1. DESIGN V MARKETINGU Cílem této přednášky je charakterizovat pojem design a jeho využití v oblasti marketingu. Dále chceme ukázat na oblasti ve kterých se s designem setkáváme a to nejen v souvislosti s webovou stránkou. Doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky Marketingový výzkum . 1. Design jako pojem 2. Design služby 3. Produktový design 4. Grafický design Struktura přednášky Podmínky splnění předmětu • Týmová seminární práce (40b) • Týmová zkouška (40b) • Reflektivní individuální esej (20b) • Zápočet min. 60b Design v marketingu Týmová seminární práce • Vyberete stávající web pro redesign nebo vymyslíte web nový • Nesmí to být e-shop a musíte zapojit uživatele • Výzkum • Analýza konkurenčních webů • Analýza zákazníka • Analýza stávajícího webu (pro první typ zadání redesignu) • Příprava • Informační architektura (mapa webu) • Wireframe • Kreativita • Grafický návrh domovské stránky (Canva, Macovna) • Obsah jedné stránky (copywriting) Design v marketingu Co je to design? • V literatuře nacházíme řadu definic konceptu s názvem „design“. • Pokud byste se zeptali deseti odborníků na to co je design, dostali byste jedenáct různých definic. • Jedná se o velmi abstraktní záležitost a lidé z různých oblastí přináší do diskuse své vlastní postoje a pohledy. Design v marketingu Co je to design? • Co lze ale spatřit napříč všemi autorskými texty je shoda na tom, že design je proces. • Proces, který má jasně stanovený začátek, prostředek a konec. Pro práci v oblasti designu jsou tak nutné také základy projektového řízení. • V rámci procesu je běžné pracovat v týmu, proto jsou pro bezproblémový chod projektu designu důležité také týmové kompetence. • Zřídka je proces zajištěn jednotlivcem. Design v marketingu Co je to design? • Často si toto slovo spojujeme s uměním a designéra s talentem a uměleckým cítěním. • Naše představa o procesu tvorby designéra pak sklouzává k výstředním podivínům v rolácích, zavřených ve studiích a ateliérech daleko od civilizace. • Dlouhodobě ale všichni lidé, kteří používají různé designové metody prokazují, že design není výsadou talentovaných jednotlivců, ale je naučitelný. Design v marketingu Co je to design? • Zároveň nejlepších výsledků dosahují týmy, nikoliv jednotlivci. • Navíc se prokazuje, že týmy pestré svou skladbou, kde jsou lidé z různých oborů a odvětví přináší do problematiky nečekaná řešení díky tomu, že jsou zvyklí přistupovat k problémům z rozdílných hledisek (HCR – design zaměřený na člověka) Design v marketingu DEFINICE DESIGNU • Design je lidská činnost, během které tvoříme plán pro tvorbu věcí, které mají za cíl přinášet hodnotu pro potenciální uživatele, tak aby jim pomáhaly v dosahování jejich vlastních cílů. (Dorst and Overveld, 2009) Design v marketingu Design a umění, rozdíly… Design v marketingu Design Umění Motivuje Inspiruje Je pochopen Je interpretováno Je otázkou schopností Je otázkou talentu Každý jej chápe stejně Každý ho chápe po svém Zdroj: Webový portál Web Designer Depot [online] [vid. 14. března 2019]. Dostupné z: https://www.webdesignerdepot.com/2009/09/the-difference-between-art-and-design/ Design a marketing • Design v marketingu je více než loga, obrázky, rozvržení webových stránek a originální písma (fonty), zahrnující estetiku značky. Je to střed všeho dění, které spojuje firmu se značkou, a nakonec se zákazníkem. Logo vám dodá grafik, obrázky fotograf, s rozvržením webových stránek vám poradí webový designér a s fonty typograf. Značku vám dodá designové studio nebo marketingová agentura. • Stejně jako když stavíte dům budete potřebovat stavební firmu i projektovou kancelář s architekty. Každý má v projektu svou roli. Nechtějte, aby si je vyměnili. Design v marketingu Design služeb • Design služeb je disciplína zabývající se tvorbou lepších řešení v oblasti služeb. • I zde platí tradiční marketingové posloupnost: diagnóza situace, náměty a návrhy, vývoj a testování řešení. • Výstupem procesu designu služby je pak zlepšení, které se projeví ve zvýšení úrovně poskytované služby. • Hlavním cílem je zlepšení zákaznické zkušenosti (customer experience - CX), která je v odvětví služeb klíčová. Design v marketingu Design služeb • Složité na práci designera v oblasti