Základní pojmy pro dnešní seminář Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky ZÁKLADNÍ POJMY SEO (Search Engine Optimization) Optimalizace pro vyhledávače • Lze si představit jako soutěž, ve které se tvůrci webů snaží o to, aby byl web co nejviditelnější ve výsledcích vyhledávání na internetu. • Různé parametry na webu mohou ovlivnit, jak vysoko se web umístí. Více info o SEO v semináři věnovanému copywritingu a SEO. Základní pojmy ZÁKLADNÍ POJMY Responzivita • Webové stránky správně a efektivně fungují napříč různými zařízeními a velikostmi obrazovek. • Snadný přístup k informacím a navigaci na webu bez nutnosti neustálého přibližování nebo posouvání obsahu • Zvýšení pravděpodobnosti, že uživatelé zůstanou na webu déle Zdroj obrázku: https://www.fotokoutek.cz/responzivita.html Fáze výzkum Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky PROCES TVORBY WEBU Fáze objevování OBJEVOVÁNÍ EVALUACEVÝZKUM TVORBA VÝZKUM – PROČ JE POTŘEBA? Výzkum • Porozumění konkurenci - umožňuje identifikovat silné a slabé stránky konkurentů. Díky tomu může firma vytvořit strategii, která zvýrazňuje její jedinečné vlastnosti a nabídky, a současně se vyhýbá chybám, které konkurence dělá. • Pochopení cílového trhu - Analýza segmentace trhu, cílení a pozicionování (STP) pomáhá lépe pochopit, kdo jsou potenciální zákazníci, jaké jsou jejich potřeby a jak nejlépe s nimi komunikovat. • Optimalizace uživatelského zážitku - Analýza stávajícího webu odhalí silné a slabé stránky v uživatelském zážitku. Informace získané z této analýzy mohou být použity k vylepšení celkové funkčnosti nového webu. VÝZKUM CO • Analýza současného webu • Analýza webů konkurence • Analýza klíčových slov • STP (segmentace, targeting, positioning) JAK • Google Analytics, Google Trends, Síla SEO, PageSpeed Insights, … • Uživatelské testování a hloubkové/strukturované rozhovory – více rozebereme v semináři věnovanému roli UX designéra Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – CÍL WEBU • Byl cíl starého webu stejný jako cíl nového webu? • V čem byl problém, že původní web nebyl dostačující? • Reflektoval dostatečně starý web cíl, který měl naplňovat? • Měřil se u starého webu postup naplňování jeho cíle? (Konverze). • Jaké množství konverzí starý web generoval (v kontextu jeho cíle)? • … Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – FUNKČNOST WEBU • Byl starý web funkční? • Zahrnoval nějaké technické problémy? Pokud ano, šlo o drobné či významné chyby? • Byl web responzivní? (Přizpůsoben pro mobilní zařízení a tablety). • Odesílaly se správně formuláře? • Fungovala všechna potřebná tlačítka a odkazy? • Existovala na starém webu 404 stránka? • Byly správně nasazeny měřící kódy? • … Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – SEO SKÓRE • Jak dobrý byl web z hlediska SEO? • Kolikátý byl ve vyhledávání na důležitá klíčová slova? • Jaké je jeho SEO skóre? • Neexistuje oficiální veřejný seznam toho, co vše by SEO ovlivňovalo. • Navíc se algoritmy v průběhu času mění. • Existují ale různé nástroje, které hodnotí to, co víme (tušíme), že v rámci SEO funguje. • Např. https://silaseo.cz • SEO skóre - hodnota, která udává kvalitu webu z hlediska SEO. Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – RYCHLOST NAČÍTÁNÍ • Jak rychle se načítal starý web? • Je možné délku načítání optimalizovat? • Co zabraňovalo rychlejšímu načítání? (Velké obrázky, přesměrování webu, … • Důležité pro hlediska SEO. • Může odradit návštěvníky. • Existují různé nástroje pro měření. Např. https://pagespeed.web.dev • Většinou je výsledkem skóre, které udává kvalitu webu z hlediska jeho optimalizace pro načítání stránky. Nepřímo tak reflektuje rychlost načítání. Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – RYCHLOST NAČÍTÁNÍ • Amazon zkoumal vztah mezi rychlostí načítání jejich webových stránek a prodejem. Chtěli zjistit, jak rychlost načítání ovlivňuje chování zákazníků při nakupování. • Metodika: Experiment spočíval v úmyslném zpomalení načítání stránky o 100 milisekund. Poté sledovali, jak se změní prodeje. • Výsledky: Každých 100 ms zvýšení doby načítání stránky vedlo k poklesu prodeje o 1%. Při ročních příjmech společnosti to mohlo znamenat ztrátu ve výši stovek milionů dolarů​​. Zdroj obrázku: https://press.aboutamazon.com/logos ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – RYCHLOST NAČÍTÁNÍ • Google zkoumal, jak zpomalení načítání výsledků vyhledávání ovlivňuje chování uživatelů při vyhledávání. • Metodika: Záměrné zpomalení