Úvod do performance marketingu? Damián Sosna Bývalý student OPF Social Media Team Leader - Proficio Freelancer Promotér studentských akcí Majitel e-shopu Otázky? Slido.com #4142267 Kdo z Vás už má zkušenosti s marketingem? Kdo z Vás už má zkušenosti s online marketingem? Jaké máte od dnešní prezentace očekávání? • Performance marketing - všeobecně • Úkazka reklam • Jak reklamu využít ve svůj prospěch, jako koncový zákazník • Základní metriky - kdy, kterou využíváme? • PPC reklama - jak funguje, aukce • Využití PPC reklamy • Strategie online reklamy • Druhy PPC reklam • Jak na správnou kreativu • Sociální sítě • Vyhodnocení O čem to dnes bude? Co je to ten Performance marketing? Performance • Performance-based marketing (výkonnostní marketing) • Zaměřený na dosažení konkrétních, měřitelných výsledků. • Úzce souvisí s online propagací a jen slabě s offline. • Cíle: • ukončené registrace (leads) • zvýšený prodej • návratnost na web • volání do firmy • stažení aplikace • A další “Bez online (PPC) reklamy dneska nerozjedeš ani Ň” Jaký máte vztah k online reklamě? Vadí vám? Jak je využít ve svůj prospěch. Vyhodnocovanie - Majú kampane na sockách prínos? Jakto, že Vám Facebook ukáže reklamu z webové stránky, kde jste už byli? Potvrzujete cookie lištu? Základní pojmy a metriky • Spend/Cena/Investice • Dosah • Zobrazení • Prokliky • CPC - cena za proklik • CTR - míra prokliku • Konverze (Nákup, Lead, Odeslaný e-mail…) • Cena za konverzi (CPA) • PNO - Podíl nákladů na obratu • Akvizice / Remarketing • Pixel • Katalog (Feed) Základní pojmy - abychom si rozuměli PPC reklama Co je to PPC reklama? Platba za proklik (PPC) Inzerenti soutěží v aukci Pouze online Vyznačuje se modelem pay-per-click, kdy se platí až za konkrétní proklik na reklamu. Tento typ reklamy je typický také formou určení výše nabídky, kdy proti sobě inzerenti soutěží v aukci o lepší umístění na stránce. Ač je přesah této reklamy v rámci marketingového mixu vysoký. Jedná se pouze o online verzi reklamy. Inzerce skrze inzertní systémy Inzerci nabízí pouze několik firem jako je Google, Amazon, Facebook či Seznam. Aukce Proč může každý člověk dostat ve vyhledávání jiné výsledky? Machine learning ● Optimalizace nabídek kampaní v systému donedávna časově nejnáročnější činnost PPC specialisty. ● Nebylo možné podchytit všechny trendy ● Nyní z větší části bidding na automatických strategiích Efektivita Cílení Málo omezení Vyhodnocení Platí se až za proklik na reklamu. Lze optimalizovat dle výkonu. Rychlost Univerzálnost Možnost reklamu přesně zacílit dle klíčových slov či zájmů. Rychlé nastavení. Kampaně lze spustit i do několika hodin. Tvorba reklamy je rychlá a neexistuje omezení v podobě minimální investice. Lze jasně vyhodnotit, zda se reklama vyplácí a kde je potenciál. PPC reklama je textová, ve formě videa i obsahu. Jde ji využít prakticky kdekoliv. Hlavní benefity PPC reklamy Drahá Know-how Nikdy nespí Ne pro všechny Rok od roku jsou ceny za proklik díky vyšší konkurenci dražší. Riziko Je třeba profesionálního specialisty či značného know-how. S velkými rozpočty roste riziko chybovosti. Chyby mohou stát i statisíce. Reklamy vyžadují pozornost. Stále. O víkendu, svátcích i na dovolené. Inzerujete zbraně, CBD nebo třeba trvdý alkohol? PPC reklama má i omezení. Hlavní nevýhody PPC reklamy Reklamní systémy Google Ads Sklik Reklamní systémy Meta Tik Tok Kdy PPC reklamu využít Nepřeberné množství využití PPC reklamy CÍL VÝHODY Podpora prodejů eshopu Možnost přesně doměřit informace, až na čistou marži produktu Sbírání kontaktních formulářů Optimalizace dle relevance sesbíraného formuláře Přivádění lidí na kamennou prodejnu Cílení podle toho, zda se pohybují v okolí Zvýšení povědomí o značce Videokampaně (bez problému i v TV), obsahové kampaně Náborové kampaně Často levnější než externí HR agentury Stažení aplikace Kampaně na podporu stažení aplikace v Google Play nebo App Store PPC jako tool k expanzi SANITINO.cz ● Zaměření: Evropský lídr v sanitární technologii ● Spolupráce: S klientem spolupracujeme od roku 2013. Postupně jsme mu pomohli expandovat do 10 zemí (SK, PL, DE, BE, NL, IT, FR, DE, UK, AT). Klientovi poskytujeme celkový vývoj výkonnostních kampaní a SEO. ● Highlight: Stabilní růst a úspěšná expanze. 41 % meziroční růst 20/21 10 úspěšných expanzí na nové trhy 10 let spolupráce PPC, když chcete oslovit masy Showmax.cz ● Zaměření: Streamovací služba v Africe ● Spolupráce: Cílem a úkolem PROFICIA je rozšířit službu a zvýšit její oblibu mezi diváky. Momentálně spravujeme kampaně na trzích Jihoafrické republiky, Nigérie, Ghany a Keni. 97 % meziroční růst prodejů -67 % V ceně za akvizici Půl roku Rychlé výsledky PPC, když je SEO moc pomalé a konkurence silná Košík.cz ● Zaměření: Česká dvojka v online nákupu potravin ● Spolupráce: Spolupracujeme na výkonnostních kampaních napříč celým digitálem. Od brandových kampaní až po reklamy ve vyhledávání a v nákupech. Strategie online reklamy STDC Shopping Sklik/Ads Text advertising Sklik/Ads Mailing / SMS Dynamic remarketing Sklik/Ads/FB Website remarketing Sklik/Ads RTB prospecting YT prospecting YT remarketing FB reach&frequency FB remarketing RTB impression remarketing Přímé nákupy PR články Social media Custom-intent Google Ads Customer match FB/Ads Zbožové srovnávače Affiliate síť Celkový digitální mediální mix Brand VS výkon Specifika PPC reklamy Reklama ve vyhledávací síti Framework STDC SEE THINK DO CARE Víte, jaký je rozdíl mezi klíčovým slovem a vyhledávacím dotazem? Kampaně ve vyhledávání ● Cílíme na základě klíčových slov ● Až 4 reklamy se zobrazující nad organickými výsledky ● Nejrelevantnější možnost zacílení na zákazníka, který hledá konkrétní výraz díky zvolení správných klíčových slov Sběr klíčových slov ● První čím začínáme ● Ujasníme si cíl ● Projdeme web/web konkurence ● Porovnáme pojmenování ● Začneme tvořit seznam Nástroje: ● Google Ads Keyword planner ● Sklik plánovač klíčových slov ● Marketing Miner ● Našeptávač Google/ Search Console Data = informace ● Zjistíme, co lidi vyhledávají a v jakém objemu ● Jaký je trend a sezónost ● Odhad, kolik nás inzerce bude stát Reklamy ● Přiřazujeme k sestavě ● Google: Responsive search ads (RSA) ● 15 titulků, 4 popisky, obrázky, rozšíření ● Můžeme pinovat ● Google testuje kombinace ● Seznam: 2 titulky, 1 popisek (volitelné třetí titulek 3 a druhý popisek) Důležitost vstupů VS Rozšíření reklamy Rozšíření o lokalitu Zvýraznění KWS Rozšíření o hodnocení Rozšíření o volání Rozšíření o podstránky Rozšíření o popisky, strukturované úryvky Otázky? Slido.com #4142267 Shopping Google nákupy/Seznam nákupy ● Produktové kampaně ● Zobrazení zákl. informací ve výsledcích vyhledávání ● Velkou výhodou jsou obrázky s cenami, lákavější než text ● Často nejvýkonnější kampaně ● Kvalitní produktový feed XML feed ● Datový soubor ● Informace o všech produktech z webu (nejčastěji e-shopy) ● Automatická aktualizace ● Důležitá je správná struktura (předem definovaná pro každý systém) ● Informace o produkty mezi ● Povinné/nepovinné atributy ● Nejčastěji se u nás využívaný tool na úpravu feedu je Mergado Reklama v obsahové síti Google Ads Sklik ● Věk ● Pohlaví ● Klíčová slova ● Umístění ● Témata ● Zájmy a zájmy o koupi ● Dynamický retargeting ● Retargeting ● Vlastní seznamy zákazníků ● Klíčová slova ● Pohlaví, věk, rodičovský status ● Umístění ● Témata ● Zájmy ● Podrobná demografie ● Životní události ● Lookalike ● Remarketing SEE CARE Framework STDC SEE THINK DO CARE Akviziční Remarketingové Banner ● Zaujmout (bannerová slepota) ● Jasné reklamní sdělení ● Logo ● Výzvu k akci (call to action) Důležitost vstupů VS Sociální sítě Kdo si myslí že Facebook už je “mrtvý”? Možnosti cílení Cílení ● Pohlaví, věk, rodičovský status ● Podrobná demografie ● Životní události ● Zájmy ● Lookalike ● Remarketing ● Vlastní seznamy zákazníků ● Nově cílení na sledující influencerů ● Prac. pozice, obory, firmy (LinkedIn) ● Hashtagy a Piny (TikTok a Pinterest) SEE CARE Framework STDC SEE THINK DO CARE Práce s kreativou v Socmed Test našich očí Prakticky • Jasně rozpoznatelný produkt nebo myšlenka • Zpracování grafiky (kvalita fotky) • Zvolený prodejní argument / nabídka / claim • Jednoduchý strukturovaný text Prakticky Co myslíte? Na který více lidí klikne? CTR: 0,6 % / CPC: 34,43 Kč CTR: 1,01 % / CPC: 22,67 Kč Použití UGC & AGC • User generated content & Actor Generated content • Sociální sítě jsou přesycené reklamami • Lidé mají sociální sítě aby sledovali své známé, zajímá je “reálný” obsah • Fotky zákazníků TikTok/Reels Videa Tik Tok / Reels video ● Video musí být celkově přirozené ● Přirozený člověk, přirozené mluvené slovo - ne dabér nebo herec ● Titulky - hlavně u reels ● První 2 sekundy nejdůležitější - musí být háček (hook) zvědavost ● Nejlépe kolem 15 sekund ● Dynamické, rychlé, hodně střihu ● Trendy a trendy zvuky ● Kombo s Influencerem Vyhodnocovanie - Majú kampane na sockách prínos? Vyhodnocení Přijdu do baru protože mi Pepa mi řekl, že tam bude Hanka. Hanka V baru ale potkám Kubu a ten mi ukáže Anetku, s kterou si jdeme povídat. AnetkaJá Anetka mě ale představí Jarmile, která je její kámoška. S Jarmilou začneme chodit a jsme spolu až do smrti - Šťastný, 4 děti a 2 psi - Fantázia JarmilkaJá Komu vděčím za můj šťastný život? • Pepa / Hanka / Kubo / Anetka ? • REAL CASE • 1. Den. - Facebook mi ukázal reklamu na super mikinu, zaujala mě ale nic neudělám. • 2. Den - Hledám sportovní mikiny na Googlu, prokliknu na eshop který jsem viděl včera • 3. Den - Čtu něco na seznam.cz a tam se mi zobrazí remarketingová kampaň. Kliknem a nakoupím • Dotazy?