Sebeprezentace a psychologie komunikace Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. Komunikační a prezentační dovednosti Sebeprezentace: Její moc v sedmi bodech. ➢ Buďte autentičtí. ➢ Buďte srozumitelní. ➢ Buďte důvěryhodní. ➢ Buďte upravení. ➢ Vzbuzujte pozitivní emoce. ➢ Prodávejte jen to, o čem jste přesvědčeni, že umíte. ➢ Vyjadřujte se přesně. Sebereflexe ➢Dobré provádět pravidelně. ➢Proč je důležitá? ➢ Práce ➢ Potenciál ➢ Vztahy ➢ Prezentace ➢ Zodpovědnost Realizujte následující zadání: ➢ Napište své křestní jméno tiskacím písmem směrem shora dolů. ➢ Vymyslete ke každému písmenu nějakou svoji vlastnost, kterou vnímáte jakou výjimečnou. ➢ Vymyslete ke každému písmenu nějakou svoji vlastnost, kterou byste chtěli na sobě zlepšit. ➢ Vymyslete ke každému písmenu nějakou vlastnost, která Vás irituje na jiných lidech. ➢ .... Cvičení 1 – Aktivity rozšiřující slovník vlastních charakteristik. ➢ Spojení rysů, které jsou společné určité skupině jedinců. ➢ Flegmatik, Cholerik, Sangvinik, Melancholik ➢ Lovec (cholerik, sangvinik), Pozorovatel (melancholik, flegmatik) ➢ Typologie MBTI Typologie osobnosti Cvičení 2 – Naučte se bezchybně a co nejrychleji opakovat tento jazykolam. ➢ Jedna chodba byla zaneřáděná, druhá byla znezaneřáděná a třetí byla nejznezaneřáděnější. ➢ Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuje je Jan. ➢ Pštros s pštrosicí a s pštrosáčaty šli do pštrosáčárny. ➢ Zalyžařil-li si zalyžařivší si lyžař, či nezalyžařila-li si nezalyžařivší si lyžařka. Kognitivní zkreslení ➢ Chyby, které vznikají při kognitivních procesech, jako jsou myšlení, paměť, vnímání, usuzování, rozhodování. ➢ Druhy KZ: ➢ Stádní efekt ➢ Rozhodovací paralýza ➢ Konfirmační zkreslení ➢ Motivované usuzování ➢ Zdánlivá korelace ➢ Prokletí předpojatosti znalostí ➢ Dunning-Kruger efekt ➢ Klam utopených nákladů ➢ Zkreslení autority Cvičení pro kognitivní zkreslení ➢Určete emoce. ➢ Určete emoce, které právě prožíváte, ať už je to smutek, hněv, vztek. Vnímejte vztah mezi emocemi (mysl) a fyzickými vjemy (tělo). ➢Určete své myšlenky. ➢ Uvědomte si typ myšlenek, které právě máte, a identifikujte je. ➢Zjistěte, zda se jedná o kognitivní zkreslení. ➢ Analyzujte, co si myslíte a cítíte, a všimněte si, jestli máte nějaké kognitivní zkreslení. Zjistěte, o který z nich jde, a objektivně jej analyzujte a změňte jej. Cvičení č. 2Cvičení 3 – Vlastními slovy vysvětlete následující výrazy (vytvořte definice). ➢ Vrchol ➢ Chameleon ➢ Tisk ➢ Rozpočet ➢ Hnutí ➢ Diskuse ➢ Trezor ➢ Akcionář ➢ Tarif ➢ Internet ➢ Koření ➢ Mušketýr ➢ Hlídka ➢ Společnost ➢ Vyšetřovací komise ➢ Dominance ➢ Trpaslík ➢ Marihuana ➢ Černá ➢ Poloha ➢ Srdce ➢ Titul ➢ Daně ➢ Plyn ➢ Chrup ➢ Alej ➢ Exotika ➢ Archiv Psychologie komunikace REALITA MENTÁLNÍ BALKÓN BATNA Psychologie komunikace ➢ Komunikace, která brání vcítění: ➢ Moralizování. ➢ Porovnávání. ➢ Odmítání zodpovědnosti (model ABC). ➢ Příkazy skryté v otázkách. Cvičení 4 – Vytvořte co nejrychleji 2 slova (asociace), které vás k těmto slovům napadnou jako první. ➢ Albín ➢ Stan ➢ Morava ➢ Chalupář ➢ Páska ➢ Anonym ➢ Dopuštění ➢ Pečeť ➢ Utrpení ➢ Nohejbal ➢ Skalpel ➢ Klavír ➢ Béžová ➢ Pramen ➢ Podnikatel ➢ Vlhkost ➢ Podkova ➢ Téma ➢ Hrbáč ➢ Papež ➢ Přeháňky ➢ Havárie ➢ Dárky ➢ Míč ➢ Rehabilitace ➢ Salám ➢ Kriminálka ➢ Čtyřlístek ➢ Souřadnice ➢ Gravitace ➢ Ořechy ➢ Optika Hezký den! ☺