"1.) Dodavatel slíbil, že dodávka bude obsahovat 80% výrobků 1. jakosti, 15% druhé jakosti a 5% jakosti třetí." "Při kontrole dodávky jsme náhodně vybrali 100 výrobků a zjistili, že 75 je 1. jakosti, 10 kusů je 2. jakosti a" 15 kusů je jakosti třetí. "Na hladině významnosti alfa =0,01 zjitěte, zda dodavatel dodržel smlouvu." "Výpočet ""ručně""" Výpočet pomocí funkce CHITEST: O četnosti P četnosti (O-P)^2 (O-P)^2/O p-hodnota: 1.68766E-05 1. jakost 80 75 25 0.3125 2. jakost 15 10 25 1.666666667 "Protože je p-hodnota velmi malá (menší než alfa), H0 zamítáme." 3. jakost 5 15 100 20 21.97916667 suma = T "H0: p(1. jakost) = 0.80, p(2.jakost) = 0.15, p(3.jakost) = 0.05 " H1: H0 neplatí "df = 2, alfa = 0.05" T krit 9.2 9.210340372 "Protože T je větší než K, nulovou hypotézu zamítáme." ##### Sheet/List 2 ##### "2.) Lékařská studie obsahuje výsledky pozorování bronchitidy u skupiny kuřáků a nekuřáků, viz tabulka." Kuřáci Nekuřáci Výskyt bronchitidy 160 200 Bez výskytu bronchitidy 190 450 "Je možné na hladině významnosti 0,05 usoudit vzájemnou závislost kouření a výskytu bronchitidy?" Výpočet: Kuřáci Nekuřáci b ano 160 200 360 b ne 190 450 640 350 650 1000 Testové kritérium G: 1.156E+12 čitatel 52416000000 jmenovatel 22.05433455 G krit. hodnota: "df=1, alfa = 0.05" K: 3.841458821 "Protože je G větší než K, H0 zamítáme." ##### Sheet/List 3 ##### 3.) Pojišťovna se dotazovala zákazníků (mužů a žen) na spokojenost s havarijním pojištěním. "Na hladině významnosti alfa = 0.01 otestuje hypotézu, zda muži byli stejně spokojeni jako ženy." ano ne Muži 55 30 85 Ženy 38 42 80 93 72 165 Řešení: ano ne Muži 50 30 80 Ženy 38 42 80 88 72 160 Testové kritérium G: 147456000 čitatel 40550400 jmenovatel 3.636363636 G krit. hodnota: "df=1, alfa = 0.01" K: 6.634896601 "Protože je G menší než K, H0 přijímáme." ##### Sheet/List 4 ##### 4.) Při testování účinnosti metod zácviku nových pracovníků se při nácviku určitého pracovního úkonu "užilo 4 různých metod (M1, M2, M3, M4). Dělníci si sami zvolili jednu z metod. Po určitém čase" byli všichni dělníci přezkoušeni v kontrolním pokusu a celkový pokrok každého z nich byl oceněn pomocí 5-ti "bodové stupnice. Zjistěte, zda rozvoj schopností provádět sledovaný úkon závisí na metodě zácviku." "Použijte hladinu významnosti 0,05." Metoda Zlepšení M1 M2 M3 M4 1 bod 7 5 13 8 33 0.167066832 2 body 16 25 14 9 64 0.308737768 3 body 10 10 16 11 47 0.220222136 4 body 11 16 9 12 48 0.225642764 5 bodů 7 8 9 6 30 0.135708729 51 64 61 46 222 1.057378229 G = 1.057378229 K = 21.02606982 "H0 přijímáme," ##### Sheet/List 5 ##### Test dobré shody. Postup testování: "1. Stanovení hypotézy: H0: p1=π1, p2=π2,…pJ=πJ, (dobrá shoda)" H1: (negace H0) 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: kritický obor: 4. Výsledek Četnosti v jednotlivých třídách značíme ", celkový rozsah náhodného výběru je n. " Teoretické četnosti získáte jako součin odpovídající pravděpodobnosti a rozsahu náhodného výběru: =CHITEST(Aktuální;Očekávané) pravděpodobnost odpovídající hodnotě testového kritéria pro χ2 rozdělení Test nezávislosti kvalitativních znaků Postup testování: "1. Stanovení hypotézy:H0: pi,j=pi,..p.j i=1,…r; j=1, …s, (nezávislost znaků)" H1: negace H0 2. Testové kritérium: 3. Obor přijetí: ", kritický obor: " 4. Výsledek