Mezinárodní obchodní operace Témata: Procesní zajištění druhů mezinárodní přepravy Operace v oblasti celního řízení Riziko v rámci mezinárodních obchodních operací a řízení rizik Elektronický pohyb zboží v mezinárodním měřítku Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Tutorial č. 3 2. 12. 2023 Obsah přednášky 1. Logistika v mezinárodním obchodě • Speditéři a dopravci 2. Přeprava v mezinárodním obchodě • Přístavy a námořní doprava • Letiště a letecká doprava • Silniční a železniční doprava 3. Specifikace druhů přepravy • Námořní a říční doprava • Letecká doprava • Železniční doprava • Silniční doprava • Kombinovaná doprava • Další typy dopravy 4. Možnosti využití skladovacích služeb • Konsignační sklad MEZINÁRODNÍ PŘEPRAVA Víte, který typ dopravy zaujímá přibližně 90 % tonáže světového obchodu? LOGISTIKA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ Mezinárodní logistika je proces zahrnující plánování, realizaci a kontrolu toku a skladování zboží, služeb a souvisejících informací z místa původu do místa spotřeby, které se nachází v jiné zemi (David, 2017) ➢ Je ovlivňována mnoha faktory ➢ Mezi výrazné znaky současné logistiky patří růst počtu a kvality vztahů a vazeb jednotlivých článků logistického řetězce v globálním měřítku – hledají se nové cesty, metody a prostředky, které umožňují se prosadit v silně konkurenčním prostředí. ➢ Nárůst celkového objemu přepravovaného zboží ➢ Speditéři vs. dopravci Obrázek č. 1: celkový objem mezinárodního námořního obchodu (v milionech tun nákladu) Zdroj: Statista, 2023 NÁMOŘNÍ A ŘÍČNÍ DOPRAVA ➢ Nejvýznamnější druh dopravy v mezinárodním obchodě provozovaný zasílateli. ➢ Vlastníci lodí jsou ekonomicky velmi silné subjekty (rejdaři), sdružují se do námořních konferencí. VÝHODY NEVÝHODY Nízké náklady při velkých vzdálenostech Vázanost na klimatické podmínky a počasí Vysoká přepravní kapacita Delší doba přepravy (pomalá doprava) Mohou přepravovat těžší a větší náklady než letecká přeprava a to za zlomek ceny Nutnost přestupu na jiný dopravní prostředek – vyšší náklady na manipulaci a překládku komodit Vhodné pro přepravu sypkých materiálů (zemědělské produkty a suroviny) Omezená síť dopravních cest NÁMOŘNÍ A ŘÍČNÍ DOPRAVA Co je to konosament? Osvědčení o přijetí zboží k námořní přepravě, jednorázový cenný papír, dokument evidující vlastnictví zboží. ➢ Pokud se při přejímací kontrole nevyskytnou žádné zjevné závady, zůstává nákladní list „čistý“ – je snazší jej prodat, než když je konosament nečistý. ➢ Konosament je dokladem s právem požadovat vydání zásilky. ➢ Dopravce je povinen vydat zásilku osobě oprávněné z konosamentu, pokud tato osoba předloží konosament a potvrdí na něm převzetí zásilky. ➢ Práva z konosamentu se převádějí při vystavení dokumentu: • na řad oprávněné osoby (vyplněný nebo nevyplněný rubopis (indosament)), • na jméno oprávněného (podle ustanovení o postoupení pohledávky), • na doručitele (jeho fyzickým předáním). LETECKÁ DOPRAVA ➢ Celkově velmi nízký objem letecké přepravy v rámci mezinárodního obchodu, protože se používá pouze pro vybrané komodity, jako jsou počítače, léky, potraviny a suroviny podléhající rychlé zkáze, květiny nebo umělecké předměty. VÝHODY NEVÝHODY Rychlost a spolehlivost Vysoké náklady na přepravu Bezpečnost I přes minimální vlivy počasí, zde je určitá závislost na počasí (nelze přistávat a vzlétat za špatného počasí) Nejrychlejší na dlouhé vzdálenosti Neekologická Dobře předvídatelné časy přeprav (časy odletu a příletu) Omezenost zásilek ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Vhodná pro větší objemy zboží a nezávislá na intenzitě dopravního provozu na silnicích Ovlivněná počasím (namrznutí kolejí) Šetrná k životnímu prostředí Pomalá (ovlivňována jízdním řádem) Vhodná pro přepravu těžkých nákladních zásilek Omezená flexibilita Možnost přepravy nebezpečných nákladů Vysoký podíl fixních nákladů Dobrá predikce přepravního času, při velkých vzdálenostech nižší náklady než u kamionové přepravy Ve většině případů nelze zajistit „z domu do domu“ ➢ Vhodná pro větší objemy zboží, zejména pokud má společnost k dispozici vlečku. ➢ Dokladem o přijetí zboží k přepravě a uzavření přepravní smlouvy je železniční nákladní list (vystavuje se pro vozové zásilky zvlášť pro každý vůz, pro jednotlivé zásilky nebo spěšné zásilky pro každou zásilku) ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA Slouží k přepravě nákladu, který může mít podobu: • vagonů – pro každou přepravu nutný alespoň jeden samostatný vagon, • jednotlivých zásilek – omezených objemem nebo hmotností, jsou prostřednictvím sběrné služby sestaveny v takovém množství, aby jejich expedice byla ekonomicky a logisticky efektivní • expresní zásilky – hmotnost je omezena na 15kg, přepravují se současně s přepravou osob, • kontejnerové zásilky, • kombinovaná přeprava – například RoLa (doprava s využitím silnice a železnice) Definice ČSN 269375 „Terminologie kombinované dopravy“ • Kombinovaná doprava je intermodální přeprava, kdy převážná část trasy se uskutečňuje po železnici, vnitrozemskou vodní cestou nebo na moři a přičemž počáteční (svoz) a nebo závěrečná část (rozvoz) probíhá po silnici a je zpravidla co nejkratší. • Intermodální přeprava je multimodální přeprava zboží v jedné a téže přepravní jednotce nebo silničním vozidle, která/které postupně užije různých druhů dopravy bez manipulace se samotným zbožím při měnících se druzích dopravy. • Multimodální přeprava je přeprava zboží nejméně dvěma různými druhy dopravy. SILNIČNÍ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Rychlost dodání, velká úspora času Škodlivost na životní prostředí Vysoká mobilita a dostupnost – hustá síť komunikací Narušování životního prostředí – významný zábor půdy Flexibilita a přeprava „z domu do domu“, univerzálnost Nízká propustnost hlavní silniční a distribuční sítě – vysoká nehodovost, dopravní zácpy - nebezpečná Velká variabilita dopravních prostředků Omezený objem přepravy – kapacita dopravního prostředku ➢ Nejrychleji rostoucí, ale také nejproblematičtější druh dopravy v Evropě. ➢ Silné konkurenční prostředí mezi dopravci. ➢ Hlavní formy dopravy: • kusová (svozová služba) – ceny na základě pevných přepravních tarifů • celokamionová – ceny smluvní KOMBINOVANÁ DOPRAVA VÝHODY NEVÝHODY Snížení rizika poškození nebo ztráty zásilky Nutnost překládek při přepravě Úspora nákladů na přepravu a manipulaci Investičně náročná stavba překladišť Možnost použití standardizovaných obalů Negativní dopad na životní prostředí Použití unifikovaných dopravních prostředků Vázanost na jízdní řády Úspora času a využití všech dostupných typů dopravy Čekání na překladištích ➢ Definice se v jednotlivých zemích značně liší. ➢ V některých případech je realizována na základě jediného přepravního dokladu – multimodální přeprava. Přeprava nákladu více druhy dopravy, kdy se přepravují unifikované jednotky, které se nemění váhy ani formou a na každý druh dopravy je vystavován jiný přepravní doklad – intermodální přeprava. ➢ Základním účelem kombinované přepravy je zajistit fyzický přesun předmětu přepravy „z domu do domu“ s využitím jediného provozovatele multimodální dopravy (MTO). DALŠÍ TYPY DOPRAVY Potrubní přeprava ropy a zemního plynu Poštovní a kurýrní doprava ➢ Nepřetržitá kontinuální přeprava ➢ Vyžaduje vysoké počáteční investice, ale nepodléhá klimatickým vlivům ➢ Potrubí z těžebních oblastí a potrubí z terminálů ve velkých přístavech ➢ Význam roste v souvislosti s elektronickým obchodem ➢ Expresní doručování menších objemů a hmotností nebo obchodních dokumentů ➢ Výhodou je vysoká rychlost a pokrytí přepravního úseku ➢ Poskytuje také celní odbavení, osobní předání POROVNÁNÍ VYBRANÝCH DRUHŮ DOPRAVY Vlastnosti Železniční doprava Silniční doprava Letecká doprava Vodní doprava Potrubní doprava Služba „od dveří ke dveřím“ Někdy Ano Ne Někdy Někdy Cena Nízká Střední Velmi vysoká Velmi nízké Velmi nízká Rychlost Pomalá Středně rychlá Pomalá Velmi pomalá Velmi rychlá Spolehlivost Střední Střední Velmi velká Nízká Velmi velká Potřeba balení Vysoká Střední Vysoká Vysoká Žádná Riziko ztráty/poškození Střední Střední Nízké Střední Velmi nízké Flexibilita Nízká Vysoká Velmi nízká Nízká Velmi nízká Dopad na životní prostředí Nízký Střední Vysoký Nízký Nízký* Zdroj: Gourdin, K., 2006; upraveno a aktualizováno *ale možná katastrofa bude mít významný dopad MOŽNOSTI VYUŽITÍ SKLADOVACÍCH SLUŽEB ➢ Skladovací služby jsou upraveny smlouvou o skladování – skladovatel se zavazuje převzít věc, aby ji uložil a opatroval, ukladatel se zase zavazuje zaplatit mu za skladování odměnu ve formě skladného. ➢ Skladištní list – doklad s dispozičním právem ke skladované věci – má povahu obchodovatelného cenného papíru. Povinnosti skladovatele: • je uložit svěřenou věc odděleně od ostatních skladovaných věcí, • Odpovídá za škodu na skladované věci (pokud se nejedná o škodu způsobenou samotným ukladatelem, vadou věci nebo její přirozenou povahou) Práva skladovatele: • Zástavní právo • právo na kompenzaci účelně vynaložených nákladů spojených se skladováním, pokud již nejsou součástí odměny. KONSIGNAČNÍ SKLAD ➢ Specifická forma skladovací činnosti – nejčastěji je provozovaný kupujícím, obchodním zástupcem nebo komisionářem. ➢ V závislosti na smlouvě mezi odběratelem a dodavatelem zákazník odebere z konsignačního skladu konkrétní položky a seznam vyskladněných artiklů je následně odeslán