OTÁZKY 4 REZERVAČNÍ A POPTÁVKOVÉ SYSTÉMY 1) Na jaké dvě skupiny je možné členit počítačové rezervační systémy? 2) Vyjmenujte hlavní úkoly rezervačního systému. 3) Jaké je členění informačních a rezervačních systémů z hlediska plošného pokrytí? 4) Vyjmenujte hlavní globální distribuční systémy. 5) Vyjmenujte hlavní globální online rezervační platformy pro ubytování. 5 SYSTÉMY PRO PODPORU ŘÍZENÍ A PROVOZU UBYTOVACÍCH A STRAVOVACÍCH ZAŘÍZENÍ 1) Co znamená zkratka PMS? 2) Jaké moduly (subsystémy) může obsahovat hotelový informační systém? 3) Jaké jsou základní funkce hotelového informačního systému? 4) Jaké jsou hlavní cíle gastronomického informačního systému? 5) Jaké znáte systémy a standardy kvality služeb v oblasti cestovního ruchu? 6) Jaký je princip fungování elektronické evidence tržeb (EET)? 6 GEOGRAFICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY (GIS) 1) Co jsou to geoobjekty a jak se dělí? 2) Jaké znáte bodové objekty cestovního ruchu v rámci GIS? 3) Co jsou to geodata? 4) Co je to mapa? 5) Jaké znáte socioekonomické prvky v mapách? 6) Co je to GPS? 7) Co je to geocaching? ODPOVĚDI 4 REZERVAČNÍ A POPTÁVKOVÉ SYSTÉMY 1) informačně-rezervační systém a rezervační systém 2) Rezervační systém má za úkol správu poptávek, rezervací a objednávek. Musí také hlídat kapacity v ubytování a dopravě, generovat všechny potřebné tiskové sestavy, umožnit komunikovat s klienty. 3) lokální rezervační systémy, regionálně informačně-rezervační systémy, celostátní informačněrezervační systémy, centrální rezervační systémy a globální distribuční systémy. 4) Amadeus (Evropa, Latinská Amerika), Sabre (Severní Amerika, Asie a Pacifik), Galileo (Severní Amerika, Velká Británie, Střední Východ), Worldspan (zejména Severní Amerika). 5) Booking.com, Expedia, Agoda 5 SYSTÉMY PRO PODPORU ŘÍZENÍ A PROVOZU UBYTOVACÍCH A STRAVOVACÍCH ZAŘÍZENÍ 1) Property Management System je hotelový informační systém 2) ubytovací agenda, zdravotní agenda, rehabilitační agenda, stravovací a skladová agenda, manažerský informační systém 3) správa rezervací, pobytů a účtů, pokladní systém a systém pro skladové hospodářství, banketní systém, CRM, komunikace s externími subsystémy 4) zefektivnit práci pracovníků stravovacího zařízení na všech pozicích, v maximální možné míře odbourávat časově náročnou a často nepřehlednou evidenci, standardizovat a zjednodušovat procesy a tvorbu výkazů v gastronomických zařízeních. 5) ISO, EFQM, TQM 6) Je evidována každá platba a zákazník obdrží od obchodníka účtenku s unikátním kódem. Postup je takový, že nejpozději při uskutečnění evidované tržby odešle obchodník datovou zprávu prostřednictvím internetového připojení na server Finanční správy, kde jsou informace uloženy, a je vygenerován unikátní kód. Tento kód je odeslán zpět obchodníkovi na jeho koncové zařízení, které jej vytiskne společně s dalšími údaji na účtence. 6 GEOGRAFICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY (GIS) 1) Geoobjekty jsou prostorové objekty. Prostorové objekty mají pro potřeby geometrického modelování následující (rozměry):objekty bezrozměrné, objekty jednorozměrné, objekty dvojrozměrné a 3-D tělesa 2) ubytovací zařízení, restaurační zařízení, kulturní zařízení, sportovní zařízení, lázeňská zařízení, turistická informační centra 3) Geodata se neboli také geografická data jsou data s implicitním nebo explicitním vztahem k místu na Zemi. 4) Mapa je zjednodušený model reálného světa, který v žádném případě není dokonalým obrazem reality, protože na mapě nelze v žádném případě znázornit všechny objekty a jevy reálného světa. 5) sídla, komunikace, socioekonomické jevy a objekty (průmyslové, zemědělské, správní, atd.), hranice, jiné lidské výtvory. 6) GPS (Global Positioning System, česky Globální polohový systém) je globální družicový polohový systém, díky kterému je možno určit geografickou polohu přijímače nacházejícího se kdekoliv na Zemi nebo nad Zemí s přesností jednotek. 7) Geocaching je moderní celosvětová hra někde na pomezí sportu a turistiky, jejímž obsahem je hledání ukryté schránky pomocí předem daných zeměpisných souřadnic.