Příklad 1 Položky Jednotky Počet vyrobených výrobků 10 ks Počet prodaných výrobků 10 ks Náklady na vyrobené výrobky 100 Kč Částka, za kterou byly prodané výrobky 150 Kč · Zjistěte: 1. kolik činí výnosy podniku 2. kolik činí náklady podniku 3. hospodářský výsledek podniku 4. nákladovou rentabilitu podniku 5. výnosovou rentabilitu podniku Příklad 2 Položky Jednotky Počet vyrobených výrobků 10 ks Počet prodaných výrobků 8 ks Náklady na vyrobené výrobky 100 Kč Částka, za kterou byly prodané výrobky 120 Kč · Zjistěte: 1. kolik činí výnosy podniku 2. kolik činí náklady podniku 3. hospodářský výsledek podniku 4. nákladovou rentabilitu podniku 5. výnosovou rentabilitu podniku Příklad 3 Výrobce ve svém podniku naplánovat a zjistil dle skutečnosti tyto hodnoty ve spotřebě materiálu: Položka Jednotka Cena Spotřeba materiálu Kg Kč / kg Plán 300 15 Skutečnost 320 16 1. Vypočítejte skutečné náklady 2. Vypočítejte plánované náklady 3. Vypočítejte celkovou odchylku nákladů v peněžních jednotkách. 4. Vypočítejte, jak na se na celkové odchylce podílel růst ceny (cenová odchylka) 5. Vypočítejte, jak na se na celkové odchylce podílel růst spotřeby (množstevní odchylka) Příklad 4 Podnik plánoval materiálové náklady ve výši 1 000 Kč, mzdové náklady ve výši 1 500 Kč a tržby ve výši 10 000 Kč. Po uplynutí daného období byly z účetnictví zjištěny tyto skutečné veličiny: materiálové náklady ve výši 900 Kč, mzdové náklady ve výši 1 500 Kč a tržby ve výši 9 000 Kč. Stav výchozích a konečných veličin je zachycen v následující tabulce: Položka Jednotka Cena Spotřeba materiálu Kg Kč / kg Plán 50 20 Skutečnost 48,65 18,5 Spotřeba pracovního času Hod. Kč / hod. Plán 25 60 Skutečnost 24 62,5 Prodej výrobků Ks Kč / ks Plán 100 100 Skutečnost 90 100 Veškeré výsledné hodnoty budou zaokrouhleny. 1. Vypočítejte materiálovou odchylku, a jak se na této odchylce podílel růst ceny a růst spotřeby. 2. Vypočítejte mzdovou odchylku, a jak se na této odchylce podílel růst ceny (mzdové sazby) a jak růst spotřeby pracovního času. 3. Vypočítejte odchylku v tržbách, a jak se na této odchylce podílel růst ceny a jak růst prodeje.