dodavateli, který na jeho základě vystaví fakturu. ➢ Je výhodný v případě, že cílový region nebo teritorium jsou z důvodu logistické obslužnosti nebo obchodněpolitických bariér obtížně dostupné. ➢ Zboží zůstává po celou dobu skladování a prodeje ve vlastnictví prodávajícího a právní rámec je kombinací smlouvy komisionářské a smlouvy o skladování. Vedení konsignačního skladu může být doplněno smlouvou o uskladňování v celním skladu – umožňuje zboží skladovat takovým způsobem, že po dobu skladování není uplatněno dovozní clo, daně nebo jiná obchodněpolitická opatření. Obsah přednášky 1. Proces celního řízení 2. Celní odbavení • Průběh celního řízení • Celní sazebník 3. Představení systému integrovaného tarifu EU 4. Specifikace postupů zkoumání původu zboží a celních režimů • EORI • Celní režimy • Celní dluh VÝCHODISKA CELNÍHO ŘÍZENÍ V EU Obchod v Evropské unii Obchod v rámci EU Obchod se zeměmi, které nejsou členy EU Společná obchodní politika - Stanovení společných celních sazeb pro dovoz do EU Celní politika zavazuje jednotlivé členské státy (Mulačová a Mulač, 2013): • Používat společný celní sazebník nazvaný TARIC • Dodržovat dohody o obchodu a hospodářské spolupráci uzavřené Unií, včetně zásad pro uplatňování celních preferencí, a uplatňovat antidumpingová opatření v souladu s ustanovením GATT/WTO a respektovat jejich uplatňování Aktuální nástroj obchodní politiky → množstevní omezení CELNÍ ODBAVENÍ ➢ Úkon, při kterém zboží prochází celním řízením, aby mohlo vstoupit do země nebo ji opustit. ➢ Pro úspěšné celní odbavení je důležité připravit a předložit dokumenty potřebné k usnadnění vývozu nebo dovozu do země, zastoupení vývozce/dovozce při celní kontrole, vyměření cla, zaplacení cla a přijetí nákladu po vyřízení celních povinností spolu s doklady. ➢ V poslední době stále více využívané elektronické celní odbavení. CO JE TO CELNÍ POPLATEK? PODVODY PŘI CELNÍM ODBAVENÍ OLAF doporučil vymáhání více než 2,7 miliardy EUR nezaplacených cel za podhodnocené zboží a 300 milionů EUR v případě antidumpingových cel v odvětví solárních panelů, bionafty a dalších v letech 2017 až 2019. PRŮBĚH CELNÍHO ŘÍZENÍ PADĚLANÉ ZBOŽÍ V roce 2018 bylo zadrženo téměř 27 milionů kusů zboží porušujícího práva duševního vlastnictví v hodnotě téměř 740 milionů EUR. ➢ Zahajuje se na základě prohlášení deklaranta přijatého celním úřadem. ➢ Osoba podávající celní prohlášení se nazývá deklarant. ➢ Deklarant může jmenovat osobu, která ho bude zastupovat při celním řízení. ➢ Základním nástrojem je celní sazebník. ➢ Celní řízení se ukončuje vyměřením cla, daní a uplatněním dalších obchodněpolitických opatření a zboží se propouští do navrženého celního režimu. CELNÍ SAZEBNÍK ➢ Je dokument vydaný v souladu s celním právem a dovozní a vývozní clo na zboží je stanoveno na základě zařazení v clením sazebníku a jeho původu. (David, 2017) ➢ Jeho účelem je podrobně popsat každou položku zboží nebo průmyslový výrobek, který se do země dováží a přiřadit mu procentní sazbu dovozního cla ad valorem. ➢ V některých případech existuje společný celní sazebník v rámci obchodního bloku (EU, MERCOSUR) POZASTAVENÍ CEL Systém firmám umožňuje snížit vstupní náklady při dovozu surovin a komponentů, které se v EU nevyrábějí (nebo vyrobené množství v EU nepostačuje k pokrytí poptávky). České firmy díky pozastavení cel dosahují výrazných úspor, v roce 2022 celní suspenze a kvóty ušetřily českým firmám 1,23 mld. Kč. (MPO, 2023) SYSTÉM INTEGROVANÉHO TARIFU EU (TARIC) ➢ Jedná se o vícejazyčnou databázi, která zahrnuje všechna opatření týkající se celního sazebníku, obchodních a zemědělských právních předpisů EU. ➢ Integrace a kódování těchto opatření usnadňuje jejich jednotné uplatňování všemi členskými státy a poskytuje všem hospodářským subjektům jasný přehled o opatřeních, která je třeba přijmout při dovozu zboží do EU nebo vývozu zboží z EU. ➢ Umožňuje: • Shromažďovat statistiky o dotčených opatřeních v rámci celé EU • Okamžité a správné informace pro vnitrostátní správní orgány členských států (denní přenosy údajů prostřednictvím elektronické sítě) pro podporu automatického celního odbavení. Aplikace Taric CZ → zde SPECIFIKACE POSTUPŮ ZKOUMÁNÍ PŮVODU ZBOŽÍ A CELNÍCH REŽIMŮ Podání žádosti - Systém cleních rozhodnutí (CDS) EU Trader Portal Číslo EORI CELNÍ REŽIMY Dva typy celních režimů: • Režim propuštění do volného oběhu – na základě celního prohlášení v případě, kdy jsou splněny všechny dovozní podmínky (zaplacení všech cel a poplatků, předložení dovozní licence pro zboží podléhající kvótám, předložení všech použitelných povolení a osvědčení), • Zvláštní řízení ➢ Tranzit unie ➢ Uskladnění ➢ Zvláštní použití ➢ Zušlěchťovací styk REŽIM TRANZIT