Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který je zaměřen na zjištění vlivu změn globálního podnikatelského prostředí na podnikatelské subjekty v České republice. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF SLU IDENTIFIKAČNÍ OTÁZKY I. Do jakého oboru podle charakteristiky CZ-NACE zařadíte převažující činnost Vašeho podniku? a. zemědělství, lesnictví, rybářství; b. těžba a dobývání; c. zpracovatelský průmysl; d. výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu; e. zásobování vodou; činnosti související s odpadními vodami, odpady a sanacemi; f. stavebnictví; g. velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel; h. doprava a skladování; i. ubytování, stravování a pohostinství; j. informační a komunikační činnosti; k. peněžnictví a pojišťovnictví; l. činnosti v oblasti nemovitostí; m. profesní, vědecké a technické činnosti; n. administrativní a podpůrné činnosti; o. veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení; p. vzdělávání; q. zdravotní a sociální péče; r. kulturní, zábavní a rekreační činnosti; s. ostatní činnosti; t. činnosti domácností jako zaměstnavatelů; činnosti domácností produkujících blíže neurčené výrobky a služby pro vlastní potřebu; u. činnosti exteritoriálních organizací a orgánů. II. Ve kterém roce byl založen Váš podnik? ...................................................................... III. Kolik zaměstnanců má Váš podnik? .................................................................... IV. Vás podnik má a. rodinný charakter b. nerodinný charakter V. Vlastnická struktura Vašeho podniku je tvořena a. pouze českými vlastníky b. pouze zahraničními vlastníky c. českými i zahraničními vlastníky VI. Top management Vašeho podniku je a. tvořen výhradně nebo převážně českými manažery b. tvořen výhradně nebo převážně zahraničními manažery VII. Řízením Vašeho podniku je pověřen a. jeden manažer mající zkušenosti s řízením podniku ……… let b. skupina manažerů mající zkušenosti s řízením podniku ……. let VIII. Řízením Vašeho podniku je pověřen a. manažer/skupina manažerů mající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku b. manažer/skupina manažerů nemající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku 1. V důsledku změn v podnikatelském prostředí v posledních třech letech došlo (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): Ke zlepšení ekonomické kondice organizace došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 Ke zlepšení ekonomické kondice organizace došlo v důsledku války na Ukrajině. 1 2 3 4 5 Ke zlepšení ekonomické kondice organizace došlo v důsledku nárůstu inflace. 1 2 3 4 5 Ke zlepšení ekonomické kondice organizace došlo v důsledku zesílení konkurence. 1 2 3 4 5 Ke zlepšení ekonomické kondice organizace došlo v důsledku nárůstu digitalizace a využívání informačních technologií. 1 2 3 4 5 2. Před rokem 2020 jsme flexibilní formy práce (můžete označit více odpovědí): a. vůbec nevyužívali b. využívali jsme částečné pracovní úvazky c. využívali jsme home-office a dálkový přístup d. využívali jsme sdílení pracovních míst e. využívali jsme střídání zaměstnanců pracovních kolektivů ve směnách f. využívali jsme outsourcing g. využívali jsme dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr h. využívali jsme agenturní zaměstnávání 3. V důsledku změn v podnikatelském prostředí od roku 2020: a. nedošlo k žádným změnám ani úpravám využívání flexibilních forem práce b. došlo ke změnám a úpravám využívání flexibilních forem práce 4. V důsledku změn v podnikatelském prostředí od roku 2020 došlo (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): K radikálnímu nárůstu využívání stávajících flexibilních forem práce. 1 2 3 4 5 K zavedení některých nových flexibilních forem práce. 1 2 3 4 5 Ke zrušení některých flexibilních forem práce. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání flexibilních forem práce došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání flexibilních forem práce došlo v důsledku války na Ukrajině. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání flexibilních forem práce došlo v důsledku nárůstu inflace. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání flexibilních forem práce došlo v důsledku zesílení konkurence. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání flexibilních forem práce došlo v důsledku nárůstu digitalizace a využívání informačních technologií. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání částečných pracovních úvazků došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání home-office a dálkového přístupu došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání sdílení pracovních míst došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání střídání zaměstnanců pracovních kolektivů ve směnách došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání outsourcingu/OSVČ došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání dohod konaných mimo pracovní poměr došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 K nárůstu využívání agenturního zaměstnávání došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 Po ukončení pandemie Covid 19 došlo k omezení využívání některých flexibilních forem práce. 