B2B Marketing Marketingový výzkum PŘÍPRAVNÁ ETAPA Definice problému Orientační analýza situace Plánování projektu výzkumu Předvýzkum REALIZAČNÍ ETAPA Sběr dat Zpracování dat Analýza a interpretace Vizualizace a prezentace Proces marketingového výzkumu Definice problému •Nejdůležitější část výzkumu •Dobře definovaný problém je napůl vyřešený •V marketingovém výzkumu neexistují špatné odpovědi, jen špatně pokládané otázky Základní soubor a výběrový vzorek • Bylo by možné ptát se v rámci výzkumu všech dospělých lidí v České Republice? • Základní soubor: soubor všech jednotek, kterých se výzkum týká. • Výběrový vzorek: menší část základního souboru, která slouží k realizaci výzkumu Populace a výběrový vzorek Population Parametr Data Statistics People Sample Kvótní výběr • Svůj vzorek hlídám takovým způsobem aby následně připomínal charakteristiky celkové populace. • V případě že se tak neděje, tak další subjekty výzkumu zapojuji záměrně tak abych se této kvótě přiblížil. Minimální velikost vzorku Minimální velikost vzorku Typologie marketingového výzkumu Kvantitativní / Kvalitativní Primární data / Sekundární data Explorační / Kauzální (Explanační) / Deskriptivní KVANTITATIVNÍ VÝZKUM Odpovídá na otázku Kolik? Zkoumá četnost jevů a statistické vztahy mezi proměnnými Cílem je měřit Umožňuje statistické zpracování KVALITATIVNÍ VÝZKUM Odpovídá na otázku Proč? Zkoumá příčiny a odhaluje nové souvislosti Cílem je porozumět Vyžaduje interpretaci DATA Sekundární Primární PozorováníDotazování ExperimentExterní Interní Studie asociací, hospodářské komory, Czech trade, ČSÚ, oborové časopisy a média,... Zprávy od zákazníků, reporty z call centra, finanční výkazy, předchozí výzkumy, databáze,... Individuální rozhovor, skupinové rozhovory, online a offline dotazníky Mechanické a elektronické přístupy, osobní přístupy Řízený experiment, kvazi experiment, terénní experimet Explorační / Kauzální (Explanační) / Deskriptivní •Explorační: Prozkoumat nové trendy v marketingových technologiích B2B pro odvětví softwaru jako služby (SaaS). •Kauzální: Zjistit vliv systémů řízení vztahů se zákazníky (CRM) na udržení zákazníků na trzích B2B. •Deskriptivní: Vyprofilovat zákaznickou základnu B2B v odvětví průmyslových strojů. METODY SBĚRU PRIMÁRNÍCH DAT Pozorování •Zjevné •Osoby jsou informovány o tom, že probíhá výzkum. •Může docházet ke zkreslení díky narušení přirozeného chování. •Skryté •Studované subjekty o výzkumu neví. Pozorování •Zúčastněné • Pozorovatel vstupuje do skupiny a stává se její součástí. • Spolupodílí se na jejím životě a aktivitách. • Je velmi důležité nezasahovat příliš do dynamiky skupiny. •Nezúčastněné • Pozorovatel je mimo skupinu. Experiment • Hledání kauzálního vztahu mezi proměnnými. • Závislá a nezávislá proměnná. Dotazování •Dotazník • Online/offline • Samovyplnění/vyplnění během rozhovoru •Rozhovor • Strukturovaný/Nestrukt urovaný • Individuální/Skupinový Kvalitní data = Kvalitní výzkum = Kvalitní výsledky = Kvalitní rozhodnutí = Zisk •Reprezentativnost: •vypovídá o vztahu výběrového vzorku a základní populace •Kvalita výzkumu •je determinovaná validitou a reliabilitou Validita Validní otázky jsou takové, které nám poskytnou odpovědi přesně na to, na co se ptáme – co je hlavním cílem výzkumu. Reliabilita (spolehlivost) Vyjadřuje míru stálosti výzkumných nástrojů. Nakolik zůstává otázka spolehlivou a stále platnou při dalších opakováních – například v jiných časových, sociálních a kulturních podmínkách. Případová studie: Spokojenost se vzděláním • Ve Velké Británii jsou populární distanční formy studia. • Vláda chtěla vyhodnotit tyto aktivity a proto sestavila dotazník. • Dotazník měl měřit různé aspekty spokojenosti se studiem. • Paralelně s tímto výzkumem se mladá doktorandka píšící svou dizertační práci na téma týkající se distanční formy studia přihlásila do jednoho z oborů nabízených dálkově. • Zatímco papírový dotazník ukázal, že jsou lidé nadprůměrně spokojeni, její zúčastněné pozorování přineslo zcela jiné výsledky. • Proč se tomu tak stalo? • Jak to bylo s validitou a reliabilitou? Děkuji za pozornost