SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ OBCHODNĚ PODNIKATELSKÁ FAKULTA V KARVINÉ PETRA KREJČÍ Podnikání neziskových organizací SLU-znacka-OPF.png Polopravdy a mýty o neziskových organizacích ØNeziskové organizace jsou zřizovány státem (státní organizace) ØNeziskové organizace mají ze zákona zajištěno financování (hospodaří s finančními prostředky státu) ØNeziskové organizace nemají žádné provozní náklady, resp. ty jsou jim plně kryty z prostředků zřizovatele (státu) ØNeziskové organizace neplánují, resp. nepotřebují plánovat, existují z obecně přijatých garancí a jistot ØNeziskové organizace nemají a nepotřebují žádné strategie (strategické řízení, strategické rozhodování apod.) ØManagement neziskových organizací je většinou o jednom člověku (řediteli) ØNeziskové organizace nepodnikají ... Typologie kapitálu Intelektuální kapitál - výsledek kombinace lidského kapitálu, strukturálního kapitálu a kapitálu vztahů Lidský kapitál – znalosti, které zaměstnanci vezmou sebou, když opouštějí podnik (znalosti, dovednosti, zkušenosti, schopnosti) Strukturální kapitál – znalosti, které zůstanou v podniku na konci pracovního dne (organizační postupy, procedury, systémy, kultura, databáze, práva duševního vlastnictví ...) Kapitál vztahů – veškerý kapitál spojený s vnějšími vztahy organizace, se zákazníky, dodavateli nebo partnery. Část je tvořena vztahy společnosti se zájmovými skupinami (investoři, věřitelé, zákazníci, odběratelé apod.) → goodwill Podnikatelský sektor Právnické osoby působící v podnikatelském sektoru, které jsou způsobilé k založení a provozování sociálního podnikání, jsou upraveny zákonem č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích). üObchodními korporacemi jsou obchodní společnosti a družstva. üSpolečnostmi jsou veřejná obchodní společnost a komanditní společnost, společnost s ručením omezeným a akciová společnost, evropská společnost a evropské hospodářské zájmové sdružení. üDružstvy jsou družstvo a evropská družstevní společnost. üEvropská společnost, evropské hospodářské zájmové sdružení a evropská družstevní společnost se řídí ustanoveními tohoto zákona v rozsahu, v jakém to připouštějí přímo použitelné předpisy Evropské unie upravující evropskou společnost, evropské hospodářské zájmové sdružení nebo evropskou družstevní společnost. Sociální družstvo Sociálním družstvem (dle § 758 - § 773) je družstvo, které soustavně vyvíjí obecně prospěšné činnosti směřující na podporu sociální soudržnosti za účelem pracovní a sociální integrace znevýhodněných osob do společnosti s přednostním uspokojováním místních potřeb a využíváním místních zdrojů podle místa sídla a působnosti sociálního družstva, zejména v oblasti vytváření pracovních příležitostí, sociálních služeb a zdravotní péče, vzdělávání, bydlení a trvale udržitelného rozvoje. üFirma obsahuje označení „sociální družstvo“. ü üSociální družstvo nesmí změnit předmět své činnosti v rozporu s § 758. ü üSociálnímu družstvu se zakazuje přeměna na jiné než sociální družstvo. ü Zapsaný spolek Spolek je právnická osoba, která byla založena, alespoň třemi osobami, vedenými společným zájmem a k jeho naplňování, jako samostatný a dobrovolný svazek členů, ve kterém se spolčují. Název spolku musí obsahovat slova „ spolek “ nebo „ zapsaný spolek “ nebo také zkratku „ z. s. “. Spolek je také nová právní forma právnické osoby, za níž je považováno každé občanské sdružení založené podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů.( od 1.1.2014: Občanské sdružení = Spolek) § 214 - §302 zák. č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník Spolek vzniká zápisem do spolkového rejstříku. Členové spolku neručí za jeho případné dluhy. ü Zapsaný ústav ü Ústav (§402 - §418) je právnická osoba ustavená za účelem provozování činnosti užitečné společensky nebo hospodářsky s využitím své osobní a majetkové složky. Nastavení fungování ústavu určuje zakladatel/zakladatelé. Ústav provozuje činnost, jejíž výsledky jsou každému rovnocenně dostupné za podmínek předem stanovených. Název ústavu musí obsahovat slova „zapsaný ústav“, postačí však zkratka „z. ú.“ Ústav se zakládá zakládací listinou, ta obsahuje alespoň a) název ústavu a jeho sídlo, b) účel ústavu vymezením předmětu jeho činnosti, popřípadě i předmět jeho podnikání, c) údaj o výši vkladu, popřípadě o jeho nepeněžitém předmětu, d) počet členů správní rady i jména a bydliště jejích prvních členů a e) podrobnosti o vnitřní organizaci ústavu, nevyhradí-li se její úprava statutu ústavu. Výše vkladu je povinným údajem, který musí obsahovat zakládací listina. Na druhou stranu (na rozdíl např. od nadací) není stanovena minimální povinná výše takového vkladu. Organizace veřejných služeb versus „běžný“ podnik ü Organizace veřejných služeb (Sociální podnik): üTvorba zisku není prvořadým cílem üTéměř nemožnost získání úvěrů a půjček üNižší procentuální spoluúčast při realizaci projektů EU üNutnost smysluplného a ekonomicky udržitelného předmětu podnikání, tvorba strategií, finanční plánování üZaměstnanec je zaměstnancem Běžný podnik: üHlavním cílem je tvorba zisku üMožnost získání úvěrů a půjček üVyšší procentuální účast při realizaci projektů EU üNutnost smysluplného a ekonomicky udržitelného předmětu podnikání, tvorba strategií, finanční plánování üZaměstnanec je lidským zdrojem Společenská odpovědnost - CSR ü Společenská odpovědnost organizací ü ü CSR představuje dobrovolný závazek organizace zohledňovat při svém rozhodování a každodenních činnostech potřeby svých zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců a dalších aktérů, jichž se jejich činnost dotýká, ať již přímo či nepřímo. CSR je multioborovým tématem, které zasahuje do širokého spektra aspektů – ekonomického, sociálního a environmentálního. CSR má dobrovolný charakter a zahrnuje ty činnosti, které organizace realizuje nad rámec zákonných povinností, ať již ve vztahu ke svým zaměstnancům, tak společnosti a ke svému okolí. Národním gestorem CSR je od roku 2013 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Vypracovává Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v ČR, MPO je pověřeno řízením Rady kvality ČR a organizačním zajištěním její činnosti. ü 1.png Společenská odpovědnost organizací ü ü CSR představuje dobrovolný závazek organizace zohledňovat při svém rozhodování a každodenních činnostech potřeby svých zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců a dalších aktérů, jichž se jejich činnost dotýká, ať již přímo či nepřímo. V roce 2008 byla Radou kvality ČR ustanovena odborná sekce Společenská odpovědnost organizací. V současné době nese odborná sekce název Kvalita a udržitelný rozvoj. Posláním sekce je podporovat a koordinovat koncept společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje v ČR. Vedle MPO se na rozvoji a propagaci CSR v ČR podílejí i nevládní organizace, např. Asociace společenské odpovědnosti, Business Leaders Forum, Byznys pro společnost, Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj. Společenská odpovědnost organizací ü ü Téma společenské odpovědnosti a jeho východiska a souvislosti jsou obsaženy i v dalších strategických dokumentech: • Strategický rámec ČR 2030 • Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR (MŽP) • Národní akční plán pro byznys a lidská práva 2017 – 2022 (ÚV) • Strategie Národní politiky kvality – Odborná sekce pro společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj (Rada kvality ČR) • Národní informační portál pro CSR • Platforma zainteresovaných stran CSR • Příručka CSR pro veřejnou správu • Newsletter CSR (od roku 2018) Platforma zainteresovaných stran CSR ü ü ØSpolečenská odpovědnost upevňuje, posiluje a kultivuje hodnoty, jako jsou poctivost, rovnost, spolupráce, empatie, důvěra a samotná odpovědnost, neboť tyto hodnoty spojují základní kameny vytvářející prostor pro společnost i podnikání. Ø ØPodnikatelské subjekty, organizace, instituce či orgány, které dobrovolně začlenily společenskou odpovědnost do své podnikové či firemní kultury dokládají, že jsou si vědomy, že jejich činnost má vliv na společnost. Ve stejném významu přijímá společenskou odpovědnost i Evropská komise. Ø ØV souladu s akčním plánem CSR došlo k vytvoření Platformy zainteresovaných stran společenské odpovědnosti. Ø ØPlatforma je odrazem dobrovolné vůle organizací soukromého i veřejného sektoru vést diskusi a dialog v oblasti společenské odpovědnosti, jakožto jednoho ze znaků vzájemné spolupráce. Ø ØVýstupy Platformy přispívají k definování, realizaci a vyhodnocování úkolů Národního akčního plánu společenské odpovědnosti organizací v ČR. Platforma zainteresovaných stran CSR ü ü ØÚčastníkem Platformy se může stát organizace soukromého a veřejného sektoru zabývající se společenskou odpovědností či subjekt zastřešující určitou odbornou či zájmovou oblast soukromého a veřejného sektoru. Ø Ø Např. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, BILLA, spol s.r.o., Česká obec sokolská, Česká pošta, s.p., Česká spořitelna, a.s., ČSOB, a.s., DIAMO, s.p., HK ČR, MŠMT, MKČR, Masarykova univerzita, Mendelova univerzita, Město Třinec, SMO ČR, T-mobile, Vodafone Czech Republic a.s., Třinecké železárny, a.s. Ø ØZákladním komunikačním nástrojem jsou zejména semináře, diskuse, prezentace a přednášky. Ø ØK dalším komunikačním nástrojům patří Národní informační portál o CSR na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu (www.narodniportal.cz) a pravidelně v elektronické formě vydávaný Newsletter. Národní strategie kvality 2030 ü ü Poslání: NSK je koordinační aktivita podporující a propagující udržitelnou kvalitu života v České republice a její konkurenceschopnost. NPK pomáhá v ČR spoluvytvářet prostředí, ve které je kvalita trvalou součástí všech oblastí života společnosti. Vize: ØFormovat a usměrňovat kvalitu prostředí a činností v oblastech života v České republice, resp. excelenci organizací v České republice. ØSystematicky zlepšovat podnikatelské a tržní prostředí ČR zohledňující zájmy a očekávání spotřebitelů. ØZaměřit se se na perspektivu trvalého růstu organizací, na zvyšování životní úrovně obyvatel při zachování životního prostředí. ØNavést organizace na integrovaný systémový přístup k řešení problematiky kvality provázený společensky odpovědným chováním. ØPři řešení rozvoje organizací preferovat aplikaci formalizovaného systému managementu kvality doplněného o témata společenské odpovědnosti, o cíle udržitelného rozvoje. ØVést organizace ke kreativnímu chování, k hledání nových převratných řešení, jež přinesou skokové zvýšení přidané hodnoty pro zainteresované strany, k inovacím. Národní strategie kvality 2030 ü ü Národní politika kvality – komplexní záměry kvality 1. Reagování na vývojové tendence globálního prostředí 2. Podpora zvyšování kvality vzdělávání 3. Plnění požadavků na kvalitu produktů a služeb 4. Zlepšení konkurenceschopnosti ekonomiky 5. Podpora rozvoje infrastruktury kvality 6. Zvýšení kvality veřejné správy 7. Podpora společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje organizací 8. Podpora kreativity a inovací 9. Prosazování práv spotřebitelů a rovných podmínek pro podnikání 10. Ochrana duševního vlastnictví 11. Podpora osob se specifickými potřebami 12. Oceňování organizací za kvalitu a CSR Národní strategie kvality 2030 ü ü Oblasti Národní politiky kvality: üVzdělávání üPodnikání, rodinné podnikání üVeřejná správa üPrůmysl üObchod üEnergetika üStavebnictví üCestovní ruch ü üPotravinářství üŽivotní prostředí üZdravotnictví üPráce a služby sociálního začleňování üDoprava üOchrana spotřebitele üKultura üObrana Rada kvality ČR ü ü Rada kvality ČR je poradním, iniciačním a koordinačním meziresortním orgánem vlády ČR, zřízeným vládou ČR, zaměřeným na podporu rozvoje managementu kvality a uplatňování Národní strategie kvality / Národní politiky kvality v České republice. ØPředsednictvo Rady kvality ØRada kvality ØOdborné sekce Rady kvality: OS 1 - Kvalita v průmyslu (vč. obranného a bezpečnostního průmyslu), stavebnictví, energetice a dopravě OS 2 - Kvalita v obchodě, cestovním ruchu, výrobcích, službách a ochrana spotřebitele OS 3 - Kvalita ve veřejném sektoru OS 4 - Kvalita a udržitelný rozvoj OS 5 - Infrastruktura kvality OS 6 - Kvalita v rodinném podnikání ØČinnosti Rady kvality podporuje její sekretariát zřízený v MPO. Rada kvality ČR ü ü Hlavní aktivity Rady kvality v roce 2020 ØNárodní ceny kvality ØCeny hejtmana ( JČK, MSK) ØAkce a projekty odborných sekcí Rady kvality ČR ØKampaň