PROSTOROVÁ EKONOMIE DOC. ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D., MBA Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné NPEKP/NKEKP 4) POPTÁVKA A NABÍDKA V PROSTOROVÉ ANALÝZE MIKROEKONOMIE A MAKROEKONOMIE V PROSTOROVÉ ANALÝZY ¡mikro a makroekonomické vztahy, prvky, jevy a procesy mají svoji prostorovou dimenzi ¡na mikroúrovni se jedná zejména o chování ekonomických subjektů v prostoru (spotřeba, produkce, směna) a na regionálních trzích (výrobků a služeb, výrobních faktorů), které determinují a jsou determinovány příjmy (důchody), zisky, náklady, strukturou samotných ekonomických subjektů a jejich životní úrovní, dostupnou infrastrukturou, vnějšími a vnitřními úsporami, daněmi, lokální inflací a nezaměstnaností, fází ekonomického cyklu, financováním veřejných aktivit, objemem přímých zahraničních investic, tempem změny regionálního růstu aj. (vstupují nám zde tedy také makroekonomické proměnné), kdy tyto ekonomické faktory doplňují faktory sociální a environmentální ¡determinují regionální disparity, vysvětlují lokální problémy a jsou předmětem potenciálního řešení, zejména ze strany veřejného sektoru ¡jádrem ekonomického systému v kontextu prostorové analýzy je lokální - místní trh výrobků a služeb (zboží), protože přispívá k optimální alokaci zdrojů skrze směnnou hodnotu (cenu) ¡rozdělení vzácných zdrojů mezi jednotlivé subjekty trhu, které umožní jejich nejefektivnější využití s ohledem na potřeby společnosti 2 MÍSTNÍ – REGIONÁLNÍ (OBLASTNÍ) TRH ¡místo střetu nabídky a poptávky po zboží, na kterém dochází ke směně mezi nabízejícími a prodávajícími ¡jedna z prvních podob (forem) trhu, která se vztahuje bezprostředně k určitému místu či lokalitě (jarmark, městský trh, regionální trh), která je územně oddělená od ostatního prostoru (dnes lze regionální trh ztotožnit s územím krajů (NUTS3), případně okresů (LAU1)) ¡ 3 •regionální trh je součástí trhu národního na úrovni státu, který je součástí trh světového •prvky trhu: nabídka, poptávka, konkurence a cena •nabídka/poptávka: individuální, dílčí (tržní) a agregátní •funkce trhu: co vyrábět (konkurence na straně poptávky), jak vyrábět (konkurence na straně nabídky), pro koho vyrábět (o tom rozhodují důchody, které se formují na trzích výrobních faktorů) REGIONÁLNÍ POPTÁVKA ¡vyjadřuje závislost mezi množstvím zboží, které je kupující ochoten koupit, a cenou, jakou je ochoten za zboží zaplatit v určitý čas na určitém místě ¡jedná se o funkci mezi množstvím poptávané produkce a cenou (Q=f(P)), za kterou jsou kupující ochotni ji koupit (neplést s termínem „poptávané množství“, což je číslo) ¡regionální poptávku lze chápat jako: 1.vnitřní – poptávka všech subjektů v dané období uvnitř regionu po zboží nabízeném uvnitř regionu bez ohledu na jeho původ 2.neohraničená – poptávka všech subjektů uvnitř regionu po zboží nabízeném uvnitř i vně regionu bez ohledu na jeho původ 3.soustředná – poptávka všech subjektů z i mimo region po zboží nabízeném uvnitř regionu bez ohledu na jeho původ 4.produkční – poptávka všech subjektů z i mimo region po zboží produkovaném v daném regionu 5.souhrnná – zahrnuje všechny čtyři předchozí typy ¡v souvislosti s regionální poptávkou se nejčastěji bavíme o poptávce vnitřní ¡u regionální poptávky se často sleduje cenová pružnost poptávky (citlivost poptávaného množství na změnu ceny), která ovlivňuje tvar poptávkové funkce 4 REGIONÁLNÍ POPTÁVKA Posun po křivce Posun celé křivky působí cenový faktor – změna ceny statku vede ke zvýšení nebo snížení poptávaného množství působí necenový faktor (↑poptávky doprava) – změna preferencí spotřebitele-↑pro daný