INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ MANAGEMENT A TECHNOLOGIE 11. MODERNÍ TECHNOLOGIE Ing. Radim Dolák, Ph.D. üZnát využití rozšířené reality üZnát využití virtuální reality üZnát možné využití dronů üSeznámit s technologií RFID, NFC a QR kódy üSeznámit s čipovými kartami a jejich využitím ü ü ü Cíle přednášky csvukrs qrozšířená realita je pojem používaný pro zobrazení reality a následného přidání digitálních prvků qpříkladem může být např. vyfotografování budovy mobilním telefonem a následné přidání digitálních prvků (text, 2D či 3D objekty, animované obrázky, filmové klipy nebo zvuky) qmožnost propojení rozšířené reality zejména na webové stránky, prezentace, internetové obchody atd. qrozšířená realita umožňuje také propojení na další technologie jako je využití GPS navigace, digitálního kompasu a samozřejmě připojení k internetu. Rozšířená realita (AR) csvukrs •Existuje několik možností jak rozšířenou realitu prezentovat koncovému uživateli: üPrezentace üKiosek üNa vlastním počítači offline üNa vlastním počítači online üNa chytrém mobilním telefonu • • Rozšířená realita (AR) csvukrs •Ukázka praktického využití: •Mobilní aplikace ShowMeAR • •Tato aplikace je zaměřena na prezentaci různých produktů a služeb. Lze shlédnout obsah, který může být 3D modelem například produktu, video upoutávky či celého filmu, webové aplikace /stránky! Celkově vzato jde o moderní technologii, která přináší rozšířený obsah pro statické prezentace a díky dynamickým prvkům vtáhne případné zákazníky/uživatele do děje. •http://www.rozsirenarealita.cz/ •https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.rozsirenarealita.showmear&hl=cs • • • • Rozšířená realita (AR) csvukrs qje to technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí, ideálně doprovázené jeho interakcí s ním qprostřednictvím VR se vytvářejí iluze skutečného světa nebo fiktivního světa počítačových her qiluze skutečného světa se skládají zejména na základě vizuálního, sluchového, hmatového či jiného zážitku budícího subjektivní dojem skutečnosti qmožnost interakce uživatele s virtuálním prostředím je zajištěna standardně senzory pro snímání pohybů qzákladním principem vytváření virtuální reality je stereoskopické zobrazování (vytváření různých vjemů pro každé oko za účelem vytvoření iluze skutečného trojrozměrného prostředí) Virtuální realita (VR) csvukrs •Nejpoužívanější technické prostředky pro VR: 1)zobrazováním různých pohledů na dva displeje, kde každý je umístěn před jedno 2)shutter glasses, které střídavě velkou rychlostí zatmívají levé a pravé oko v synchronizaci se zobrazením na monitoru. 3)filtrace barev, kde speciální brýle mají na každém skle jiný barevný filtr vždy v páru vzájemně doplňkových barev (červená a azurová) 4)speciální soupravy bez zobrazovacího zařízení, do které se horizontálně umístí chytrý mobilní telefon, jehož displej bude zobrazovat na každé polovině jiný obraz pro každé oko a bude vhodně zakryt, aby byla projekce věrohodná. Virtuální realita (VR) csvukrs •Využití virtuální reality v praxi: ülékařství (modely orgánů nebo celého těla získané za pomocí počítačové tomografie) üSport (trénování správného pohybu, cviku a techniky) üStavebnictví a strojírenství (práce ve třech rozměrech jako je CAD, VR přidává možnost prohlédnout si interiéry staveb, vnitřek automobilů, atd.) üArmádě (simulátory výcviku létání, bojové simulátory) üZábava (hry, počítačová 3D grafika) Virtuální realita (VR) csvukrs •„Bezpilotní letoun (někdy UAV z anglického Unmanned Aerial Vehicle nebo také dron z anglického drone) je letadlo bez posádky, které může být řízeno na dálku, nebo létat samostatně pomocí předprogramovaných letových plánů nebo pomocí složitějších dynamických autonomních systémů.“ •„Bezpilotní letadla se používají často v armádě k průzkumným i útočným letům. Používají se také k mnoha civilním úkolům, například k hašení požárů, policejnímu sledování nebo průzkumu terénu.