Digitalizace firmy Úvod do digitalizace Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. •Podnikatelská zkušenost - Výrobní firma, E-commerce projekt, Konzultační business •Zkušenost s digitálními projekty - Digitalizace řízení výroby, digitalizace obchodu, digitální marketing •Doktorát ze zavádění RPA (Robotické procesní automatizace) do firem Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. Obsah •Představení - kolečko •Podmínky plnění předmětu •Vaše očekávání od předmětu •Kontext - proč je téma digitalizace důležité •Digitální transformace •Agilní řízení projektů/změn •Recollection a závěr Lineární vs. Exponenciální růst Tři fundamentální pravidla I •Výpočetní kapacita – Moorův zákon – každých 18 měsíců se výpočetní kapacita zdvojnásobí •Zdvojnásobí se množství transistorů, které se vlezou do silikonových čipů dané velikosti •Naráží se na bariéry – výzvy současných technologií – materiály (grafit místo silikonu), umístění transistorů (3D místo 2D) Tři fundamentální pravidla II •Komunikace – Butterův zákon – každých 9 měsíců se zdvojnásobí rychlost komunikace •Množství dat poslaných skrze jeden optický kabel •Variace tohoto zákonu pro jiné komunikační média – ADSL, VDSL, Wireless – 3G, LTE, 5G Tři fundamentální pravidla III •Úložiště – Kryderův zákon – kapacita diskového úložiště se zdvojnásobí každých 13 měsíců ku poměru velikosti daného úložiště •Platilo od 70 let minulého století, v poslední dekádě se vývoj zpomalil • Tři fundamentální pravidla IV •Tyto tři zákony popisují pouze teoretický potenciál technologií •Pouze část tohoto potenciálu se projeví v: Zlepšení výkonu u výrobků pro masový trh Další část se projeví v poklesu nákladů spotřebitele Rychlý vývoj AI ● AI 2010: Rozpoznávání obrázků a tváří (Google, Facebook). ● AI 2016: AlphaGo od DeepMind poráží šampiona v Go. ● AI 2020+: GPT-3, generativní modely a jejich aplikace v podnikání. ● Současné využití AI: Automatizace, prediktivní analýzy, optimalizace výroby. ● POZOR NA HYPE CYCLE - GARTNER Trhlina pro inovace Proč na digitalizaci záleží? ● Míra přijetí cloudu: V roce 2020 využívalo 94 % podniků nějakou formu cloudové služby, což poukazuje na všudypřítomnost cloud computingu v dnešním podnikatelském prostředí. ● Zdroj: Zdroj: Flexera 2020 State of the Cloud Report ● Práce na dálku: Podle průzkumu společnosti Gartner plánuje 82 % vedoucích pracovníků podniků umožnit zaměstnancům pracovat na dálku po určitou dobu i po pandemii COVID-19. ● Zdroj: COVIDIA, s. r. o: Průzkum společnosti Gartner, „9 trendů budoucnosti práce po COVID-19“ (2020) ● Zařízení internetu věcí: Odhaduje se, že do roku 2025 bude v provozu přibližně 75,44 miliardy zařízení připojených k internetu věcí (IoT), což je skok oproti 30,73 miliardy v roce 2020. ● Zdroj: Statista, „Internet of Things (IoT) connected devices worldwide installed base from 2015 to 2025“ (2020). ● Růst elektronického obchodování: V roce 2020 dosáhly celosvětové tržby z elektronického obchodování 4,28 bilionu dolarů, což představuje meziroční nárůst o 27,6 % oproti 3,35 bilionu dolarů v roce 2019. ● Zdroj: eMarketer, „Global Ecommerce 2020“ (2020). Proč na digitalizaci záleží? ● Velká data: podle studie IDC dosáhne množství dat generovaných na celém světě do roku 2025 175 zettabajtů, což je výrazný nárůst oproti 33 zettabajtům v roce 2018. ● Zdroj: (2018): IDC Whitepaper, „Data Age 2025“. ● Investice do umělé inteligence: V roce 2019 činily celosvětové výdaje na systémy umělé inteligence přibližně 37,5 miliardy dolarů. V roce 2022 již 92 miliard dolarů. ● STATISTA, „Global total corporate artificial intelligence (AI) investment from 2015 to 2022“ ● Kybernetická bezpečnost: Odhaduje se, že kybernetická kriminalita bude do roku 2021 stát podniky více než 6 bilionů USD ročně, přičemž v roce 2015 to bylo 3 biliony USD. ● Zdroj: MZV ČR, 2015, s. 1: Cybersecurity Ventures, „Official 2019 Annual Cybercrime Report“ (2019). ● Výdaje na digitální transformaci: Celosvětové výdaje na technologie digitální transformace se v roce 2020 odhadují na 1,3 bilionu dolarů. ● Zdroj: „Digital Digital Digital Digital“, 2016, č. 1, s. 1: IDC, „Worldwide Proč na digitalizaci záleží? •33 % firem vidí digitalizaci jako obrovskou výzvu (E-consultancy User Survey, 2013) •27 % firem si myslí, že už propásli dobu digitalizace a pokud chtějí přežít musí začít ihned (MIT, Embracing Digital Technology, 2013) •Ředitelé firem odhadují, že jsou zhruba v 25 % cesty k jejich finální vizi rozběhlých digitálních programů (Mckinsey Global Survey, 2013) Digitální transformace ● Digitální transformace je proces, jakým organizace mění využití technologií, zaměstnanců a postupů k zásadnímu zefektivnění výkonnosti podniku. ● Zásadním hlediskem pro stanovení strategie digitální transformace je zvýšení přidané hodnoty pro zákazníky podniku. ● Jedná se o dlouhodobou a škálovatelnou IT strategii, která umožní postupně realizovat takové změny organizace, které zabezpečí největší přínos, zvýšení efektivity a podporu celopodnikové strategie. Digitální transformace firem Digitální transformace 15 Komponent chytré továrny Zlatý trojúhelník digitalizace Digitální transformace v praxi Audit digitální připravenosti Strategie digitální transformace Mapování procesu a návrh digitalizace Problém není, že máme špatné řešení, ale že se špatně používá - nedostatek supportu, nezaškolení zaměstnanci, demotivace,... Základní technologie pohánějící digitalizaci Agilní řízení projektů • Řízení projektů založené na interaktivitě projektového týmu se zákazníkem • Používá se v případech kdy nelze projekt rozplánovat dopředu – např. z důvodu externích změn • V dynamickém prostředí je nutné přizpůsobovat projekt okolnostem • Založeno na inkrementální spolupráci, tvorbě prototypů, retrospektivním vyhodnocení a sběru zpětné vazby od zákazníka Typy problémů • Jednoduché – lze použít best practice • Komplikované – kvalitní plánování zaručí úspěch • Komplexní – některé proměnné nejsou ani dopředu známy a samotné zmapování je složité • Chaotické – proměnné lze pouze těžko zmapovat, je zapotřebí je řešit za pochodu Důležité pojmy agilního projektového řízení • Hodnota pro zákazníka – v iteracích se pracuje s prototypy (demo), jedná se o minimální produkt, na kterém lze demonstrovat základní funkčnost – slouží jako nástroj na získání zpětné vazby • Scrum – je metodika na způsob týmové spolupráce • Backlog – prioritizovaný seznam úkolů • Kanban – vizuální systém na operativní řízení projektu Nejčastější využití agilních přístupů • Využívá se na komplexní až chaotické problémy • Počátek agilních metod je ve vývoji software a IT • Rozšíření do dalších odvětví • Nejčastější důvody pro využití – nejasnost zadání a požadavků, dynamické prostředí, dosud neprošlapaná cesta Agilní vs. Vodopádové Rizika tradičního přístupu I • Je těžké popsat „budoucnost“ • Pokuste se popsat svůj dům snů Rizika tradičního přístupu II • „Ďábel se skrývá v detailu“ • Jak správně specifikovat požadavky • Odhaduje se nehmatatelné a proměnné • Prodloužení projektů, odhady v kontraktu, nesoulad v očekávání Rozdíl v přístupech Životní cyklus projektu Fáze sprint, běh Fáze dodávka Recollection •Vemte si tužku a papír a pověnujte 5 min vypsáním nejdůležitějších vhledů, poznatků z dnešního tutoriálu. Děkuji za pozornost Shrnutí •Digitalizace je všude kolem nás a ovlivňuje každodenní život •Digitalizace v kontextu firem nabývá daleko širšího kontextu. Od základu to mění způsob, jakým firmy fungují a doručují hodnotu svým zákazníkům •Pro firmy to znamená velkou výzvu - přizpůsobovat se exponenciálnímu rozvoji technologií Co je to digitalizace? •Je to proces změny z analogového na digitální podobu dat •Je to proces převodu informací do digitálního (počítačem čitelného) formátu •Příklady digitalizace Digitalizace v kontextu podniku •Digitalizace v podniku znamená zavádění technologií sloužící existujícím procesům •Digitalizace bývá ve firemním kontextu chápána jako podniková transformace – Digitální transformace •Použití digitálních technologií pro změnu obchodního modelu a získání nových zdrojů příjmů a hodnotných příležitostí •Je brána jako více než digitalizace dat, ale spíše využití technologií pro sběr dat, stanovování trendů a dělání lepších podnikatelských rozhodnutí Co je to digitální podnik? •Podnik využívající technologie jako konkurenční výhody ve svém interním a externím provozu •Je to podnik, který se soustředí na zákaznickou zkušenost nehledě na kanály •Je to podnik, který uvnitř udržuje „digitální“ kulturu – zaměřenou na digitalizaci procesů Ukázky digitálních podniků