statek, změna důchodů spotřebitele-↑důchodů, změna ceny komplementů -↓ceny, změna ceny substitutů -↑ceny, změna potencionálních kupců-↑růst jejich počtu při růstu ceny se pohybujeme po křivce směrem nahoru a naopak roste-li poptávka posouvá se poptávková křivka doprava a naopak (mění se její poloha) 5 ¡regionálně významné faktory polohy křivky poptávky ¡počet obyvatel (souhrnná kupní síla), místní spotřební vzorce chování, zvyklosti a tradice, kultura, etnická struktura, specifické individuální preference vyplývající z místních poměrů ¡cena a dostupnost místních komplementů a substitutů ¡lokální reklama, četnost a forma kontaktů potenciálních spotřebitelů ¡míra urbanizace s spotřební chování s ní spojené, lokální infrastruktura, místní georeliéf, lokální klima a meteorologické faktory ¡místní podmínky také ovlivňují výši změn mezního užitku, který se promítá do celkového užitku a „spokojenosti“ spotřebitelů P D3 D1 D2 Q REGIONÁLNÍ NABÍDKA ¡souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh (celková nabídka je určena objemem výroby všech výrobců a cenami, za které chtějí své výrobky prodat) v určitý čas na určitém místě ¡zda se jim podaří prodat vše, co vyrobili a zda se jim podaří prodat vše za ceny které zamýšleli, to ukáže trh ¡regionální nabídka je úzce spojena s problematikou lokalizace ekonomických činností a je ovlivněna regionálními podmínkami ¡regionální nabídku lze chápat jako: 1.vnitřní – nabídka všech subjektů v dané období uvnitř regionu 2.soustředná – nabídka pro všech subjektů v regionu uskutečňovaná producenty (nabízejícími) i mimo území regionu 3.produkční – nabídka produktů vznikající uvnitř regionu nabízena v i mimo region 4.souhrnná – zahrnuje první dva předchozí typy ¡v souvislosti s regionální nabídkou se nejčastěji bavíme o nabídce souhrnné ¡nabízené množství představuje objem produkce při určité ceně (jeden bod v grafu, číslo) zatímco nabídka vyjadřuje funkční vztah mezi množstvím vyráběné a nabízené produkce a cenou, za kterou jsou ochotni nabízející prodat, je znázorněna celou křivkou nabídky a jedná se o funkci 6 P S3 S1 S2 Q REGIONÁLNÍ NABÍDKA 7 ¡nabídka úzce souvisí s výrobními náklady a cenou vstupů, přičemž jejich prostorová dimenze je výrazná ¡prostorová diferenciace je v regionech velmi rozličná (georeliéf, klima, infrastruktura, dopravní spojení, osídlení apod.) ¡zejména ve mzdách (také v souvislosti s individuální - zpětně zakřivenou nabídkovou křivkou práce; preference volného času), úrovni využívané technologie, v produktivitě práce, v dostupnosti zdrojů, v dopravních nákladech aj. ¡další regionálně významné faktory polohy křivky nabídky (také ve smyslu zvýšit počet firem) ¡organizace výroby, management, konkurence, výrobní tradice ¡lokální daňový systém (regionalizace fiskální politiky), veřejná správa, sociální klima, regionální politika ¡technická infrastruktura, meteoritické vlivy Posun po křivce Posun celé křivky působí cenový faktor – změna nabízeného množství vlivem změny ceny působí necenový faktor – změna nabídky vyvolaná jinými než cenovými vlivy – zavádění nových technologií, změna cen výrobních faktorů, změna nákladů na výrobu při růstu ceny se pohybujeme po křivce směrem nahoru (zvýšení nabízeného množství) a naopak poste-li nabídka posouvá se nabídková křivka doprava a naopak regionalizace fiskální politiky, resp. regionalizace daní a odvodů, kdy se se centrální autority hospodářské politiky snaží ovlivňovat celkovou poptávku v jednotlivcích regionech (snižují daňové sazby v regionech, které trpí nízkou úrovní poptávky a opačně; stát jako odběratel zboží a služeb) ¡Děkuji za pozornost. ¡ 8