Mezinárodní obchodní operace Téma: Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Přednáška č. 8 15. 11. 2023 Obsah přednášky 1. Logistika v mezinárodním obchodě • Speditéři a dopravci 2. Přeprava v mezinárodním obchodě • Přístavy a námořní doprava • Letiště a letecká doprava • Silniční a železniční doprava 3. Specifikace druhů přepravy • Námořní a říční doprava • Letecká doprava • Železniční doprava • Silniční doprava • Kombinovaná doprava • Další typy dopravy 4. Možnosti využití skladovacích služeb • Konsignační sklad 1. Logistika v mezinárodním obchodě • Speditéři a dopravci 2. Přeprava v mezinárodním obchodě • Přístavy a námořní doprava • Letiště a letecká doprava • Silniční a železniční doprava Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy MEZINÁRODNÍ PŘEPRAVA Víte, který typ dopravy zaujímá přibližně 90 % tonáže světového obchodu? LOGISTIKA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ Mezinárodní logistika je proces zahrnující plánování, realizaci a kontrolu toku a skladování zboží, služeb a souvisejících informací z místa původu do místa spotřeby, které se nachází v jiné zemi (David, 2017) ➢ Je ovlivňována mnoha faktory ➢ Mezi výrazné znaky současné logistiky patří růst počtu a kvality vztahů a vazeb jednotlivých článků logistického řetězce v globálním měřítku – hledají se nové cesty, metody a prostředky, které umožňují se prosadit v silně konkurenčním prostředí. ➢ Nárůst celkového objemu přepravovaného zboží Obrázek č. 1: celkový objem mezinárodního námořního obchodu (v milionech tun nákladu) Zdroj: Statista, 2023 SPEDITÉŘI vs. DOPRAVCI Dopravce na rozdíl od speditéra zajišťuje přepravu vlastními dopravními prostředky, do smluvních vztahů s příkazci vstupuje vlastním jménem, na vlastní účet a riziko. • Obstarává cca 4/5 objemu mezinárodního obchodu. • Zasílatelská smlouva • Spediční funkce – smluvní zajištění dopravy a doprovodných logistických služeb (skladování, inspekční služby, celní odbavení, pojištění, balení…) SPEDITÉR• Smlouva o přepravě (povinné údaje, nepovinné údaje, povolené údaje) • Převzetí nákladu se dokládá (nákladní list, konosament, letecký nákladní list…) DOPRAVCE PŘEPRAVA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ ➢ Přibližně polovina veškerého světového obchodu probíhá mezi místy, která jsou od sebe vzdálena více než 3 000 km. Obrázek č. 2: Vizualizace mezinárodního obchodu, přepravních řetězců a toků Zdroj: Rodrigue et al., 2016; vlastní úprava Na většině mezinárodních nákladních přeprav se proto podílí několik druhů dopravy – není možné zajistit fyzickou kontinuitu nákladních toků. Čím dál významnější intermodální doprava a terminály na strategických místech PŘÍSTAVY A NÁMOŘNÍ DOPRAVA ➢ Uskutečňuje přibližně 90 % celosvětového obchodu. ➢ Globalizace je doménou námořní dopravy, v popředí tohoto procesu stojí kontejnerová doprava. ➢ Globální systém námořní dopravy se skládá z řady hlavních bran → umožňují přístup do hlavních výrobních a spotřebních regionů ➢ Mezi branami jsou hlavní uzly, které fungují jako místa propojení a překládky mezi systémy námořního oběhu. Obrázek č. 3: Vývoj sazeb za přepravu kontejnerů – růst jako dopad covidu-19 Zdroj: Statista, 2023 LETIŠTĚ A LETECKÁ DOPRAVA ➢ Z hlediska tonáže přepravuje ve srovnání s námořní dopravou zanedbatelné množství nákladu (0,2 % celkové tonáže), avšak z hlediska celkové hodnoty přepravuje 15 % hodnoty světového obchodu. ➢ Má přibližně 