služeb je, že je každá služba jiná a neexistuje jasně daný proces pro zlepšování. • Vždy ale narazíme na průzkum u klíčových zájmových skupin (zákazníci, zaměstnanci, manažeři, majitelé, zástupci místní samosprávy, partneři), často je také zapojíme do tvorby námětů a návrhů. • Vytvoříme prototyp služby a testujeme jej na zákaznících ideálně ve skutečných situacích. Tým může například připravit fiktivní pobočku, ve které bude testovat nové procesy pro zlepšení služby. Design v marketingu Design služeb • Jedná se o poměrně nové odvětví, které nahlíží na funkcionalitu i formu služeb z pohledu jejich uživatele. „Aplikuje nástroje a metodologii designu na nehmotné produkty, tj. služby, za účelem tvorby řešení, která jsou užitečná, použitelná a atraktivní z pohledu zákazníka a efektivní a konkurenceschopná z pohledu poskytovatele.“ • Spojuje v sobě několik různých disciplín, jako je marketing a chování zákazníka, management a řízení procesů, podniková strategie, rozvoj lidských zdrojů nebo IT a technologie. Design v marketingu Produktový design • Definice produktového designu se různí ale například designové studio Cotu uvádí „že produktový design je kreativní proces, na jehož začátku identifikujeme nějakou potřebu trhu nebo zajímavou příležitost. Pro daný problém pak hledáme nejlepší řešení tak, aby vyhovovalo technickým požadavkům a zároveň bylo atraktivní. Při návrhu se zohledňuje mimo jiné poměr cena/kvalita, potřebné materiály, ergonomie a mnoho dalšího.“ Zdroj: https://www.cotu.cz/blog/29/produktovy-design Design v marketingu Produktový design • Součástí produktu je také velmi často jeho obal, obzvlášť na spotřebitelských trzích. • Obal můžeme vnímat ve dvou rovinách. Jako součást produktu, kdy jeho zpracování rozhoduje o tom, jak bude produkt jako celek použitelný, jak bude snadné jej přepravo-vat případně nést, jak pohodlné a jednoduché bude rozbalení a tak dále. Druhou rovinou je jeho grafický design, který ovlivní jeho viditelnost na prodejně. Zákazníci se právě na prodejně velmi často impulzivně rozhodnou o koupi produktu, proto je obal důležitým prvkem produktového designu. Design v marketingu Grafický design • Kromě designu obalu, o kterém jsme již mluvili, můžeme využít grafický design i v dalších oblastech vizuální komunikace. • V reklamě, při tvorbě vizuální identity značky (logo, barvy, tvary, písmo), • v prezentacích, • výročních zprávách, • na fakturách, • v publikacích • a samozřejmě také při tvorbě webu. Design v marketingu Grafický design • Podle Unie grafického designu je grafický design důležitý, a to hned z několika hledisek: „Úhledná sazba prostá chyb usnadňuje čtení a šetří čtenáři zrak, ergonomicky navržená webová prezentace umožní návštěvníku rychle najít požadované informace. Přehledný internetový obchod vychází vstříc potřebám zákazníků, přinese svému majiteli o mnoho více realizovaných nákupů a výrazný finanční efekt…. Zdroj: https://unie-grafickeho-designu.cz/proc-je-graficky-design-uzitecny/#.XMvym-j7RPY Design v marketingu Grafický design • …Sjednocené vystupování uvnitř i vně firmy pomáhá srozumitelně komunikovat se všemi lidmi, kteří s ní přicházejí do styku. Na trhu, kde existuje celá řada obdobných produktů, se stává jejich prezentace konkurenční výhodou, znakem profesionality, progrese, péče o vlastní dílo. Je-li prezentace kvalitní, roste i prestiž firmy či instituce, zvyšuje se také povědomí o značce a s ní souvisejících službách.“ Zdroj: https://unie-grafickeho-designu.cz/proc-je-graficky-design-uzitecny/#.XMvym-j7RPY Design v marketingu Produktový design • Výtvarné návrhy grafického designu jsou vytvářeny na objednávku za určitým účelem a jsou určeny k průmyslovému zpracování. • Grafičtí designéři vytvářejí a kombinují symboly, obrazy a text a vytvářejí vizuální reprezentace nápadů a zpráv. • Používají typografické, vizuální umění a techniky rozvržení stránky pro vytváření vizuálních kompozic. Design v marketingu SHRNUTÍ PŘEDNÁŠKY • Definovali jsme pojem design a jeho souvislosti • Zmínili jsme jak vypadá proces designu a kdo je designér • Určili jsme si rozdíl mezi designem a uměním • Prošli jsme si tím co je design služby, produktový design a grafický design. Design v marketingu Děkuji za pozornost.