Tourdata Ing. Tereza Kupčíková www.tourdata.cz Obsah – Tracking DCR a PCR – Data Českého statického úřadu – hromadná ubytovací zařízení – Country reporty – Návštěvnost turistických cílů – Další analýzy TRACKING DOMÁCÍHO A PŘÍJEZDOVÉHO CESTOVNÍHO RUCHU – Osobní sběr dat ve více jak 80 lokalitách po celé ČR. Počty v jednotlivých krajích byly nastaveny kvótně dle významnosti cestovního ruchu. Kvótně také nastaven poměr DCR a PCR (1/3 vs. 2/3) – změna v průběhu pandemie – Co v datech oproti HUZ najdete? – Popis chování jednotlivých cílových skupin – Výletníky, IUZ neplacená (u známých, kamarádů, atd.), IUZ placená HUZ = hromadná ubytovací zařízení IUZ = individuální ubytovací zařízení REPORTY – Hlavní report: Tracking domácího a příjezdového cestovního ruchu 2017 – 2021 – Profil návštěvníka 2018 – 2019 – Česká republika – Regiony – Summary Interakce – Turista z Německa v roce 2019 – S kým cestuje? – Jakým dopravním prostředkem? – Kolik utratí? – Aktivity během pobytu? – Jak často? Pozor: Turista vs. Výletník DATA ČESKÉHO STATISTICKÉHO ÚŘADU DATAHROMADNÝCH UBYTOVACÍCHZAŘÍZENÍ – Počet příjezdů (PŘÍJEZDY VS. TURISTA?) – Počet přenocování – Průměrná doba pobytu (dny/noci) – Kapacita (POK, MIS, LŮŽ) – Čisté využití lůžek/pokojů Specifikace hromadných ubytovacích zařízení? ČSÚ na Tourdatech PŘEHLED REPORTŮ Analýza (vývoj příjezdů, přenocování, PDB; country/region overview) DCR vs. PCR základní přehled vs. mapa TOP země Interaktivní country report Interaktivní krajský report Interaktivní DMO report Interakce – Počet příjezdů zahraničních turistů v roce 2020 – TOP 3 země – Nejnavštěvovanější 3 kraje z hlediska počtu příjezdů – Průměrná doba pobytu Němců v Karlovarském kraji a v Praze COUNTRY REPORTY 22 Obsah: – Zahraniční zdroje (výdaje na zahraniční cestovní ruch; meziroční růst HDP) – ČSÚ – ČNB (platební bilance) – Tracking (charakteristika turisty v ČR) – USP (Unique Selling Proposition) USP (Unique Selling Proposiion) – unikátnost České republiky z pohledu turisty či potenciálního turisty TOURDATA Návštěvnost turistických cílů Metodika Klasický turistický cíl: – Tematicky vymezené objekty, splňující následující charakteristiky: – 1) Jedná se o trvale existující místo vymezené jako bod, vektor, nebo uzavřený ohraničený polygon. Klasickým turistickým cílem může být jednotlivý objekt, atraktivita vymezená trajektorií (naučná stezka, cyklostezka atp.), či uzavřený areál. Klasickým turistickým cílem není dočasná událost (např. festival), sdružený turistický cíl nebo destinace jako taková (např. centrum města), – 2) má provozovatele, – 3) je veřejně přístupný (vstup může a nemusí být zpoplatněn), – 4) je využíván převážně účastníky cestovního ruchu. Sdružený turistický cíl: – Soubor vzájemně nepropojených a geograficky různě umístěných objektů, a to i tehdy, mají-li jednotnou marketingovou značku, či jednoho provozovatele. METODIKA UKAZATELE pro měření návštěvnosti turistických cílů – D1 – Počet platících návštěvníků – Celkový počet všech platících návštěvníků zjištěný z prodeje vstupenek, či jiným obdobným způsobem. Do tohoto počtu lze zahrnout i návštěvníky eventů, pokud za ně vstupné uhradil jiný subjekt. – D2 – Počet registrovaných neplatících návštěvníků – Celkový počet všech neplatících návštěvníků, zjištěný např. z výdeje vstupenek s nulovou cenou, pomocí elektronických čítačů, či jiným obdobným způsobem. Do tohoto počtu lze zahrnout i návštěvníky eventů, či návštěvníky v rámci partnerského marketingu, pokud byl jejich počet jednoznačně zjištěn. – D12 – Počet všech registrovaných návštěvníků – Celková registrovaná návštěvnost – D3 – Počet neregistrovaných neplatících návštěvníků – Orientační počet neplatících návštěvníků, který byl zjištěn jiným způsobem, než na základě jejich individuální registrace (např. pozorováním, odhadem, s využitím zbytkových dat GMS operátorů, statistických metod, a podobně). – D123 – Počet všech návštěvníků – Celkový počet všech návštěvníků, tj. registrovaných platících i neplatících návštěvníků a neregistrovaných návštěvníků. (Součet definic D1, D2 a D3). METODIKA AKTUÁLNÍ STAV – 14 krajů včetně oblastních / lokálních organizací destinačního managementu 1500 CzechTourism Krajská DMO 1 DMO 1 Klasický turistický cíl 1 Klasický turistický cíl 2 DMO 2 Klasický turistický cíl 1 ..... Krajská DMO 2 DMO 1 Sdružený turistický cíl 1 Klasický turistický cíl 1 Sdružený turistický cíl 1 Klasický turistický cíl 1 Klasický turistický cíl 2 Klasický turistický cíl 1 ..... ..... – Počáteční stav: 300 – Aktuální stav: ? Spolupráce, certifikace CzechTourism •Kontrola vyplňování dat a dodržování metodického postupu ze strany krajských DMO •Správa jednotné databáze •Zpracování grafických výstupů a analýz Krajské DMO/úřady •Kontrola vyplňování dat ze strany oblastních / lokálních DMO •V případě, že není oblastní DMO = přebírá zodpovědnost krajská •Správa krajské databáze •Dodržování metodického postupu při vyplňování Oblastní/lokální DMO •Sbírání dat za daný kalendářní rok •Evidence stávajících a nových turistických cílů •Kontrola charakteristik turistických cílů a správnost zařazení (typologie, kategorie, kraj) METODIKA TEMATICKÉ KATEGORIE 12 TURISTICKÉ CÍLE V DATABÁZI dletematické kategorie 416 244 123 101 76 57 50 46 45 40 39 34 33 18 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 Počet turistických cílů TURISTICKÉ CÍLE V DATABÁZI dle kraje 224 144 131 123 112 90 89 86 75 71 68 62 61 52 0 50 100 150 200 250 Počet turistických cílů Návštěvnostturistických cílů,marketingovýnástroj? – Monitoring turistických cílů – Zatížená vs. málo navštěvovaná místa – TOP vs. Neobjevené skvosty – Propagace oblastí – vysoký mediální zásah – Kudy z nudy – INVIA, Média, Krajské úřady/DMO, .. Rok 2020 Interakce – Nejnavštěvovanější památky v České republice – Nejnavštěvovanější památka Jihočeského kraje? – 2. nejnavštěvovanější hrad/zámek? TOURDATA: • Tisková zpráva • Krajské reporty Odpovědi – Nejnavštěvovanější památky v České republice – Lanová dráha na Petřín, Zoologická zahrada hl. m. Prahy, AquaPalace, Pražský hrad – Nejnavštěvovanější památka Jihočeského kraje? – Stezka korunami stromů Lipno – 2. nejnavštěvovanější hrad/zámek? – Státní zámek Lednice DALŠÍ ANALÝZY Místní poplatky z pobytu TOURDATA Místní poplatky z pobytu – do roku 2019 místní poplatky z ubytovací kapacity a poplatky za lázeňský nebo rekreační pobyt – MPP jsou jednoznačně měřitelným přínosem rozvoje cestovního ruchu. – Poplatky jsou příjmy rozpočtů obcí a jejich výši stanoví jednotlivé obce vyhláškou. – Sestava představuje územní analýzu celkového výběru uvedených poplatků podle jednotlivých krajů, okresů a obcí v letech 2016 – 2020 TOURDATA Satelitní účet ODKAZ NA TOURDATA Plány Čechů Dopady COVIDu Obsazenost v ubytovacích zařízeních Hodnocení atrakcí a hotelů Intenzita a hustota cestovního ruchu Intenzita a hustota cestovního ruchu – Intenzita cestovního ruchu je poměr přenocování turistů na počet obyvatel dané lokality. – Čím je ukazatel vyšší, tím je v dané lokalitě více přespávajících turistů na hlavu jednoho obyvatele. – Rostoucí index může být způsoben vyšším počtem přespávajících turistů, nižším počtem obyvatel a nebo kombinací obojího. – Hustota cestovního ruchu je poměr přenocování turistů na 1km2 rozlohy dané lokality. – Tento ukazatel naopak lépe popisuje zatížení destinace, doprovodné infrastruktury a vztah k životnímu prostředí. TOURDATA PŘEHLED ZDROJŮ DAT DOTAZY? Děkuji za pozornost kupcikova@czechtourism.cz