3. Tutoriál Doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky Marketingový výzkum . 1.Propagace webové stránky 2.Optimalizace webu pro vyhledávače 3.Základy webové analytiky Struktura tutoriálu Propagace webu Propagace webové stránky Rozdělení internetového marketingu v roce 2007, Krutiš REKLAMA NA INTERNETU •Reklama ve výsledcích vyhledávání (TOP pozice) •Výsledky vyhledávání obecně nabízí kromě placených linků (viz obrázek) také výsledky organické, které ovšem PPC reklama neovlivní. •V organických výsledcích má největší váhu SEO konkrétní webové stránky. Propagace webové stránky Obsah obrázku text, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky REKLAMA NA INTERNETU •Reklama ve výsledcích vyhledávání (TOP pozice) •Další ukázka je z inzerentní sítě české značky vyhledávače Seznam. Propagace webové stránky Obsah obrázku text, snímek obrazovky, boty Popis byl vytvořen automaticky REKLAMA NA INTERNETU •Reklama v obsahové síti •Formát reklamy, který vidíme na různých webových stránkách po internetu. •Na ukázce kampaň společnosti Mall na webu Proženy.cz Propagace webové stránky Screenshot 2016-10-09 14 REKLAMA NA INTERNETU - Retargeting •Silným nástrojem online reklamy jsou retargetingové kampaně. Některé inzerentní platformy je označují jako remarketing, ale v principu se jedná vždy o ten samý postup. •Díky digitální stopě, kterou za sebou na internetu zanecháváme ve formě cookies mohou inzerenti cílit reklamu na ty uživatele, kteří provedli na webové stránce určitou akci. Určitě jste se setkali s tím, že jste si prohlíželi nějaký produkt na e-shopu a poté vás pronásledovala reklama na tento produkt i na dalších webových stránkách. Propagace webové stránky REKLAMA NA INTERNETU - Retargeting Propagace webové stránky > ID KONVERZE •Konverze, v anglickém znění Conversion Rate, je úspěšné dokončení nějaké akce. U e-shopu pak konverzi reprezentují akce skutečných zákazníků. Skutečným zákazníkem je ten, který si u vás zakoupil zboží, registroval se k odběru newsletteru nebo provedl registraci. Obecně do konverze spadá uživatel, který provedl požadovanou akci. (Mikulášová a Sedlák, 2015, s. 292) Propagace webové stránky KONVERZE •S tímto pojmem souvisí konverzní poměr, což je metrika, která vyjadřuje kolik pro-cent uživatelů dokončí požadovanou akci (provede konverzi). •Konverzní poměr není výsadou pouze u online aktivit, můžeme si jej klidně vysvětlit na příkladu kamenného obchodu. Pokud do prodejny přijde 50 zákazníků a 25 z nich nakoupí můžeme hovořit o konverzi 50% (polovina zákazníků, kteří vstoupili do obchodu nakonec nakoupilo). Totéž pak v případě e-shopu bude znamenat, pokud z 5 000 návštěvníků nakoupí 2 500. Propagace webové stránky ATRIBUCE REKLAMY Propagace webové stránky https://4.bp.blogspot.com/-nexZ7yyha7o/V72Ppl3YqeI/AAAAAAAABdc/ZPIEENwvDFE-9CZAPW8qX35f0iZDdHw2QCLc B/s640/Screen%2BShot%2B2016-08-24%2Bat%2B2.14.00%2BPM.png https://czechrepublic.googleblog.com/2016/08/nove-prehledy-srovnavaci-udaje-atribuce.html Měření efektivity reklamy •CTR •Click through rate •Míra proklikovosti, je základní metrika pro měření úspěšnosti online reklamy •Výpočet bere do úvahy počet zobrazení a počet kliknutí: •CTR = (číslo kliků / číslo zobrazení) * 100 •CTR = (200/10000) * 100 = 2 % •Z 10 000 zobrazení reklamy na ni kliklo 2% (200) •Zobrazení se někdy říká také imprese •Vysoké CTR znamená, že mají zákazníci o reklamu zájem – je pro ně relevantní Propagace webové stránky Měření efektivity reklamy •CPC •Costs per click •Náklady na kliknutí •Výpočet bere do úvahy smluvenou sumu za proklik a počet kliknutí: •CPC = Cost to an Advertiser / počet kliků •Cost to an Advertiser: 2 € * 1 000 = 2 000 •Objednatel musí zaplatit 2 000 €. Propagace webové stránky Měření efektivity reklamy •CPM •Costs per mile •Náklady na zobrazení tisícovce lidí •Výpočet bere do úvahy smluvenou sumu za tisích zobrazení a počet zobrazení: •CPM = Cost to an Advertiser * 1 000 / Počet zobrazení •Cost to an Advertiser = 5 € * (200 000/1 000) = 1 000 •Objednatel musí zaplatit 1 000 €. Propagace webové stránky Okamžité opuštění stránky •BOUNCE RATE - Míra okamžitého opuštění •Okamžité opuštění je návštěva jedné stránky na vašem webu. Ve službě Google Analytics se okamžité opuštění počítá jako návštěva, která iniciuje pouze jeden požadavek na server Analytics, například když uživatel otevře jedinou stránku na webu a poté z ní odejde, aniž by při této návštěvě vyvolal jakýkoli další požadavek na server Analytics. Propagace webové stránky Okamžité opuštění stránky •BOUNCE RATE - Míra okamžitého opuštění •Ne vždy je ala vysoký bounce rate na škodu. •V případě, že je cílem webu rychle informovat zákazníky například o adrese nebo telefonním čísle a to je na stránce ihned viditelné a dostupné, může takový zákazník navštívit jen jednu stránku, najít na ni vše potřebné a odejít. Propagace webové stránky Optimalizace webu Úvod •Vytvoření webové stránky jako takové nestačí k jejímu úspěšnému provozu a plnění cíle. •Ve většině případů budete potřebovat, aby byl na webu provoz, tedy aby přicházeli návštěvníci. •Zdrojem návštěvnosti bývají velmi často vyhledávače jako je Google, Seznam, Bing a další. • Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Úvod •Otázkou na kterou se nyní pokusíme odpovědět je jak se umístit s webem na prvních stránkách ve výsledcích vyhledávání. •62% lidí klikne na odkazy na první straně vyhledávání. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače SouvisejÃcà obrázek csvukrs Úvod •V rámci první stránky je pak důležité umístění co nejvýše ve výsledcích. Proklik z vyšších pozic jsou mezi uživateli běžnější. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro ctr google results Zdroj: https://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014 csvukrs Jak fungují vyhledávače •Vyhledávače hrají významnou roli jako zdroj návštěvnosti webové stránky. •Podle studie společnosti Yotpo je to druhý největší zdroj na základě dat z 65 milionů objednávek zákazníků, v hodnotě 2 miliardy dolarů z 120 000 e-shopů. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače 1 csvukrs Jak fungují vyhledávače •Abychom ale mohli naplno využít síly vyhledávačů, musíme si říct, jakým způsobem fungují. •Pro příklad sice využijeme nejpopulárnější vyhledávač Google, ale na podobném principu fungují i ostatní jako například český Seznam. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro google bot csvukrs Jak pracují vyhledávače? •Procházení (Crawling) •Indexování (Indexing) •Zobrazování a hodnocení • • Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro google bot csvukrs Procházení •Jako první krok je potřeba zjistit, jaké stránky jsou na webu k dispozici. •Žádný centrální registr všech webových stránek neexistuje, proto musí Google neustále vyhledávat nové stránky a přidávat je do svého seznamu známých stránek. •Tento proces objevování se nazývá procházení. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Procházení •O některých stránkách Google ví, protože už je v minulosti procházel. Jiné stránky Google objeví následováním odkazu ze známé stránky na novou stránku. Další stránky objeví pomocí seznamů stránek (tzv. map webů nebo souborů Sitemap), které vlastníci webů odešlou do Googlu k procházení. •Pokud používáte spravovaného webového hostitele, například službu Wix nebo Blogger, může takový hostitel žádat Google o procházení aktualizovaných nebo nových stránek, které vytvoříte. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Indexování •Po objevení stránky se Google snaží zjistit, o čem stránka je. Tento proces se nazývá indexování. •Google analyzuje obsah stránky, zařazuje do katalogu obrázky a videosoubory vložené na stránce a dalšími způsoby se snaží stránce porozumět. •Tyto informace se zapisují do indexu Google, obrovské databáze uložené na mnoha a mnoha počítačích. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Zobrazování •Když uživatel zadá dotaz, Google se v indexu na základě mnoha faktorů pokusí najít nejrelevantnější odpověď. •Google se pokusí určit nejkvalitnější odpovědi a zohlednit i další aspekty, které umožní nabídnout nejlepší uživatelský dojem a nejvhodnější odpověď, jako je například umístění, jazyk a zařízení (počítač nebo telefon) uživatele. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Zobrazování •Na dotaz „opravny jízdních kol“ by se zobrazily jiné odpovědi uživateli v Paříži a jiné uživateli v Karviné. •Pozici si nelze zaplatit. Google nepřijímá platby za vyšší hodnocení stránek. •Hodnocení se provádí algoritmicky. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro jÃzdnà kolo csvukrs Co jsou klíčová slova? •Klíčové slovo (keyword) je slovo, které popisuje obsah na webové stránce. •Je to výraz, pro který chcete aby byl web ve výsledku vyhledání. •Takže když lidé hledají toto klíčové slovo nebo frázi v Google nebo v jiných vyhledávačích, měli by najít vaši stránku v seznamu výsledků. •Když mluvíme o klíčových slovech, mnohokrát máme na mysli frázi místo jednoho slova. •Například „běžecké boty“ jsou keyword přesto, že je to spojení dvou slov. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Co jsou klíčová slova? •Jak jsme si vysvětlili výše, jsou to slova, která Google hledá na webových stránkách v procesu procházení a následně s nimi pracuje ve fázi indexování tak, aby informace o webech na celém světě kategorizoval do svých databází. •Zadané dotazy uživatelů opět ve formě textu, který může být totožný s klíčovým slovem pak porovnává s těmito in-formacemi a vyhodnocuje, jaké webové stránky budou pro uživatele nejrelevantnější. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Co jsou klíčová slova? •Na webu bychom tedy na klíčové slova neměli zapomenout. •Zároveň také jejich analýza zajistí to, že budeme vkládat slova, které hledají uživatelé a ne ty které používáme my. •Naši zákazníci totiž mohou pojmenovat produkt úplně jinak než si myslíme. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Prvním krokem, který nás nic nestojí, je podívat se na související dotazy s hledaným klíčovým slovem dole pod výsledky vyhledávání. •Sám Google nám tak poodkryje malinkou část toho co lidé hledají. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Dále také můžeme nakouknout na klíčová slova pomocí našeptávače při psaní požadavku. •Náš konkrétní příklad ukazuje, že pojmenovat pánev na vajíčka „4 oko“, jak je na některých e-shopech běžné, nemusí být úplně dobrý nápad. •Zákazníci do Googlu totiž píší spíše „pánev na volská oka“. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Pro komplexnější a přesnější analýzu klíčových slov už ale bude nutné použít profesionální nástroj jako je například Collabim. •Tyto nástroje umožní klíčové slova monitorovat, jednoduše zadávat požadavky a vytvářet profesionální reporty, které pomáhají marketérům i webmasterům upravovat obsah aby souhlasil s tím, po čem lidé touží a prostřednictvím vyhledávače se to na internetu snaží najít. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? Optimalizace webové stránky pro vyhledávače https://napoveda.collabim.cz/img.php?hash=a00c238e7832beb014d49fb0355c2e7b73d481a8fcf20266ba6ab7d9f a7b01e1.png •Výsledky analýzy klíčových slov v nástroji Collabim: https://napoveda.collabim.cz/collabim/klicova-slova Longtail •Longtail, v přeložení „dlouhý chvost“, je pojmenování pro slova a fráze, které nejsou do vyhledávačů zadávány často, ale přesto jsou považovány za klíčové. •Jsou to konkrétnější výrazy, které sice nepřilákají tolik lidi zadávající obecné výrazy, ale přivádí na web zákazníky, kteří už jsou více nakloněni nákupnímu rozhodnutí. •Hledají konkrétní produkt, službu či odpověď na otázku. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Longtail Optimalizace webové stránky pro vyhledávače https://petramikulaskova.cz/wp-content/uploads/2013/07/longtail-teorie.png csvukrs Longtail •Spousta lidí vám do vyhledávače napíše obecné slovo, například „skříň“, ale řada z nich zkrátka si jen prohlíží zboží a rozmýšlí se, jestli si vůbec novou skříň pořídí. Záměr člověka, který hledá pomocí této fráze, není jednoznačný. Možná hledá typy skříní, možná hledá návod na sestavení skříně, možná jen shání obrázky, možná hledá něco jiného. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Longtail •Druhou skupinu tvoří lidé, kteří zadají do vyhledávače například „prosklená vestavěná skříň dekor olše“, a to je to, čemu se říká konkrétní slovo a tvoří zadní výsek longtailu. Je řešením, jak přivést na web takové zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí, a u nichž je šance, že opravdu nakoupí, mnohonásobně vyšší. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Longtail •Budete-li na stránkách používat tato konkrétní klíčová slova, nejen že zacílíte více na potenciální nakupující, ale také zvyšujete efektivnost vašeho odkazu ve výsledcích hledání. Toho v případě užívání obecných klíčových slov (zmiňování skříň) dosáhnete vel-mi těžce. Jsou vysoce konkurenční, protože je používá každý. Dosáhnout lepších pozic ve výsledcích hledání v případě obecných klíčových slov je náročné a mnohdy nemožné. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) •SEO (search engine optimization) je proces ovlivňování viditelnosti webu nebo stránky v neplacené části výsledků internetového vyhledávače. •Obecně řečeno, čím výše a čím častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků web může z internetového vyhledávače získat. •SEO může cílit na různé typy hledání včetně obrázků, lokálního hledání, videí, akademických informací, novinek nebo užšího hledání v specifických oborech Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) •Přivádění návštěvnosti •Snížení míry odchodu ze stránek •Snížení nákladů na zákaznickou podporu •Zlepšení viditelnosti značky na internetu •SERM (Search Engine Reputation Management – Online Reputation Ma-nagement) •Zvýšení konverzního poměru Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Pět nejdůležitějších faktorů SEO Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Titulek •Titulek stránky by měl obsahovat informaci o obsahu zvolené stránky. Titulek by rozhodně neměl být stejný pro celý web, ale unikátní pro každou stránku webu. •Zápis titulku v HTML kódu: