Mezinárodní podnikání Ing. Jana Šimáková, Ph.D. Financování mezinárodního podnikání •Mezinárodní podnikání rozvíjí podnikatelské a finanční strategie ve více než jednom národním podnikatelském prostředí. •Úspěšnost mezinárodního podnikání je dána využitím a budováním konkurenční výhody –zejména přes redukci nákladů nebo přes zvyšování zisků prostřednictvím větší poptávky po produktech • •Základní motivy pro vstup na mezinárodní trhy se dělí na nákladové a výnosové, např.: –Hledání nových zdrojů –Hledání nových trhů –Mezinárodní diverzifikace vedoucí ke snížení rizika –Multinacionalita vedoucí ke zvýšení rentability –Úspory z rozsahu –Flexibilita –Efekt učení a získávání specifických aktiv Motivy pro vstup na mezinárodní trhy 01 Mezinárodní podnikání csvukrs ???Jedním ze základních podnětů pro mezinárodní podnikání je hledání nových zdrojů, tedy i snaha o získání výrobních faktorů (nerosty, suroviny či pracovní síla), které jsou účinnější nebo levnější, než jaké je možné získat v domácí ekonomice. Ze zástupců MNC zde můžeme zařadit například British Petroleum či Exxon Mobil. Jaké jsou příklady MNC, které jsou zapojeny do mezinárodního podnikání na základě dalších podnětů??? 01 Mezinárodní podnikání •Na zahraničních trzích je možné využívat různé strategie mezinárodního podnikání, konkrétní volba strategie je závislá na mnoha faktorech: – –Obchodněpolitické podmínky –Ekonomické prostředí –Politické prostředí –Právní prostředí –Charakteristika výrobků –Charakteristika obchodního partnera –Efektivnost vybrané formy podnikání Faktory ovlivňující volbu formy vstupu na mezinárodní trhy 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Zahraniční obchod - vývoz a dovoz zboží a služeb –Prostřednické vztahy, smlouvy o výhradním prodeji, obchodní zastoupení, smlouva mandátní, komisionářská smlouva, piggybacking, exportní aliance, přímý vývoz – •Přítomnost na zahraničních trzích bez náročné kapitálové investice –Licence, franchising, smlouva o řízení, zušlechťovací operace, mezinárodní výrobní kooperace – •Kapitálové vstupy na zahraniční trhy –Portfoliové investice, přímé zahraniční investice (PZI) Formy podnikání na mezinárodních trzích 01 Mezinárodní podnikání •Portfoliové investice spočívají v nákupu akcií nebo jiných cenných papírů, nebo v nabytí jiné formy majetkového podílu, který nepředstavuje trvalou ekonomickou účast na řízení. •Zpravidla představují podíl menší než 10 % •PZI je investice, jejímž účelem je založení, získání nebo rozšíření trvalých ekonomických vztahů mezi investorem jedné země a podnikem se sídlem v jiné zemi. •PZI mohou mít formu kapitálových vkladů (hmotných a nehmotných investic) i formu vnitrofiremních půjček či reinvestovaného zisku. •Trvalý ekonomický zájem je MMF vyjádřen jako vlastnický podíl minimálně 10 %. csvukrs ???Která z forem zapojení do mezinárodních ekonomických aktivit jsou nejméně rizikové??? •poměrně konzervativní přístup vstupu na mezinárodní trhy •prostřednictvím exportu –podnik rozšiřuje portfolio svých odběratelů •prostřednictvím importu –podnik získává dodávky vstupů nezbytných pro výrobu (vstupy jsou nedostupné v domácí zemi, nebo jsou v zahraničí dostupné s nižšími náklady) • •V porovnání s jinými formami zapojení do mezinárodního podnikání se jeví mezinárodní obchod jako nejméně rizikový přístup, protože podnik neumísťuje do zahraničí žádný kapitál. –Pokud podnik čelí poklesu výnosnosti exportu nebo efektivnosti importu, je možné relativně snadno a s nízkými náklady zredukovat nebo úplně zrušit část podnikání s daným trhem. Zahraniční obchod 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Prostřednické vztahy –K zahraničnímu obchodu dochází prostřednictvím jiného subjektu (nepřímý export) –Prostředníci prodávají nakoupené zboží dalším odběratelům nebo konečným spotřebitelům na vlastní jméno –Odměnou prostředníků je rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou (cenová marže) –Výhody: nižší náklady oběhu, eliminace rizik, možnost exportu na nákladné a komplikované trhy –Nevýhody: ztráta bezprostředního kontaktu se zákazníky, ztráta kontaktu nad zahraniční distribucí a cenami • •Smlouvy o výhradním prodeji –Známa i jako smlouva o výhradní distribuci –Dodavatel se zavazuje, že nebude na určitém trhu dodávat jiné osobě než odběrateli - výhradnímu prodejci –Výhody: v případě dobrého výhradního prodejce distribuce výrobků v zaběhnutých i vzdálených distribučních cestách –Nevýhody: pokud výhradní prodejce není schopen zajistit širokou distribuci výrobků, pak je zablokován celý trh Smluvní vztahy v zahraničním obchodě (1) 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Obchodní zastoupení –Zastupitelská činnost, která vyvíjí aktivity vedoucí k uzavírání smluv •Zajištění příležitostí k uzavření smlouvy •Sjednávání a uzavírání obchodů jménem zastoupeného na jeho účet –Smlouva o zprostředkování, smlouva o obchodním zastoupení (smlouva o výhradním zastoupení) –Služby zástupců •Základní: monitorování zahraničního trhu, zprostředkování obchodů, informační funkce •Doplňkové: poradenské a servisní služby, udržování skladů • •Mandátní smlouva –Mandatář se zavazuje, že pro mandanta na jeho účet vyřídí za úplatu sjednanou obchodní záležitost •Nejedná se o přímé oprávnění mandatáře jednat za mandanta ve vztahu k třetím osobám •Pokud jsou mandatářem vykonávané i právní úkony, je nutno podložit také plnou mocí • Smluvní vztahy v zahraničním obchodě (2) 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Komisionářská smlouva –Komisionář se zavazuje, že za úplatu zařídí vlastním jménem pro komitenta na jeho účet sjednanou obchodní záležitost –Komisionář jedná jménem svým, ale na účet komitenta –Výhody: možnost kontroly cen, využití goodwillu, kontaktů a distribučních cest, atd. komisionáře –Nevýhody: nevytváření vlastního goodwillu na zahraničním trhu • •Piggybacking –Spolupráce více firem ze stejného oboru v oblasti exportu –Obvykle velká firma dává za úplatu menším firmám k dispozici své zahraniční distribuční cesty –Výhody pro malé firmy: využití jména, zkušeností a služeb velké firmy –Výhody pro velké firmy: úplata od obchodních partnerů, možnost nabízet širší spektrum výrobků a úspora nákladů • Smluvní vztahy v zahraničním obchodě (3) 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Exportní aliance –Sdružení vývozců tvořené nejméně 3 podniky (malé nebo střední), jejichž výroba se vzájemně doplňuje a které mají uzavřenou dohodu o spolupráci –Exportní aliance obvykle přebírá roli exportního oddělení –Výhody: úspora nákladů, omezení exportních rizik, lepší vyjednávací pozice, atd. – •Přímý vývoz –Přímý vývoz je realizován na základě kupních smluv –Využití přímých exportů vyžaduje dokonalou znalost technických i obchodních záležitostí –Využití zejména u průmyslových výrobků, výrobních zařízení, investičních celků –Výhody: plná kontrola nad výrobkem, cenami, možnost realizace vlastní marketingové strategie, atd. Smluvní vztahy v zahraničním obchodě (4) 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Prostřednictvím licence domácí firma poskytuje svou technologii, autorská práva, patenty, ochranné známky, obchodní značky, atd. firmě zahraniční. –licencování probíhá zejména za poplatky • •Tímto způsobem je možné generovat příjmy ze zahraničí bez nutnosti zřízení výrobních závodů v zahraničí nebo přepravy zboží do zahraničí. Licence 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Prostřednictvím franšízy je od firmy z jedné země poskytována značka a právo užívat předmět podnikání spolu se specializovanou strategii prodeje nebo služeb, asistenční pomoc či případnou počáteční investici do franšízy v jiné zemi. –Poskytnutí franšízy je spojeno s pravidelnými poplatky poskytovali franšízy. –Franšízy častokrát vyžadují přímou investici do zahraničních ekonomických operací, když investice představuje v zahraniční franšíze rozhodující podíl, tedy alespoň 10% podíl na základním kapitálu, pak mluvíme o přímé zahraniční investici. –Návratnost investic u franchisingu bývá obvykle rychlejší díky efektům optimalizace nákladů a rychlejšího obratu zásob. – •Franchising poskytuje tržní sílu a zavedené know-how velké firmy (franšizéra) s odpovědností za hospodářský výsledek franšízantem. – Franchising 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Předmětem smlouvy je poskytnutí řídících znalostí a špičkových manažerů pro výrobní závod i oblast služeb. •Jedná se o přenos konceptu manažérského přístupu do zahraničí. •Odměnou bývá procento z obratu, podíl na zisku, či získání akcii řízeného podniku. Smlouva o řízení 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Podstatou zušlechťovacích operací je zpracování výrobních vstupů do vyššího stupně zpracování nebo do konečné podoby hotového výrobku. •Z právního hlediska se jedná obvykle o smlouvu o dílo. •Aktivní operace –Zahraniční objednatel dodá tuzemskému podniku vstupy k zušlechtění •Pasivní operace –Tuzemský objednatel dodává vstupy pro zušlechtění do zahraničí a po zpracování je znovu dováží do tuzemska Zušlechťovací operace 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Podnikání je založeno na rozdělení výroby mezi výrobce z různých zemí. •Výrobní kooperace je založena na rozdělení výrobního programu mezi výrobce z různých zemí, aniž by došlo k jejich kapitálovému propojení. •Kromě výrobní kooperace může být spolupráce zaměřena i na výzkum a vývoj, distribuci, poskytování služeb, atd. •Partneři mohou využívat rozdíly v nákladovosti, dostupnosti výrobních stupů, zdrojů financování, know-how, daňovém a celním zatížení, atd. Mezinárodní výrobní kooperace 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Akvizice poskytují podniku plnou kontrolu nad svým zahraničním podnikáním a umožňují rychle získat velkou část podílu na zahraničním trhu. • •S akvizicemi je spojeno značné riziko –pokud zahraniční ekonomické aktivity nefungují zcela správně, jejich případný prodej může znamenat také vysoké ztráty. –některé firmy se proto účastní jenom částečných mezinárodních akvizic, firma však nemá úplnou kontrolu nad zahraničními operacemi, které jsou tímto způsobem získány pouze částečně. • •Přátelské převzetí –cílem je posílení pozice firmy a využití synergického efektu •Nepřátelské převzetí –cílem může být likvidace konkurence. Akvizice 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Může mít formu sloučení nebo splynutí. –Sloučení znamená spojení obchodních společností, při kterém zaniká slučovaná společnost bez likvidace aktiv a pasiv, protože aktiva i pasiva přecházejí na společnost, se kterou se zanikající společnost slučuje. –Splynutím se rozumí spojení obchodních společností, při kterém splývající společnosti zanikají a vzniká nový právní subjekt. • •V oblasti mezinárodního podnikání je možné identifikovat tři základní druhy fúzí: –Horizontální fúze – spojují se podniky ze stejného oboru podnikání (úspory z rozsahu a zvýšení podílu na světovém trhu) –Vertikální fúze - mají za cíl posílení kontroly nad dodavateli či odběrateli –Konglomerátní fúze - spojují se firmy z různých oborů (diverzifikace firemních aktivit a rozložení podnikatelských rizik) Fúze 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Investice na zelené louce (greenfield investment) •Založení nového podniku (závodu) v zahraničí •Vyžaduje velkou zahraniční investici • •Může být upřednostňováno před zahraničními akvizicemi –nové zahraniční ekonomické aktivity mohou být přesně přizpůsobeny potřebám mateřských společností –někdy je zapotřebí menší investice, než při nákupu již existujících podniků Založení dceřiné společnosti 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •Joint venture je podnik, který společně vlastní a provozují dva nebo více podniků. •Zúčastněné podniky realizují společný podnikatelský záměr, podílejí se na vytvořeném zisku, podstupují podnikatelská rizika a kryjí případné ztráty •Většina joint venture umožňuje zúčastněným firmám uplatnit své komparativní výhody v příslušném odvětví. • •Výhody: využití kontaktů a znalosti trhu místního partnera, možnosti rychlejšího vstupu na zahraniční trhy (oproti investicím na zelené louce), omezení rizika •Nevýhody: možné problémy spojené se společným řízením. Joint venture 01 Mezinárodní podnikání csvukrs •U strategických aliancí jsou partnery obvykle velké, kapitálově silné firmy z vyspělých zemí. –Původně byly strategické aliance vytvářeny zejména v odvětvích spojených s vědecko-technickým pokrokem (telekomunikace, IT, letecký a automobilový průmysl), v současné době se vytvářejí i v dalších odvětvích • •Strategické aliance mohou mít různou formu –Obdoba smluvních společných podniků bez vzájemných kapitálových vazeb –Aliance s omezenou kapitálovou spoluúčastí Strategické aliance 01 Mezinárodní podnikání csvukrs • Základní cash flow v mezinárodním podnikání 01 Mezinárodní podnikání csvukrs • Zůstatky běžných účtů ve vybraných zemích 01 Mezinárodní podnikání • Nerovnováhy běžného účtu (% světového HDP) https://www.policycenter.ma/ckfinder/userfiles/images/_1(7).png Source: IMF, 2020 External Sector Report 01 Mezinárodní podnikání • Platební bilance ČR 01 Mezinárodní podnikání Zahraniční investiční pozice ČR 01 Mezinárodní podnikání Zahraniční obchod se zbožím ČR 01 Mezinárodní podnikání ???Jaký je aktuální vývoj platební bilance v Česku??? https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-menove-politice/ https://www.cnb.cz/cs/menova-politika/zpravy-o-vyvoji-platebni-bilance/ https://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/ https://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/platebni_bilance_q/vyvoj-platebni-bilance-ko mentar/index.html 01 Mezinárodní podnikání Děkuji za pozornost