MI KRO EKONOMI E VOLBA VÝSTUPU DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMOU SLEZSKA ^ UNIVERZITA V OPAVĚ VOLBA VÝSTUPU DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMOU V rámci přednášky se dozvíte: • jak lze matematicky odvodit zlaté pravidlo maximalizace zisku, • jaké jsou základní předpoklady pro existenci modelu dokonalé konkurence, • v čem se liší rozhodování firmy o výši výstupu v krátkém a dlouhém období, • co je to bod ukončení produkce firmy, • jak stanovíme nabídku dokonale konkurenčního odvětví v krátkém a dlouhém období, • v čem se liší výrobní a alokační efektivnost. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE MAXIMALIZACE ZISKU JAKO HLAVNÍ CÍL FIRMY MIKROEKONOMIE účetní zisk prodejce: 300 tis. Kč alternativní náklady: 210 tis. Kč ■ příjem: 105 tis. Kč • pronájem: 105 tis. Kč ekonomický zisk: 90 tis. Kč ■ účetní - alternativní náklady ekonomický zisk: -10 tis. Kč ■ když účetní zisk činí 200 tis. Kč SLEZSKÁ UNIVERZITA ekonomický zisk: o tis. Kč v OPAVE ■ když účetní zisk činí 210 tis. Kč MAXIMALIZACE ZISKU JAKO HLAVNÍ CIL FIRMY £_TR._TC Q Q Q (3.1) 71 = AR-AC (3.1a) MIKROEKONOMIE 7t = (AR-AC).Q (3.2) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAXIMALIZACE ZISKU JAKO HLAVNÍ CÍL FIRMY n = TR-TC (3.3) Ti = pQ-wL-rK (3.3a) MIKROEKONOMIE tt(Q) = TR(Q)-TC(Q) (3.3 b) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAXIMALIZACE ZISKU JAKO HLAVNÍ CÍL FIRMY — = 0 (34) AQ ( J Án ATR ATC AQ AQ AQ MIKROEKONOMIE (3.5) ATR ATC . SLEZSKÁ ---= 0 (3 6) UNIVERZITA AQ AQ {J-°J V OPAVĚ MAXIMALIZACE ZISKU JAKO HLAVNÍ CÍL FIRMY ATR _ ÄTC AQ AQ (3.7a) zlaté pravidlo maximalizace zisku f MR = MC 1 + v ePD) = MC MIKROEKONOMIE (3.7b) (3.8) pravidlo převrácené elasticity -> čím elastičtější poptávka, tím menší rozdíl mezi P a MC (3.9) DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMA V KRÁTKÉM OBDOBÍ firma použije část příjmů (TR - VC) k úhradě FC podmínka minimalizace * ztráty P = min. AVC = MC bod uzavření firmy MIKROEKONOMIE Qs = Q*(P,w,r) (3.10a) (3.10b) nabídka je závislá na ceně produkce i cenách vstupů (3.11) SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ 3-3 ZISK A ZTRÁTA DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 9 3-4 KONSTRUKCE KŘIVKY NABÍDKY DK-ODVĚTVÍ V KRÁTKÉM OBDOBÍ SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 3-5 VLIV ZMĚNY CENY VSTUPŮ NA SKLON KŘIVKY NABÍDKY DK-ODVĚTVÍ V KRÁTKÉM OBDOBÍ MIKROEKONOMIE 11 DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMA V KRÁTKÉM OBDOBÍ ePS - AQ _ Q _ AP P AQ AP Q P (3.12) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ 3-6 OPTIMÁLNÍ VÝSTUP DK-FIRMY A ROVNOVÁHA DK-TRHU V KRÁTKÉM OBDOBÍ -■-■-, 3-7 ÚROVEŇ VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK DK-FIRMY V DLOUHÉM OBDOBÍ A^13,09 ~ LAC13f0g - SAC130g MIKROEKONOMIE / L MC . SMC / \ / /SAC E AR = MR = d 14 Q10258,18 Q minerálni'voda 3-8 KŘIVKA NABÍDKY DK-ODVĚTVI V DLOUHÉM OBDOBÍ -KONSTANTNÍ CENY VSTUPŮ 113 SMC 18,20 firmy používají nepatrnou část existujících vstupů vstupy jsou používány v mnoha odvětvích LIS trh s minerální vodou $24655,56 $31268,85 I ^27464,02 tmin eráfní v oda SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 3-9 KŘIVKA NABÍDKY DK-ODVĚTVÍ V DLOUHÉM OBDOBÍ -ROSTOUCÍ CENY VSTUPŮ ĹI5 SMC1820 ~ ^^15,60 = SACl5,60 trh s minerální vodou $24655,56 $29410,00 I ^27464,02 tmin eráfní v oda firmy zvyšují poptávku po vstupech, což vede k růstu ceny vstupů SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 3-10 KŘIVKA NABÍDKY DK-ODVĚTVÍ V DLOUHÉM OBDOBÍ -KLESAJÍCÍ CENY VSTUPŮ SMC 18,20 ^13,09 ~ ^^13,09 SAC AR SAC 10,90 ~ ^"10,90 13,09 10,90 P min erální voda Pl3,09 P 10,90 min erální voda rozvoj celého odvětví či nově se rozvíjející odvětví odvětví zavádí nový výrobek Q-24655,56 0.32924,00 I $27464,02 mm eráínf voda SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE NASTOLENI TRZNI ROVNOVÁHY V DLOUHÉM OBDOBÍ počet firem odpovídajících — výchozí rovnováze odvětví On n * (3.13a) počet firem odpovídajících D2 — nové rovnováze odvětví QT2 (3.13b) změna počtu firem ^2 ~ ľl} = ^^"^—^ MIKROEKONOMIE (3 14) SLEZSRÁ UNIVERZITA V OPAVĚ