Mezinárodní obchodní operace Téma: Východiska mezinárodních obchodních operací – druhá část Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Přednáška č. 2 4. 10. 2023 Obsah přednášky 1. Mezinárodní obchodní operace dle typu kontraktu • Obchodní kategorie: prostředníci a zprostředkovatelé 2. Obchodní metody 3. Klasifikace obchodních metod 4. Specifikace faktorů ovlivňujících výběr obchodních metod 5. Bariéry mezinárodní expanze 6. Specifikace vybraných trhů Z MINULÉ PŘEDNÁŠKY SI PAMATUJI… JAK BYSTE DEFINOVALI MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ OPEARCE? Souhrn aktivit (činností) podporujících nákup a prodej produktů mezi dvěma a více státy. OSTATNÍ TYPY OBCHODNÍCH OPERACÍ SWITCH ➢ Lze charakterizovat jako „devizovou arbitráž“ prováděnou formou obchodu se zbožím. Podstatou je konverze určité měny do jiné, žádoucí měny, do obchodu je zapojen switcher (prostředník), který má za úkoly vybrat partnery podle tržní situace (zkoumá rozdíly v oficiálních a volných kurzech i cenové rozdíly v jednotlivých zemích). ➢ Jedná se o zvláštní druh nepřímých obchodů, při kterém dochází ke konverzi deviz, které nejsou vzájemně směnitelné. Exporter Země A Importer Země B Switcher 1. Produkt/služba TYPY MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ KATEGORIE TYPY MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ Předmět obchodní operace Obchodní operace s hmotnými a nehmotnými produkty (statky) Typ kontraktu Prodejní/kupní operace zajišťované na základě kupních smluv, zprostředkovatelské operace na základě mandátních smluv a přepravní operace na základě smlouvy o přepravě Pohyb zboží Nákupní a prodejní operace, vývozní a dovozní operace, tranzitní a reexportní operace Druh obchodu Tradiční obchodní operace, netradiční operace, countertrade, reexporty, dlouhodobé kontrakty, burzovní a aukční obchody, switche, traťové operace, devizové arbitráže Vztah k reprodukčnímu procesu Operace v oblasti vědy a výzkumu, výroby, obchodu, doprovodných služeb a samostatných služeb Zdroj: Machková et al., 2014; Mulačová a kol., 2013 • Mezinárodní obchodní operace dle typu kontraktu – Obchodní kategorie: prostředníci a zprostředkovatelé • Retailing Východiska mezinárodních obchodních operací MOO DLE TYPU KONTRAKTU ➢ Základní modely obchodních vztahů mezi jednotlivými články nazýváme obchodní kategorie (Mulačová et al., 2013). ➢ Specifické: • pohybem zboží v rámci celého řetězce • principy přechodu vlastnictví • finančními mechanismy transakcí CO JE TO RETAILING? (PROSTŘEDNÍK V RÁMCI OBCHODNÍ KATEGORIE) RETAILING Retailing je „mezinárodně chápaný maloobchod plně vybavený celým logistickým zázemím a vysoce kvalifikovaným informačním systémem s profesionálním managementem” (Szczyrba, 2006) ➢ Mezinárodní charakter ➢ Elektronický retailing (e-tailing) – dopad na odvětví logistiky -> rozvoj specializovaných center (e-fulfilment center) ➢ Společný retailing ➢ H&M Group a Remondis - sběr, zpracování a další prodej nepotřebného oblečení ➢ Microsoft and General Electric Odkaz na článek diskutující o rozdílech mezi e-tailingem a e-commerce https://www.vaimo.com/blog/e-tail-vs-ecommerce/ Obrázek č. 1: Prognóza online prodeje do roku 2027 Zdroj: Statista, 2023 RETAILING Top 10 nejlepších retailerů na světě (2012): 1. Wal-Mart Stores, Inc. 2. Tesco PLC 3. Carrefour SA 4. Costco Wholesale Corporation 5. Kroger Company 6. Schwarz 7. Metro Group AG 8. The Home Depot, Inc 9. Aldi 10. Target Corporation 1. Wal-Mart Stores, Inc. 2. Costco Wholesale Corporation 3. Kroger Company 4. Walgreens Boots Alliance,Inc. 5. Tesco PLC 6. Carrefour SA 7. Amazon.com, Inc. 8. Metro Group AG 9. The Home Depot, Inc 10. Target Corporation 1. Wal-Mart Stores, Inc. 2. Amazon.com, Inc. 3. Schwarz Group 4. Aldi. 5. Costco 6. Ahold Delhaize. 