Tutoriál č. 1 Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. Komunikační a prezentační dovednosti Kontakt ➢ koprivova@opf.slu.cz ➢ MS Teams ➢ B-301 ➢ +420 596 398 755 ➢ Konzultační hodiny: ➢ St: 9:00 – 10:30 a 12:15 – 13:00 ➢ Čt: 10:30 – 11:15 Podmínky předmětu a celkové hodnocení ➢ Seminární práce ➢ Zkouška AKTIVITY BODY Seminární práce 40 Závěrečný test 60 SPOLU 100 + 5 bonusových bodů za aktivitu na tutoriálech Minimálně 60 bodů je nutné získat pro úspěšné absolvování předmětu. Instrukce k seminární práci ➢ Načtěte si QR kód, nebo opište číslo, přes které se dostanete na dotazník. 175-376-533 ➢ V první části dotazníku vyberte v odpovědích na jednotlivé otázky, zda se, podle vás, jedná o pravdu nebo nepravdu. ➢ Ve druhé části vyjádřete míru souhlasu od 1 do 5 hvězdiček na jednotlivá tvrzení, kde 1 = zcela nesouhlasím a 5 = zcela souhlasím. ➢ V poslední části pojmenujte konkrétní pocity, které ve vás vyvolává prezentování před mnoha lidmi. ➢ Na dotazy odpovídejte dle vlastní zkušenosti, na základě vlastních názorů. ➢ SP je nutno zpracovat v termínu do 30.11.2023. Ing. Ivo Jurman Senior konzultant Úvod do tématu Zákony komunikace ➢ Communicatio znamenalo původně „vespolné účastnění“ a communicare „činit něco společným, společně něco sdílet“. ➢ Tedy komunikací je nejen „sdělování“, ale také „sdílení“. ➢ Komunikace probíhá na dvou úrovních: ➢ věcné a vztahové. ➢ Vztahová úroveň komunikace je silnější (sdílení než sdělování). ➢ Nemůžeš nekomunikovat. Funkce komunikace ➢ Informovat: předat zprávu, doplnit jinou, „dát ve známost“, oznámit,… ➢ Instruovat: navést, zasvětit, naučit, dát recept,… ➢ Přesvědčit: získat někoho na svou stranu, zmanipulovat, ovlivnit,… ➢ Pobavit: rozveselit druhého, rozveselit sebe, rozptýlit,… Komunikační proces ➢ Verbální ➢ Neverbální ➢ Paraverbální „Říct neznamená slyšet, slyšet neznamená rozumět, rozumět neznamená pochopit, či dokonce souhlasit.“ Jak zajistit efektivní komunikaci? ➢ Přirozený jazyk ➢ Spíše krátké věty ➢ Hovořit konkrétně a jednoznačně ➢ Dostatek prostoru ➢ Soulad mezi verbální a neverbální komunikací ➢ Nepřerušovat ➢ Empatie ➢ Přiznat, že nerozumím ➢ Umět klást otázky ➢ Nebát se říct „ne“ ➢ Asertivita Aktivně vs. pasivně ➢ Jsem mnohem inteligentnější než ten hlupák, mám vyšší vzdělání, přečetl(a) jsem více knih a přesto neumím mluvit tak dobře jako on. Čím to je? ➢ Mám velmi dobrý písemný projev, moje mluvení je však žalostné. ➢ Před svými přáteli dokáži mluvit poměrně dobře. Problémy nastávají teprve před cizími nebo společensky významnějšími lidmi. ➢ Co je to pasivní slovní zásoba? ➢ Co je to aktivní slovní zásoba? ➢ Jak tedy zdokonalit svou aktivní slovní zásobu? Cvičení 1 – Naučte se bezchybně a co nejrychleji opakovat tento jazykolam. ➢ Datel dutě zadutal nad dutou dutinou dubu. ➢ Strč prst skrz krk. ➢ Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuje je Jan. ➢ Pštros s pštrosicí a s pštrosáčaty šli do pštrosáčárny. ➢ Spojení rysů, které jsou společné určité skupině jedinců. ➢ Flegmatik, Cholerik, Sangvinik, Melancholik ➢ Lovec, Pozorovatel ➢ Typologie MBTI Typologie osobnosti ➢ Střet protikladných zájmů nebo nekompatibilních osobností. ➢ Zhodnocení příčin a následků. ➢ Způsob, jak ho prožíváme ve vědomí. ➢ Postoj a zájem. Řešení konfliktů Dvojrozměrný model konfliktu Řešení konfliktů Způsoby řešení konfliktů ➢ Vyjednávání ➢ Mediace ➢ Facilitace ➢ Smiřování ➢ Prosazení se silou ➢ Arbitráž ➢ Rozhodnutí autoritou ➢ Soudní řešení sporu Cvičení č. 2 ➢ Tunel ➢ Vlkodlak ➢ Mravenec ➢ Atentát ➢ Dálkové ovládání ➢ Jehličí ➢ Akrobacie ➢ Žihadlo ➢ Služební cesta ➢ Bombardování ➢ Voják ➢ Bachař ➢ Inventář ➢ Kobliha ➢ Tělocvik ➢ Kari ➢ Superstar ➢ Beran ➢ Názor ➢ Prskavka ➢ Datle Cvičení 2 – Vlastními slovy vysvětlete následující výrazy (vytvořte definice). ➢ Vrchol ➢ Chameleon ➢ Tisk ➢ Rozpočet ➢ Plyn ➢ Hnutí ➢ Diskuse ➢ Akcionář ➢ Tarif ➢ Internet ➢ Koření ➢ Mušketýr ➢ Hlídka ➢ Chrup Cvičení 3 – Vytvořte co nejrychleji 2 slova (asociace), které vás k těmto slovům napadnou jako první. ➢ Albín ➢ Stan ➢ Morava ➢ Chalupář ➢ Páska ➢ Anonym ➢ Dopuštění ➢ Pečeť ➢ Utrpení ➢ Nohejbal ➢ Skalpel ➢ Klavír ➢ Béžová ➢ Pramen ➢ Podnikatel ➢ Vlhkost ➢ Tužka ➢ Bronz ➢ Smažit ➢ Hanba ➢ Metoda ➢ Česká televize ➢ Mars ➢ Roaming ➢ Podkova ➢ Téma ➢ Hrbáč ➢ Papež ➢ Přeháňky ➢ Havárie ➢ Dárky ➢ Míč ➢ Rehabilitace ➢ Salám ➢ Kriminálka ➢ Čtyřlístek ➢ Souřadnice ➢ Gravitace ➢ Ořechy ➢ Optika ➢ Příprava. ➢ Přínos. ➢ Poznámky a 7 vět. ➢ Dýchaní. ➢ Bez omluvy. ➢ Pozitivní přístup. ➢ Seznámení. ➢ Kotva. Tréma – jak na ni? Realizujte následující zadání: 1. Napište své křestní jméno tiskacím písmem směrem shora dolů. 2. Doplňte ke každému písmenu nějakou svoji vlastnost, kterou vnímáte jako výjimečnou (pozitivně). 3. Doplňte ke každému písmenu nějakou svoji vlastnost, kterou byste mohli u sebe zlepšit. 4. Doplňte ke každému písmenu nějakou vlastnost, která dle vás momentálně převažuje ve společnosti (obecně). 5. Doplňte ke každému písmenu nějakou vlastnost, kterou obdivujete na jiných lidech (a dle vás ji vy postrádáte). Cvičení 4 – Aktivity rozšiřující slovník vlastních charakteristik. Hezký den! ☺