Zahrnuje vnitřní a vnější tranzit Režim vnějšího tranzitu umožňuje přepravu zboží, které není zbožím Unie, mezi dvěma místy na clením území Unie, aniž by toto zboží podléhalo: • dovoznímu clu, • jiným poplatkům stanoveným dalšími příslušnými platnými předpisy, • obchodněpolitickým opatřením, pokud tato opatření nezakazují vstup zboží na celní území unie nebo jeho výstup z tohoto území. Povinnosti držitele režimu jsou splněny a režim tranzitu je ukončen, jakmile je zboží v tomto režimu spolu s požadovanými informacemi k dispozici celnímu úřadu určení v souladu s celními předpisy. JAKÉ JSOU POVINNOSTI DRŽITELE TRANZITNÍHO REŽIMU UNIE? KDE JE NAJDEME UVEDENÉ? REŽIM USKLADNĚNÍ ➢ Prostor, kde lze umístit zboží dovážené ze zemí mimo EU na neomezenou dobu bez nutnosti přímé platby cla. ➢ V celním skladu lze se zbožím zacházet pouze v rozsahu nezbytně nutném pro další přepravu (třídit, vážit, sdružovat,…). ➢ Pro uvolnění zboží z celního skladu je nutné podat celní prohlášení. Má dvě formy - v celním skladu a ve svobodném pásmu. CELNÍ SKLAD SVOBODNÉ PÁSMO ➢ Jsou části celního území Unie, na které může být zboží dovezeno bez dovozního cla, dokud mu není přidělen jiný schválený clení režim, nebo dokud není zpětně vyvezeno. ➢ V tomto režimu je možné zboží podrobit jednoduchým operacím, jako je zpracování a opětovné zabalení. REŽIM ZVLÁŠTNÍHO POUŽITÍ ➢ Dočasné použití • Zboží, které není zbožím Unie může vstoupit do EU bez zaplacení dovozního cla, pokud však je určeno ke zpětnému vývozu beze změny, maximálně však po dobu dvou let. ➢ Konečné užití • Zboží může být propuštěno do volného oběhu s osvobozením od cla nebo sníženou sazbou cla z důvodu jeho zvláštního použití (například zboží pro vzdělávací, vědecké a kulturní účely) REŽIM ZUŠLECHŤOVACÍHO STYKU ➢ Aktivní • Zboží může být dováženo do EU, aniž by podléhalo clům, daním a formalitám, pokud má být zpracováno pod celním dohledem a poté zpětně vyvezeno. ➢ Pasivní • Zboží Unie může být dočasně vyvezeno z celního území Unie za účelem zušlechťovacího styku a takto zušlechtěné zboží může být následně propuštěno do volného oběhu s úplným nebo částečným osvobozením od dovozního cla. Zušlechtění – například kompletace zboží, montáže, placená/neplacená i záruční oprava) SYSTÉM INTEGROVANÉHO TARIFU - cvičení k osvojení si práce se systémem TARIC Postup zpracování úlohy: • U jednotlivých obchodních operací ze zadání určete, o jaký celní režim se jedná a uveďte výši cla. • Pro zpracování použijte poznatky z dnešní přednášky a pracujte z aplikací TARIC. ➢ Z správné vypracování je možné získat až 2 body. ➢ Zadání obdrženo na přednášce. Ti, kteří nebyli na přednášce, tak si mohou zadání stáhnout sami z IS, vypracovat, naskenovat a nahrát do IS do odevzdávárny. Zadání je dostupné v interaktivní osnově 3. tutorialu. Obsah přednášky 1. Riziko v rámci realizace mezinárodních obchodních operací • Systematické a nesystematické riziko • Endogenní a exogenní riziko 2. Úrovně rizik 3. Dělení rizik • Cenové riziko • Finanční riziko • Riziko kolísání měnových kurzů • Riziko spojené s danou zemí • Rizika plynoucí od zákazníka RIZIKO V RÁMCI REALIZACE MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ Pravděpodobnost ztráty (Merriam-Webster, 1984). Podnikatelské riziko je základní riziko provozu podniku při absenci financování (Hirschey, 2009). Podnikatelské riziko je dopad aktuálně neznámé události na podnikání a potenciální problém (Sadgrove, 2015). Riziko je vliv nejistoty na cíle (ISO 31000). KLASIFIKACE PODNIKATELSKÉHO RIZIKA Existují dvě základní klasifikace podnikatelského rizika (Lambing a Kuehl, 2014; Miles, 2011): • Z pohledu vzniku: systematické (ekonomické/tržní) a nesystematické riziko (riziko založené na odvětví), • Z pohledu dopadu: endogenní (interní kontrolovatelná rizika) a exogenní riziko (nekontrolovatelná rizika). ÚROVNĚ RIZIK ➢ Rizika nabývají různých úrovní od nízkých nebo zanedbatelných, až po extrémní. Rizika můžeme rozdělit do čtyř následujících úrovní (Blyth, 2008): • nízké riziko, • střední riziko, • vysoké riziko, • extrémní riziko. ➢ Jasným vymezením úrovní kategorií společnost rychle pochopí vyhodnocenou pravděpodobnost výskytu rizik pro svou podnikatelskou činnost (Blyth, 2008) Obrázek č. 1: Největší podnikatelská rizika v roce 2021 Zdroj: webová stránka Visual Capitalist. Dostupné z: https://www.visualcapitalist.com/the-biggest-business-risks-around-the-world/ NÍZKÉ A STŘEDNÍ RIZIKO ➢ Výskyt rizika je nepravděpodobný ➢ Neměla by být zavedena žádná zvláštní nebo nákladná opatření, kromě standardních firemních zásad a postupů. ➢ Podrobný plán řízení rizik nemusí být nutný. ➢ Je však užitečné pravidelné nebo každoroční školení o rizicích. ➢ Je možné, že riziko nastane. ➢ Opatření ke zmírnění rizika by měla odrážet náklady a dopady na společnost a podnikatelské činnosti, zachycené v rámci základního plánu řízení rizik. ➢ Každoroční školení nižšího managementu a zřízení projektových skupin pro krizové řízení bude pro společnost přínosné jako součást opatření pro krizové plánování. VYSOKÉ A EXTRÉMNÍ RIZIKO ➢ Předpokládá se, že riziko pravděpodobně nastane. ➢ Je doporučeno stanovit odpovídající rozpočet na vypracování zásad a postupů proti pravděpodobnosti rizika a následným dopadům v rámci podrobného plánu řízení rizik. ➢ Důkladné pololetní školení managementu podpoří organizaci v účinnější reakci na případnou krizovou událost. ➢ Je jisté, že riziko v určité fázi životnosti projektové činnosti nastane. ➢ Společnost by měla zvážit, zda bude v činnosti pokračovat nebo zda v rámci podrobného plánu řízení rizik uzná její dopady a reakce na ně. EXTRÉMNÍ RIZIKO ➢ Je jisté, že riziko v určité fázi životnosti projektové činnosti nastane. ➢ Společnost by měla zvážit, zda bude v činnosti pokračovat nebo zda v rámci podrobného plánu řízení rizik uzná její dopady a reakce na ně. SPECIFIKACE TUZEMSKÉHO A MEZINÁRODNÍHO RIZIKA V OBCHODNÍCH OPERACÍCH DOMÁCÍ RIZIKO MEZINÁRODNÍ RIZIKO ➢ Nízké ➢ Obchodní operace většinou zajišťovány stejnou jednotnou měnou ➢ Snadný obchodní průzkum ➢ Menší kapitálové investice ➢ Nejznámějšími riziky je riziko přírodních katastrof, regulační a právní riziko, sociálně-politické riziko, riziko zahájení činnosti a provozní riziko, technologické, tržní, finanční a ekonomické. ➢ Spojené s dalšími riziky a obtížemi ➢ Obchodní operace prováděny ve více měnách ➢ Obchodní průzkum se provádí obtížně, zákazníci jsou různorodější ➢ Velké kapitálové investice ➢ Hlavními riziky jsou finanční riziko, riziko kolísání měnových kurzů, riziko země a riziko zákazníka. Jaká je míra rizika při obchodování v rozvojových zemích? NOVÉ VÝZVY PŘI PLÁNOVÁNÍ VSTUPU NA MEZINÁRODNÍ TRHY ➢ Trend liberalizace mezinárodního obchodu – snížení netarifních překážek – svět se zmenšuje, ale trhy se rozšiřují, protože se snižují obchodní bariéry. ➢ Preferenční a volné obchodní výhody poskytované obchodními bloky. NÁRŮST GLOBÁLNÍ KONKURENCE NÁRŮST SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ NESTABILITY ZMĚNA NÁKUPNÍCH TRENDŮ DĚLENÍ RIZIK ➢ Kromě obecného rozdělení rizika na systematické, nesystematické, endogenní a exogenní můžeme riziko při realizaci obchodních operací rozdělit také podle různých dalších specifických oblastí. ➢ Mezi hlavní rizika při provádění obchodních operací v mezinárodním obchodě řadíme (DiMatteo, 2016; Singh, 2009): Cenové riziko Finanční riziko Riziko kolísání měnových kurzů Riziko spojené s danou zemí Rizika plynoucí od zákazníka (dovozce) FINANČNÍ RIZIKO ➢ Vývozce musí prověřit úvěruschopnost dovozce (Dun & Bradstreet), pravidla a předpisy odběratelů v zahraniční zemi – problém platební bilance (některé země omezují platby pouze ve volných devizách nebo v asijských dolarech ze zemí, které se účastní Asijské clearingové unie). ➢ Míra rizika ve finančních záležitostech je v mezinárodním obchodu větší a soudní spory jsou nákladným procesem, proto musí vývozce při volbě způsobu přijímání plateb od zahraničních odběratelů postupovat obezřetně. ➢ S finančním rizikem se pojí úvěrové riziko spojené s neinkasováním pohledávky. Jak se mohou firmy proti úvěrovému riziku chránit při expanzi na mezinárodní trhy? Ceny za report o úvěruschopnosti firmy provedené firmou Dun & Bradstreet dostupné zde RIZIKO KOLÍSÁNÍ MĚNOVÝCH KŮRZŮ ➢ Riziko, že operace a ziskovost mohou být ovlivněny změnami směnných kurzů mezi měnami. ➢ Mezinárodní obchodníci si mohou nechat pokrýt své riziko u autorizovaných obchodníků s cizími měnami (forwardové měnové krytí). Příklad: Pokud vývozce obchoduje v indických rupiích a výnosy z prodeje podle vládní politiky přicházejí ve volných devizách, jako jsou dolary, eura nebo libry, musí být nesmírně opatrný při zohledňování znehodnocení nebo zhodnocení indické rupie. Pokud rupie posiluje, vývozce se obává, že za své obchodní transakce obdrží méně indických rupií, a pokud rupie depreciuje, vývozci obdrží více indických rupií v důsledku rozdílu směnného kurzu vůči fakturované měně. RIZIKO ZEMĚ ➢ Rizika jsou spojena nejen s dovozcem, ale také se zemí, ve které se dovozce nachází. V případě ekonomických turbulencí (krize) může dojít k devizovým omezením. ➢ Dalšími riziky jsou dovozní omezení, zhroucení bankovních systémů nebo zemí dovozců. V zemi dovozce může dojít k válce, povstání, bojům, velkým teroristickým a kybernetickým útokům nebo občanským nepokojům → způsobí zhroucení finančního a bankovního systému