Úvod do strategického managementu Strategický management 1. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Přednášející a cvičící: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. –Kancelář: B202 –Konzultační hodiny: čtvrtek 9,00 –12,00 –Email: zapletalova@opf.slu.cz –Telefon: 596 398 433 •Veškeré materiály, informace a podklady ke studiu: IS SU •Požadavky na ukončení předmětu: –Docházka na semináře (minimálně 60%) a plnění průběžných úkolů – 5% hodnocení Absolvování průběžného testu ve dnech 6. 11. – 10. 11. 2023 (online forma přes IS SU v seminářích) – 20% hodnocení –Seminární práce: odevzdání přes Odevzdavárnu IS SU nejpozději do 10. 12. 2023 a její prezentace – 15% hodnocení –Úspěšné absolvování zkoušky (ústní forma nebo online přes IS SU) –60% hodnocení • Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní informace k předmětu •Strategické řízení představuje souhrn aktivit, jejichž smyslem je formování dlouhodobých záměrů fungování podniku. •Strategické řízení je integrální součást celkového řízení podniku. •Cílem strategického řízení je získání konkurenční výhody. •Ukazuje směr vývoje podniku a vymezuje hlavní strategické směry podniku. •Umožňuje orientaci podniku v konkurenčním prostředí •Realizátory strategického řízení jsou řídící pracovníci (top management nebo také CEO), kteří –rozhodují o potřebných aktivitách podniku; –vytvářejí podmínky pro hladký průběh těchto aktivit. Prostor pro doplňující informace, poznámky Pojetí strategického řízení •Strategické řízení představuje proces přípravy a realizace rozvojových záměrů dlouhodobější povahy, které mají pro daný subjekt rozhodující význam a jejichž cílem je dosažení stanovených strategických cílů. •Strategické řízení představuje systémově řízený proces, jehož podstatou je pružná reakce na změny, obrana podniku před nebezpečím hrozeb a využití všech vhodných příležitostí v budoucím, nastupujícím dlouhodobém časovém horizontu. •Strategické řízení můžeme chápat jako ucelený systém, jehož nosným produktem je adekvátní a úspěšná podniková strategie zajišťující potřebný rozvoj a budoucnost podniku. •Strategické řízení lze také chápat nejen jako snahu o sladění aktivit podniku se změnami v prostředí, ale i jako prostředek pro usměrnění sociální politiky uvnitř podniku. Prostor pro doplňující informace, poznámky Vybrané definice strategického řízení 1.Etapa podnikového plánování (1945 – 1960) – plánování finančních toků a výroby. 2. 2.Etapa dlouhodobého plánování (1960 – 1973) – efektivnost výroby. 3. 3.Etapa strategického plánování (1973 – 1980) – analýzy budoucích příležitostí a ohrožení. 4. 4.Etapa strategického managementu (1980 – 1995) – pružnost podniku. 5. 5.Etapa „nového“ strategického managementu (1995...) – lidský faktor. Prostor pro doplňující informace, poznámky Vývoj zaměření strategického řízení •Určení dlouhodobého zaměření podniku a přijímání rozhodnutí, která vedou k dosahování podnikových cílů. •Plánování, rozmisťování, organizování a řízení potřebných podnikových zdrojů a jejich účelná spotřeba. •Účelné řízení vztahů mezi okolím a podnikem v prospěch podniku při nenarušení vzájemné vazby mezi dodavateli, odběrateli a veřejností. •Soulad všech součástí organizačního podnikového systému v zájmu dosažení stanovených cílů. •Postoj podniku k tomu „jak, kdy, kde a komu“ by měl podnik konkurovat a „proč“. Prostor pro doplňující informace, poznámky Obsah strategického řízení •Zaměření na specifické úkoly, které představují pro podnik klíčovou oblast podnikání. •Účelnou a pro podnik co nejvýhodnější reakci na změny, rušivé vlivy, rizika a šance, které se mohou vyskytnout. •Cestu k nalezení konkurenční výhody ve srovnání s ostatními konkurenty a její co nejdelší udržení. •Způsob jak využít relevantní přednosti podniku a využití agresivních iniciativ. •Orientaci na vytvoření potřebné podnikové stability jak v podnikání, tak i ve vnitřní sociální oblasti. •Dlouhodobý charakter, vysoké riziko, dynamický a kreativní přístup • Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní charakteristiky strategického řízení • Prostor pro doplňující informace, poznámky Postavení strategického řízení v systému řízení podniku obr3.jpg •definuje poslání (účel) podniku a určuje směr jeho vývoje; •vytváří potřebnou konkurenční výhodu; •standardizuje rutinní činnosti; •objevuje nebezpečné situace (hroby) pro podnik a navrhuje systém obrany proti nim; •nachází příležitosti a zjišťuje možnosti jejich využití; •stanovuje základní cíle a navrhuje systém jejich naplnění; •při změnách okolí podniku upravuje a zpřesňuje jak vizi, tak poslání i cíle podniku; •spojuje pracovníky podniku prostřednictvím konkrétních dílčích i konečných cílů; •vytváří potřebné sociální jistoty pro zaměstnance podniku, dodavatele, odběratele i veřejnou správu dané lokality; •mění pozvolně, ale potřebným směrem stávající podnikovou kulturu; •poskytuje informace o podnikání a představuje jeho hlubší pochopení. Prostor pro doplňující