70krát větší hodnotu než její námořní protějšek a přibližně 30krát větší hodnotu než nákladní doprava po souši. Souvisí s druhy zboží, které přepravuje. Umístění letišť pro nákladní dopravu odpovídá technologicky vyspělým výrobním uskupením a také mezilehlým místům, kde se doplňuje palivo do nákladních letadel a/nebo překládá náklad. PROČ? Obrázek č. 4: Vývoj sazeb za leteckou přepravu Zdroj: TAC Index & Drewry, 2022 KOMBINOVANÁ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Snížení rizika poškození nebo ztráty zásilky Nutnost překládek při přepravě Úspora nákladů na přepravu a manipulaci Investičně náročná stavba překladišť Možnost použití standardizovaných obalů Negativní dopad na životní prostředí Použití unifikovaných dopravních prostředků Vázanost na jízdní řády Úspora času a využití všech dostupných typů dopravy Čekání na překladištích ➢ Definice se v jednotlivých zemích značně liší. ➢ V některých případech je realizována na základě jediného přepravního dokladu – multimodální přeprava. Přeprava nákladu více druhy dopravy, kdy se přepravují unifikované jednotky, které se nemění váhy ani formou a na každý druh dopravy je vystavován jiný přepravní doklad – intermodální přeprava. ➢ Základním účelem kombinované přepravy je zajistit fyzický přesun předmětu přepravy „z domu do domu“ s využitím jediného provozovatele multimodální dopravy (MTO). SILNIČNÍ A ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA ➢ V mezinárodní dopravě zaujímá spíše okrajovou část – jejich význam se soustřeďuje na jejich roli v prvních a posledních kilometrech globální distribuce. ➢ Existují však výjimky – obchod mezi Kanadou, Spojenými státy a Mexikem, velká část Západoevropského obchodu Obrázek č. 5: Růst sazeb za silniční dopravu Q1/2017-Q3/2022 a jejich pokles od Q4/2022 Zdroj: Upply, 2023 1. Specifikace druhů přepravy • Námořní a říční doprava • Letecká doprava • Železniční doprava • Silniční doprava • Kombinovaná doprava • Další typy dopravy Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy Jaké faktory je potřeba vzít do úvahy při výběru vhodného druhu přepravy? ➢ Délka přepravní trasy ➢ Přepravované množství ➢ Rychlost přepravy ➢ Zboží samotné (jeho druh a specifické vlastnosti) NÁMOŘNÍ A ŘÍČNÍ DOPRAVA ➢ Nejvýznamnější druh dopravy v mezinárodním obchodě provozovaný zasílateli. ➢ Vlastníci lodí jsou ekonomicky velmi silné subjekty (rejdaři), sdružují se do námořních konferencí. VÝHODY NEVÝHODY Nízké náklady při velkých vzdálenostech Vázanost na klimatické podmínky a počasí Vysoká přepravní kapacita Delší doba přepravy (pomalá doprava) Mohou přepravovat těžší a větší náklady než letecká přeprava a to za zlomek ceny Nutnost přestupu na jiný dopravní prostředek – vyšší náklady na manipulaci a překládku komodit Vhodné pro přepravu sypkých materiálů (zemědělské produkty a suroviny) Omezená síť dopravních cest NÁMOŘNÍ A ŘÍČNÍ DOPRAVA ➢ Plavidla se člení podle trasy, velikosti a druhu přepravovaného nákladu(Machková et al., 2009): • plavidla pro přepravu suchého nákladu • tankerové lodě Provoz podmíněn infrastrukturou a dostatečnou kapacitou námořních přístavů – největší a nejdůležitější v současnosti jsou asijské přístavy (Hongkong, Singapur, Šanghaj, Šen-čen, Pusan), Los Angeles a evropské přístavy Rotterdam, Hamburk a Antverpy. Globální námořní obchod čelí složitému prostředí, které přináší několik zásadních výzev. Vedle postupného obnovování narušených dodavatelských řetězců se někteří speditéři setkávají s poklesem poptávky po dopravních kapacitách, což má za následek snižující se sazby v námořní dopravě. Cena za přepravu dvanáctimetrového kontejneru z Asie do Evropy poklesla ze 14 tisíc amerických dolarů na pouhých 1700 dolarů. (situace ze září 2023; zdroj: Praktická logistika, 2023) NÁMOŘNÍ A ŘÍČNÍ DOPRAVA Co je to konosament? Osvědčení o přijetí zboží k námořní přepravě, jednorázový cenný papír, dokument evidující vlastnictví zboží. ➢ Pokud se při přejímací kontrole nevyskytnou žádné zjevné závady, zůstává nákladní list „čistý“ – je snazší jej prodat, než když je konosament nečistý. ➢ Konosament je dokladem s právem požadovat vydání zásilky. ➢ Dopravce je povinen vydat zásilku osobě oprávněné z konosamentu, pokud tato osoba předloží konosament a potvrdí na něm převzetí zásilky. ➢ Práva z konosamentu se převádějí při vystavení dokumentu: • na řad oprávněné osoby (vyplněný nebo nevyplněný rubopis (indosament)), • na jméno oprávněného (podle ustanovení o postoupení pohledávky), • na doručitele (jeho fyzickým předáním). ODESÍLATEL PŘÍJEMCE FOB – Free On Board – prodávající zodpovídá za všechny náklady a rizika do chvíle, kdy je zboží doručeno na palubu lodi. Stará se také o vývozní povolení. JAKÉ ÚDAJE JE DOPRAVCE POVINEN UVÉST V NÁKLADNÍM LISTU? Dopravce je vždy povinen uvést následující údaje v konosamentu: ➢ název a sídlo dopravce v případě právnické osoby nebo jméno a bydliště dopravce v případě fyzické osoby, ➢ název a sídlo odesílatele v případě právnické osoby nebo jméno a bydliště odesílatele v případě fyzické osoby, ➢ označení přepravovaného zboží (včetně hmotnosti a objemu), ➢ údaj o oprávněné osobě (zda bylo vydáno na doručitele, na jméno příjemce nebo na jeho řad), ➢ místo (přístav) odeslání a místo určení, ➢ místo a datum vydání náložného listu a označení statutárního zástupce dopravce ? LETECKÁ DOPRAVA ➢ Celkově velmi nízký objem letecké přepravy v rámci mezinárodního obchodu, protože se používá pouze pro vybrané komodity, jako jsou počítače, léky, potraviny a suroviny podléhající rychlé zkáze, květiny nebo umělecké předměty. VÝHODY NEVÝHODY Rychlost a spolehlivost Vysoké náklady na přepravu Bezpečnost I přes minimální vlivy počasí, zde je určitá závislost na počasí (nelze přistávat a vzlétat za špatného počasí) Nejrychlejší na dlouhé vzdálenosti Neekologická Dobře předvídatelné časy přeprav (časy odletu a příletu) Omezenost zásilek LETECKÁ DOPRAVA ➢ Jednotné přepravní podmínky Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA), České aerolinie jsou členem od roku 1927. ➢ Převzetí zásilky podle přepravních podmínek IATA se osvědčuje prostřednictvím leteckého nákladního listu (AWB) – je zároveň dokladem prokazujícím uzavření smlouvy. Letecká doprava je obecně realizována jako: • Pravidelná linková (dodatečná nakládka, konsolidace) • Nepravidelná (charterová) Kontejnery používané v letecké dopravě se nazývají „Unit Load Devices“ (ULDs) a jsou zcela odlišné od kontejnerů používaných v námořní dopravě. Používají se spíše k agregaci malých jednotlivých zásilek. Letadlové kontejnery nejsou svým záměrem intermodální. ODESÍLATEL PŘÍJEMCE JAKÉ ÚDAJE OBSAHUJE LETECKÝ NÁKLADNÍ LIST? Letecký nákladní list obsahuje základní údaje o přepravované zásilce: ➢ Označení odesílatele a příjemce, ➢ Místo odeslání a určení, ➢ Obsah, ➢ Hodnotu, ➢ Hmotnost a objem ➢ V případě linkové dopravy i označení letecké společnosti, což umožňuje sledovat zásilku po celé přepravní trase? ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Vhodná pro větší objemy zboží a nezávislá na intenzitě dopravního provozu na silnicích Ovlivněná počasím (namrznutí kolejí) Šetrná k životnímu prostředí Pomalá (ovlivňována jízdním řádem) Vhodná pro přepravu těžkých nákladních zásilek Omezená flexibilita Možnost přepravy nebezpečných nákladů Vysoký podíl fixních nákladů Dobrá predikce přepravního času, při velkých vzdálenostech nižší náklady než u kamionové přepravy Ve většině případů nelze zajistit „z domu do domu“ ➢ Vhodná pro větší objemy zboží, zejména pokud má společnost k dispozici vlečku. ➢ Dokladem o přijetí zboží k přepravě a uzavření přepravní smlouvy je železniční nákladní list (vystavuje se pro vozové zásilky zvlášť pro každý vůz, pro jednotlivé zásilky nebo spěšné zásilky pro každou zásilku) ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Slouží k přepravě nákladu, který může mít podobu: • vagonů – pro každou přepravu nutný alespoň jeden samostatný vagon, • jednotlivých zásilek – omezených objemem nebo hmotností, jsou prostřednictvím sběrné služby sestaveny v takovém množství, aby jejich expedice byla ekonomicky a logisticky efektivní • expresní zásilky – hmotnost je omezena na 15kg, přepravují se současně s přepravou osob, • kontejnerové zásilky, • kombinovaná přeprava – například RoLa (doprava s využitím silnice a železnice) Definice ČSN 269375 „Terminologie kombinované dopravy“ • Kombinovaná doprava je intermodální přeprava, kdy převážná část trasy se uskutečňuje po železnici, vnitrozemskou vodní cestou nebo na moři a přičemž počáteční (svoz) a nebo závěrečná část (rozvoz) probíhá po silnici a je zpravidla co nejkratší. • Intermodální přeprava je multimodální přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce nebo silničním vozidle, která/které postupně užije různých druhů dopravy bez manipulace se samotným zbožím při měnících se druzích dopravy. • Multimodální přeprava je přeprava zboží nejméně dvěma různými druhy dopravy. SILNIČNÍ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Rychlost dodání, velká úspora času Škodlivost na životní prostředí Vysoká mobilita a dostupnost – hustá síť komunikací Narušování životního prostředí – významný zábor půdy Flexibilita a přeprava „z domu do domu“, univerzálnost Nízká propustnost hlavní silniční a distribuční sítě – vysoká nehodovost, dopravní zácpy - nebezpečná Velká variabilita dopravních prostředků Omezený objem přepravy – kapacita dopravního prostředku ➢ Nejrychleji rostoucí, ale také nejproblematičtější druh dopravy v Evropě. ➢ Silné konkurenční prostředí mezi dopravci. ➢ Hlavní formy dopravy: • kusová (svozová služba) – ceny na základě pevných přepravních tarifů • celokamionová – ceny smluvní KOMBINOVANÁ DOPRAVA Uzavření přepravní smlouvy v multimodální přepravě se osvědčuje následujícími dokumenty: • Průběžný konosament (B/L) – doklad, zahrnující více přepravních úseků realizovaných námořní dopravou v různých kombinacích s jiným druhem dopravy, vystavuje jej speditér a v logistickém řetězci nahrazuje nákladní list. *FIATA – Mezinárodní federace sdružení přepravců a asimilátorů • Multimodální průběžný konosament FIATA* – může jej vystavit pouze zasílatel, který je členem FIATA a pojišťuje svou odpovědnost v rozsahu uvedeném v konosamentu, tento doklad se vztahuje na celý úsek přepravy