PRINCIPY KRIZOVÉ KOMUNIKACE: • princip přímé odpovědnosti – krizová komunikace není záležitostí tiskových mluvčích, nýbrž věcí vedení podniku, • princip nezávislosti – krizová komunikace nesmí být plně závislá jen na jedné osobě, • princip přesnosti a stručnosti – krizová komunikace vyžaduje přesné a stručné definování problému. Mluvte stručně a výstižně, omezíte tak možnost špatné interpretace, • princip důvěryhodnosti – musíte se držet faktů, žádné spekulace či dohady, držte se podstaty věci, • princip znalosti věci – než začnete vést krizovou komunikaci, musíte znát základní komunikační cíl svého podniku a mít připravená klíčová sdělení, kterými chcete oslovit veřejnost, média, odborníky, soudní znalce a orgány činné v trestním řízení, podřízené, zaměstnance firmy, rodinné příslušníky a jiné věcně zainteresované právnické a fyzické osoby, • princip očekávané reakce – než začnete vést krizovou komunikaci, analyzujte možné dopady vašeho sdělení (reakci na vaše sdělení) a mějte představu o způsobech zvládání těchto reakcí. Způsob vedení krizové komunikace nesmí být zdrojem sekundárních krizí, • princip nejhoršího vývoje – identifikujte a plánujte komunikaci vždy ve vztahu k nejhoršímu možnému scénáři vývoje případu, • princip hledání podpory – hledejte spojence a spolehlivé zastánce, zvažte, zda by se nenašli lidé, kteří by mohli promluvit ve váš prospěch, • princip pravdivosti – musíte mluvit pravdu. Nemusí být úplná, ale to, co řeknete, musí být pravda, • princip otevřenosti – nesmíte se před novináři skrývat. Buďte vždy k dispozici. Přednostně hovořte o pozitivních stránkách věci. Buďte sebevědomí. Nekritizujte své kolegy, vedení a zaměstnance.