7. Carrefour SA 8. Ikea 9. Seven & I 10. The Home Depot Top 10 nejlepších retailerů na světě (2019): Top 10 nejlepších retailerů na světě (2022): Proč je pro firmu výhodné sledovat žebříčky TOP firem v oboru? ZPROSTŘEDKOVATELÉ Obchodní cestující Obchodní zástupce Obchodní zprostředkovatel Komisionář Speditér Burzy, aukce a veletry ➢ „servisní složka“ – služba pro obchodní činnost ➢ Spíše* nepořizují zboží, neplatí za něj, nejsou nositeli plného podnikatelského rizika ➢ Provizní báze ➢ Role: zajištění účinné interakce nabídky a poptávky • Vyhledávají trhy pro nákup nebo prodej určitého zboží • Vytipovávají obchodní partnery • Dojednávají podmínky pro konkrétní obchodní případy • Organizují jednotlivé fáze obchodního jednání *neplatí pro obchodní cestující OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ ➢ Zvláštní případ zprostředkovatele, který je zaměstnancem firmy, pro jejíž sortiment se snaží zajistit odbyt (je pracovníkem dodavatele) ➢ Jedná jménem dodavatele, na jeho účet a podnikatelské riziko ➢ Činnost podobná aktivitám obchodního zástupce – rozdíl v jeho sepjetí a sounáležitosti s firmou dodavatele, která je hlubší ➢ Získává objednávky a poskytuje poradenské služby ➢ Na výši prodeje je zainteresován podílem z tržby Typickým obchodním cestujícím je prodejce pojištění Další příklady oblastí, kde působí obchodní cestující: prodej mobilních telefonů pro firemní zákazníky, prodej průmyslového zařízení OBCHODNÍ ZÁSTUPCE ➢ Samostatný právní subjekt, vhodné pro jednodušší obchodní modely a sortiment v rámci zahraničního obchodu ➢ Koná jménem firmy s níž uzavřel smlouvu o obchodním zastoupení a na její účet ➢ Činnosti (80% času stávajícím zákazníkům, 85 % času současným produktům): • Vyhledává potenciální odběratele • Prezentuje nabídky zastoupené firmy • Představuje zboží • Distribuuje katalogy, vzorky a ceníky • Provádí komplexní jednání směřující k uzavírání obchodní spolupráce ➢ Uzavření smlouvy většinou již na samotné firmě, nebo na základě zmocnění ➢ Provizní systém 40 % obchodních zástupců si cení nezávislosti, 18 % výš výdělku* * Dle studie Jobber & Lancaster – Management prodeje, 2001 OBCHODNÍ ZPROSTŘEDKOVATEL ➢ Také označován jako makléř ➢ Je méně spjat s konkrétní firmou než obchodní zástupce ➢ Působí na trhu spíše jako nezávislý odborný subjekt ➢ Jeho úkolem je nalézat spojení mezi stranou nabídky a poptávky ➢ Širší okruh klientů a vyšší fluktuace nežli u obchodního zástupce ➢ Jejich činnost zahrnuje kompletní servis a podporu klientů v oblasti sofistikovaných obchodních rozhodnutí ➢ Vykonává svou činnost na základě smlouvy o zprostředkování ➢ Typickými oblastmi jejich činnosti je obchod s cennými papíry, finančnictví, pojišťovnictví, obchod s komoditami Příklady z oblasti obchodu: obchodní domy, nákupní centra, online prodejní platformy, velkoobchody s potravinami Odpovědnost za zboží u internetových obchodů – role zprostředkovatele KOMISIONÁŘ ➢ Realizuje prodej a nákup vlastním jménem na cizí účet ➢ Oblast působnosti v klasickém obchodním podnikání, ale také v oblasti cenných papírů a obdobných finančních instrumentů ➢ Vzájemný vztah mezi komitentem a komisionářem je upraven komisionářskou smlouvou ➢ Komisionář je komitentem odměněn za realizaci úspěšného obchodu • V případě nákupu je komisionáři uhrazena cena vyšší o jeho provizi • V případě prodeje je cena realizační o tuto provizi vyšší SPEDITÉR ➢ Speciální kategorie komisionáře – zabývá se přepravou, logistikou a souvisejícími aktivitami ➢ Jedná vlastním jménem na účet příkazce ➢ Poskytuje komplexní služby v oblasti dopravy: • obstarává přepravu zásilek, • plánuje a řídí dopravní cesty, • obstarává dopravní prostředky, • řídí logistiku, • zajišťuje skladování a překládání zásilek, • vyřizuje různá povolení, • komunikuje se zákazníky, • koordinuje