Strategický marketing
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
Strategický marketing
Info
Term
Winter 2023
Vítejte v předmětu Strategický marketing!
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Folder
1
Study Materials
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Folder
1
Study Materials
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Folder
1
Study Materials
3
Video

Blok 1 - organizace výuky, komunikace, hodnocení

Rozcestník
  • Sylabus: odkaz na sylabus kurzu naleznete po rozbalení položky "Info" vpravo pod úvodním obrázkem na hlavní stránce interaktivní osnovy kurzu.
  • Rozvrhvyučující (vč. odkazu na osobní karty), souhrn kurzu (zkoušky, body ...) naleznete po přihlášení do IS SU pomocí dlaždice "Student" otevřením nabídku u daného kurzu.
Organizace kurzu a podmínky absolvování

Organizace kurzu

Výuka kurzu je organizována do tří tutoriálů.

V rámci tohoto kurzu naleznete studijní oporu a materiály rozděleny do 3 tutoriálů, kde každý tutoriál obsahuje prezentaci v PowerPointu. 

Podmínky absolvování

Dle sylabu předmětu je nutnou podmínkou pro absolvování předmětu dosažení 60 % bodů z průběžného testu a závěrečné písemné zkoušky, viz níže. Vzhledem ke změně podmínek kombinovaného studia, po domluvě s vedoucím katedry a garantem oboru, je průběžný test sloučen se závěrečným testem, aby studenti během semestru měli pouze tutoriály a test proběhne během zkouškového období.

Průbežný test - max 15 bodů. Záverečná písemná zkouška – max. 40 bodů. Celkem max. 55 bodů. Pro absolvování předmětu je nutno dosáhnout 60 % bodů, viz níže.

Závěrečný test je pouze z ROZSAHU učiva probíraného na tutoriálech (rozsah = některé věci jsou v tutoriálech pouze zkratkovitě kvůli času/předpokladu, že to již znáte, proto si to budete muset sami nastudovat v mnou doporučených zdrojích)! Vždy se ptám na praktické aplikace – vysvětlení na příkladech. Přednášky nahrané v IS neobsahují všechny příklady, které na tutoriálech probírám a vysvětluji. 

Nebudu vyžadovat doslovné definice a členění, stačí svými slovy obsah. Důležité je probíranou problematiku pochopit, ne se "učit nazpaměť odrážky". 

Hodnocení předmětu:

A: 55-52 bodů

B: 51-48 bodů

C: 47-43 bodů

D: 42-38 bodů

E: 37-33 bodů

F: 32 a méně bodů

Struktura kapitol:

1. Metodologie strategického marketingu

2. Strategické marketingové řízení

3. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, analýzy vnějšího okolí

4. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, interní analýzy, SWOT analýza.

5. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, marketingové cíle, sestavení plánu

6. Strategický marketingový proces - realizační a kontrolní etapa

7. Metodika firemní marketingové strategie

8. Mezinárodní marketingové strategie.

9. Aplikace strategického marketingu - systém řízení vztahů se zákazníky

10. Aplikace strategického marketingu - marketingové strategie služeb

11. Strategie a plánování cenové tvorby

12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby

13. Prognostické analýzy s využitím matematicko-statistických metod


Komunikace

Pro komunikaci v předmětu můžete využít následující možnosti:

  • pro veřejnou komunikaci mezi studenty nebo studenty a vyučujícím můžete využít diskuzní fórum: Novinky a obecná komunikace 
  • vyučujícího můžete kontaktovat také pomocí emailového kontaktu - tímto způsobem si můžete dohodnout on-line soukromou konzultaci v MS-Teams (nebo konzultaci na fakultě), (případně využijte telefonního kontaktu - nezapomeňte na pravidla)
  • ke kontaktu vyučujícího využijte maximálně plánovanou prezenční (on-line) výuku

Další možnosti IS související s komunikací a informacemi

Literatura

Povinná:

SHARP, B., 2019. Jak se budují značky. Praha: Edice Knihy Omega. ISBN 9788075859112.

STOKLASA, M. a J. RAMÍK, 2016. Strategický marketing. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-217-1.


Doporučená: 

CHERNEV, A., 2019. Strategic Marketing Management – The Framework. Chicago: Cerebellum Press. ISBN: 978-1936572595.

DIB, A., 2020. Marketingový plán na jednu stránku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2591-3. 

KOTLER, P., G. ARMSTRONG a M. O. OPRESNIK, 2018. Principles of marketing. Harlow, England: Pearson. ISBN 978-1-292-22017-8.

TAHAL, R., 2017. Marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0206-8.


Blok 2 - tutoriál 1

Tématický rozsah

1. tutoriál pokrývá oblasti: 

1. Úvod do strategického marketingu

Obecný úvod do marketingu, jeho definice, vývoj, současný stav a trendy ovlivňující celosvětové spotřební chování. Základní opakování nutných pojmů pro další využití v tomto předmětu. Vymezení strategického marketingu, jeho vývoje, současného stavu a budoucích trendů.

2. Plátna obchodních modelů

Vymezení obchodních modelů a jejich využitelnost při plánování strategií. Business Model Canvas – plátno obchodního modelu, Lean Canvas – štíhlé plátno, Value Proposition Canvas – plátno poskytované hodnoty. Vliv externích faktorů a faktoru času při práci s plátny. Design pláten, jejich testování a hodnocení. 


Tyto oblasti naleznete v první prezentaci nazvané 1. tutoriál SM.

Blok 3 - tutoriál 2

Tématický rozsah

2. tutoriál pokrývá oblasti:

3. Marketingové situační analýzy

Vymezení marketingového prostředí. Podrobná charakteristika analýz využitelných pro makroprostředí, vnější a vnitřní mikroprostředí. Od PEST po STEER, 3C – zákazníci, konkurenti, spolupracovníci, SWOT, BCG a GE. Zmíněny jsou také specifické analýzy nutné pro hlubší pochopení zkoumaných jevů.

4. Firemní trhy

Vymezení firemních trhů, B2B – Business to Business. Základní charakteristika B2B, odlišnosti od B2C, principy nakupování na B2B, typy B2B. Současný stav B2B trhů v ČR, nové trendy.


Tyto oblasti naleznete v druhé prezentaci nazvané 2. tutoriál SM.

Blok 4 - tutoriál 3

Tématický rozsah

3. tutoriál pokrývá oblasti:

5. Strategie a plánování

Vymezení strategie, marketingového strategického řízení a plánování. Definice vize a mise v rámci marketingového strategického řídícího procesu. Strategické cíle, jejich tvorba. Cílové skupiny. 

6. Strategie podle marketingového mixu

Produkt a produktová politika. Strategické cíle v oblasti produktu, produktové strategie, základní a pokročilé koncepty. Cena a cenová politika. Strategické cíle v oblasti ceny, cenové strategie a taktiky. Distribuce a distribuční politika. Strategické cíle v oblasti distribuce, distribuční strategie. Marketingová komunikace a komunikační politika. Strategické cíle v oblasti komunikace, komunikační strategie.


Tyto oblasti naleznete ve třetí prezentaci nazvané 3. tutoriál SM.