¡Tržní cena vždy nemusí být cenou rovnovážnou ¡ ¡Vychýlení trhu z rovnováhy: ¡Změny nabídky ¡Změny poptávky ¡ ¡ ¡Přizpůsobení trhu tržním změnám zabere určitý čas!!!!!! ¡ ¡ ¡ změny rovnovážné ceny a rovnovážného množství trhu Příklad ¡ Předpokládejme trh cukru. Cena cukru na trhu je 10Kč za kg. Na trh je dodáváno při této ceně 50 tis.tun cukru. Trh je v rovnováze ¡ a)Zakreslete situaci do grafu b)Předpokládejme, že spotřebitelé začali ve větší míře využívat umělá sladidla. Zakreslete co se stane na trhu cukru. c)Vycházejte z původní situace. Předpokládejme, že cena cukrové řepy, z níž je cukr vyráběn výrazně poklesla. Zakreslete, co se stane na trhu cukru. d) d) Řešení Q (v tis.tun) P (za kg) D 10 a) Tržní cen 10 Kč/kg, dodávané množství 50tis.tun cukru. Zakreslit Trh cukru 50 S b) Růst poptávky po umělém sladidle E D´ Q1 P1 Řešení Q (v tis.tun) P (za kg) D 10 a) Tržní cen 10 Kč/kg, dodávané množství 50tis.tun cukru. Zakreslit Trh cukru 50 S c) Pokles ceny cukrové řepy E S´ Q2 P2 E2 Konkurence Konkurence ¡ ¡střetávání různých zájmů tržních subjektů ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Konkurenci napříč trhem ¡Konkurenci na straně poptávky ¡Konkurenci na straně nabídky lCenová lNecenová ¡ l l + Růst efektivnosti, pokles nákladů, technologický pokrok - manipulace se spotřebiteli, plýtvání zdroji Konkurenční prostředí ¡ ¡ Na základě podmínek, které mají účastníci na konkrétním trhu ¡ ¡Rozlišujeme: ¡Dokonalou konkurenci ¡Nedokonalou konkurenci lMonopol lOligopol lMonopolistickou konkurenci ¡ l Děkuji za pozornost