procesy přepravy zboží na místo určení ➢ Na kvalitě speditéra záleží včasné a bezproblémové doručení zásilky Trendy pro rok 2023 v této oblasti: AI, implementace IoT, udržitelnost… Náhodné a neočekávané události jako je pokračující efekt pandemie Covidu-19, zablokování Suezského průplavu, válka na Ukrajině → obrovský rušivý vliv na dodavatelské řetězce BURZY ➢ Specifický systém pro obchodování se specifickým sortimentem ➢ Obchodování s hromadným, zastupitelným a nepřítomným zbožím ➢ Typický sortiment: • Cenné papíry • Měny • Komodity ➢ Realizovány prostřednictvím makléřů, přímý kontakt mezi kupujícím a prodávajícím je spíše výjimečný ➢ Většina objemu transakcí realizovaných na burze má spíše charakter investiční aktivity než klasické obchodní činnosti (snaha o zhodnocení vložených prostředků s využitím spekulace na vývoj ceny obchodovaných aktivit – operace diferenciační), přičemž výjimkou, a tedy skutečným příkladem z oblasti klasického obchodu se zbožím, je pořizování komodit pro potřeby dalšího podnikání (operace efektivní) AUKCE ➢ Specifický typ – veřejná dražba, v níž přítomní uchazeči soutěží formou postupného zvyšování nabídek na koupi majetku ➢ Oproti burze je možné prodat i menší množství zboží ➢ Většina aukcí má velkoobchodní charakter, zboží slouží k dalšímu obchodu ➢ Maloobchodní charakter – aukce nemovitostí nebo starožitností ➢ Organizovány profesionálními poskytovateli ➢ Internetové aukce (zefektivnění a zlevnění procesu) Obrázek č. 2: Aukce bílého diamantu The Rock Zdroj: iDNES, 2022 VELETRHY ➢ Jedná se o místní koncentraci nabídky a poptávky v určitém sortimentním zaměření na určitém místě a v určitém čase ➢ Organizátoři veletrhů vystupují jako klasičtí zprostředkovatelé – vystavovatelé platí za prostor na akci, za podíl na marketingu akce a souvisejících službách ➢ Jednotlivé obchody jsou realizovány přímo mezi vystavovateli (prodejci) a návštěvníky (kupujícími) ➢ Jejich úlohou je především efektivní a přímý marketing, podrobné seznámení s vystavovanými vzorky, což vede k usnadnění realizace následných obchodních transakcí Příklady: trhy s koňmi, Comic Con International, CONEXPO-NOC/AGG • Obchodní metody (MOO dle vztahu k reprodukčnímu procesu v oblasti obchodu – vstupu na trh) – Cíl: umět zvolit vhodnou obchodní metodu v případě internacionalizace retailingu • Klasifikace obchodních metod • Specifikace faktorů ovlivňujících výběr obchodních metod Východiska mezinárodních obchodních operací OBCHODNÍ METODY Globalizace světové ekonomiky spolu s vyspělými a nasycenými domácími trhy → tlak na mezinárodní aktivity velkých maloobchodníků Přechod od čistě domácího maloobchodu k mezinárodnímu je významným krokem z mnoha důvodů, například: ➢ Maloobchodní prodejce přechází do jiného podnikatelského prostředí ➢ Maloobchodník se musí dlouhodobě zavázat k vynaložení značného množství prostředků, aby se značka etablovala na zahraničním trhu ➢ Investice do zahraničí bude nakonec vyžadovat významnou vnitřní reorganizaci společnosti Důležitost používání vhodných obchodních metod k internalizaci obchodníků KLASIFIKACE OBCHODNÍCH METOD Export Licencování značky produktu Licence Agenti Smlouva o řízení Franchising Strategická aliance Joint venture (společný podnik) Akvizice Založení dceřiné společnosti v zahraničí KLASIFIKACE OBCHODNÍCH METOD ➢ Obvykle vysvětlovány z hlediska užitečnosti, nákladů, rizika a růstu trhu ➢ Pro účely tohoto předmětu – zaměření na užitečnost metod v rámci retailingových společností KLASIFIKACE OBCHODNÍCH METOD FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ROZHODNUTÍ O VOLBĚ OBCHODNÍ METODY ➢ Před vstupem na nový trh → studie proveditelnosti → návrh nejlepší strategie pro vstup na trh (vliv období) Obchodní metody, které globální retaileři používají pro vstup na trh závisí na různých faktorech: • náklady, kontrola, jedinečnost formátu, • finanční síla firmy, • stav místního trhu, • stávající regulace upravující maloobchodní prodej, • charakteristika dodavatelského řetězce, • dostupnost infrastrukturních zařízení, • struktura poptávky spotřebitelů, • přítomnost domácích organizovaných maloobchodníků, • překážky pro zahraniční investice v příbuzných odvětvích, jako jsou nemovitosti. Jaký dopad může mít regulace maloobchodního prodeje ve smyslu povinné výše vlastnictví kapitálu domácí firmou ve výši 50 %? NEJVÍCE PREFEROVANÉ OBCHODNÍ METODY GLOBÁLNÍCH RETAILERŮ 1. Fúze a akvizice 2. Společné podniky 3. Franchising 4. Cash & Carry B) V roce 1997 vstoupil Wal-Mart na německý trh tak, že koupil místního řetězec Wertkauf. Později koupil další místní řetězec Interspar. Koupí těchto dvou domácích řetězců chtěl Wal-Mart získat významný podíl na trhu a zároveň omezit své konkurenty. Wal-Mart tímto způsobem vstoupil i na tyto trhy: (Asda), Kanady (Woolco), Asie (TOPS), Latinské Ameriky (Disco). D) V roce 1991 Wal-Mart poprvé zahájil činnost v Mexiku otevřením Sam´s Clubu, kde měla 50% podíl firma Cifra, jeden z největších mexických maloobchodníků. C) McDonald´s vstoupil tímto způsobem do mnoha zemí. A) Metro AG z Německa prodává výrobky za hotové a bez jakéhokoli druhu doručovací služby v Indii prostřednictvím velkoobchodu Přiřaďte konkrétní reálné případy k nejvíce preferovaným obchodním metodám globálních retailerů • Bariéry mezinárodní expanze • Specifikace vybraných trhů Východiska mezinárodních obchodních operací BARIÉRY MEZINÁRODNÍ EXPANZE Jaké bariéry mezinárodní expanze Vás napadnou jako první? HLAVNÍ PŘEKÁŽKY MEZINÁRODNÍ EXPENZE OBCHODNÍKŮ Rozhodnutí, na jaký trh vstoupit bude vycházet: ➢ z povahy produktu a typu trhu, ➢ souvisejících investic, ➢ vstupních a výstupních bariér, ➢ typů distribučních kanálů, ➢ typu logistické cesty a transakčních nákladů spojených s podnikáním na daných trzích Vstupní bariéra – překážka, která znesnadňuje firmě vstup na trh Překážka se nepovažuje za bariéru vstupu na trh, pokud se nejedná o něco, s čím se zavedené podniky při vstupu na trh nesetkaly Překážkou vstupu na trh je cokoli, co brání vstupu na trh a má za následek snížení nebo omezení hospodářské soutěže, bez ohledu na to, jaké jsou její další vlastnosti TYPY PŘEKÁŽEK VSTUPU NA MEZINÁRODNÍ TRHY Strukturální Strategické Institucionální Ekonomické Sociální Administrativní Diktují vztah mezi firmou a spotřebitelem, firmou a společností, je potřeba se přizpůsobit pravidlům, normám a hodnotám, které přispívají ke kultuře, řádu a praxi na trhu. Formální institucionální bariéry mohou odrazovat, pokud na trhu neexistují vhodné instituce, které by podporovaly podnikatelskou aktivitu Základní podmínky odvětví, někdy je možné je kvantifikovat – je předem známo, kolik bude stát vybudování efektivního závod, nákup potřebných vstupů Jsou vytvářeny nebo posilovány zavedenými obchodníky na trhu za účelem odrazení vstupu na trh – jsou obtížně měřitelné – důsledek chování firem KATEGORIE PŘEKÁŽEK VSTUPU NA MEZINÁRODNÍ TRHY Nadnárodní retaileři se na zahraničních trzích potýkají s řadou netarifních, socioekonomických a administrativních překážek, které můžeme rozdělit do tří kategorií: 1. Překážky související se vstupem na trh a provozem na vybraném trhu 2. Překážky související s domácími regulacemi 3. Ostatní překážky Potýkají se s nimi pouze zahraniční obchodníci Potýkají se s nimi také domácí obchodníci Příklady neúspěchu na mezinárodním trhu: • Carrefour se musel stáhnout z USA kvůli silné konkurenci ze strany Wal-Martu • Wal-Mart musel opustit Indonésii po nepokojích v letech 1997-98 PŘEKÁŽKY SOUVISEJÍCÍ SE VSTUPEM A PROVOZEM Typická omezení přístupu na trh pro zahraniční investice: • Omezení