Prezentace předmětu: INFORMAČNÍ SYSTÉMY V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Ing. Radim Dolák, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz INFORMAČNÍ SYSTÉMY V CESTOVNÍM RUCHU 7. SYSTÉMY PRO PODPORU ŘÍZENÍ A PROVOZU UBYTOVACÍCH A STRAVOVACÍCH ZAŘÍZENÍ Ing. Radim Dolák, Ph.D. •Cílem této přednášky je nejprve díky SWOT analýze aplikace ICT v hotelnictví najít výhody a nevýhody nasazení ICT v tomto segmentu. Dále bude popsán hotelový informační systém a uvedeny konkrétní dostupné systémy na českém trhu. •V rámci cestovního ruchu jsou významné také gastronomické informační systémy, které budou popsány z hlediska funckionality a budou také uvedeny konkrétní dostupné systémy na českém trhu. • Úvod csvukrs üuvést příklad SWOT analýzy aplikace ICT v hotelnictví üpopsat hotelový informační systém a uvést konkrétní dostupné systémy üpopsat gastronomické informační systémy a uvést konkrétní dostupné systémy ü ü Cíle přednášky csvukrs •Za velmi významnou funkční moderních technologií považuje Beránek (2013) integrace dat či dokonce celých systémů, kdy se jedná v oblasti hotelnictví o komplexní hotelové systémy, které zahrnují rezervační systém, účetnictví, restaurační systém, zásobovací systém, systém skladového hospodářství atd. •Trendem na poli informačních systémů pro oblast hotelnictví a cestovních ruchu jsou pak zejména dotykové a bezdrátové technologie jako např. dotykové obrazovky pokladních systémů společně s bezdrátovými pokladními terminály, Wi-Fi internetové připojení atd. ICT podpora řízení ubytovacích a stravovacích zařízení csvukrs •Aplikace IT technologií má podle Křižíka a Neufuse (2014) následující převažující výhody oproti manuální administraci: qnepřetržité fungování, qobstarání rutinní práce, qsnížený výskyt chyb, qmožnost předpovídat, qmožné modelování scénářů, qlepší přístup k informacím, qzvýšení efektivity řízení, qlepší kvalita informací, ICT podpora řízení ubytovacích a stravovacích zařízení csvukrs qlepší přehled pro pracovníky, qlepší služby zákazníkům, qsnížení nákladů, qzvýšení příjmů, qekologičnost, qlepší účelnost nákladů, qprostor pro další rozvoj. • • ICT podpora řízení ubytovacích a stravovacích zařízení csvukrs qtrvalý přístup zákazníků ke spolehlivým informacím, qvýrazné zkvalitnění služeb, jejich zrychlení (on-line), zpřesnění (např. aktuální informace o obsazenosti), vyšší pohodlí - nákupy z domu, qzvýšení efektivity práce a výrazné zlevnění-pro distribuci produktů, optimalizace dopravy, qmožnost získání slev při rezervaci a nákupu online-souvisí s nižšími náklady elektronické distribuce v porovnání s klasickou distribucí v kamenných obchodech, qjednotlivec/firma má kompletní kontrolu procesu vyhledávání informací, qsupersegmentace trhu, flexibilní maximálně přizpůsobené produkty, qvýrazný potenciál zaujmout a přesvědčit potenciální hosty - multimediální prezentace, virtuální realita • SWOT analýza aplikace ICT v hotelnictví - výhody csvukrs qvysoké počáteční finanční nároky implementace ICT (projekt, HW, SW, školení a vzdělávání), qvětší nároky na přípravu implementace - projektový přístup, management změny, příprava lidí, propojení na okolní informační systém, modifikace nebo náhrada stávajících produktů atd., qvyšší tlak na kvalitu produktů - podpora jejich snadného srovnání ze strany zákazníků, qneosobní způsob prezentace služeb, zákazníkovi může chybět názor experta - například referenta CK/CA při výběru hotelu a porovnání kvality, qvliv "digitální reality" na očekávání hostů (fotografie, video)-hosté mohou při reálném pobytu zažít zklamání. • • SWOT analýza aplikace ICT v hotelnictví - nevýhody csvukrs •Hlavním pilířem hotelového IT je hotelový informační systém (Property Management System – PMS), jehož cílem je zaznamenat potřebné informace o činnostech vykonávaných v hotelu. •Tyto informace je třeba skladovat jako podklad pro další rozhodování. •Typickými funkcemi PMS (property management system) těchto systémů jsou: qrecepce, qrestaurační systém, qskladové hospodářství, qúčetnictví, qSales & Marketing. Hotelový informační systém csvukrs •Pokud se hotel rozhodne zavést PMS, měl by uvážit zejména následující faktory: qjaké má hotel kapacity (různé systémy podle velikosti