Základní manažerské funkce v podnicích sociálních služeb > Základní a průběžné manažerské funkce •Plánování •Organizování •Řízení lidských zdrojů •Kontrola •Analýza problémů •Rozhodování •Implementace •Management v sociální práci je nástrojem, který umožňuje organizacím a institucím poskytujícím sociální služby dosahovat svých cílu respektive plnit svá poslání (Matoušek, 2003) • Základní manažerské funkce I. PLÁNOVÁNÍ Podstata •je stanovení cíle dané organizace a vymezení postupu, jak vytyčených cílů dosáhnout •vychází z formulace poslání a z potřeb daného kraje i obce, které jsou formulovány v rámci komunitního plánování sociálních služeb •zohledňuje zdroje, které má k dispozici •zohledňuje cílovou skupinu (segment) • Cíle plánování •Zvolit takové aktivity, které jsou zaměřeny na určování cílů a stanovení postupů pro jejich dosažení •Výsledkem plánování je stanovení plánu •Plán musí obsahovat: •čeho chceme dosáhnout •jak toho chceme dosáhnout • Proces plánování •1. Východiska (příležitosti, potřeby) •2. Stanovení cílů •3. Přijetí plánovacích předpokladů •4. Produkce alternativních postupů •5. Hodnocení alternativ •6. Výběr postupu •7. Formulování návazných plánů •8. Realizace a sledování •9. Přijímání nápravných opatření •10. Vyhodnocení • Plánování sociálních služeb •Zajišťuje efektivní fungování sociálních služeb a umožňuje účelně využívat finančních prostředků. •Hlavním charakteristickým znakem plánování je důraz kladený na zapojování všech, kterých se zpracovaná oblast týká - na partnerství, dialogu a vyjednávání a na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou účastníků. •Plánování sociálních služeb se účastní zejména obec nebo kraj, jako zadavatelé služby a dále poskytovatelé, uživatelé sociálních služeb a veřejnost. • Základní manažerské funkce I. ORGANIZOVÁNÍ > Související obrázek •Vytvoření hierarchie organizace •Vytvoření pravidel •síť rolí a vztahů •Popis rolí • •Výsledkem organizování je organizační struktura, která představuje vnitřní uspořádání organizace (vnitřní hierarchii). • Základní manažerské funkce I. VEDENÍ LIDÍ, ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ •Motivace •Komunikace •Kritika •Výběr, rozmisťování a hodnocení pracovníků •Vedení a motivace •Složitá personální situace je také jeden z důvodů rozvoje managementu, souvisí to především s tím, že v neziskovém sektoru je často boj o dobrovolníky, některé organizace jsou dokonce na dobrovolnicích závislé, tudíž je opět nutným úkolem managementu uvažovat o tom, jak motivovat pracovníky k jejich aktivitě a činnosti. • Situační vedení •Respektuje osobnost a situaci pracovníka •Cílená práce s podřízenými •Rozvoj pracovníků •Nástroj motivace •Zvyšování efektivity Základní manažerské funkce I. KONTROLA TYPY KONTROL •Předběžná •Průběžná Fáze •stanovení cílů kontroly (účel kontroly), •stanovení standardů (kontrolních kritérií/norem) za účelem zjištění odchylek, •porovnání dosažených výsledků se standardy (hodnotí se účelnost, kvalita, hospodárnost), •korekce odchylek (přijetí závěrů a zajištění jejich realizace) •nová kontrola (kontrola kontroly, náměty ke zlepšení budoucích činností Pomáhají k výkonu manažerských funkcí MANAŽERSKÉ KOMPETENCE •kompetence definována jako trs znalostí, dovedností a zkušeností, který podporuje dosažení cíle (Hroník, 2006) • •americký model – osobnostní charakteristiky nositele profese, tedy „měkké“ dovednosti, •britský model – funkční dovednosti – dovednosti „tvrdé“ • Kompetenční model 5C •Care (péče) – představuje znalosti o péči, vzdělávání se v nových trendech v oblasti, ve které podniká, přispívání do databáze znalostí, účast na sympoziích a seminářích, celoživotní učení se •Competitiveness (konkurenceschopnost) – základní ekonomické znalosti a dovednosti, orientace základní v potřebách trhu, ve vedení podniku, otevřenost ke spolupráci, využívání synergie sítě, hledání cest snižování nákladů. •Communication (komunikace) – vzájemná výpomoc, budování vztahů se zákazníky, pochopení jejich potřeb, efektivní vyjednávání •Clarification of relationship (vyjasnění vztahů) – síťování, vzájemnost, spolupráce, sekvenčnost, dopomáhá k navazování služeb za sebou a plnění standardů kvality – standard č. 8 (viz kapitola 4) •Culture (Kultura prostředí) – vzájemná důvěra, podpora, boj proti syndromu vyhoření. MODEL FACETS •Focus (Zaměření) • Advantage (Výhoda ) Schopnost využít příležitosti • Creativity (Kreativita) Schopnost přicházet s novými nápady • Ego , být iniciátorem • Team (Tým) Schopnost najít správné lidi •Social (Sociální) • Další dovednosti •Delegování •Delegování je jedna z manažerských dovedností. Delegování je proces, při kterém se řídící pracovníci dělí o moc se svými podřízenými a vytváří jim tak prostor pro jejich rozvoj. Ovšem tato dovednost není přirozená a musíme se ji naučit. •Asertivita •Asertivita prezentuje zásady komunikačních a prezentačních technik, které zohledňují nejen komunikační styl a dovednosti, ale také stabilitu osobnosti. Je založena na uvědomění si svých práv, ale také na odpovědnosti za své jednání a rozhodování. Děkuji za pozornosti