Marketing Jak rostou značky? 3. seminář Ing. Veronika Goldmanová Prodeje? Tržby? Tržní podíl? Zisk (profit)? Když růst, tak čeho? Počet prodaných produktů (výrobků nebo služeb). Když růst, tak čeho a jak to měřit? Prodeje Tržby Tržní podíl Zisk (profit) Cena x počet prodaných produktů (prodeje). Cena x počet prodaných produktů (prodeje). Rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady. Prodeje rostou, ale tržní podíl klesá. ? Když růst, tak čeho a jak to měřit? Tržby rostou, ale zisk klesá. ? Když růst, tak čeho a jak to měřit? Úprava ceny Dva způsoby růstu tržeb (p x q) Zvýšení prodaného množství • Zvýšení ceny odradí zákazníky k nákupu. Vykompenzuje vyšší cena jejich odliv? • Snížení ceny motivuje zákazníky ale ubírá marži. Vykompenzuje nižší cena ztrátu marže? • Snížení ceny může poškodit image značky z dlouhodobého pohledu. • Snížení ceny může vést k cenové válce, ve které ztratí všichni prodejci. • Většinou vyžaduje investice u kterých ale lze hlídat návratnost. • Většinou jsou efekty těchto investic pomalejší než u úpravy ceny. • Je nutné se rozhodnout na koho se zaměřit, komu prodáme ono vysněné zvýšené množství. Dva způsoby růstu prodejů Stávající zákazníci Noví zákazníci • Znají naši značku a mají v ní důvěru. • Možná už ale nakoupili a opakovat nákup budou až později nebo vůbec. • Často i zde musíme investovat do komunikace. • Většinou vyžaduje investice. • Komunikace na ně většinou zasáhne i stávající zákazníky. • Nemusí to být nutně noví zákazníci v kategorii, ale klidně přetáhneme zákazníky konkurenci. Z teorie do empirie a praxe: Vytvořte NBD model zákaznické báze: 1. Umístěte správné popisky os do grafu 2. Zakreslete NBD křivku a typický tvar zákaznické báze firmy 3. Zakreslete jak bude firma růst při a) soustředění na loajalitu (stávající zákazníci) b) soustředění na akvizici (noví zákazníci) Úkol 1 Z teorie do empirie a praxe: Vytvořte NBD model zákaznické báze dvou firem: 1. Zakreslete NBD křivku dvou firem dle jejich tržního podílu do jednoho grafu pro následné porovnání. a) Tržní leader b) Vyzyvatel 2. Zaznačte v grafu Dvojí ohrožení (větší značka má více zákazníků a větší loajalitu) Úkol 2