Česká kvalita ØPříprava nového webu (www.narodniportal.cz) ØPříprava NPK Ø ØNové kategorie Národních cen (Digitální stát, Byznys, Chytré inovace) ØNově pořádána Národní cena ČR za kvalitu v rodinném podnikání dle vlastních pravidel Ø Zjednodušení systému oceňování – 36 cen (z toho 3 pro absolutní vítěze v programech Start plus, Excelence a CSR) Ceny hejtmana za CSR ü ü 2.png Byznys modely ü ü Byznys model (obchodní model, podnikatelský model) obvykle popisuje, jak organizace vytváří, dodává a získává (zachycuje) hodnotu. Byznys model pomáhá nalézt zjednodušené znázornění toho, co je hodnota poskytovaná zákazníkovi, jak je v podniku vytvářena a s jakými finančními důsledky. Hodnota je v podnikání a byznysu důležitý pojem a prvek. - osobní hodnoty (majitelů/podnikatelů, manažerů, zaměstnanců…), - organizační hodnoty – soubor hodnot, které prosazuje (vědomě i nevědomě) organizace ve své organizační kultuře, - ekonomická hodnota – hodnota produktu/služby, vyjádřená ekonomickým/finančním parametrem (dále se dělí – přidaná, celní…), - hodnota pro zákazníka (a další zainteresované strany) – to, co zákazník dostane ze vynaložené peníze komplexně a je velmi subjektivní (pohodlí, úspora času, novost, jistota, vztah…). Byznys modely ü ü Hodnota jako taková se vztahuje k produktu (výrobku či službě), procesu, aktivům, nebo činnostem, spojeným s náklady. Hodnotová pozice podniku není v organizaci vymezena pouze tím, co znamená pro zákazníka, který chce hodnotu a chce za ni zaplatit, ale pozornost je třeba věnovat i tomu, jak zákazníkovi hodnotu zabezpečit – a to pomocí hodnotového řetězce. 1.png Byznys modely ü ü Chesbrough (2002) definoval základní funkce byznys modelů následovně: übyznys model má formulovat hodnotové pozice – jakou nabídku firma poskytuje zákazníkovi (na základě tvorby hodnoty založenou na využití dané technologie), üidentifikovat tržní segment – ve kterém je tato technologie uživatelům užitečná a pro jaký účel, üdefinovat strukturu hodnotového řetězce v rámci firmy, požadovaného k tvorbě a distribuci nabídky, üocenit strukturu nákladů a potenciál zisku z výroby nabídky, danou pozicí hodnoty a struktury vybraného hodnotového řetězce, üpopsat pozici firmy v rámci hodnotové sítě spojující dodavatele a odběratele, zahrnující identifikaci potenciálních konkurentů a komplementů, üformulovat konkurenční strategii, kterou firma získá a udrží konkurenční výhodu před soupeři Byznys modely ü ü „Business model“ je komplexní a měl by oslovit všechny potenciální investory, dárce a podporovatele. Od klasického podnikatelského záměru se plány a modely v CSR podnikání liší velice nepatrně. Oba jsou založeny na poptávce po dané službě či produktu, ale navíc se přidává zhodnocení společenské hodnoty a jeho udržitelnost. Základní části plánů (modelů): Øorganizace – tvorba vize, mise, cílů, hodnot, volba právní formy, organizační struktury, Ødlouhodobá udržitelnost – cílová skupina, rozbor trhu, zdrojů z dlouhodobého pohledu, produkt, Øzpůsobilosti – kompetence k vedení a řízení lidí, fundraisingové aktivity, marketingový plán, finanční management, Ørozvoj – návrh strategie, posilování image, rozvoj intelektuálního kapitálu, sledování nových příležitostí Byznys modely ü ü Podnikatelské plány se používají interně jako nástroje řízení a plánování pro podnikatele a externě jako investiční nabídka pro potenciální investory (dárce a věřitele). Zamýšlený účel podnikatelského plánu bude později diktovat jeho klíčový obsah a podobu. Při interním použití je třeba, aby plán byl navržen tak, aby sloužil jako strategický a provozní plán pro provoz podniku. Naopak investoři mají zájem o část zabývající se životaschopností podniku a chtějí zhodnotit potenciální návratnost investic (sociální anebo finanční). Tradiční dárci se obvykle zaměřují na sociální cíle, předpokládaný dopad na cílovou skupinu, organizační strukturu a rozpočet. Zatímco investoři (věřitelé) se primárně zabývají finančními výnosy, a proto hledají životaschopnost obchodního (business) modelu, konkurenční pozici, obchodní koncepci, realistické finanční projekce a silný manažerský tým. Podnikatelský plán ü ü Cílem podniku je vytvářet a udržovat hodnotu pro její příjemce. Je nutné zajistit jasnou strategii k dosažení udržitelnosti. Silný finanční plán je kritickým prvkem trvalého úspěchu organizace. Udržitelnost a sociální dopad je nejdůležitější částí pro sociální investory a dárce. Rozpočet. Rozpočet uvádí náklady a výnosy sociálního podniku. Plán peněžních toků (Cash-flow). Projekce peněžních toků mají zajistit, aby podnik měl dostatek peněz, ze kterých by mohl platit za veškeré zboží a služby, které může potřebovat po celý rok. üRealistická projekce peněžních toků. üPesimistická projekce (v níž ukážete dopad jakéhokoli „nejistého“ zdroje příjmů, který není zajištěn). üOptimistická projekce (kde příjmy mohou předčit realistickou projekci). Podnikatelský plán ü ü Analýza příjmů. Analýza stanovuje cíle podle typu a zdroje financování a poskytuje jasný obraz o současném mixu zdrojů. Předpoklad finančních příjmů pro krytí finančních potřeb se stanovuje dle rozpočtu a projekce cash flow. Analýza příjmů je zdrojem pro monitorování fundraisingu a činností podniku a slouží jako podklad pro reportování rozboru financování členům správní rady, dárcům, partnerům a dalším zúčastněným stranám. Plán fundraisingu. Navazuje na analýzu příjmů. Jakou celkovou částku potřebujete, abyste mohli implementovat strategii? Na jaké období bude dostačující? (musí odpovídat podnikatelskému plánu). K jakému konkrétnímu účelu (účelům) budou peníze použity? Jaká je pravděpodobnost, že obdržíte finanční prostředky od dárců, které jste identifikovali? Crowdfunding ü ü Crowdfunding vychází z crowdsourcingu (využívání společných zdrojů) za účelem získání kapitálu pro začátek projektu v poslední době s využitím internetu, crowdfundingových platforem či sociálních médií (Rose, 2016). V oblasti crowdfundingu můžeme najít několik základních modelů dle Bradforda (2012): üModel založený na odměně. Tvůrce projektu nabízí podporovateli odměnu nefinančního charakteru např. poděkování, suvenýr apod. üModel založený na předkupním právu. Zde je v závislosti na částce nabízena zvýhodněná cena při samotném nákupu produktu či služby. üModel založený na darování. Model funguje víceméně na principu sbírky. Motivací investora je především provedení dobrého skutku. Je využíván zejména pro dobročinné účely a mohou je využívat např. neziskové organizace, sociální podniky či charity. üModel úvěrový. Zde jsou shromažďovány na vybrané platformě volné finanční prostředky. Je obvyklé, že „přispěvatelé“ očekávají nejen vrácení částky, ale i úrok. üModel vlastního kapitálu. Cílem je najít investory pro podnikání, kteří se stanou „účastníky vkladem“ ať již ve formě akcií či podílových listů. Byznys modely ü ü Byznys model nenahrazuje strategii, ale je její součástí. Zejména ve fázi implementace/realizace strategie a jejich dílčích forem (marketingová, prodejní, finanční, výrobní…). Podobně jako v případě strategických analýz, si zde pomyslnou ruku podávají strategické řízení a strategický marketing. 1.png Byznys model „Canvas“ ü ü ØZákaznické segmenty (mnohdy opomíjený prvek, bránící poskytovat „všechno všem“). ØPoskytovaná hodnota (segmentům zákazníků). ØDistribuční kanály (cesty jimiž se hodnota k segmentovaným zákazníkům dostane). ØVztahy se zákazníky (a toho, jak budou budovány, udržovány a rozvíjeny ØZdroje příjmu (toky příjmu) ØKlíčové zdroje (jako předpoklad k vytváření a poskytování hodnoty ØKlíčové činnosti/aktivity (které je třeba zvládnout a realizovat Byznys model „Canvas“ ü ü 2.png Byznys model „Lean Canvas“ ü ü 2.png Byznys modely dle Rappa ü ü 3.png Model Excelence EFQM ü ü ØVůdcovství/vedení/Leadership ØStrategie ØPracovníci ØPartnerství a zdroje ØProcesy, výrobky a služby ØZákazníci – výsledky ØPracovníci – výsledky ØSpolečnost – výsledky ØEkonomické výsledky Ø Nositelem tohoto modelu je Evropská nadace managementu kvality (EFQM). Nový model EFQM: üBudování udržitelných vztahů se zákazníky üDefinování hodnoty a postupu její tvorby üKomunikace a prodej hodnoty üDodávání hodnoty Model Excelence EFQM ü ü 3.png Model Excelence EFQM ü ü 4.png Model Excelence EFQM ü ü 5.png Děkuji za pozornost J Původně zpracováno Ing. Vojtěchem Beckem