COPYWRITING Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky PROCES TVORBY WEBU Fáze objevování OBJEVOVÁNÍ EVALUACEVÝZKUM TVORBA COPYWRITING Copywriting: umění a dovednost psaní textů pro marketingové a reklamní účely. Cíl copywritingu: • přesvědčit • informovat • zapojit cílové publikum, aby podniklo určitou akci (nákup produktu, registrace do služby, zvýšení povědomí o značce …) Základní pojmy TONALITA Tonalita: způsob, jakým značka komunikuje se svými zákazníky prostřednictvím slov a psaného obsahu. Zahrnuje následující aspekty: • Styl a jazyk (slovník, úroveň formality, druh jazyka – např. profesionální, hovorový, vtipný) • Emocionální tón (jak firma vyjadřuje emoce ve své komunikaci. Např. může být optimistické, vážné, přátelské, autoritativní, inspirativní, hravé, atd.) • Konzistence (tonalita by měla být konzistentní napříč všemi marketingovými materiály a komunikačními kanály) TONALITA • Odraz hodnot značky (tonalita by měla být odrazem hodnot a identity značky) • Cílení na Publikum (přizpůsobení cílovému publiku) • Účel a Kontext (může se mírně lišit v závislosti na účelu a kontextu komunikace. Například tonalita použitá v blogovém příspěvku může být méně formální než ta, která se používá ve výroční zprávě) SEO Z POHLEDU TEXTU 1. Stanovení cílů • Cíl webu (čeho chceme webovým obsahem dosáhnout?) • Porozumění cílové skupině (co cílová skupina hledá online, jaké jsou její potřeby a problémy) 2. Průzkum klíčových slov • Využití nástrojů (Colabim, MarketingMiner, Google Trends…) • Jaká klíčová slova využívá konkurence? (Manuálně prozkoumat stránky, specializované nástroje, vyhledávání v SERP, sledování trendů pomocí Google Trends). 3. Výběr a kategorizace klíčových slov • Relevance (klíčová slova nejrelevantnější pro váš obsah a cíle) • Hledanost a konkurence (kolik lidí hledá dané klíčové slovo a jak těžké je dosáhnout vysokého umístění?). • Long tail, x short tail klíčová slova (kombinujte obecná klíčová slova s vysokou hledaností a specifičtější long tailové klíčové slova) Short tail: Tenisky Long tail: Dámské běžecké tenisky pro ploché nohy SEO Z POHLEDU TEXTU COLLABIM - TENISKY 4. Integrace klíčových slov do obsahu • Přirozená Integrace (vkládejte klíčová slova přirozeně do textu, nadpisů, podnadpisů, meta popisů a URL) • Vyváženost (nepřehánět to s množstvím klíčových slov, mohlo by to negativně ovlivnit čitelnost a SEO). POZOR: Google má rád klíčová slova, ale ještě raději má svoje uživatele. Pokud to přeženete, a text tím pádem bude nepřirozený a špatně čitelný, tak to může ublížit vašemu SEO. SEO Z POHLEDU TEXTU 5. Optimalizace a aktualizace • Vytvořením obsahu to nekončí, je potřeba neustále optimalizovat. • Článkům na webu stačí půl roku na to, aby se rozvinul jejich potenciál. Následně je dobré sledovat, jak si daří v čase a začít optimalizovat. • Průběžné hodnocení a úpravy (monitorujte výkon klíčových slov a pravidelně aktualizujte obsah, aby odpovídal nejnovějším trendům a změnám ve vyhledávání). SEO Z POHLEDU TEXTU Do Wordpressu lze doinstalovat různé SEO pluginy. Například YoastSeo. • Meta title a meta description jsou důležité HTML elementy, které se používají na webových stránkách pro poskytnutí přesných a stručných informací o obsahu stránky vyhledávačům. • Vyplňují se pro každou podstránku webu. • Meta title – max. 60 znaků • Meta description – max. 160 znaků SEO Z POHLEDU WEBU SEO Z POHLEDU WEBU Meta title Meta description SEO Z POHLEDU WEBU Pokud se meta title a meta description nevyplní, Google si stáhne text z webu automaticky... • Komunikační manuál značky https://zakaznickapece.cz/bonus/2021_07_OA_Komunikacni_manual _znacky.pdf • ChatGPT – skvělý pomocník při hledání klíčových slov a při psaní textů • Text píšete pro lidi. Pište čtivě, zajímavě a vyhněte se složitým souvětím. Do textu vkládejte citlivě klíčová slova a snažte se, ať má co nejvyšší informační hodnotu. • Persony, archetypy. JAK SI POMOCI PŘI PSANÍ • Na základě zadání dokáže vygenerovat text. • Vždy výchozí texty musí podléhat revizi. • Kvalitního výsledku dosáhnete tehdy, pokud ChatGPT podrobně popíšete, jaký je cíl textu, jakou využíváte tonalitu, kdo je cílová skupina, v jakém kontextu bude text figurovat, jaká klíčová slova by měl zahrnovat atd. • Kvalitní zadání = kvalitní výsledek. • https://chat.openai.com CHATGPT Týmová práce Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky • Specifikujte tonalitu vaší značky • Proveďte analýzu klíčových slov • Připravte texty pro nový web dle vytvořeného wireframu • Připravte meta popisky pro SEO