Velkoobchod a skladování . Halina Starzyczná Garant předmětu Cílem přednášky je pochopení opodstatnění existence velkoobchodu Velkoobchod a skladování . Velkoobchod, význam a funkce Transakcionální teorie Druhy velkoobchodníků Členění skladů Volba skladu dle cílového trhu Doprava Struktura přednášky ● Maloobchod a jeho význam – prodej konečnému spotřebiteli, vliv na zaměstnanost, ekonomiku, kulturu, životní úroveň, …výkon maloobchodu a HDP, životní cyklus maloobchodu, druhy maloobchodu… ● Maloobchod v ČR - základní informace v prezentaci ● Životní cyklus (ŽC) maloobchodu – každá prodejna i druh MO má svůj vývoj, působí na něho různé vlivy, odlišnosti stádií ŽC ve světě, ŽC MO dle Kotlera, zkracování ŽC… Hypotéza maloobchodního okruhu – místo nový druh MOJ na trhu, růst počtu prodejen, strategie odlišení, podobnost tradičním druhům… koloběh… Maloobchod (MO) shrnutí Praxe: historický rozdíl ve vývoji ŽC hypoteza Základní členění maloobchodu: druhy maloobchodníků ● MO v prodejnách – třídění dle Kotlera, třídění dle Cimlera (bližší evropským podmínkám), třídící znaky (strukturální a instrumentální) MO mimo prodejní plochy – druhy MO-přímý prodej, automatizovaný prodej, zásilkový obchod, nákupní služba – výhody a nevýhody… Organizace MO – podnik jednotlivce, obchodní společnosti, dobrovolné řetězce, franchisingové řetězce, obchodní konglomeráty Maloobchod (MO) - shrnutí Praxe: historický rozdíl ve vývoji ŽC, seznamte se strukturálními a instrumentálními znaky obchodního domu, hypermarketu a specializované prodejny, vývoj moderních druhů v ČR, změny v supermarketech, hypermarkety stále posilují svoji pozici v ČR, diskonty v ČR, preference nákupu českých spotřebitelů dle typu prodejny, AVON jako lídr přímého prodeje, e-commerce, maloobchodní síť Brněnka, Tchibo jako obchodní konglomerát. Soubor:Brno, ul. Cihlářská - Samoobsluha Brněnka obr1.jpg ... Definujme velkoobchod VO zajišťuje nákup a prodej zboží v poměrně velkých objemech dalším podnikatelským subjektům pro její činnost. Dodavatelé: přímo výrobci, jiní velkoobchodníci Odběratelé: maloobchodní firmy, výrobní podniky, poskytovatelé služeb VO pracuje se spotřebním zbožím i zbožím pro další podnikání. Pro koho VO zajišťuje své služby? o-pro malé výrobce s omezenými finančními zdroji, kteří si nemohou vybudovat vlastní organizaci pro přímý prodej, o-pro velké výrobce, dávající přednost použití volných finančních prostředků na rozvoj výroby než na zajišťování obchodních činností, o-pro specializaci obchodní činnosti vedoucí k vyšší efektivnosti, o-pro tvorbu širokého sortimentu s velkým množstvím obchodních kontaktů. Které výhody přináší velkoobchod? Transakcionální teorie (K.Brandt) Efektivností obchodního zprostředkování se zabýval Brandt (Preistheorie, Ludwigshafen l960) ve své transakcionální teorii. Platí, že čím je větší nutnost velkého počtu partnerů při tvorbě sortimentu, tím vyšší je efekt obchodního zprostředkování, neboť zařazení jednoho mezičlánku mezi výrobce a maloobchod snižuje počet cest k nákupu zboží a snižují se transakční náklady. Transakcionální teorie – využití v praxi Pro koho je vhodný velkoobchod? – pro tvorbu širokého a hluboký sortimentu, kdy je třeba zajistit velké množství sortimentních druhů Kdy jsou efektivnější přímé kontakty? - u úzce specializovaného sortimentu nebo k doplnění nabídky širokosortimentních prodejen Transakcionální teorie (K.Brandt) VO MOn MO5 MO4 MO3 MO2 MO1 V1 V2 V3 V4 V5 V6 V n V1-n.............výrobci MO1-n.......................maloobchod Počet kontaktů: transakční náklady (TN) •Bez prostředníka: •TN = m x n •S prostředníkem: •TN = m + n •TNu = úspora transakčních nákladů (dána počtem cest) •TN u = (m x n) – (m+n) •m=výrobce, n= maloobchod Řešená úloha Zadání: V lokalitě působí 10 výrobců a 100 maloobchodníků. Jaká bude teoretická úspora nákladů, jestliže zprostředkovatelskou funkci zde bude zajišťovat 1 velkoobchod? Výpočet: TN= 10 x 100 = 1000 TNu= (10x100)-(10+100) = 1 000 - 110 = 890 uspořených cest Odpověď: Teoretická úspora nákladů bude 890 cest. Odhad ekonomického vyčíslení úspory je pak odvozeno od průměrné hodnoty jedné cesty. výrobce m MO n TN bez VO m x n TN s VO m+n TN uspořené (m x n) -(m + n) 3 3 9 6 3 5 5 25 10 15 10 10 100 20 80 100 100 10 000 200 9 800 100 1000 100 000 1 100 98 900 . . . . . . . . . . Úspory transakčních nákladů při rostoucím počtu výrobců a maloobchodů – teoretické předpoklady Velkoobchod a jeho funkce •prodej a propagace, •nákup a tvorba sortimentu, •dělení celkového množství, skladování, •doprava, financování, •přebírání rizika, • informace o trhu Box, Krabice, Sklad, Palety, Paleta, Populace, StáÄ�enà https://pixabay.com/cs/photos/box-krabice-sklad-palety-paleta-15287/ Velkoobchod a jeho funkce •Prodej a propagace - cíl dosáhnout na velké množství zákazníků při relativně malých nákladech. To je umožněno velkým množstvím kontaktů. •Nákup a tvorba obchodního sortimentu šetří práci MO. Tvorba ucelených sortimentních nabídek dle marketingových hledisek a požadavků jednotlivých maloobchodníků. •Nákup ve velkém - nakupovat velká množství zboží, která dělí na menší jednotky dle potřeb spotřebitelů a tím šetří náklady na fyzickou distribuci zboží. Část práce maloobchodu se tak přesunuje již na úroveň VO. •Skladování zboží snižuje riziko a skladovací náklady u dodavatelů i zákazníků. Velkoobchod a jeho funkce •Přeprava - zrychluje dodávky pro MO, protože VO je k MO obvykle blíže než výrobce. •Financování – poskytnutí zákazníkům tzv. obchodní úvěr na objednávané zboží. •Přenos rizika - VO přebírá zboží do svého vlastnictví, nese náklady za krádeže nebo poškození zboží. •Tržní informace zrychlují kontakty mezi V a MO prostřednictvím VO a elektronizace pohybu zboží, zejména o nových výrobcích, cenových změnách, aktivitách konkurence atd.. •Manažerské služby a poradenství - úzká spolupráce s MO, zájem VO na dobrém prodeji či odbytu svých výrobků, organizují se školení pro prodejní sily (techniky prodeje, systémů řízení zásob atd.). Služby VO nabízené maloobchodníkům - praxe -Pomoc klientovi při práci s nákupčími -Pravidelné dodávání informací a doporučení týkajících se výrobků, výrobkových řad, módních trendů a podpory prodeje -Zajištění objednávání zboží za spolupracující firmu -Sledování objednávkového procesu , pečování o reklamace, úpravy zboží apod. -Pomoc sítím maloobchodních prodejen při jejich propagaci při jejich otevření -Nabídka poradenských služeb ohledně zásob a jejich kontroly -Sjednávání schůzek pro maloobchodníky s různými zprostředkovateli prodeje -Sjednávání návštěv ve výrobě ve výstavních síních -Plánování a pořádání seminářů o módě -Pomoc při vyhledávání zaměstnanců. (zdroj: skripta) - Technologie ve službách velkoobchodu - praxe Moderní ERP systémy pro VO a distribuci se vyznačují integrací nových technologií do svých modulů a svou komplexností se začínají přibližovat robustním řešením pro "automotive." Jednou z technologií, která posouvá procesy řízení skladu na novou kvalitativní úroveň, je tzv. systém hlasem řízených operací. Využívá se hlavně při kompletaci vyskladňovaných zásilek, doplňování zboží a inventurách ve velkoskladech a distribučních centrech. Vhodným prostředím pro aplikaci jsou i chladírny, mrazírny a prostředí s extrémní prašností či vlhkostí. Tvoří ho hardwarové a softwarové vybavení, které je vhodné integrovat v ucelené podobě do nadřazeného podnikového informačního systému. Bezdrátový terminál umožňuje pracovníkovi skladu volný pohyb a využití největšího přínosu této technologie, principu volné ruky, volné oči, což znamená, že skladník při pohybu ve skladu a manipulaci se zbožím může volně používat obě ruce, nemusí neustále odkládat papír (zdroj: skripta) Jaké druhy velkoobchodníků známe? V odborné literatuře se setkáváme s různými druhy či označováním velkoobchodníků: -Třídění dle charakteru činností (Mulač, Mulačová,2013) -Třídění dle úplnosti nabízených služeb (Kotler) Dodávkový VO – klasický model VO, samostatný subjekt nebo součást určité kooperace s V nebo MO, udržují potřebný stav zásob ve skladech pro MO Agenturní VO – spojovací můstek, spíše zprostředkování, kompletní organizační zajištění toku zboží, peněz a informací, ne fyzický pohyb zboží přes vlastní sklady Samoobslužný VO - Cash and carry, menší odběry vlastním vozem (vhodný pro menší podnikatele (služby, prodejci řemeslníci), okamžité platby Regálový VO – zvláštní zapojení do maloobchodní činnosti, MO prodává na velkoobchodníkovo riziko jeho zboží ve vyhrazených regálech, VO se celkově o zboží stará (doplňování, propagace…). Druhy velkoobchodníků dle úplnosti služeb (Kotler) 1. Překupní VO S plnými službami VO překupníci Průmysloví distributoři S omezenými službami Cash and Carry Přepravní VO Komisionáři Zásilkový VO Druhy velkoobchodníků dle úplnosti služeb (Kotler) 2. Dohodci a zástupci Dohodci Zástupci z. výrobců z. pro prodej z. pro nákup z. provizní obchodníci 3. Pobočky a kanceláře Prodejní Nákupní Využívání kapacit Hlasová technologie Účelné vnitřní členění skladů prostorové, strojové a lidské Racionální dialog s počítačem Účelné dispoziční členění skladu Elektronizace pohybu zboží Progresivní technologie skladu Zrychlení činností Racionální průtok zboží skladem Rovnoměrnost denního výkonu, spolehlivost Důraz na horizontální dopravu Progresivní technologie Optimální využití kapacit Optimální cesty zboží Křížení pohybu zpomaluje pohyb Druhy VOS dle stupně mechanizace Rychlost pohybu zboží, frekvence poptávky Ruční sklad Mechanizovaný Vysoce mechanizovaný sklad Automatizovaný Plně automatizovaný Jednotlivé manipulační prvky Prvky automatizace Progresivní technologie Řízení pohybu zboží a skladování off-line systém, nepropojený on-line systém, propojený VOS MOJ MOJ MOJ MOJ MOJ MOJ investice typ (druh) MOJ charakter dodávky počet druhů zboží rozměr, balení zboží rychlost systému Hlediska mechanizace skladu Druhy VOS dle jejich funkce v distribučním systému Odbytový sklad (výrobní) (sortiment) V Tranzitní sklad (překládky) Obchodní sklad (obchodní sortiment) Konsignační (náhradní díly, auta, počítače) V O Veřejný sklad (služba, pronájem) Celní sklad Pro země mimo EU Základní druhy skladů dle jejich provedení •Halový sklad • •Výškový sklad • •Patrový sklad • Typické znaky, výhody, nevýhody a praktické využití Druh skladu Výhody Nevýhody Halový sklad Jednoduchá konstrukce, možnost mechanizace a využití moderní technologie, jednoduchý pohyb zb., dostavba, optimální investice Velká náročnost na pozemky Výhody a nevýhody skladů Výhody a nevýhody skladů Druh skladu Výhody Nevýhody Výškový sklad Vyšší využití pozemku, snížení invest.nákladů, mechanizace a automatizace,regál.zakladače, růst PP, snížení živé práce, rychlejší obrátka Nebezpečí výpadku el. energie, přerušení proudu závadou el. prostředku Druh skladu Výhody Nevýhody Patrový sklad Minimální požadavky na pozemek Vyšší náklady na nosnost podlaží a vertikální dopravu, menší využití prostoru skladové technologie, pomalejší Výhody a nevýhody skladů Volba skladu - příklad Vazba : sklad cílový trh Vysoce mechanizovaný, automatizovaný sklad (halový, výškový) VOS Síť supermarketů hromadný odběr široký a hluboký sortiment velký počet odběratelů VOS Úzce specializované prodejny Ruční Mechanizovaný sklad (patrový) individuální odběry nízký počet druhů zboží malý rozměr zboží Cílový trh Volba skladu - příklad Volba druhu dopravy Rychlost Frekvence Včasnost Nákladovost Dostupnost Ceny zboží Spolehlivost Stav dodávek Síť skladů Druh skladu Cílový trh Co rozhoduje o výběru typu dopravy? Výhody nevýhody druhů dopravy Druh Pozitiva Negativa Železniční Velké objemy na velké vzdálenosti Pozor na vytíženost vagónů Lodní Velké náklady nepodléhající zkáze, vnitrozemská i mořská Pomalá a závislá na klimatických podmínkách Kamionová Pružná časově i prostorově Přetížení silniční dopravy ve špičkách Potrubní Přeprava ropy, uhlí a chemikálií , levnější než železnice (např. ropovod Nord Stream…) Dražší než lodní, prochází různým územím Letecká rychlá přeprava, rychle kazící se zboží (čerstvé květiny), drahé Přímé dodávky bez skladů Je poměrně drahá Shrnutí přednášky •Velkoobchod, význam, funkce, transakcionální teorie a její význam •Druhy velkoobchodníků s plnými a omezenými službami •V zásobovacím systému existuje mnoho druhů skladů, které by měly odpovídat potřebám sortimentu i způsobu distribuce a rychlosti vyskladnění (stupeň mechanizace, skladová technologie, funkce skladu, provedení skladu) •Typ skladu má svoje výhody a nevýhody •Výběr skladu musí respektovat potřeby logistiky určitého sortimentu i formy prodeje •Totéž platí pro kritéria volby dopravy. •