Asertivita Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. Komunikační a prezentační dovednosti Cvičení 1 – Naučte se bezchybně a co nejrychleji opakovat tento jazykolam. ➢ Řehoř Řehořovic řeže řeřichu. ➢ Petr Fletr pletl svetr. Pletl Petr Fletr svetr? Svetr pletl Petr Fletr. ➢ Řekni Lili, nalili-li liliputáni liliím vodu! ➢ Náš táta má neolemovanou čepici. Olemujeme-li mu ji nebo neolemujeme-li mu ji. Asertivita ➢ Je to schopnost být sám sebou, svobodně se rozhodovat bez pocitů viny. ➢ Asertivita nám pomáhá být méně kritickými, získat zdravé sebevědomí a zabránit manipulativnímu jednání. Jak se projevuje asertivní chování? ➢ Asertivní chování pomáhá předcházet konfliktům a manipulaci. ➢ Asertivní chování je aktivní, vede k jednání na rovinu. ➢ Pomáhá konstruktivně řešit problematické situaci a omezit vliv nechtěných emocí, hlavně agresivity, na interakci. Jak se projevuje pasivní chování? ➢ Pasivní chování se vyznačuje nejistotou a nerozhodností. ➢ Pasivní člověk raději ustoupí, stáhne se do ústraní a nehádá se. ➢ Většinou nedokáže vyjádřit svůj názor a stále se omlouvá. ➢ Asertivním se stane, pokud začne více vyjadřovat svůj názor bez zbytečného zdůvodňování a bude si více stát za svým. Jak se projevuje agresivní chování? ➢ Agresivní chování vede ke zraňování, urážení a ponižování ostatních. ➢ Agresor si myslí, že má vždycky pravdu, neustoupí ani o píď. ➢ Asertivním se stane, pokud začne vycházet vstříc ostatním, přestane s urážkami, začne říkat pouze konstruktivní kritiku a bude přístupný vyjednávání. Já vyhraji – ty vyhraješ ASERTIVITA Já prohraji – ty vyhraješ PASIVITA Já vyhraji – ty prohraješ AGRESIVITA Jací jsou asertivní lidé? ➢ Přebírají za své jednání a rozhodnutí vědomou zodpovědnost. ➢ Říkají přímo, co cítí, neospravedlňují se, dokola nevysvětlují, proč něco udělali a něco ne. ➢ Nevzbuzují v druhých pocit viny. ➢ Působí klidně a vyrovnaně. ➢ Jsou naladění na spolupráci a společné řešení problémů. ➢ Do napjatých a konfliktních situací jdou s odvahou a s úctou k druhým. ➢ Pokud udělají chybu, umí ji přiznat. Asertivní práva 1. Mám právo sám posuzovat vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a jejich důsledky zodpovědný. 2. Mám právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy spravedlňující moje názory a postoje, rozhodnutí a chování. 3. Mám právo posoudit, na kolik jsem zodpovědný za problémy druhých lidí. 4. Mám právo změnit svůj názor. 5. Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný. 6. Mám právo říci „JÁ NEVÍM“. 7. Mám právo být nezávislý na dobré vůli a pochvale ostatních. 8. Mám právo dělat nelogická rozhodnutí. 9. Mám právo říci „JÁ TI NEROZUMÍM“. 10. Mám právo říci „JE MI TO JEDNO“. 11. Mám právo se rozhodnout, zda chci jednat asertivně nebo ne. V jaké situaci jste se naposledy zachovali skutečně asertivně? Styly manipulace ➢ Diktátor (Často používá „říkal jsem“, odvolává se na autority, tradice – autoritativní vedoucí.) ➢ Chuděra (Rád by něco udělal, ale nemá na to dost sil, zdůrazňuje své handicapy, nepříjemné úkoly neslyší, zapomene.) ➢ Vypočítavec (Rychle a lehce si spočítá, co je pro něj v daném momentě nejvýhodnější, volí taktiku „cukru a biče“ nebo raději vše zapomene.) ➢ Rodič (Koho si vyvolí, toho chrání před nebezpečími života, sám nejlépe ví, co je pro druhé nejlepší, svou chybu nepřipouští.) ➢ Mafián (Jeho krédem je „Ochráním tě, hodně pro tebe udělám, ale musíš dělat jen to, s čím souhlasím. Kdo nejde se mnou, jde proti mně, pokud se mi postavíš na odpor, zničím tě.“) ➢ Břečtan (Předstírá závislost na druhých, chce aby se o něho ostatní více starali, má blízko k hypochondrii.) ➢ Drsňák (Své okolí jednoduše ukřičí, manipuluje hrubostí a nehoráznou jistotou, má patent na rozum.) ➢ Obětavec (Nejlepší a nejlaskavější – navenek proklamuje, že nic nechce, alespoň nic pro sebe, všechno dělá jen pro druhé, nic za to nechce, jen maličkost…, velmi nebezpečná manipulace ze strany nejbližších (rodiče, děti)) ➢ Poslední spravedlivý (Neustále kontroluje, kritizuje, vyvolává pocity nedostatečnosti, sebe považuje za člověka bez chyb.) Cvičení 2 – Moje totemové zvíře. ➢ Aktivita rozvíjející schopnost asertivně pojmenovat své vlastnosti a hovořit o nich. "Toto zvíře jsem si vybral/a, protože je ..." "Myslím si, že jsme si podobní v ...." "Chtěl/a bych být ... jako toto zvíře." "Chtěl/a bych mít tuto jeho vlastnost, protože ..." Hezký den! ☺