země a tím znemožní na určitou dobu provádět platby. ➢ Další riziko se pojí s přírodními katastrofami (tsunami, zemětřesení, sopečné erupce, sucha nebo záplavy) → také způsobuje zpoždění provedení plateb dovozcem. Klasifikace rizika země dle OECD zde U kterých zemí došlo ke zhoršení rizika dle klasifikace OECD? Jaké mohou být důvody? RIZIKA PLYNOUCÍ OD ZÁKAZNÍKA (DOVOZCE) ➢ Je nutné kontrolovat solventnost dovozce (jak dlouho dovozce podniká, jaký druh obchodu nebo obchodů v minulosti provozoval, vztahy dovozce s jeho dodavateli, bankami a vládou, zkontrolovat, zda respektuje zákony, pravidla a předpisy své země, zda je čestný a respektuje pravidla a předpisy jiných zemí. ➢ Prověřit úvěruschopnost dovozce – pozor nemá nic společného s úvěruschopností země, protože v současné době dochází k neetickému chování i u málo rizikových zemí. Po ověření solventnosti a úvěruschopnosti musí společnost přijmout nezbytná opatření ke krytí rizik – pojistné krytí (i v případě, že je dovozce solventní a úvěruschopný, může být vývozce vystaven rizikům, která nemůže ovlivnit). KONKRÉTNÍ PŘÍKLADY RIZIK PODNIKÁNÍ NA MEZINÁRODNÍ ÚROVNI A JEJICH ZMÍRNĚNÍ TYP RIZIKA POPIS ZMÍRNĚNÍ RIZIKA Riziko země Různé země mají různé rizikové charakteristiky Mělo by být provedeno posouzení rizik, aby se zjistila politická a ekonomická stabilita cizí země. Riziko nedodání zboží Kupující provede platbu, ale zboží nikdy neobdrží Dokumentární platba (dokumentární akreditiv, dokumentární inkaso – dokumenty proti akceptaci a dokumenty proti placení) Riziko nezaplacení Prodávající odešle zboží, ale nikdy neobdrží platbu Hotovost předem, akreditiv, výhrada vlastnictví, konsignace Jazykové riziko Nepochopení ústní komunikace a písemné smlouvy Překlad, smlouva v obou jazycích Kulturní riziko Riziko urážky druhé strany; různé styly vyjednávání Etiketa, budování důvěry Měnové riziko Rizika fluktuace, konvertibility a repatriace Platba ve vlastní měně, zajištění, protislužba Politické riziko Změna předpisů Pojištění politických rizik, dvoustranné investiční dohody, koncesní smlouvy Právní riziko Rozdíly v právu, vymahatelnosti práva a opravných prostředcích vykonatelnost soudních rozhodnutí Zahraniční advokát, smluvní opravné prostředky, volba práva, rozhodčí doložka Zvláštní dovozní zákony Požadavky na místní účast a obsah, normy Výběr trhu, využívání nezávislých dodavatelů Přepravní riziko Poškození zboží při přepravě a zmeškání dodávky Pojištění nákladu, Incoterms RIZIKAA JEJICH ZMÍRNĚNÍ - cvičení k osvojení si postupů při zjišťování rizik na konkrétním trhu Postup zpracování úlohy: • Vyberte si jednu z následujících zemí: Thajsko, Saúdská Arábie, Argentina, Filipíny, Venezuela. Záleží pouze na Vás, jakou zemi si pro zpracování úlohy vyberete. • Odpovězte na následující otázky v souvislosti s vybranou zemí: • Jaká jsou rizika obchodování s danou zemí? • Do jaké úrovně rizik byste je zařadili a proč? • Jak byste tato rizika zmírnili? • Z jakých zdrojů jste získali informace? ➢ Za zpracování tohoto úkolu můžete získat až 2 body (dle kvality zpracování). Vypracovanou úlohu vložte do odevzdávárny v IS. K úloze není tištěné zadání – je na Vás jakou formou ji vypracujete (například jako tabulku na předcházejícím snímku s doplněním úrovně rizik) ŘÍZENÍ RIZIK ➢ Vyžaduje vytvoření preventivních opatření pro zabránění ztrátám a vzniku nedobytných pohledávek. ➢ Analýza podnikatelských rizik – analýza rizik před odesláním zboží a analýza rizik po odeslání zboží ŘÍZENÍ OBCHODNÍCH RIZIK ŘÍZENÍ TERITORIÁLNÍCH RIZIK • Výrobní rizika, rizika neodstranění a platební rizika • Na základě jejich vyhodnocení jsou formulovány platební podmínky • Tato rizika lze přenést na třetí stranu (forfaiting a faktoring) • Týkají se především ekonomické, politické, sociální a přírodní situace v dané zemi • Předejít nebo omezit velkou ztrátu lze vhodnou teritoriální diverzifikací obchodních, úvěrových a investičních aktivit vývozce. MATICE RIZIK DOPAD Nízký Střední Vysoký Extrémní PRAVDĚPOD OBNOST Nízká J I, L K Střední G H Vysoká F B, C, D, E Extrémní A A. Extrémní povětrnostní jevy B. Kybernetické útoky C. přírodní katastrofy D. Vodní krize E. Nedobrovolná migrace velkého rozsahu F. Podvody s daty nebo krádeže G. Selhání státní správy H. Výpadek kritické informační infrastruktury I. Šok v cenách energií J. Selhání finančního mechanismu nebo instituce K. Zhroucení nebo krize státu Manažeři mohou pro znázornění úrovně rizika použít následující základní tabulku. V následující tabulce jsou rizika hodnocena v globálních faktorech charakteru. Podniky musí při hodnocení posuzovat ty faktory, které je mohou ovlivnit, ať už z vnějšího, nebo vnitřního prostředí. Zdroj: Blyth, 2008; The Global Risks Landscape 2019; vlastní zpracování Nízké riziko Střední riziko Vysoké riziko Extrémní riziko Obsah přednášky 1. Předpoklady elektronického zboží 2. Využití moderních přístupů v retailingu v rámci obchodních modelů 3. Elektronizace procesů v logistice 4. Elektronické celní řízení a výkaznictví 5. Robotika v distribučním kanálu ELEKTRONICKÉ ZBOŽÍ Z MEZINÁRODNÍHO HLEDISKA ➢ Mezinárodní elektronické obchodování je prodej produktů prostřednictvím webových stránek elektronického obchodu kupujícím v cizích zemích – mezinárodní elektronické obchodování je pro „pure play“ společnosti i pro kamenné prodejny jednodušší vzhledem k rozšíření digitálních nástrojů. ➢ Příležitosti – nakupovat zásoby za nízkou cenu po celém světě, možnost prodávat na globálním trhu hned od začátku, pomáhá vstoupit rozvojovým zemím na globální trh (může snížit rozdíly mezi bohatými a chudými zeměmi), lidé a firmy mohou získávat výrobky a služby z celého světa. ➢ Překážky a problémy – kulturní problémy, jazykové problémy, časové a vzdálenostní, problémy s infrastrukturou, měnové výzvy MODERNÍ PŘÍSTUPY V RETAILINGU V RÁMCI OBCHODNÍCH MODELŮ Obchodní model je soubor plánovaných aktivit, které mají za následek zisk na trhu, v případě obchodního modelu e-commerce je k tomu využíván internet a webový prostor. Pro zkvalitnění obchodních procesů, jejich zrychlení, přesnění a zlevnění lze používat v rámci e-commerce obchodního modelu následující přístupy: ➢ Vícekanálový maloobchod, ➢ Digitální marketing, ➢ Algoritmy strojového učení, ➢ Cloudové služby, ➢ Rozšířenou realitu, ➢ Virtuální realitu, ➢ Hlasovou AI aktivaci, ➢ Metasvět/metavesmír NIKELAND – PŘÍKLAD METASVĚTU Nikeland je vytvořen podle skutečného sídla společnosti se sídlem v Oregonu. V současné době mohou návštěvníci na platformě hrát "tag", "vybíjenou„ a „zem je láva", ale mohou si také navrhnout vlastní minihry. Společnost Nike chce časem integrovat herní momenty během celosvětových sportovních událostí, jako je mistrovství světa nebo Super Bowl. Sportovní značka bude pokračovat v aktualizaci virtuálního světa v zahrnovat integraci sportovců a produktů, píše CNBC. Součástí Nikelandu je také digitální showroom, kde si uživatelé mohou obléknout svého avatara do konkrétního oblečení Nike. Je to prostor, kde mohou návštěvníci také objevovat nejnovější produkty společnosti. Metaverze, módní slovo v technologickém průmyslu poté, co se Facebook přejmenoval na Metu, je sdílený virtuální svět, kde mohou lidé komunikovat s ostatními prostřednictvím avatarů, užívat si koncerty a digitálně nakupovat. ELEKTRONIZACE PROCESŮ V LOGISTICE ➢ V současné době jsou již běžné speciální softwary pro komplexní plánování, řízení a optimalizaci dopravně-logistických procesů v mezinárodním obchodě, které umožňují plánovat trasy, optimalizovat spotřebu paliva, navigovat, sledovat vozidla a spravovat vozový park. ➢ Software pro plánování trasy – zakázky jsou přiřazeny vozidlům tak, aby se minimalizovaly náklady a čas potřebný k ujetí trasy, klade důraz na efektivní plánování distribuce a transparentní řízení dopravně-distribučních procesů. ➢ Mezi další nástroje pro optimalizaci logistických procesů můžeme zařadit on-line řízení a monitorování vozidel pomocí radiofrekvenční technologie nebo mobilních informací, využití kontejnerů ve spojení s využitím radiofrekvenční technologie, elektronické dokumenty. ELEKTRONICKÉ CELNÍ ŘÍZENÍ A VÝKAZNICTVÍ ➢ V rámci EU – elektronický celní režim eCustoms (řídí jej Evropská komise) s cílem zjednodušit celní postupy všech členských států EU – bezpapírové celní prostředí v celé Evropě. • Přidanou hodnotou je možnost využívat bezpapírové celní postupy, zjednodušení a sjednocení celních postupů na všech celních úřadech, sjednocení formátu zpráv na rozhraní mezi deklarantskou veřejností a celní správou, centrální databáze, usnadnění výměny informací mezi celními orgány členských států EU, legálního obchodu, kontrol, zefektivnění boje proti podvodům. ➢ Elektronické výkaznictví – elektronický systém VAT Information Exchange Systém (VIES) – umožňuje kontrolovat řádné zdanění zboží. ➢ Statistické sledování obchodu – používání systému Intrastat ROBOTIKA V DISTRIBUČNÍM KANÁLU ➢ Využití robotů a strojů s inteligentními systémy k automatizaci úkolů, jako je organizace, přesuny, dodávky a vyhledávání výrobků ve skladu. ➢ Průmyslové roboty jsou spojeny se systémy umělé inteligence, které jim umožňují zvládat složitější proměnné a reagovat rychle a samostatně pomocí algoritmů. Typy robotů a AI v logistice: • automatizovaná ramena a stroje, • drony, • automatizované oblouky (umožňují uchovávat údaje o zásobách a expedici objednávek v reálném čase). DOTAZY? Děkuji za pozornost ☺ POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. BERMAN, B.R., J.R. EVANS and P.M. CHATTERJEE, 2017. Retail Management: A Strategic Approach. 