Regionální konkurenceschopnost – region jako subjekt trhu doc. Ing. Jan Nevima, Ph.D. 4. přednáška 2 Základní otázky… • Základní idea: Jaká jsou kritéria pro měření úspěšnosti regionu? • Jak lze na konkurenceschopnost pohlížet z hlediska měřitelných indikátorů? • Jaká existuje opora pro vymezení regionální konkurenceschopnosti z pohledu ekonomické teorie? 3 Základní faktory ovlivňující konkurenceschopnost regionů I. • infrastruktura (technická, sociální, institucionální, podnikatelská,…); • pracovní síla a její vybavenost (dovednosti, dosažená úroveň vzdělání, ochota dalšího vzdělávání); • výkonnost veřejného sektoru; • výkonnost v produktivitě (měřená vztahy mezi příjmy a zaměstnaností). 4 Základní faktory ovlivňující konkurenceschopnost regionů II. • obchodní faktory • pracovní faktory • regionální a lokální faktory • infrastrukturní faktory • cenové faktory • environmentální faktory 5 Vztah mezi produktivitou a zaměstnaností Tři elementy vztahu: kde: P = objem populace; OPV = počet osob v produktivním věku; Z = počet zaměstnaných osob. 6 Pyramidový model regionální konkurenceschopnosti (Gardiner, 2004): 7 Proč právě regiony? • regiony jsou odrazem celkového obrazu ekonomiky; • regiony jsou hnací silou národních ekonomik; • regiony jsou základním „přístavem“ změn v mobilitě výrobních faktorů; • regiony nemají přesně definovanou úlohu v mezinárodní dělbě práce, ale jejich doménou je specializace; • regiony začínají být nositeli koordinačních a rozhodovacích aktivit realizované hospodářské politiky; • regiony jsou rovněž nositeli původu disponibilních výrobních faktorů. 8 Teoretické aspekty konkurenceschopnosti regionů (Gardiner, 2003) 9 Vymezení regionální konkurenceschopnosti I. Konkurenceschopností regionů rozumíme uplatnění vlastních výrobních disponibilních faktorů při zvyšování ekonomického růstu regionu s ohledem na množství těchto disponibilních faktorů uvnitř daného regionu i s využitím vnějších disponibilních faktorů, přičemž tyto použitelné faktory nejsou ovlivňovány pouze působením standardních tržních mechanismů, ale i realizovanou regionální a strukturální hospodářskou politikou (Nevima, 2009). 10 Vymezení regionální konkurenceschopnosti II. Regionální konkurenceschopnost můžeme chápat jako výsledek společného úsilí o co nejproduktivnější využívání vnitřních zdrojů v interakci s využíváním vnějších zdrojů a rozvojových příležitostí, zaměřené na trvalé zvyšování produkčního potenciálu regionů. Pozor – vztah mezi konkurenceschopností regionů a konkurenceschopností v nich usazených podnikatelských subjektů není zcela jednoznačný, což vyplývá již ze samotné existence protichůdných zájmů účastníků trhu. 11 Vymezení regionální konkurenceschopnosti III. Každý region má své konkurenční charakteristiky, které označujeme jako prvky. Tyto prvky jsou buď zdrojem anebo bariérou konkurenceschopnosti. Jádrem prvku může být vnitřní anebo vnější konkurenční výhoda. 12 Pilířová struktura I. Složky vládního a institucionálního pilíře: • přímý výběr daní • transfer příjmů • investiční výdaje • veřejná bezpečnost – boj s kriminalitou a terorismem • počet základních a středních škol • počet zdravotnických zařízení • počet policejních stanic a pošt • počet municipalit 13 Pilířová struktura II. Složky výkonného infrastrukturního pilíře: • energetická náročnost regionu • hustota dálniční sítě • hustota letecké sítě • počty hotelů a dalších ubytovacích kapacit • počty pevných linek 14 Pilířová struktura III. Složky pilíře ekonomického rozvoje: • reálný HDP nebo HDP per capita • růst reálného a běžného HDP • objem exportu a podíl exportu na HDP • počet zaměstnaných na ekonomicky aktivních • podíl manuálně pracujících na celkovém počtu zaměstnaných 15 Pilířová struktura IV. Složky pilíře lidského kapitálu: • schopnost pochopit a řešit matematické úlohy na základních a středních školách • počty absolventů veřejných a soukromých universit • hustota universit • dětská úmrtnost • mortalita obyvatel • lékařská péče a její dostupnost 16 Pilířová struktura V. Složky pilíře podnikatelské efektivity: • průměrná pracovní produktivita • počet firem a jejich velikost • počet úspěšných firem • dlouhodobé záměry firem • kreativita v nových produktech a službách • počet inovovaných produktů a služeb • zlepšení technologie a procesů • příležitosti pro OSVČ • mzdová úroveň • objem nemzdových nákladů 17 Datová základna a její (ne)dostupnost • volba územní úrovně regionů NUTS 2 vs. NUTS 3 • délka posuzovaného období • periodicita dat • volba konkrétních ukazatelů • European System of Accounts • jednoregionální vs. viceregionální jednotky • disponibilita dat 18 Kapacita regionální konkurenceschopnosti 1. Teorie komparativních výhod 2. Porterův koncept konkurenční výhody 3. Teorie X-neefektivnosti (Leibenstein, 1966) Děkuji za pozornost ☺ nevima@opf.slu.cz