INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ MANAGEMENT A TECHNOLOGIE 3. INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ SPOLEČNOST Ing. Radim Dolák, Ph.D. üDefinovat pojmy informační a znalostní společnost üZnát charakteristiky a znaky znalostní ekonomiky üPochopit znalostní ekonomiku v kontextu EU a OECD ü Cíle přednášky csvukrs •První zmínka o informační společnosti sahá do roku 1969, kdy si Peter Drucker uvědomil nástup znalostních pracovníků jako logický důsledek investic do vzdělávání. •Následné investice do elektronické infrastruktury znamenaly příchod informační ekonomiky, která je označována též jako síťové nebo digitální ekonomika. •Tato úplně nová ekonomika pak výrazně mění podstatu a definici samotného kapitálu. •Zisky z intelektuálního kapitálu jako primárního zdroje bohatství se mohou dramaticky zvyšovat právě v prostředí síťové ekonomiky, neboť celková hodnota sítě roste exponenciálně s počtem jednotlivých prvků, jak uvádí např. Vaněk (2013). Informační společnost csvukrs •Podle Jonáka (2003) je Informační společnost definovaná jako „společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. •Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ Informační společnost csvukrs •Proč jsou informace tak důležité? •Odpověď podává například Vaněk (2013), který uvádí, že se informace staly jedním z klíčových zdrojů každé organizace. •Významná je také jejich odlišnost od materiálových a finančních zdrojů především v tom, že jejich hodnota výrazně klesá v čase a používáním se nezmenšuje, naopak zhodnocuje. •Data uložená zaměstnanci v podnikových informačních systémech jsou majetkem organizace stejně jako systémy samy. Informační společnost csvukrs •Znalostní společnost je dnes mezinárodně uznávaná a prosazovaná koncepce. •Pojmenování se mírně různí jako například znalostní společnost / učící se společnost / společnost vědění (knowledge society / learning society) •Znalostní společnost je charakteristická velkým důrazem na znalost, vědění, vzdělávání. •Základním předpokladem je, skutečnost že další rozvoj a zdokonalování společnosti musí být podporován tím, že se všichni lidé v průběhu života vzdělávají, což je typické jako trend celoživotního učení/vzdělávání jako součásti způsobu života. • Znalostní společnost csvukrs •Základním požadavkem je schopnost učit se, akumulovat znalosti a zkušenosti a znovu je aplikovat •Typickým jevem, je také to, že nelze čekávat, že celý život strávíme v jedné oblasti zaměstnání či dokonce na jednom místě. •Naše profesní dráha se bude pravděpodobně nepředvídatelně měnit a bude velký tlak na schopnost přizpůsobit své dovednosti pro pracovní pozice, které dnes často možná ani neexistují. •Znalostní společnost je také velkou výzvou pro školství a vzdělávání, kdy je důležitější a efektivnější podporovat schopnost dětí učit se namísto klasického učení se konkrétním znalostem či dovednostem, které v dnešní době mohou rychle zastarat. Znalostní společnost csvukrs •Jak uvádí ve studii znalostní společnosti ČSÚ tak v intenzivní globální konkurenci může ekonomika fungovat jen pokud bude podporovat rozvoj inovací a technologických vynálezů a to půjde jen v tom případě, že bude mít k dispozici kvalitní lidský kapitál. •Tím se tato problematika stává významnou složkou sociálního pilíře sociálního a ukazatele související se vzděláváním a také s individuálním využíváním moderních s využíváním informačních a komunikačních technologií. Znalostní společnost csvukrs •„Znalostní ekonomika je označení pro současné moderní ekonomické systémy vyspělých států, které jsou založené na využívání znalostí pro vytváření hodnot a na inovacích.“ •„Znalostní ekonomiku ženou dopředu myšlenky a inovace. Znalostní ekonomika zvyšuje produktivitu práce, vytváří nová odvětví, inovuje služby, výrobky, technologie a metody práce“ •„Znalostní ekonomika spočívá v tvorbě přidané hodnoty na základě zúročení znalostí, nejen díky manuální výrobě, a roste v ní význam vzdělání a využití vědeckých poznatků z hlediska celkové konkurenceschopnosti země.