informace, poznámky Význam a výhody strategického řízení •Strategické rozhodování představuje proces nalezení takové možnosti v budoucnosti, které zajistí úspěch podniku na trhu, posílí jeho konkurenceschopnost, zajistí mu vhodnou pozici mezi producenty. •Rozhodování je typickou manažerskou aktivitou, která představuje dynamický vědomý proces výběru jedné z možných alternativ, která umožňuje podle názoru rozhodovatele efektivního dosažení cíle. •Proces rozhodování je vždy ovlivňován osobností rozhodovatele, jeho osobními vlastnostmi, zájmy, znalostmi i vlivem vnějších podmínek, zejména časem. •Výsledkem rozhodování je vždy rozhodnutí, které představuje produkt myšlenkového procesu jednotlivce, případně doporučení jeho spolupracovníků a poradců. Prostor pro doplňující informace, poznámky Podstata strategického rozhodování •Základní charakteristiky strategického rozhodování –Dlouhodobé, zaměřené na budoucnost, vysoká míra rizika a neurčitosti, týká se celé organizace, stanovující priority, flexibilní, kreativní, vztahuje organizaci k prostředí, učící se stále něco nového •Základní charakteristiky operativního rozhodování –Reaktivní, izolované, krátkodobé, opatrné, nestanovující priority, nepružné, předvídatelné, spokojenost s daným stavem • Prostor pro doplňující informace, poznámky Rozdíly mezi strategickým a operativním rozhodováním 1.Přesné formulování problému, který je třeba řešit. 2.Stanovit dobu vhodnou pro rozhodnutí (okamžitě, později, ponechat bez rozhodnutí a vyčkat vývoj). 3.Shromáždit veškeré potřebné a dostupné informace a ověřit si jejich pravdivost i vypovídací schopnost. 4.Prověření možných variant a zvážení výběru jedné možnosti z daného souboru. 5.Zvolení optimální varianty podle názoru rozhodovatele. 6.Realizovat zvolené rozhodnutí. 7.Prověřit správnost rozhodnutí na základě výsledků jeho provedení. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Postup strategického rozhodování •Je to především činnost vrcholového vedení nebo vlastníků podniku. •Prvořadně bere v úvahu vlivy vnějšího prostředí v podobě příležitostí a hrozeb. •Je orientováno do vzdálenější budoucnosti, takže dopady nejsou hned patrné. •Mívá vliv na organizační uspořádání podniku. •Ovlivňuje dlouhodobou perspektivu a existenci podniku. •Výsledky rozhodování mají originální charakter. •Ovlivňuje mnohem větší hodnoty nežli operativní řízení. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Charakteristiky strategického rozhodování •unikátní charakter •ekonomická efektivnost •multikriteriální charakter •existence nekvantifikovatelných faktorů •nedokonalá informovanost •nedostatek informací a delší časový horizont splnění cílů •úloha lidského činitele při rozhodování Prostor pro doplňující informace, poznámky Vlastnosti strategického rozhodování I •Brainstorming •Delfská metoda •Metoda scénářů •Rozhodovací strom •Myšlenkové mapy • Prostor pro doplňující informace, poznámky Metody a techniky strategického rozhodování Prostor pro doplňující informace, poznámky Metody a techniky strategického rozhodování Prostor pro doplňující informace, poznámky Myšlenkové mapy •Strategické myšlení představuje komplex poznávacích a účelově zaměřených myšlenkových aktivit vrcholového managementu podniku, zaměřených na dosahování stanovených strategických cílů firmy. •Správné a dobře realizovatelné strategické myšlení představuje jeden ze základních předpokladů úspěšného strategického řízení, které směřuje k vytvoření optimální podnikové strategie. Je to tudíž v podstatě takový způsob myšlení, který odpovídá podstatě a specifickým rysům strategických procesů. •Strategické myšlení se vyznačuje jednak intenzivním analytickým úsilím využít co nejlépe všech dostupných pravdivých informací, které nám vytváří obraz povzbuzujících i omezujících faktorů. Zároveň však je potřebné uvažovat perspektivně a dívat se na podnik a podnikatelské aktivity na základě předpokládané budoucnosti. Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické myšlení •Principy strategického myšlení představují soubor charakteristických principů strategického myšlení, které nelze chápat isolovaně, neboť pouze jejich aplikace jako celek přináší očekávané výsledky. •princip myšlení ve variantách, •princip permanentnosti strategického procesu, •princip interdisciplinárního myšlení •princip tvůrčího myšlení, •princip syntézy intuitivního a exaktního myšlení, •princip myšlení v čase, •princip uplatňování zpětnovazebního myšlení, •princip vědomí práce s rizikem, •princip koncentrace, •princip etiky. Prostor pro doplňující informace, poznámky Principy strategického myšlení •Chybějící vize •Nepřipravenost ke změnám •Obranné jednání •Nesystémovost •Krátkozrakost •Osobní zájmy •Špatná informovanost •Výrobní orientace •Ignorování kulturního kontextu •Tvrdohlavost •Opomenutí potřeb zákazníků •Podcenění významu kvality •Formalismus •Netrpělivost •Nedůslednost •Nerozhodnost Prostor pro doplňující informace, poznámky Překážky strategického myšlení I