MIKROEKONOMIE ROZHODOVÁNÍ FIRMY V POSTAVENÍ OLIGOPOLU O VÝSTUPU A CENĚ rozhodovaní firmy v postaveni oligopolu o výstupu a ceně V rámci přednášky se dozvíte: • co je to oligopol a jaké typy oligopolu rozeznáváme, • jaké jsou společné znaky jednotlivých modelů oligopolu, • jak můžeme definovat základní východiska modelů oligopolu, • co je to kartel, • jak na problematiku oligopolní tržní struktury nahlíží Courtnotův model, • jaké jsou základní znaky modelu s cenovým vůdcem, • jak popisuje oligopolní tržní strukturu model se zalomenou poptávkovou křivkou • a co je to teorie her a jaký je její vztah k oligopolu. SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 3-25 oligopol - velikost trhu jako bariera vstupu do odvětví MIKROEKONOMIE P minerální voda P21,00 0 Q objem produkce max. zisk: Q = 5.400,17 Q1/2 = 2.587,61 Qi/3 = 0,00 2031,01 6093,04 -minerální voda SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ 13046,52 3-26 úroveň výstupu maximalizující zisk kartelu MIKROEKONOMIE 4 MR(Q) = MCi(qi) (3.31) 7T = PQ- [TC^qO + TC2(q2) + - + TCn(qn)] (3.32) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MIKROEKONOMIE 3-27 courtnotův model - úroveň výstupu maximalizující zisk duopolu model s odhadovanými reakcemi konkurentů Aq-, * O (3.33) D AP ^AP Aqj P + q j -+ Y---J- Aq\ j+iAqj Aqt = MCi(qi) (3.34) SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ oligopol s dominantní firmou (cenovým vůdcem) P = MC-Xq,) (3.35) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ 3-28 úroveň výstupu maximalizující zisk oligopolu s dominantní firmou (cenovým vůdcem) P minerální voda MIKROEKONOMIE ^ d;3532,74 3-29 oligopol se zalomenou poptávkovou křivkou