zahraničního vlastnictví akcií na určitou úroveň • Omezení nákupu nebo pronájmu nemovitostí • Testy ekonomických potřeb pro poskytovatele služeb • Požadavek na vytvoření společného podniku s místními dodavateli ➢ Tyto překážky je možné zmírnit nebo odstranit pomocí vyjednávání mezi státy a uzavření například mezinárodní oboustranně výhodné dohody Příklady z praxe: ➢ Na Srí Lance nejsou povoleny zahraniční investice do maloobchodu s kapitálovou investicí nižší než 1 milion USD ➢ V Malajsii mohou v případě akvizic zahraničními investory 70 % vlastního kapitálu držet buď Malajci nebo zahraniční investoři, pokud je splněna podmínka 30 % podílu "Bhumiputra" (Malajci a další etnické skupiny) ➢ Čína povolila vstup zahraničních hráčů do maloobchodu prostřednictvím společných podniků, existuje několik požadavků týkajících se minimálního velkoobchodního objemu, minimálního dovozu a vývozu, či minimálního základního kapitálu. PŘEKÁŽKY SOUVISEJÍCÍ S DOMÁCÍMI REGULACEMI Mnoho zemí zavedlo předpisy, které velkým retailerům brání v rozšiřování jejich činnosti a využívání úspor z rozsahu, mezi tyto řadíme: • Omezení počtu maloobchodníků • Omezení velikosti a umístění prodejen • Omezení prodejen a územní předpisy ➢ Tento druh omezení má zabránit praktikám narušujícím hospodářskou soutěž a/nebo chránit místní malé maloobchodníky. Příklady z praxe: ➢ V Německu ztěžují omezení otevírací doby obchodů a cenové politiky maloobchodníků podle zákonů o nepoctivém obchodování a antimonopolních zákonů působení na tamním trhu i velkým hráčům, jako je WalMart Stores. PŘEKÁŽKY SOUVISEJÍCÍ S DOMÁCÍMI REGULACEMI Na trhu mohou existovat také další překážky, které musí obchodník zvážit, pokud se rozhodne pro internacionalizaci svého podnikání. Tyto další překážky mohou být spojeny s konkurencí (silná místní konkurence), zákazníky a spotřebiteli (neznámý vkus zákazníků, přednost domácím formátům, nízká kupní síla spotřebitelů), politickou situací a infrastrukturou. Do této kategorie můžeme zařadit také následující překážky, které jsou některými státy často využívány a jejich počet přibývá: • technické předpisy a normy, certifikace, • překážky administrativní povahy, • zneužívání sanitárních a fytosanitárních opatření • restriktivní pravidla a postupy bránící se ucházet o veřejné zakázky, • obtížné licenční postupy při dovozu, vývozu a tranzitu, • diskriminační daňová pravidla (daňová zvýhodnění pro lokální výrobce). Příklady z praxe: ➢ Silná konkurence – například vedoucí postavení v oblasti nákladů (čínské, japonské a korejské firmy ➢ Odlišnost výrobků – americké, německé a francouzské firmy SPECIFIKACE VYBRANÝCH TRHŮ ➢ Znalost konkrétních specifik světových trhů je důležitá v mnoha směrech → umožňuje lépe předpovídat a využívat příležitosti na daných trzích, odhalovat nové trendy v rámci spotřebitelského chování, technologií podporujících poskytování služeb, využívání nových formátů prodejen apod. ➢ Může být také předzvěstí negativního vývoje → lepší připravenost v rámci svého odvětví Obecně lze mezi hlavní trhy, jejichž vývoj a současnou situaci je vhodné sledovat zařadit trh USA, Evropské trhy, trh Číny a Japonska → jejich představení viz skripta str. 45 – 48. BONUSOVÝ ÚKOL ZA 3 BODY Představte si, že v rámci internacionalizace své obchodní činnosti, chcete vstoupit na vhodný zahraniční trh. Vaše obchodní činnost je zaměřena na prodej potravin online. Na domácím trhu se Vám daří velmi dobře, jelikož patříte mezi TOP 3 společnosti v daném odvětví a dosahujete požadované výše zisku. Problémem však je, že již nevidíte potenciál růstu na domácím trhu, a to je tím důvodem, proč chcete realizovat své cíle na mezinárodním trhu. Vyberte si zahraniční trh, na který byste chtěli vstoupit, proveďte specifikaci vybraného zahraničního trhu z pohledu