13th ed. New York: Pearson. ISBN 978-0-13-379684-1. 2. BOUČKOVÁ, 2006. Marketing. Prague: C.H.Beck. ISBN 80-7179-577-1. I 3. DAGMAR, J., 2013. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2nd ed. Prague: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4670-8. 4. GUPTA, S.M., 2016. Reverse Supply Chains: Issues and Analysis. Boca Raton: CRC Press. ISBN 978-1-4398-9903-8. 5. CHANDRASEKAR, K.S., 2010. Marketing Management: Text & Cases. New Delhi: Tata McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-07- 106773-7. 6. JAN, V. and V., MAREK, 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4642-5. 7. MANNERS-BELL, J., 2013. Global Logistics Strategies: Delivering the Goods. London: Kogan Page Publishers. ISBN 978-0-7494- 7024-1. 8. MULAČOVÁ, V. and MULAČ, P., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4. 9. PRAŽSKÁ, L. and J. JINDRA, 2002. Retail management. Prague: Management Press. ISBN 80-7261-059-7. 10. SOPLE, 2012. Logistics Management. 3rd ed. New Delhi: Pearson Education India. ISBN 978-81-317-1055-5. 11. STORBACK, K and J. LEHTINEN, 2002. Řízení vztahů se zákazníky. Prague: Grada. ISBN 80-7169-813-X. 12. Web portal BusinessInfo [online] [02.09.2019]. Available at: https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/export-v-kostce-zapojeni-aktivity- eu-1131.html. 13. Web portal Eurostat [online] [01.09.2019]. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Intra- EU_trade_in_goods_-_recent_trends. 14. Webový portal Statista. Dostupný z: https://www.statista.com/chart/24527/total-volume-of-global-sea-trade/ 15. Cullinane, K. and H. Haralambides, 2021. Global trends in maritime and port economics : the COVID-19 pandemic and beyond. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1057/s41278-021-00196-5 16. https://market-insights.upply.com/en/europe-the-rise-in-road-transport-prices-comes-to-an-end POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. MULAČOVÁ, V. a P. MULAČ, 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Prague: Grada.ISBN 978-80-247-4780-4. 2. DAVID, P.A., 2017. International logistics: The managerment of International Trade Ope- 3. rations. 5th ed. Berea: Cicero Books. ISBN 978-0-9894906-4-1 4. https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-action-plan-supporting-eu-customs-protect-revenues-prosperity-and- security_cs 5. https://www.mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/spolecna-obchodni-politika-eu/pozastaveni-cel-na-suroviny-a- polotovary/autonomni-celni-suspenze-a-celni-kvoty--10962/ 6. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/celni-rizeni/UCC/Stranky/default.aspx 7. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/celni-rizeni/UCC/Documents/UCC%20- %20Na%C5%99%C3%ADzen%C3%AD%20Evropsk%C3%A9ho%20parlamentu%20a%20Rady%20952_2013/2 013R0952_CS.pdf 8. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/celni-rizeni/tranzit/Stranky/default.aspx 9. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/celni-rizeni/tranzit/Stranky/tranzit-Unie-a-spolecny-tranzitni-rezim.aspx 10. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/celni-rizeni/aktuality/Stranky/Formul%C3%A1%C5%99-pro- pod%C3%A1n%C3%AD-tranzitn%C3%ADho-celn%C3%ADho-prohl%C3%A1%C5%A1en%C3%AD.aspx 11. https://www.celnisprava.cz/cz/clo/Stranky/default.aspx 12. https://www.mpo.cz/cz/zahranicni-obchod/spolecna-obchodni-politika-eu/system-vseobecnych-celnich-preferenci/ 13. https://www.celnisprava.cz/cz/aplikace/Stranky/kvoty.aspx 14. https://www.celnisprava.cz/cz/aplikace/Stranky/taric-cz.aspx 15. https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=cs POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. MULAČOVÁ, V. a P. MULAČ, 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Prague: Grada.ISBN 978-80-247-4780-4. 2. DAVID, P.A., 2017. International logistics: The managerment of International Trade Operations. 5th ed. Berea: Cicero Books. ISBN 978-0-9894906-4-1 3. SADGROVE, M.K., 2015. The Complete Guide to Business Risk Management. New York: Gower Publishing, Ltd. ISBN 978-1-4724-4221-5 4. HIRSCHEY, M., 2009. Fundamentals of Managerial Economics. 9th ed. Mason: Cengage Learning. ISBN 978-0-324-58483-7 5. LAMBING, P.A. and CH. R. KUEHL, 2014. Entrepreneurship. 4th ed. Harlow: Pearson Education. ISBN 978-1-292-04000-4 6. MILES, D.A., 2011. Risk Factors and Business Models: Understanding the Five Forcesmof Entrepreneurial Risk and the Causes of Business Failure. Boca Raton: Universal Publishers. ISBN 978-1-59942-388-3.