hotelu) qfinanční možnosti • •Hotelový IS má modulární strukturu, která umožňuje modifikovat systém na základě požadavků daného hotelového provozu. • • Hotelový informační systém csvukrs Hotelový informační systém Struktura hotelového informačního systému. Vlastní zpracování podle Kučera (2014) csvukrs •Hotelový informační systém může podle ICS (2018) obsahovat tyto subsystémy (moduly): qUbytovací agenda – vedení agendy rezervací a pobytů klientů, vyúčtování pobytů všech typů klientů (individuální klienti, cestovní kanceláře, zdravotní pojišťovny, firemní klienti a další) a recepčních služeb. qZdravotní agenda – vedení lékařské, sesterské a laboratorní agendy, evidence a tvorba zdravotnické dokumentace. qRehabilitační agenda – vedení agendy spojené s plánováním a prodejem léčebných procedur a wellness služeb klientům. Hotelový informační systém csvukrs qStravovací a skladová agenda – vedení agendy skladů, restaurací, jídelen a normování stravy. qManažerský informační systém – komplexní nástroj pro on-line sledování a kontrolu výkonnosti, efektivnosti, dodržování definovaných normativů a celkovou podporu manažerského a marketingového rozhodování. qMožnosti integrace - integrace s ekonomickým informačním systémem, kartovými systémy a systémy pro kontrolu vstupů (např. turnikety), registračními pokladnami a telefonními ústřednami. • Hotelový informační systém csvukrs •Základními funkcemi PMS jsou podle SystemOnline (2012) následující: qspráva rezervací, pobytů a účtů, qpokladní systém a systém pro skladové hospodářství, qbanketní systém, qCRM, qkomunikace s externími subsystémy (účetním, zámkovým, telefonním systémem, systémem placeného internetu a televize pro hosty). • Hotelový informační systém csvukrs •Beránek (2013) u hotelových systémů se rozlišuje: qzákladní funkcionalita (základem je ubytovací a stravovací úsek) - typické oblasti provozu hotelového informačního systému jsou recepce, restaurační systém, účetnictví, směnárna, provoz hotelu, správa systému, korespondence, front office, pokladní systém, Food and Bevarage Management qfunkcionalita externích systémů jako je telefonní systém, zámkový systém, systém Pay-TV a internetu, systém měření a regulace, výčepní zařízení qrozšiřující funkcionalitu Hotelový informační systém csvukrs •HORES •https://www.horesplus.cz/ • •MEVRIS •http://www.mevris.cz • •AGNIS •http://www.agnis.cz/ • •Mefisto •http://www.mefisto.cz/ • Hotelový informační systém - příklady csvukrs •Informační systémy pro gastronomická zařízení zahrnují podporu gastronomických zařízení od příjmu zásob přes výdej zásob a přípravu pokrmů až inventarizaci atd. •V dnešní době je již běžné využití informačních technologií v kuchyních. Které pomáhají zajistit správný, efektivní a hygienického provoz gastronomických zařízení. •Využívání počítačů umožňují vést veškerou evidenci v elektronické podobě. Na výběr je rozsáhlý sortiment softwaru, které je určen pro zajištění kontroly veškerých nutných operací pro výrobu pokrmů. Tyto programy jsou velmi sofistikované a zpracovávají údaje od nákupu, přes skladování, výdej potravin do kuchyně až po výdej hotových pokrmů z kuchyně k hostům. Současné systémy navíc umožňují provádět kalkulace jídel. Informační systém pro gastronomická zařízení csvukrs Informační systém pro gastronomická zařízení Přehled funkcí gastronomického informačního systému csvukrs •Jak uvádí AWIS (2016) tak díky těmto moderním komunikačním prostředkům dochází k tomu, že obsluhující personál může rychleji účtovat. Důsledkem je větší spokojenost zákazníků na rychlosti obsluhy. •Hlavním cílem gastronomického informačního systému je zejména následující: qzefektivnit práci pracovníků stravovacího zařízení na všech pozicích, qv maximální možné míře odbourávat časově náročnou a často nepřehlednou evidenci, qstandardizovat a zjednodušovat procesy a tvorbu výkazů v gastronomických zařízeních. • Informační systém pro gastronomická zařízení csvukrs •Pokladní systém Septim •http://www.septim.cz/ • •Stravovací systém GOLDCAR •http://www.goldcard.cz/cs/stravovaci-system/ • •Datalock BlueGastro •http://www.prodata.sk/bluegastro • • Informační systém pro gastronomická zařízení - příklady csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST