3. Tutoriál Doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky Marketingový výzkum . 1. Propagace webové stránky 2. Optimalizace webu pro vyhledávače 3. Základy webové analytiky Struktura tutoriálu Propagace webu Nástrojeinternetovéhomarketingu Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU • Reklama ve výsledcích vyhledávání (TOP pozice) • Výsledky vyhledávání obecně nabízí kromě placených linků (viz obrázek) také výsledky organické, které ovšem PPC reklama neovlivní. • V organických výsledcích má největší váhu SEO konkrétní webové stránky. Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU • Reklama ve výsledcích vyhledávání (TOP pozice) • Další ukázka je z inzerentní sítě české značky vyhledávače Seznam. Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU • Reklama v obsahové síti • Formát reklamy, který vidíme na různých webových stránkách po internetu. • Na ukázce kampaň společnosti Mall na webu Proženy.cz Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU - Retargeting • Silným nástrojem online reklamy jsou retargetingové kampaně. Některé inzerentní platformy je označují jako remarketing, ale v principu se jedná vždy o ten samý postup. • Díky digitální stopě, kterou za sebou na internetu zanecháváme ve formě cookies mohou inzerenti cílit reklamu na ty uživatele, kteří provedli na webové stránce určitou akci. Určitě jste se setkali s tím, že jste si prohlíželi nějaký produkt na e-shopu a poté vás pronásledovala reklama na tento produkt i na dalších webových stránkách. Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU - Retargeting Propagace webové stránky ID KONVERZE • Konverze, v anglickém znění Conversion Rate, je úspěšné dokončení nějaké akce. U e-shopu pak konverzi reprezentují akce skutečných zákazníků. Skutečným zákazníkem je ten, který si u vás zakoupil zboží, registroval se k odběru newsletteru nebo provedl registraci. Obecně do konverze spadá uživatel, který provedl požadovanou akci. (Mikulášová a Sedlák, 2015, s. 292) Propagace webové stránky KONVERZE • S tímto pojmem souvisí konverzní poměr, což je metrika, která vyjadřuje kolik pro-cent uživatelů dokončí požadovanou akci (provede konverzi). • Konverzní poměr není výsadou pouze u online aktivit, můžeme si jej klidně vysvětlit na příkladu kamenného obchodu. Pokud do prodejny přijde 50 zákazníků a 25 z nich nakoupí můžeme hovořit o konverzi 50% (polovina zákazníků, kteří vstoupili do obchodu nakonec nakoupilo). Totéž pak v případě e-shopu bude znamenat, pokud z 5 000 návštěvníků nakoupí 2 500. Propagace webové stránky ATRIBUCE REKLAMY Propagace webové stránky Měření efektivity reklamy • CTR • Click through rate • Míra proklikovosti, je základní metrika pro měření úspěšnosti online reklamy • Výpočet bere do úvahy počet zobrazení a počet kliknutí: • CTR = (číslo kliků / číslo zobrazení) * 100 • CTR = (200/10000) * 100 = 2 % • Z 10 000 zobrazení reklamy na ni kliklo 2% (200) • Zobrazení se někdy říká také imprese • Vysoké CTR znamená, že mají zákazníci o reklamu zájem – je pro ně relevantní Propagace webové stránky Měření efektivity reklamy • CPC • Costs per click • Náklady na kliknutí • Výpočet bere do úvahy smluvenou sumu za proklik a počet kliknutí: • CPC = Cost to an Advertiser / počet kliků • Cost to an Advertiser: 2 € * 1 000 = 2 000 • Objednatel musí zaplatit 2 000 €. Propagace webové stránky Měření efektivity reklamy • CPM • Costs per mile • Náklady na zobrazení tisícovce lidí • Výpočet bere do úvahy smluvenou sumu za tisích zobrazení a počet zobrazení: • CPM = Cost to an Advertiser * 1 000 / Počet zobrazení • Cost to an Advertiser = 5 € * (200 000/1 000) = 1 000 • Objednatel musí zaplatit 1 000 €. Propagace webové stránky Okamžité opuštění stránky • BOUNCE RATE - Míra okamžitého opuštění • Okamžité opuštění je návštěva jedné stránky na vašem webu. Ve službě Google Analytics se okamžité opuštění počítá jako návštěva, která iniciuje pouze jeden požadavek na server Analytics, například když uživatel otevře jedinou stránku na webu a poté z ní odejde, aniž by při této návštěvě vyvolal