1 2 3 4 5 5. Původní strategie, do roku 2020, by se dala popsat jako (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): Úzce koncentrovaná na jeden trh/tržní segment. 1 2 3 4 5 Diferencovaná, rozlišující několik trhů/tržních segmentů, a každému trhu/tržnímu segmentu vytvořena zvláštní strategie. 1 2 3 4 5 Široce/globálně zaměřená s jednou strategií pro všechny trhy/tržní segmenty. 1 2 3 4 5 Nákladově orientována. 1 2 3 4 5 Orientována na odlišení se od konkurentů v poskytované kvalitě. 1 2 3 4 5 Orientována na odlišení se od konkurentů v používané technologii. 1 2 3 4 5 Orientována na odlišení se od konkurentů v realizaci inovací. 1 2 3 4 5 Orientována na odlišení se od konkurentů v jiné oblasti. 1 2 3 4 5 6. U původní podnikové strategie od roku 2020: a. nedošlo k žádným změnám nebo úpravám b. došlo ke změnám a úpravám 7. V důsledku změn v podnikatelském prostředí od roku 2020 došlo (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): K radikální změně současné podnikové strategie. 1 2 3 4 5 Ke spíše k menším korekcím současné podnikové strategie. 1 2 3 4 5 K formulaci zcela nové podnikové strategie. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě strategie došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě strategie došlo v důsledku války na Ukrajině. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě strategie došlo v důsledku nárůstu inflace. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě strategie došlo v důsledku zesílení konkurence. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě strategie v důsledku nárůstu digitalizace a využívání informačních technologií. 1 2 3 4 5 8. Business model do roku 2020 lze popsat jako (vyberte konkrétní typologii/charakteristiku): Unbundlovaný (rozdělený) business model spočívající v rozdělení poskytované nabídky produktů/služeb na dílčí části pro oslovení různých segmentů) Dlouhý chvost, který je zaměřen na velkém množství menších prodejů produktů/služeb (tzn. generování tržeb je vyšší z vysokého objemu prodeje než z malého počtu prodejů) Vícestranná platforma, která propojuje dvě nebo více skupin zákazníků s vlastním hodnotovou nabídkou (např. Airbnb propojuje majitele nemovitostí a nájemce) Freemium model, kdy firma poskytuje základní produkt velmi levně nebo zdarma a zákazník si musí dokupovat další produkty/služby Otevřený business model, který umožňuje efektivněji vytvářet a získávat hodnotu pomocí spolupráce s externími partnery (např. prodej inovací zevnitř ven nebo zvenčí dovnitř) Předplatný business model, kdy zákazník platí za opakované používání přístupu ke službě nebo produktu např. měsíční platbu. Model maloobchodního prodeje, kdy je posledním článkem dodavatelského řetězce maloobchod a přímo prodává zákazníkovi Přímý prodej, který je založen na přímé komunikaci se zákazníkem a prodejem (např. kamenný obchod) Výrobní model, který je založen na výrobě hotových výrobků, který dále prodává zákazníkům nebo prostředníkům Jiná forma:…………………………………………………………………………… 9. U původního business modelu od roku 2020: a. nedošlo k žádným změnám nebo úpravám b. došlo ke změnám a úpravám v důsledku změn v podnikatelském prostředí 10. V důsledku změn v podnikatelském prostředí od roku 2020 došlo (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): Ke změně/úpravě původního business modelu došlo v důsledku pandemie Covid 19. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě původního business modelu došlo v důsledku války na Ukrajině. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě původního business modelu došlo v důsledku nárůstu inflace. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě původního business modelu došlo v důsledku zesílení konkurence. 1 2 3 4 5 Ke změně/úpravě původního business modelu došlo v důsledku nárůstu digitalizace a využívání informačních technologií. 1 2 3 4 5 11. Ve kterých oblastech business modelu došlo od roku 2020 k výrazným změnám (u každého výroku zakroužkujte jednu odpověď pomocí dané škály, kde platí 1=rozhodně nesouhlasím a 5=rozhodně souhlasím): Zákazníci (segmentace zákazníků, potřeby a trendy segmentů apod.) 1 2 3 4 5 Nabízená hodnota (samotný produkt/výrobek/služba je sladěna s potřebami zákazníků, včetně vlastností, vzhledu, designu, ceny, kvality, funkčnosti apod.) 1 2 3 4 5 Vztahy se zákazníky (aktivní přístup k trvalému vztahu se zákazníky, využívání nástrojů pro udržení a spolupráci se zákazníky 1 2 3 4 5 Marketingová komunikace a kanály, distribuce směrem k segmentům zákazníků 1 2 3 4 5 Zdroje příjmů (diverzifikace příjmů, cenové strategie, udržitelnost příjmů, výše obratu apod.) 1 2 3 4 5 Klíčové zdroje (fyzické, lidské a finanční zdroje jsou využívány účinně, stabilně) 1 2 3 4 5 Klíčové aktivity (aktivity, které generují nabízenou hodnotu – produkt/služba jsou účinné, efektivní, jsou zřejmé a aktivně se přizpůsobují změnám) 1 2 3 4 5 Klíčová partnerství (budujeme a máme dobré vztahy s partnery, aktivně přistupujeme ke spolupráci s partnery např. dodavateli, institucemi apod.) 1 2 3 4 5 Nákladová oblast (přístup k řízení nákladů, známe náklady na aktivity, na tvorbu nabízených produktů/služeb, systém regulace variabilních/fixních nákladů apod.) 1 2 3 4 5