načítání výsledků vyhledávání o 100 až 400 milisekund a následné sledování změn v chování uživatelů. • Výsledky: Zpomalení o 100 až 400 ms mělo měřitelný dopad na počet vyhledávání uživatelů, které kleslo o 0,2 % až 0,6 %. Dlouhodobé vystavení zpomalení mělo ještě větší dopad, s poklesem počtu vyhledávání až o 0,76% v případě 400 ms zpoždění. Zdroj obrázku: Google ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – RYCHLOST NAČÍTÁNÍ • I když se stránky vrátily k rychlejšímu načítání, uživatelé, kteří zažili zpoždění, trvalo dlouho, než se vrátili ke své původní úrovni používání​​. Zdroj obrázku: Google ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – RESPONZIVITA • Byl starý web responzivní? • Zkusit web otevřít na telefonu, tabletu, … • Použít nástroj, např. https://responsivedesignchecker.com Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – ZDROJE NÁVŠTĚV • Kde všude je umístěný odkaz na web? (Sociální sítě, vizitky, propagační materiály, …) • Co byl zamýšlený cíl návštěvníka na webu? • Potřebujeme znát proto, abychom dovedli odvodit, co lidé na našem webu chtěli dělat, a jaké informace pravděpodobně hledali. • Základní info poskytne klient, průzkum internetu a sociálních sítích. • Konkrétní informace dostaneme z Google Analytics, pokud je má starý web aktivované. • https://tagmanager.google.com Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – TYPY OBSAHU • Co se na starém webu nacházelo? Měl blog? Placenou zónu? • Jak jednotlivé typy obsahu fungovaly? Měly návštěvnost? Prokliky? • Co z typů obsahu je vhodné zachovat, co odstranit a co nového dodat? • Návštěvnost a prokliky vyhodnocujeme pomocí Google Analytics. Zdroj obrázku: https://www.demandjump.com/blog/types-of-content-marketing-benefits-and-uses-of-each-type ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – VZHLED WEBU • Odpovídá vzhled webu preferencím jeho cílové skupiny? • Je vzhled webu v souladu s brand ID? Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – SSL CERTIFIKÁT • SSL certifikát je jako „bezpečnostní průkaz pro webové stránky“. • Když navštívíte web, SSL certifikát pomáhá ověřit, že stránka je skutečně tím, za co se vydává. • Zároveň šifruje všechny informace, které mezi vámi a stránkou cestují. Například hesla. • Lze poznat dle zámečku vedle URL adresy v adresním řádku prohlížeče. • SSL certifikát je důležitý z hlediska SEO. Výzkum ANALÝZA SOUČASNÉHO WEBU – CO S TÍM VŠÍM? • Zjistíme silné a slabé stránky starého webu. • Víme, co u našeho publika fungovalo a nefungovalo. • Z analýzy by mělo vzejít to, co chceme aplikovat na nový web a to, čemu bychom se při tvorbě/redesignu měli vyvarovat. Výzkum ANALÝZA KONKURENCE • Totéž, co analyzujeme na vlastním webu, zanalyzujeme i u konkurence. • Ptáme se: Může to být příležitost? Může to být hrozba? • Cíl webu (snažíme se vytušit, o co konkurenci zrovna jde) • Funkčnost webu – co jim nefunguje? • SEO skóre – kdo je na tom lépe? • Rychlost načítání – kdo je na tom lépe? • Responzivita – mají/nemají? • Typy obsahu – dávalo by to pro nás taky smysl? Máme nějakou výhodu? • Vzhled webu – je estetický? Reflektuje cílovku? • SSL certifikát – mají/nemají? Výzkum ANALÝZA KONKURENCE – DALŠÍ TIPY • Přihlaste se k odběru jejich newsletteru. • Sledujte jejich stránky na sociálních sítích. • Pozorujte změny na jejich e-shopu. • Všímejte si cenové politiky, zavádění novinek na trh a prezentace slev či akcí. • Prozkoumejte jejich bonusový program, pokud nějaký nabízí. Projděte si důkladně e-shopy a vypozorujte jejich funkce. • Zjistěte, kde všude inzerují jak na internetu, tak případně i v offline světě. • Dohledejte názory jejich zákazníků, např. na srovnávačích zboží a v diskuzích. • Navštivte jejich kamenné prodejny a sledujte práci zaměstnanců. • Najděte na jejich e-shopech konkurenční výhody, kterými se prezentují. Výzkum ANALÝZA KONKURENCE – CO S TÍM VŠÍM? • Srovnání současného webu a webů konkurence. • Pokud konkurenci něco chybí – může to být naše příležitost? Dávalo by to pro nás smysl? • Pokud konkurence má něco navíc – může nás to ohrozit? Dávalo by pro nás smysl, kdybychom to měli také? • Tyto informace jsou stěžejní pro tvorbu nového webu. Poskytují totiž kontext. • Následuje rozhodnutí, co z daných věcí zavést či nezavést. Výzkum Týmová práce Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky • Zanalyzujte současný web, který jste si vybrali pro redesign v rámci seminární práce. • Vyhledejte relevantní konkurenční weby. • Zpracujte analýzu konkurence.