“ • •Zdroj: http://www.droneweb.cz/co-je-dron Drony csvukrs •Bezpilotní letadla se většinou řadí do následujících funkčních kategorií: qCíle a návnady qPrůzkumné qBojové qLogistické qVýzkumné a vývojové qCivilní a komerční Drony csvukrs qRFID (Radio Frequency Identification) v překladu identifikace na rádiové frekvenci je systém identifikátorů navržených nejen k identifikaci zboží a v podstatě navazuje na systém čárových kódů. qStejně jako čárové kódy slouží k bezkontaktní komunikaci na krátkou vzdálenost. qIniciátorem vývoje je stejně jako u čárových kódů firma Wal-Mart. Patent na technologii RFID získal vynálezce Charles Walton v roce 1983. qRFID čipy různých frekvencí se velmi často používají jako čipová časomíra pro změření účastníků sportovních závodů. RFID csvukrs qNFC (Near field communication) je modulární technologie radiové bezdrátové komunikace mezi elektronickými zařízeními na velmi krátkou vzdálenost (do 4 cm) s přiblížením přístrojů. qsoučasné a předpokládané využití této technologie je především ve výměně klíčových dat při bezkontaktních finančních transakcích a ve zjednodušené konfiguraci spojení radiových zařízení, jako např. Wi-Fi. qtechnologie NFC je popisována standardy, které zahrnují několik komunikačních protokolů a je založena na standardech RFID qstandardy jsou součástí normy ISO/IEC 18092 definovaném neziskovou organizací NFC Forum, jež byla založena v roce 2004 firmami Nokia, Philips a Sony. NFC csvukrs qQR kód vychází z anglického „Quick Response“, v překladu tedy kód rychlé reakce qtechnologie QR kódů je prostředek pro automatizovaný sběr dat qQR kód dokáže zakódovat mnohem větší množství dat, než klasický EAN čárový kód qjsou určeny pro počítačové zpracování, využívají velké množství technik předcházejících chybám interpretace qkód přestává být čitelným až po odstranění či znečištění velké části kódu (nevadí ani otáčení kódu, inverze barev, kód nevyžaduje velký kontrast barev) qkódy jsou definovány v 40 velikostních verzích (od 1 do 40) • QR kódy csvukrs qČipová karta (anglicky smart card) je definována jako plastová karta kapesní velikosti s integrovaným obvodem (čipem), který je schopen zpracovávat data. qZařízení je tedy schopné přijmout data, zpracovat je a vrátit požadované informace. qČipové karty je možné rozdělit na paměťové a mikroprocesorové. qČipové karty se používají často v případech, kdy je potřeba spolehlivé a bezpečné autentizace. Čipové karty csvukrs qNejvětší nárůst v používání čipových karet přišel v roce 1990 se zavedením SIM karet používaných v GSM mobilních zařízeních. qDalší významný rozvoj proběhl v bankovnictví, když mezinárodní platební systémy MasterCard, Visa a Europay v roce 1993 podepsaly smlouvu na spolupráci při vývoji specifikace pro čipové karty pro platbou s kreditní a debetní kartou. qBezkontaktní čipové karty, nevyžadující fyzický kontakt mezi čtečkou a kartou, byly rozvinuty firmami Visa a MasterCard během let 2004 a 2006 v USA. Čipové karty csvukrs • •Kontaktní čipové karty •Karty mají kontakt o velikosti přibližně jeden čtvereční centimetr s pozlacenými kontaktními ploškami. Plošky poskytují elektrické propojení po vložení do čtečky, která jsou použita jako komunikační médium mezi čipovou kartou a zařízením (počítačem, bankovním terminálem nebo mobilním telefonem). • •Bezkontaktní čipové karty •Bezkontaktní čipové karty, nevyžadující fyzický kontakt mezi čtečkou a kartou, byly rozvinuty firmami Visa a MasterCard během let 2004 a 2006 v USA. • Čipové karty – typy karet csvukrs üFinanční služby: Elektronická peněženka, platby přes terminály, kreditní nebo debetní karty, platby přes internet. üKomunikační služby: SIM do sítě GSM, ale také přístupové karty do placené, nejčastěji, satelitní televize. üInformační bezpečnost: přístup do počítačových sítí. üŘízení přístupu: Zaměstnanecké přístupové karty určující přístup do chráněných areálů. üDoprava: Řidičská oprávnění, karty pro hromadnou dopravu, mýtné üVěrnostní karty: informace o zákaznících s benefitním systémem. üZdravotnictví: Sběr informací o stavu pacienta, ověření zdravotního pojištění. Příklady čipových bezkontaktních karet csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST