Formulace strategie pro mezinárodní operace Mezinárodní management 5. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Subjektivní faktory x objektivní faktory •Vnitřní podmínky x vnější podmínky •Aktivní motivační faktory x pasivní motivační faktory Prostor pro doplňující informace, poznámky Faktory ovlivňující rozhodování o strategii Prostor pro doplňující informace, poznámky Faktory ovlivňující rozhodování o strategii – české podniky •Strategická orientace •Globální integrace •Lokální citlivost • •Volba geografického regionu/kulturního klastru – CAGE Framework • •Vertikální integrace: Ve které fázi průmyslového hodnotového řetězce by mohl podnik participovat? • •Produktová diverzifikace: Jaký rozsah výrobků a služeb by měl podnik nabízet? Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní strategická rozhodnutí Prostor pro doplňující informace, poznámky Produktová diverzifikace u českých podniků Prostor pro doplňující informace, poznámky Mezinárodní strategie (Rothaermel, 2017) Mezinárodní strategie Harley-Davidson Rolex Starbucks Multinárodní strategie Bridgestone Nestlé Philips Transnacionální strategie ABB Bertelsmann Procter & Gamble nízký TLAK NA LOKÁLNÍ CITLIVOST TLAK NA SNIŽOVÁNÍ NÁKLADŮ vysoký nízký vysoký Globální strategie Infosys Lenovo Siemens Energy •Strategie koncentrace •Strategie geografické diverzifikace • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategie geografického působení Prostor pro doplňující informace, poznámky Geografické působení českých podniků Prostor pro doplňující informace, poznámky Mezinárodní konkurenční strategie (Porter, 1985) Prostor pro doplňující informace, poznámky Konkurenční strategie českých podniků Prostor pro doplňující informace, poznámky Matice mezinárodních strategií dle Prahalada a Doze