“ • •Zdroj: https://managementmania.com/cs/znalostni-ekonomika-knowledge-economy Znalostní ekonomika csvukrs •Co znamená znalostní ekonomika v praxi? •„To znamená, že ekonomiku takových států tvoří služby (viz sektor služeb) nebo jiné produkty s vysokou přidanou hodnotou založené na znalostech. „ •„Poměr těžkého průmyslu nebo zemědělství je nižší (v průměru méně než 40%).“ •„Ekonomiky některých zemí jsou stále založeny ve velké většině na zemědělství (tzv. zemědělská ekonomika) nebo na těžkém průmyslu (tzv. průmyslová ekonomika).“ • •Zdroj: https://managementmania.com/cs/znalostni-ekonomika-knowledge-economy Znalostní ekonomika csvukrs •Mezi základní znaky znalostní ekonomiky lze uvést: qrostoucí využívání informačních a komunikačních technologií (ICT) qvědecká spolupráce qstředem zájmu subjektů je učení a učení se qkooperace a integrace původně oddělených ekonomických sektorů qdynamičtější tvorba cen v porovnání s klasickou ekonomikou qobchody realizovány v reálném čase qspolupráce organizací • Znalostní ekonomika csvukrs qvytvářet prostor pro globální výzkumnou participaci, qpodporovat široký okruh volně použitelných technologií a šiřitelných informací, qvzdělávání spojené s praxí na všech stupních vzdělávacího systému a spolupráci škol s podniky, qzajistit všem subjektům připojení k základním uzlům komunikační infrastruktury, qpružnější pracovní podmínky a rozšíření "home office", qzjednodušit byrokracii pro podnikatele, zajistit naprostou většinu administrativy přes Internet, qzjednodušení daňového systému a legislativy, qzavádění nových forem platebního styku, Znalostní ekonomika - podpora csvukrs •Lisabonská strategie •„EU si stanovila již v roce 2000 strategický cíl: „stát se nejvíce konkurenceschopnou, dynamickou a na znalostech založenou ekonomikou na světě, která bude schopná udržet ekonomický růst s větším množstvím a kvalitou práce a větší sociální soudržností“ •K dosažení tohoto cíle se Unie rozhodla zaměřit na tyto oblasti: qopatření pro vytváření informační společnosti, výzkum a technologický rozvoj, strukturální reformy pro zvýšení konkurenceschopnosti, inovace a dokončení vnitřního trhu. qinvestice do lidí a omezení vylučování ze společnosti. qzdravá ekonomická perspektiva a příznivý růstový výhled ekonomiky • Znalostní ekonomika v kontextu EU csvukrs •Základní indexy • qIndex znalostní ekonomiky (KEI – Knowledge Economy Index) •bere v úvahu, zda dané prostředí napomáhá efektivnímu využití znalostí k rozvoji ekonomiky • qZnalostní index (KI – Knowledge Index) •ukazuje všeobecnou schopnost země vytvářet, přijímat a rozšiřovat znalosti, tzn. její potenciál v rozvoji znalostí • Znalostní ekonomika csvukrs •Jednotlivé země jsou pravidelně hodnoceny v těchto sledovaných ukazatelích: q vytváření informační společnosti pro všechny občany q rozvoj a podpora inovací, výzkumu a vývoje q liberalizace (odstraňování překážek v podnikání) q IT technologie q finanční služby q zlepšování podnikatelského prostředí q zvyšování sociálního začleňování a zaměstnanosti q posilování trvale udržitelného rozvoje • Znalostní ekonomika v kontextu EU csvukrs •Direktorát pro vědu, techniku a průmysl pomáhá členským zemím OECD při rozvoji znalostní ekonomiky s cílem dosažení co nejvyššího inovačního potenciálu a adaptace národní politiky na využití příležitostí vytvářených •globalizací. •Direktorát nabízí statistiky a analýzy pro podporu vládní politiky v oblasti vědy, technologií a průmyslu. •Direktorát zkoumá rámcové podmínky konkurenceschopnosti průmyslu, růstu produktivity a vliv globálních hodnotových řetězců. • •Zdroj: https://www.oecd.org/general/38406764.pdf Znalostní ekonomika a OECD csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST