INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ MANAGEMENT A TECHNOLOGIE 7. INFORMAČNÍ MANAGEMENT Ing. Radim Dolák, Ph.D. üVymezit pojem informační strategie a seznámit s principy řízení ICT üUvést základní schéma řízení podnikové informatiky üDefinovat a popsat obsah metodik ITIL a COBIT ü Cíle přednášky csvukrs •Informační strategie navazuje a rozpracovává podnikovou strategii. Cílem je především podpora podnikových cílů vhodným informačním systémem a efektivní práce s informacemi všeobecně. •Informační strategie rovněž určuje celkovou koncepci rozvoje informačního systému podniku na dva až tři roky. (Česká společnost pro systémovou integraci, 2011) •Z hlediska hierarchie mezi podnikovými strategiemi pak zaujímá mezi funkčními strategiemi zvláštní postavení v tom smyslu, že musí podporovat jak nadřazenou obchodní strategii, tak i ostatní funkční strategie a měla by s nimi být provázána tak, aby maximálně IS/IT podporovaly naplnění dílčích strategických cílů souvisejících funkčních strategií. (Keřkovský, 2003) Vymezení pojmu Informační strategie csvukrs •Jak uvádí například Richta (2005), tak je nutné informační strategii podniku vytvářet v návaznosti na rozvojový (podnikatelský) plán podniku. Strategické plánování informačních systémů v izolaci od strategického podnikatelského plánu je zárodkem pozdějších problémů. Izolované vytváření plánu informační strategie pravděpodobně povede k vzniku nákladných systémů, které nebudou schopny plně sloužit potřebám podniku. •Podle Maryšky (2008) informační strategie zajišťuje především vzájemnou synchronizaci a provázání plánovaných a řešených projektů a provozovaných aplikací. Nemá-li organizace informační strategii, pak obvykle investice do informatiky nejsou navázány na podnikové cíle, a tím není dostatečně zajištěna návratnost investic do IS/ICT. • • • Vymezení pojmu Informační strategie csvukrs •Řízení podniku z pohledu ICT obvykle probíhá na třech základních úrovních – strategické, taktické a operativní. •Nejinak tomu je i v řízení informatiky. Každá z těchto úrovní se dále člení na oblasti, resp. domény, řízení a ty pak obsahují jednotlivé procesy a funkce řízení. •Tento koncept je dokumentován na následujícím obrázku. • • Řízení ICT v podniku csvukrs • • • Řízení ICT v podniku Základní schéma řízení podnikové informatiky. Vlastní zpracování podle Gala, Pour a Toman. csvukrs •Jak uvádí například Gala (2005), tak význam informatiky pro výkonnost a úspěšnost firmy vyvolával tlak na racionalizaci jejího řízení a s tím související vznik různých metodik a modelů. •V praxi jsou nejvíce používané dva základní modely řízení informatiky a to ITIL a COBIT. • •ITIL – představuje soubor postupů řízení podnikové informatiky prostřednictvím služeb vydaný britskou vládní agenturou Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA). • •COBIT (Control Objectives for Information and Related Technology) je základní metodikou sdružení pro audit a řízení informačních systémů ISACA (Information Systems Audit and Control Association). • • • • Metodiky a modely řízení ICT csvukrs •ITIL je zkratka pro "Information Technology Infrastructure Library", což v překladu znamená "kniha infrastruktury informačních technologií". • •Na jejím vytvoření spolupracovala řada společností a vládních organizací s cílem vytvořit soubor nejlepších praktik (Best Practices) v oblasti procesního řízení podpůrných služeb v IT. • •Podle Basla (2008) ITIL obsahuje jeden z nejucelenějších referenčních modelů řízení podnikové informatiky. Přestože není tak strukturován jako například CMMI či COBIT, je napsán velmi čitelným jazykem. • • • • Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •Základním pojmem je služba, která je nejdůležitějším pojmem ITIL a zde ji chápeme jako „IT“ službu, protože je poskytována IT oddělením nebo IT firmou. •Jde o technickou nebo organizační kapacitu, kterou IT poskytuje svým uživatelům. •Může mít různou formu od elektronické pošty, provoz a správu sítě až po např. zálohování dat. •Důležité je si uvědomit, že každá služba má svůj životní cyklus, jenž reprezentuje „život“ služby od jejího vzniku až po provoz a zánik. • • • Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •ITIL verze 3 rozdělil životní cyklus služby do těchto pěti fází: qstrategie služeb (Service Strategy) – v první fázi životního cyklu proběhne výběr služby, kterou bude organizace poskytovat. Je vybrána taková služba, která přinese zisk a vyplatí se ji provozovat, qnávrh služeb (Service Design) – zde je navrženo, jak bude vybraná služba vypadat a z jakých technologií se bude skládat, qpřechod služeb (Service Transition) – v této fázi je navržená služba fyzicky vytvořena, což například znamená, že je naprogramována a že je zakoupen hardware. Proběhne zde i její přesun do provozu, qprovoz služeb (Service Operation) – v jejím rámci je služba provozována a podléhá běžné podpoře IT, qneustálé zlepšování služeb (Continual Service Improvement) – služba je průběžně monitorována a zlepšována. • • • • • Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •ITIL verze 4 přidává další služby k předchozímu ITIL verzi 3: q Risk management q Business analyses q Project management q IT asset management q Architecture Management q Measurement and reporting q Workforce and talent management q Infrastructure and platform management • • • • • Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •Při zavádění IT procesů podle ITIL bývá otázka vazeb na ostatní procesy často podceňována, přitom je z hlediska automatizace IT procesů ve větším rozsahu klíčová. Je vhodné při zavádění jednotlivých procesů ITIL postupovat podle následujícího scénáře (Sveřepa, 2008): qzískat obecnou představu o procesech ITIL a jejich vzájemných souvislostech, qurčit IT proces, jehož implementace přinese největší přínos, qprozkoumat podrobně jeho vazby na ostatní procesy a stanovit jejich násobnost, qpokud se nejedná o první implementovaný proces, je potřeba zvážit dopady vybraného procesu do již nasazených procesů, qpromyslet návazné dopady do dalších IT procesů, které budeme implementovat v budoucnu. • • • • Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •Nejdůležitější přínosy implementace ITIL jsou následující (Implementace ITIL, 2011): qúspora nákladů na provoz IT služeb, qlepší kvalita a spolehlivost IT služeb (spokojenější zákazníci), qlepší využívání drahých ICT zdrojů a menší počet výpadků ICT systémů, qvyšší úroveň komunikace mezi pracovníky úseků ICT a zákazníky/uživateli. Metodiky a modely řízení ICT - ITIL csvukrs •Metodika COBIT pokrývá problematiku řízení IS/ICT v širším kontextu a tedy i včetně aspektů řízení firmy, jejíž je infrastrukturou. (Řepa, 2006) •Podle Doucka je následující přehled informačních kritérií: qúčelnost qúčinnost qdůvěrnost qintegrita qdostupnost qshoda qhodnověrnost Metodiky a modely řízení ICT - COBIT csvukrs •Podle Doucka je následující přehled zdrojů IT qaplikace qinformace qinfrastruktura qlidé q •Podle Doucka je následující přehled domén pro rozdělení procesů IT qplánování a organizace qpořízení a implementace qdodávka a podpora qmonitorování a hodnocení Metodiky a modely řízení ICT - COBIT csvukrs •V rámci řízení kontinuity činností IT je podle metodiky COBIT důležité: qchránit qodhalovat qreagovat qobnovit qprovozovat qnavrátit Metodiky a modely řízení ICT - COBIT csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST