CONTROLLING: úvod do problematiky II. . Cílem přednášky je seznámit se s koncepcemi controllingu, funkcemi a úloha mi controllingu Mgr. Šárka Čemerková, Ph.D. Přednášející CONTROLLING: úvod do problematiky II. . Cíle controllingu Koncepce controllingu Funkce controllingu Úlohy controllingu Potřeba zavádět controlling Struktura přednášky CÍLE CONTROLLINGU •Bezprostřední (věcné, přímé) cíle: ozajištění schopnosti anticipace a adaptace ozajištění schopnosti reakce ozajištění schopnosti koordinace ozajištění schopnosti proveditelnotsi plánů •Zprostředkované (nepřímé) cíle: ocíle zájmových skupin, jejichž dosažení má controlling podpořit: qzaměstnanci qokolí qvlastníci předpokladem pro stálost podniku je přibližně rovnoměrné splnění cílů ve všech oblastech KONCEPCE CONTROLLINGU • poskytují informaci o cílech a funkcích controllingu • z přímých cílů lze odvodit čtyři typy koncepcí: oKoncepce zaměřená na vnitropodnikové propočty oKoncepce zaměřená na informace oKoncepce zaměřená na cíle podniku oKoncepce vztažená k systému řízení KONCEPCE ZAMĚŘENÁ NA VNITROPODNIKOVÉ PROPOČTY •controlling poskytuje informace, které vznikly v rámci početnictví: oúčetnictví, statistiky, kalkulace a rozpočty •početnictví slouží jako nástroj, který management využívá •potenciál controllingu není plně využit KONCEPCE ZAMĚŘENÁ NA INFORMACE •poskytuje informace pocházející z podnikového početnictví, ale informační základna je zde rozšířena •důraz na provázanost mezi získanými informace a požadavky na ně kladenými – controlling je koordinátor informací: opřipravuje a analyzuje informace relevantní pro ekonomické řízení ozodpovědnost za reportingový systém KONCEPCE ZAMĚŘENÁ NA CÍLE PODNIKU •v praxi často uplatňovaný přístup •controlling chápán jako nástroj podniku sloužící k dosažení jeho přímých cílů •uplatňuje se zde pravidlo: Řídit podle cílů, ne podle denní operativy. KONCEPCE VZTAŽENÁ K SYSTÉMU ŘÍZENÍ •controlling chápán jako podsystém systému řízení: o1. zp. - koncentrace na plánování a kontrolu v operativní i strategické oblasti včetně poskytování informací, tzn. zaměření na informace a zisk o2. zp. - orientace na koordinaci podsystémů řízení (systém ŘLZ, hodnotový systém, systém plánování a kontroly, systém zajištění informací, organizační systém), tzn. snaha o dosažení všech cílů podniku HLAVNÍ FUNKCE CONTROLLINGU – PODLE NÁPLNĚ ČINNOSTI •plánovací funkce: ocontrollingové aktivity v každé fázi plánovacího cyklu •dokumentární funkce: osběr a úschova relevantních informací jako zdroje pro příslušné analýzy •kontrolní a analytická funkce: okontrola a řízení všech procesů v podniku, jejich analýza a určování odchylek •reporting: opodávání hlášení (tzv. reportů) externím a vnitropodnikovým uživatelům a subjektům HLAVNÍ FUNKCE CONTROLLINGU – PODLE OBLASTI PŮSOBENÍ •controlling jako podsystém řízení podniku: ovýkony a služby pro řízení a podpora managementu při plnění jeho úloh – štábní výkony •koordinační funkce: onastavení komunikačních vazeb zajišťujících optimální propojení jednotlivých organizačních jednotek •inovační funkce: oorientace controllingu na budoucnost opožadavek na informace, které umožní přijímat opatření, která se projeví pozitivním budoucím vývojem ovyvolání aktivit, které rozběhnou inovace žádoucím směrem oovlivněna skutečným stavem rovnováhy cílů v podniku •informační funkce: otvorba konzistentních informací pro management: qProblém množství informací qProblém časové dimenze a přenosu informací qProblém významu informací qNáklady na informace ÚLOHY CONTROLLINGU •normativní: ovytvoření obrazu sebe chápání podniku osestavení žebříčku základních hodnot ourčování zásad chování podniku uvnitř i vůči okolí otvorba vnitropodnikových směrnic a systému jejich zavádění a kontroly •strategické: opodpora strategického řízení: qkoordinace strategického plánování a kontroly se týká získání informací relevantních pro strategii qpřeměny strategických plánu ve strategické řízení ozaměření na okolí podniku - zajištění již existujících potenciálů a vytváření potenciálů nových ozabezpečuje trvalé zajištění existence podniku oúdaje, se kterými pracuje, nejsou přesnými náklady a výnosy (v Kč), ale jsou to hrubé hodnoty (tis. Kč, mil. Kč) ostředem veškerého myšlení je užitek pro jednotlivé cílové skupiny ozisk není středem podnikatelského jednání, ale důsledkem správné strategie oklade si za cíl „dělat správné věci“ • •operativní: onejlepší využití již existujících potenciálů úspěchu, jejich realizace v likviditě a zisku opodpora operativních plánů ozáklad krátkodobého řízení zisku v podniku ozaostřen na podnik (nikoliv na jeho okolí) a operativní činnosti oposkytuje nástroje řízení, které: qčiní přehlednou hospodářskou komplexnost podniku qvčas poskytují informace k možným nápravným opatřením qzaručují, že podnik je řízen z celostního hlediska qsnaží se o to, aby rovnováha mezi výnosy a náklady (ziskem) na jedné straně a finanční stabilitou podniku na druhé straně, byla dosahována na základě strategického plánu qpomáhají řešit úzká místa a problémy podnikání oklade si za cíl „dělat věci správně“ Služby a výkony poskytované controllingem na jednotlivých úrovních řízení podniku Oblasti úloh controllingu: ·určení vize a její uskutečnění ·plánování a vývoj strategie ·strategická dopředná a zpětná vazba ·plánování a řízení investic ·plánování a řízení projektů ·plánování a řízení procesů týkajících se rutinní činností ·operativní podnikové plánování a rozpočetnictví ·operativní dopředná a zpětná vazba (výpočet očekávaných hodnot, forecasting) POTŘEBA ZAVÁDĚT CONTROLLING ·základní otázky, které charakterizují stav plánování, kontroly a informačního zajištění řízení nákladů a zisku v podniku: oVíme, který druh výkonů vydělává a kolik? Na které a kolik se doplácí? oKteré zákaznické skupiny jsou zajímavé a perspektivní? oJak se projeví určitá opatření ve změně zisku? oJak vypadá VH pro potřeby řízení, tj. bez zkreslení regulace finančního účetnictví a daňové legislativy? oJe dostatečně včas známo, zda je podnik v parametrech plánu nebo je již mimo stanovenou toleranci? oJe podniková strategie dovedena do konkrétních plánů a opatření tak, aby byla jednotlivá nákladová střediska zainteresovaná na chování, které přispívá k jejímu dosažení? oJak se vyhodnocuje přínos vnitropodnikových útvarů k celopodnikovým výsledkům? oCo zvyšuje režijní náklady podniku? •je-li podnik schopen na tyto otázky spolehlivě kladně odpovědět, je z pohledu controllingu spolehlivě řízen PRINCIPY CONTROLLINGU ·porovnání skutečných a plánovaných hodnot s následnou analýzou vzniklých odchylek ·respektování všech vzájemných vazeb mezi podnikovými subsystémy ·analýza všech hlavních i vedlejších procesů uvnitř podniku ·schopnost rozkrýt všechna slabá místa a navržení opatření a nástrojů na jejich odstranění · Pro zajištění funkčnosti controllingu nutno vybudovat nákladový a kalkulační systém (druhý účetní okruh). · Shrnutí přednášky Umíte: •Objasnit jednotlivé koncepce controllingu •Vymezit hlavní funkce controllingu •Charakterizovat úlohy controllingu •Vysvětlit, kdy je potřeba zavádět controlling v podniku •Charakterizovat principy controllingu • • • •