zahrnující nejméně dva druhy přepravy, zasílatel přebírá odpovědnost za provedení celé kombinované přepravy DALŠÍ TYPY DOPRAVY Potrubní přeprava ropy a zemního plynu Poštovní a kurýrní doprava ➢ Nepřetržitá kontinuální přeprava ➢ Vyžaduje vysoké počáteční investice, ale nepodléhá klimatickým vlivům ➢ Potrubí z těžebních oblastí a potrubí z terminálů ve velkých přístavech ➢ Význam roste v souvislosti s elektronickým obchodem ➢ Expresní doručování menších objemů a hmotností nebo obchodních dokumentů ➢ Výhodou je vysoká rychlost a pokrytí přepravního úseku ➢ Poskytuje také celní odbavení, osobní předání POROVNÁNÍ VYBRANÝCH DRUHŮ DOPRAVY Vlastnosti Železniční doprava Silniční doprava Letecká doprava Vodní doprava Potrubní doprava Služba „od dveří ke dveřím“ Někdy Ano Ne Někdy Někdy Cena Nízká Střední Velmi vysoká Velmi nízké Velmi nízká Rychlost Pomalá Středně rychlá Pomalá Velmi pomalá Velmi rychlá Spolehlivost Střední Střední Velmi velká Nízká Velmi velká Potřeba balení Vysoká Střední Vysoká Vysoká Žádná Riziko ztráty/poškození Střední Střední Nízké Střední Velmi nízké Flexibilita Nízká Vysoká Velmi nízká Nízká Velmi nízká Dopad na životní prostředí Nízký Střední Vysoký Nízký Nízký* Zdroj: Gourdin, K., 2006; upraveno a aktualizováno *ale možná katastrofa bude mít významný dopad GLOBÁLNÍ NÁKLADY NA DOPRAVU V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ Interaktivní mapa dostupná zde: https://unctadstat.unctad.org/EN/TransportCost.html Interaktivní mapa vytvořená UNCTAD a Světovou bankou 1. Možnosti využití skladovacích služeb • Konsignační sklad Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy MOŽNOSTI VYUŽITÍ SKLADOVACÍCH SLUŽEB ➢ Skladovací služby jsou upraveny smlouvou o skladování – skladovatel se zavazuje převzít věc, aby ji uložil a opatroval, ukladatel se zase zavazuje zaplatit mu za skladování odměnu ve formě skladného. ➢ Skladištní list – doklad s dispozičním právem ke skladované věci – má povahu obchodovatelného cenného papíru. Povinnosti skladovatele: • je uložit svěřenou věc odděleně od ostatních skladovaných věcí, • Odpovídá za škodu na skladované věci (pokud se nejedná o škodu způsobenou samotným ukladatelem, vadou věci nebo její přirozenou povahou) Práva skladovatele: • Zástavní právo • právo na kompenzaci účelně vynaložených nákladů spojených se skladováním, pokud již nejsou součástí odměny. KONSIGNAČNÍ SKLAD ➢ Specifická forma skladovací činnosti – nejčastěji je provozovaný kupujícím, obchodním zástupcem nebo komisionářem. ➢ V závislosti na smlouvě mezi odběratelem a dodavatelem zákazník odebere z konsignačního skladu konkrétní položky a seznam vyskladněných artiklů je následně odeslán dodavateli, který na jeho základě vystaví fakturu. ➢ Je výhodný v případě, že cílový region nebo teritorium jsou z důvodu logistické obslužnosti nebo obchodněpolitických bariér obtížně dostupné. ➢ Zboží zůstává po celou dobu skladování a prodeje ve vlastnictví prodávajícího a právní rámec je kombinací smlouvy komisionářské a smlouvy o skladování. Vedení konsignačního skladu může být doplněno smlouvou o uskladňování v celním skladu – umožňuje zboží skladovat takovým způsobem, že po dobu skladování není uplatněno dovozní clo, daně nebo jiná obchodněpolitická opatření. Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy ➢ SHRNUTÍ • Mezinárodní logistika je proces zahrnující plánování, realizaci a kontrolu toku a skladování zboží, služeb a souvisejících informací z místa původu do místa spotřeby, které se nachází v jiné zemi. • Konečnou volbu logistických prostředků ovlivňuje celá řada faktorů, která souvisí s fyzickým přemístěním zboží. Další faktory vycházejí z ustanovení uzavřené kupní smlouvy. Volba může být ovlivněna také faktory jako je samotná povaha zboží, způsob balení, přepravní vzdálenost, klimatické podmínky, či technická a logistická vybavenost přepravců. • Zároveň dochází k trvalém nárůstu celkového objemu přepravovaného zboží, což ještě více umocňuje potřebu přemístit zboží v přesně stanoveném množství a termínech, za přijatelné ceny, s minimálním ekologickým zatížením prostředí a přizpůsobení se konkrétním potřebám zákazníků. • Mezi faktory, které bereme do úvahy při výběru vhodného druhu přepravy řadíme mimo cenu, následující: délka přepravní trasy, přepravované množství, rychlost přepravy, zboží samotné (jeho druh a specifické vlastnosti). • Mezi druhy přepravy řadíme námořní a říční dopravu, leteckou dopravu, železniční dopravu, silniční dopravu, kombinovanou dopravu a další typy doprav (potrubní, poštovní, kurýrní). Každá má své výhody a nevýhody, které je nutné znát při rozhodování o vhodné variantě přepravy zboží. • Zvláštním druhem skladu je konsignační sklad, který je nejčastěji provozovaný kupujícím, obchodním zástupcem nebo komisionářem. DOTAZY? Děkuji za pozornost ☺ POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. BERMAN, B.R., J.R. EVANS and P.M. CHATTERJEE, 2017. Retail Management: A Strategic Approach. 13th ed. New York: Pearson. ISBN 978-0-13-379684-1. 2. BOUČKOVÁ, 2006. Marketing. Prague: C.H.Beck. ISBN 80-7179-577-1. I 3. DAGMAR, J., 2013. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2nd ed. Prague: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4670-8. 4. GUPTA, S.M., 2016. Reverse Supply Chains: Issues and Analysis. Boca Raton: CRC Press. ISBN 978-1-4398-9903-8. 5. CHANDRASEKAR, K.S., 2010. Marketing Management: Text & Cases. New Delhi: Tata McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-07- 106773-7. 6. JAN, V. and V., MAREK, 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4642-5. 7. MANNERS-BELL, J., 2013. Global Logistics Strategies: Delivering the Goods. London: Kogan Page Publishers. ISBN 978-0-7494- 7024-1. 8. MULAČOVÁ, V. and MULAČ, P., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4. 9. PRAŽSKÁ, L. and J. JINDRA, 2002. Retail management. Prague: Management Press. ISBN 80-7261-059-7. 10. SOPLE, 2012. Logistics Management. 3rd ed. New Delhi: Pearson Education India. ISBN 978-81-317-1055-5. 11. STORBACK, K and J. LEHTINEN, 2002. Řízení vztahů se zákazníky. Prague: Grada. ISBN 80-7169-813-X. 12. Web portal BusinessInfo [online] [02.09.2019]. Available at: https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/export-v-kostce-zapojeni-aktivity- eu-1131.html. 13. Web portal Eurostat [online] [01.09.2019]. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Intra- EU_trade_in_goods_-_recent_trends. 14. Webový portal Statista. Dostupný z: https://www.statista.com/chart/24527/total-volume-of-global-sea-trade/ 15. Cullinane, K. and H. Haralambides, 2021. Global trends in maritime and port economics : the COVID-19 pandemic and beyond. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1057/s41278-021-00196-5 16. https://market-insights.upply.com/en/europe-the-rise-in-road-transport-prices-comes-to-an-end