Náklady projektu Bod 2.6 šablony projektu Projektový rozpočet Rozpočet na tolerance Změnový rozpočet Rozpočet na rizika Projektový management Ing. Lucie Reczková reczkova@opf.slu.cz B205 Obsah dnešního semináře 1. Část (20 min.) •Kontrola a zpětná vazba na MS Project • 2. Část – představení problematiky s příklady (20 min.) •Náklady projektu •Projektový rozpočet •Rozpočet na tolerance •Změnový rozpočet •Rozpočet na rizika 3. Část – samostatná práce ve skupinách (55 min.) •Práce na části projektu – bod 2.6 a jednotlivé podbody • • • •§)))))))))) Část 1. Zpětná vazba na výběr tématu pro projekt (20 min) • • •Kontrola a zpětná vazba na MS Project • • 2. Část – Plánování nákladů a stanovení rozpočtu •Plánování nákladů je součástí fáze plánování projektu a navazuje na časové rozvržení projektu a jeho zdrojů; Rozpočet: •je celkový objem prostředků přidělených na projekt; •Je obvykle rozdělený do výdajových kategorií a je časově rozfázovaný; • • 2. Část – Plánování nákladů a stanovení rozpočtu •Při plánování rozpočtu tedy plánujeme náklady a výnosy neboli zdroje krytí nákladů. • •u ziskových projektů výnosy > náklady, •u neziskových projektů by se měly alespoň: Náklady = Výnosům (finančním zdrojům). • • 2. Část – Plánování nákladů a stanovení rozpočtu Proč jsou rozpočet a plánování nákladů důležité? •vlastníka projektu zajímá, jaké náklady budou vynaloženy a kolik projekt vydělá; • •koordinátoři týmů chtějí vědět, kolik financí mají k dispozici pro svoje aktivity; • •jednotliví zaměstnanci – zajímá je výše jejich mzdy. • • Přímé náklady Přímý náklad Konkrétní příklad osobní náklady na pracovníky projektu mzdy, pojistné na veřejné zdravotní pojištění a sociální zabezpečení, příspěvky na penzijní pojištění náklady na materiál písek, cement, papíry, tonery nákup služeb pronájem školících prostor, překlady a tlumočení cestovné pracovníků projektu jízdné, stravné, letenky, ubytování pořízení, pronájem hmotného majetku počítače, automobily, jeřáby, nábytek pořízení, pronájem nehmotného majetku nákup licencí, software, patentů náklady na subdodávky výstavba skladovací haly stavební firmou 2. Část – Náklady projektu – Přímé •přímo souvisejí s realizací projektu • • • Nepřímé náklady Nepřímý náklad Konkrétní příklad nepřímé osobní náklady část osobních nákladů managementu organizace provoz budov část nákladů na vytápění, spotřebu energií, úklid, opravy budov, které využívá organizace náklady na podpůrná oddělení organizace část nákladů na marketing, vedení účetnictví organizace daně a poplatky část daní a poplatků, které platí organizace 2. Část – Náklady projektu – Nepřímé •nelze jednoznačně přiřadit ke konkrétnímu projektu; jsou to společné náklady celé organizace • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů •hlavní vstup pro stanovení nákladů projektu slouží seznam aktivit a odhad doby jejich trvání MS Project •známe celkovou dobu trvání aktivity, při plánování nákladů ji musíme podrobněji specifikovat. Příklad: • vybagrování základů pro dům časové plánování 30 hodin. Čas rozdělíme na jednotlivé komponenty, budeme muset odhadnout: •počet hodin práce bagru, •počet hodin práce bagristy, •počet ujetých kilometrů automobilu odvážejícího zeminu, •počet hodin práce řidiče nákladního automobilu, •počet hodin práce pomocných dělníků. • • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů • • •Náklady na hodinu práce bagru mohou zahrnovat poměrnou část pronájmu či odpisu, část nákladů na opravy, pohonné hmoty atp. • •Zde můžeme využít zpracovaných nákladových kalkulací organizace, které vyjadřují náklad na jednotku výkonu (např. na hodinu práce bagru, na hodinu výuky lektora). • • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů Odhadování zdola nahoru • •Tento proces začíná s nulovými celkovými náklady a k nim přičítá náklady na každou položku z hierarchické struktury prací (WBS z MS Project) •Výsledkem je pak součet nákladů pro celý projekt. •Tím, že propočítáváme náklady na každou jednotlivou položku WBS vytvoříme velmi přesný odhad nákladů. • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů Analogické odhadování využívají se: • historické informace organizace, • konečné rozpočty předchozích projektů (obdobný typ nákladů), •veřejné či komerční databáze o cenách, databáze průměrných mezd jednotlivých profesí, ceníky stavebních prací. •je vhodné provést průzkum cen například porovnáním dodavatelů a jejich cen na internetu • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů Expertní odhady • Zkušení manažeři projektu nebo členové týmu náklady odhadují. • •používá se nejčastěji v případech, kdy je příliš časově náročné nebo nákladné zjišťovat ceny z ověřitelných zdrojů. • • • 2. Část – Metody stanovení nákladů Parametrické modelování • používá matematický model založený na známých parametrech, které se mohou lišit podle typu prováděné práce. • •Příklady parametrů náklady na kubický metr, náklady na hodinu práce bagru atd. • • • 2. Část – Bod 2.6.1 šablony 2.6.1. Projektový rozpočet – vhodná tabulková přehledná forma – využijte MS Project a zobrazení nákladů Zde vypíšete a číselně vyjádříte i jaké výnosy bude projekt mít. • • • 2. Část – Rozpočet na tolerance - 2.6.2 Tvoření rezervy • na krytí zvýšených nebo nepředvídaných výdajů. •Výše rezervy může být stanovena jako procento celkových výdajů projektu nebo se mohou stanovit rezervy pouze pro některé položky rozpočtu. •Typickými příklady rezervy jsou na: •kurzové ztráty – u projektů, které využívají nákup nebo prodej v cizí měně, je třeba počítat s rezervou, která pokryje změnu kurzu. •nepředvídané náklady, např. při rekonstrukcích starších domů je možné až v realizační fázi objevit problémy, které si vyžádají další pracovníky, techniku atp. •stanovené tolerance (rozpětí, rozsah, zmetkovost, delší doba realizace=více práce, více nákladů apod.) • • • 2. Část – Změnový rozpočet – 2.6.3 •Projekt je živý a čím je doba realizace delší, tím více změn přichází a je potřeba řešit. • •Tento rozpočet slouží jako jakási rezerva „do budoucna“. • •Přidělení prostředků na dané změny se musí předem schválit. • • • 2. Část – Rozpočet na rizika – 2.6.4 •Obsahuje hlavní hrozby a případná opatření pro vznik dané hrozby vyčíslená v Kč (informace z analýzy rizik). • •Obsahuje konkrétní opatření (jejich nákladová náročnost) pro případ eliminace rizika, když nastane. • •Obsahuje položky pro snížení pravděpodobnosti výskytu hrozby a také položky pro eliminaci rizika. • • • • • 2. Část – Rozpočet na rizika – 2.6.4 • • •Tento rozpočet si budete stanovovat až probereme rizika v příštím semináři, zatím nemusíte dělat! • • • • • Děkuji za pozornost! Přístě se budeme zabývat: Seminární práce bod 2.7 Návratnost investic Otázky?