jakýkoli další požadavek na server Analytics. Propagace webové stránky Okamžité opuštění stránky • BOUNCE RATE - Míra okamžitého opuštění • Ne vždy je ala vysoký bounce rate na škodu. • V případě, že je cílem webu rychle informovat zákazníky například o adrese nebo telefonním čísle a to je na stránce ihned viditelné a dostupné, může takový zákazník navštívit jen jednu stránku, najít na ni vše potřebné a odejít. Propagace webové stránky Optimalizace webu Úvod • Vytvoření webové stránky jako takové nestačí k jejímu úspěšnému provozu a plnění cíle. • Ve většině případů budete potřebovat, aby byl na webu provoz, tedy aby přicházeli návštěvníci. • Zdrojem návštěvnosti bývají velmi často vyhledávače jako je Google, Seznam, Bing a další. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Úvod • Otázkou na kterou se nyní pokusíme odpovědět je jak se umístit s webem na prvních stránkách ve výsledcích vyhledávání. • 62% lidí klikne na odkazy na první straně vyhledávání. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Úvod • V rámci první stránky je pak důležité umístění co nejvýše ve výsledcích. Proklik z vyšších pozic jsou mezi uživateli běžnější. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Zdroj: https://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014 Jak fungují vyhledávače • Vyhledávače hrají významnou roli jako zdroj návštěvnosti webové stránky. • Podle studie společnosti Yotpo je to druhý největší zdroj na základě dat z 65 milionů objednávek zákazníků, v hodnotě 2 miliardy dolarů z 120 000 e-shopů. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak fungují vyhledávače • Abychom ale mohli naplno využít síly vyhledávačů, musíme si říct, jakým způsobem fungují. • Pro příklad sice využijeme nejpopulárnější vyhledávač Google, ale na podobném principu fungují i ostatní jako například český Seznam. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak pracují vyhledávače? • Procházení (Crawling) • Indexování (Indexing) • Zobrazování a hodnocení Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Procházení • Jako první krok je potřeba zjistit, jaké stránky jsou na webu k dispozici. • Žádný centrální registr všech webových stránek neexistuje, proto musí Google neustále vyhledávat nové stránky a přidávat je do svého seznamu známých stránek. • Tento proces objevování se nazývá procházení. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Procházení • O některých stránkách Google ví, protože už je v minulosti procházel. Jiné stránky Google objeví následováním odkazu ze známé stránky na novou stránku. Další stránky objeví pomocí seznamů stránek (tzv. map webů nebo souborů Sitemap), které vlastníci webů odešlou do Googlu k procházení. • Pokud používáte spravovaného webového hostitele, například službu Wix nebo Blogger, může takový hostitel žádat Google o procházení aktualizovaných nebo nových stránek, které vytvoříte. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Indexování • Po objevení stránky se Google snaží zjistit, o čem stránka je. Tento proces se nazývá indexování. • Google analyzuje obsah stránky, zařazuje do katalogu obrázky a videosoubory vložené na stránce a dalšími způsoby se snaží stránce porozumět. • Tyto informace se zapisují do indexu Google, obrovské databáze uložené na mnoha a mnoha počítačích. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Zobrazování • Když uživatel zadá dotaz, Google se v indexu na základě mnoha faktorů pokusí najít nejrelevantnější odpověď. • Google se pokusí určit nejkvalitnější odpovědi a zohlednit i další aspekty, které umožní nabídnout nejlepší uživatelský dojem a nejvhodnější odpověď, jako je například umístění, jazyk a zařízení (počítač nebo telefon) uživatele. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Zobrazování • Na dotaz „opravny jízdních kol“ by se zobrazily jiné odpovědi uživateli v Paříži a jiné uživateli v Karviné. • Pozici si nelze zaplatit. Google nepřijímá platby za vyšší hodnocení stránek. • Hodnocení se provádí algoritmicky. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Co jsou klíčová slova? • Klíčové slovo (keyword) je slovo, které popisuje obsah na webové stránce. • Je to výraz, pro který chcete aby byl web ve výsledku vyhledání. • Takže když lidé hledají toto klíčové slovo nebo frázi v Google nebo v jiných vyhledávačích, měli by najít vaši stránku v seznamu výsledků. • Když mluvíme o klíčových slovech, mnohokrát máme na mysli frázi místo jednoho slova. • Například „běžecké boty“ jsou keyword přesto, že je to spojení dvou slov. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Co jsou klíčová slova? • Jak jsme si vysvětlili výše, jsou to slova, která Google hledá na webových stránkách v procesu procházení a následně s nimi pracuje ve fázi indexování tak, aby informace o webech na celém světě kategorizoval do svých databází. • Zadané dotazy uživatelů opět ve formě textu, který může být totožný s klíčovým slovem pak porovnává s těmito informacemi a vyhodnocuje, jaké webové stránky budou pro uživatele nejrelevantnější. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Co jsou klíčová slova? • Na webu bychom tedy na klíčové slova neměli zapomenout. • Zároveň také jejich analýza zajistí to, že budeme vkládat slova, které hledají uživatelé a ne ty které používáme my. • Naši zákazníci totiž mohou pojmenovat produkt úplně jinak než si myslíme. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak hledat klíčová slova? • Prvním krokem, který nás nic nestojí, je podívat se na související dotazy s hledaným klíčovým slovem dole pod výsledky vyhledávání. • Sám Google nám tak poodkryje malinkou část toho co lidé hledají. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak hledat klíčová slova? • Dále také můžeme nakouknout na klíčová slova pomocí našeptávače při psaní požadavku. • Náš konkrétní příklad ukazuje, že pojmenovat pánev na vajíčka „4 oko“, jak je na některých e-shopech běžné, nemusí být úplně dobrý nápad. • Zákazníci do Googlu totiž píší spíše „pánev na volská oka“. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak hledat klíčová slova? • Pro komplexnější a přesnější analýzu klíčových slov už ale bude nutné použít profesionální nástroj jako je například Collabim. • Tyto nástroje umožní klíčové slova monitorovat, jednoduše zadávat požadavky a vytvářet profesionální reporty, které pomáhají marketérům i webmasterům upravovat obsah aby souhlasil s tím, po čem lidé touží a prostřednictvím vyhledávače se to na internetu snaží najít. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Jak hledat klíčová slova? Optimalizace webové stránky pro vyhledávače • Výsledky analýzy klíčových slov v nástroji Collabim: Longtail • Longtail, v přeložení „dlouhý chvost“, je pojmenování pro slova a fráze, které nejsou do vyhledávačů zadávány často, ale přesto jsou považovány za klíčové. • Jsou to konkrétnější výrazy, které sice nepřilákají tolik lidi zadávající obecné výrazy, ale přivádí na web zákazníky, kteří už jsou více nakloněni nákupnímu rozhodnutí. • Hledají konkrétní produkt, službu či odpověď na otázku. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Longtail Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Longtail • Spousta lidí vám do vyhledávače napíše obecné slovo, například „skříň“, ale řada z nich zkrátka si jen prohlíží zboží a rozmýšlí se, jestli si vůbec novou skříň pořídí. Záměr člověka, který hledá pomocí této fráze, není jednoznačný. Možná hledá typy skříní, možná hledá návod na sestavení skříně, možná jen shání obrázky, možná hledá něco jiného. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Longtail • Druhou skupinu tvoří lidé, kteří zadají do vyhledávače například „prosklená vestavěná skříň dekor olše“, a to je to, čemu se říká konkrétní slovo a tvoří zadní výsek longtailu. Je řešením, jak přivést na web takové zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí, a u nichž je šance, že opravdu nakoupí, mnohonásobně vyšší. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Longtail • Budete-li na stránkách používat tato konkrétní klíčová slova, nejen že zacílíte více na potenciální nakupující, ale také zvyšujete efektivnost vašeho odkazu ve výsledcích hledání. Toho v případě užívání obecných klíčových slov (zmiňování skříň) dosáhnete vel-mi těžce. Jsou vysoce konkurenční, protože je používá každý. Dosáhnout lepších pozic ve výsledcích hledání v případě obecných klíčových slov je náročné a mnohdy nemožné. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) • SEO (search engine optimization) je proces ovlivňování viditelnosti webu nebo stránky v neplacené části výsledků internetového vyhledávače. • Obecně řečeno, čím výše a čím častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků web může z internetového vyhledávače získat. • SEO může cílit na různé typy hledání včetně obrázků, lokálního hledání, videí, akademických informací, novinek nebo užšího hledání v specifických oborech Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) • Přivádění návštěvnosti • Snížení míry odchodu ze stránek • Snížení nákladů na zákaznickou podporu • Zlepšení viditelnosti značky na internetu • SERM (Search Engine Reputation Management – Online Reputation Ma-nagement) • Zvýšení konverzního poměru Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Pět nejdůležitějších faktorů SEO Optimalizace webové stránky pro vyhledávače On-page faktory • Titulek • Titulek stránky by měl obsahovat informaci o obsahu zvolené stránky. Titulek by rozhodně neměl být stejný pro celý web, ale unikátní pro každou stránku webu. • Zápis titulku v HTML kódu: Titulek stránky Optimalizace webové stránky pro vyhledávače On-page faktory • Meta description • Popisek stránky by měl obsahovat krátkou informaci o obsahu stránky. Ani meta description by neměl být pro celý web stejný. • Zápis titulku v HTML kódu: Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Titulek a meta description Optimalizace webové stránky pro vyhledávače On-page faktory • Nadpisy stránky • Zápis nadpisu nejvyšší úrovně v HTML kódu:

Nadpis strán-ky

• Zápis nadpisu druhé úrovně v HTML kódu:

Podnadpis

• Zvýrazněný text na stránce • Zápis zvýrazněného textu v HTML kódu: zvýrazněný text Optimalizace webové stránky pro vyhledávače On-page faktory • Alternativní popis obrázku • Běžné fulltextové vyhledávače nedovedou rozpoznat co je na obrázku. Podobně jako nevidomí uživatelé však dokáže pracovat s alternativním popisem obrázku. • Zápis alternativního popisu v HTML kódu: alternativní popis obrázku Optimalizace webové stránky pro vyhledávače On-page faktory • Text stránky • Klíčová slova by měla být ve vhodném poměru obsažena i v běžném textu stránky. • URL adresa stránky • Vyhledávače, stejně jako uživatelé, dávají přednost jednoduchým a neměnným URL adresám. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Další důležité faktory z kategorie klíčových slov Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Další důležité faktory z kategorie „Link popularity“ stránky Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Webová analytika Úvod • Hlavní náplní webové analytiky je sběr, měření, analýza, reporting a interpretace dat získaných z webu za účelem jejich dalšího využití. Základy webové analytiky Google Analytics • Google Analytics (zkráceně GA) je nástroj od společnosti Google, který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat statistická data o uživatelích svého webu. • Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; konverze, prodeje a další. • Statistiky ukazují, že téměř 50 % webových stránek užívá ke sledování návštěvnosti právě Google Analytics, což z něj dělá nejpoužívanější nástroj v této oblasti služeb Základy webové analytiky Google Analytics • Platforma, která sbírá data o webové stránce a poskytuje je uživateli pro lepší marketingová rozhodování. • Vytvořením účtu Google Analytic a vložením html kódu do webové stránky začnete sbírat data o uživatelích webu. • Při každé návštěvě pak kód uchovává anonymizované informace o interakci uživatele na webu. Základy webové analytiky Google Analytics - výhody • Google Analytics je poskytován zcela zdarma. • Implementace je velice snadná a s návodem jí zvládne lehce každý. • Pro plné používání Google Analytics nemusíte nic instalovat na váš počítač a k datům se dostanete odkudkoli, kde máte připojení na internet. • Google Analytics je plně podporován ve více než 30 jazykových mutací včetně češtiny a slovenštiny. Základy webové analytiky Google Analytics - výhody • Google Analytics se dá rychle naučit, není to žádný složitý systém. • Nástroj dokáže poskytnout dostačující množství dat, která vám umožní zjistit, co se na vašem webu odehrává. • Google Analytics má velice intuitivní navigaci a příjemné grafické zpracování včetně vykreslování velkého typu přehledných grafů. Základy webové analytiky Google Analytics • Jaké další informace o uživatelích GA hlídá? • Jazyk, který je nastavený v prohlížeči • Typ prohlížeče • Zařízení • Operační systém • Zdroj návštěvy • Platforma získává informace o návštěvníkovi v relacích • Relace se vypíná po 30 minutách neaktivity • Data se natvrdo zapisují do databáze Základy webové analytiky UTM parametr • UTM parametry se používají pro správné měření výsledků kampaní v Google Analytics. • Když přijde návštěvník na web, Google Analytics se mu pokusí přiřadit zdroj návštěvy. • V prvním kroku zkontrolují, zda nepřišel z Google Ads reklamy. Pokud ne, ve druhém kroku v URL hledají měřící parametry, mj. i UTM. • Pokud by v URL nebyly žádné měřící parametry, v dalším kroku se Google Analytics podívají na odkazující zdroj. Základy webové analytiky UTM parametr • A právě tady se snadno smíchají placené a neplacené návštěvy, protože v Google Analytics mohou mít shodný zdroj / médium identifikátor. • Seznam nebo Sklik, bez UTM to Google Analytics nepoznají a obě návštěvy zařadí do jedné kolonky. • Pokud se potom budete snažit rozklíčovat, které návštěvy přišly z neplaceného vyhledávání a které z placených Sklik reklam, budete mít problém. Základy webové analytiky UTM parametr - vlastnosti • utm_source = název zdroje (název webu, ze kterého odkaz vede) • utm_medium = název média = druh marketingového kanálu (cpc = placené vyhledávání, organic = neplacené vyhledávání, referral = odkaz, atp.) • utm_campaign = kampaň = název kampaně (např. v Skliku) nebo jiné odlišení (např. datum příspěvku na Facebooku, nebo odeslání newsletteru) • utm_content = název reklamy = další podúroveň, může být např. název reklamní sestavy v PPC reklamě • utm_term = klíčové slovo = další podúroveň, může být např. klíčové slovo v PPC reklamě Základy webové analytiky UTM parametr • Takže aby bylo možné odlišit, které návštěvy pochází z Sklik reklam, Facebook reklam, newsletterů a dalších marketingových aktivit, je potřeba k cílové URL přidat parametry typu utm_source=facebook.com&utm_medium=ads • Tento konkrétní příklad pro Facebook reklamu umožní v Google Analytics odlišit placené a neplacené návštěvy, protože placené návštěvy budou mít zdroj / médium facebook.com / ads a neplacené facebook.com / referral. UTM parametry vám pomohou sledovat statistiky většiny kampaní. Základy webové analytiky UTM parametr • GA často netuší, odkud uživatelé na web přišli. • Někdy sice umí přiřadit zdroj, ale nerozeznáte placené a neplacené návštěvy. • Proto je potřeba ve všech kampaních mimo Google Ads používat UTM parametry. Základy webové analytiky UTM parametr • Neexistuje jednotný postup jak UTM parametry zapisovat, ale logicky je nutné udržet dlouhodobě stejný systém. • To radí i Lukáš Krejča: Pokud jednou pojmenujete odkaz v Skliku sklik / ppc a podruhé seznam / cpc, tak těžko můžete sledovat nějaký trend v návštěvnosti. Doporučuji si hned ze začátku vytvořit tabulku, kde budete mít zaznamenáno, jak své odkazy označujete. Nasdílejte ji kolegům a dodržujte ji Základy webové analytiky UTM parametr Základy webové analytiky Zdroj: http://www.lukask.cz/utm-parametry/ UTM parametr - časté chyby • Označujete PPC reklamu na Seznamu jako sklik/cpc. • Ztrácíte zde logiku utm_source=název webu, což je takový začátek UTM chaosu. • Nemůžete pak také např. porovnat výkonnost Googlu a Seznamu bez ohledu na médium. • V porovnávání totiž bude Google, Seznam a Sklik. Základy webové analytiky UTM parametr - časté chyby • Označujete reklamu na Facebooku jako facebook/cpc. • CPC ale znamená (aspoň pro Google Analytics) placenu návštěvnost z vyhledávání. • Pokud do toho budete míchat Facebook, nemůžete použít všechny automatické segmenty a přehledy. Základy webové analytiky UTM parametr - časté chyby • Pozor na stránky s výsledky vyhledávání. Pokud např. odkazujete na www.lukask.cz/?q=hledani, tak už nemůžete UTM parametry připojit pomocí ?, ale musíte využít &. Základy webové analytiky UTM parametr - časté chyby • Měníte UTM parametry, jak se vám zlíbí – ještě jednou – v UTM je nutné mít pořádek a hlídat si překlepy. • Pokud budete mít jednou facebook, podruhé facebok, a potřetí Facebook, máte tři různé zdroje a v analytice pěkný bo***l. Základy webové analytiky Leady • Leady.cz identifikuje firemní návštěvníky webu. Řekne, jaká firma přistoupila na váš web, co ji zajímalo, a doplní další informace jako obrat, počet zaměstnanců, obor, adresu a ověřené kontakty. • Umožňuje uživatelům identifikovat nové klienty, více vytěžovat ty stávající a monitorovat své kampaně či online aktivity. Základy webové analytiky Leady • Leady.cz je obchodní a marketingový nástroj vhodný pro jakoukoliv B2B firmu, která má aktivní obchod nebo marketing. • Na rozdíl od ostatních nástrojů neříká jen počet návštěv webu, ale i kdo konkrétně ti návštěvníci jsou. Základy webové analytiky Leady - funkce • Zjistit, jestli návštěvník webu přichází z nějaké firmy. Leady.cz umožňují identifikovat cca polovinu firemních návštěv. • Identifikovat, o jakou firmu jde, její název, IČ, odvětví, obrat, počet zaměstnanců a kontaktní osobu. Základy webové analytiky Leady - funkce • Poslat údaje o identifikované návštěvě do Google Analytics a propojit tak data o firmách s online marketingovými daty a daty o chování prospektů na webu. • Díky tomu můžete zjistit, z jaké kampaně firma přišla, nebo jak se pro vás relevantní tržní segment firem chová na vašem webu v porovnání s ostatními návštěvami.Základy webové analytiky Leady - funkce • Propojit data o firemní návštěvnosti z Google Analytics s vaším CRM systémem a dát tak obchodníkům tipy na to, o jaké produkty a služby se konkrétní firma na vašem webu zajímala a marketérům zase to, zda jejich marketingové kampaně vedou k uzavírání skutečných obchodů. Základy webové analytiky Leady - funkce • Cílit remarketingové kampaně v Google Adwords pouze na firmy, které jsou pro vás relevantní (ať už podle obratu, odvětví nebo počtu zaměstnanců). Základy webové analytiky Leady - funkce • Nástroj jde za hranici běžné analytiky díky předchozí znalosti o návštěvnících. Pro-pojením zdroje návštěvy, chování na webu a CRM databáze tak získává firma na B2B trhu velmi silný nástroj jak optimalizovat své obchodní činnosti a to díky návštěvě potenciálního zákazníka (partnera) na webové stránce. Základy webové analytiky Rychlost webové stránky • Kromě chování zákazníků a uživatelů webu je důležité sledovat také jakou rychlostí se web načítá a jaké možné problémy se na něm z hlediska svižnosti vyskytují. Víme že každá sekunda navíc uživatele odradí a raději z webu odejde. Statistiky jsou v tomto neúprosné. • Jak firmy tak marketingové agentury, které vytváří online kampaně by měly u svých webových stránek a klientů vždy před spuštěním propagace prověřit, zda nebudou vodit zákazníky na příliš pomalý web a tím dramaticky sníží efektivitu vynaložených prostředků na kampaně. Základy webové analytiky PageSpeed Insights Základy webové analytiky Zdroj: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=cs Rychlost webové stránky • Po zadání vámi vybrané webové stránky a stisknutí tlačítka analyzovat dostanete report rychlosti na mobilním zařízení i na desktopu (počítači). • Co je u tohoto nástroje velmi důležité jsou také podrobné výsledky které umožní prohlédnout si hlavní příčiny zpomalení načítání. • Někdy to může být taková banalita jako je špatná komprese fotografií, jindy zase hlubší problém s CSS styly, které jsou u webu použity. Základy webové analytiky Děkuji za pozornost.