obchodu, zhodnoťte vhodnost vybraného trhu a stanovte seznam vhodných obchodních metod vstupu na Vámi vybraný trh. Při vypracovávání tohoto úkolu využijte také poznatky z první kapitoly věnující se faktorům určujícím rozhodovací kritéria pro zahájení mezinárodního obchodu. V rámci specifikace se tak zaměřte na skenování trhu, způsoby vstupu na trhy, specifikování trhu z pohledu konkurence, její povahy a prostudujte regulační formality pro zahájení obchodní činnosti na daném trhu. ➢ Internacionalizace obchodní činnosti Východiska mezinárodních obchodních operací -druhá část ➢ SHRNUTÍ • Základní modely obchodních vztahů mezi jednotlivými články nazýváme obchodní kategorie, do kterých řadíme prostředníky a zprostředkovatele • Retailing je „mezinárodně chápaný maloobchod plně vybavený celým logistickým zázemím a vysoce kvalifikovaným informačním systémem s profesionálním managementem“, důležitý je jeho mezinárodní charakter, stoupá význam e-tailingu, lze využívat společný retailing. • Mezi zprostředkovatele obchodní činnosti řadíme obchodní cestující, obchodní zástupce, obchodní zprostředkovatele, komisionáře, speditéry, burzy, aukce a veletrhy. • Je důležité při vstupu na trh využívat vhodné obchodní metody. Mezi obchodní metody související se vstupem na nový trh řadíme export, licencování značky produktu, licence, agenty, smlouvy o řízení, franchising, strategické aliance, joint venture, akvizice, fúze a zakládání dceřiných společností v zahraničí. • Vstupní bariéry jsou překážky, které znesnadňují vstup na daný trh. Posuzujeme překážky související se vstupem a provozem na daném trhu, překážky spojené s domácími regulacemi a překážky ostatní, kterým musí čelit také domácí firmy. • Znalost specifik světových trhů umožňuje lépe předpovídat a využívat příležitosti na daných trzích, odhalovat nové trendy v rámci spotřebitelského chování, technologií podporujících poskytování služeb, či využívat nové formáty prodejen. DOTAZY? Děkuji za pozornost ☺ POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. BHATIA, S.C., 2008. Retail Management. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist. ISBN 978-81-269-0981-0. 2. GAUGHAN, P.A., 2017. Mergers, Acquisitions, and Corporate Restructurings. 6th ed. New Jersey: John Wiley & Sons. ISBN 978-1- 119-38073-3. 3. MUKHERJEE, A. and N. PATEL, 2005. FDI in Retail Sector. New Delhi: Academic Foundation. ISBN 978-81-7188-480-3. 4. MULAČOVÁ, V. and P. MULAČ, 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4. 5. RAFIQ, M., 2014. Principles of Retailing. 2nd ed. London: Macmillan International Higher Education. ISBN 978-1-137-35451-8. 6. Web portal ČEB [online] [14.07.2019]. Available at: https://www.ceb.cz/en/about-us/history/. 7. Web portal CUZK [online] [13.07.2019]. Available at: https://geoportal.cuzk.cz/mapycuzk/#wmcid=1059. 8. Web portal Czech Statistical Office [online] [12.07.2019]. Available at: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zahranicni-obchod-kveten- 2019. 9. Web portal CzechInvest [online] [14.07.2019]. Available at: https://www.czechinvest.org/en/About-CzechInvest/About-Us. 10. Web portal CzechTourism [online] [14.07.2019]. Available at: https://www.czechtourism.cz/. 11. Web portal CzechTrade [online] [14.07.2019]. Available at: https://www.czechtrade.cz/sluzby. 12. Web portal Deloitte, 2019 [online] [11.07.2019]. Available at: https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/deloitte- analytics/articles/vyhled-ceske-ekonomiky-na-rok-2019.html. 13. Web portal EGAP [online] [14.07.2019]. Available at: https://www.egap.cz/en/profile. 14. Web portal Global Powers of Retailing 2019 [online] [10.07.2019]. Available at: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Consumer-Business/cons-global-powers-retailing-2019.pdf