Nauka o podniku - Úvod do problematiky . ŽIVOTNÍ CYKLUS PODNIKU A JEHO FÁZE •souvisí s vývojem okolí podniku •podnik jimi obvykle během své existence prochází: ozaložení orůst ostabilizace okrize (a případná sanace) ozánik ZALOŽENÍ •Ve fázi vzniku většina společností přistupuje k nenápadné, neagresivní strategii, jejímž hlavním cílem je přežít a dostat se do další fáze, kterou je fáze růstu. •V této fázi jsou obvykle marketingové nástroje využívané opatrně, vzhledem k tomu, že na ně firmám nezůstávají peníze. • •Možnost využít agresivní, růstovou strategii a vybojovat si tržní podíl. RŮST •Fáze růstu je spojena s vysokými marketingovými náklady zaměřenými na podporu prodeje a často agresivní cenovou politikou. •V této fázi by měla firma dělat aktivní kroky k udržení přiměřeného růstu a ustanovit organizační strukturu. •Pro tuto fázi je zcela zásadní přehledné a stabilní cash-flow a investice do rozvoje podnikání. STABILIZACE – FÁZE ZRALOSTI •podnik má vzhledem k trhu optimální velikost, dostatek zákazníků a tvoří zisk. • •Firma by také měla přistoupit k automatizaci a zefektivnění svých procesů, věnovat přiměřené finanční prostředky marketingu a objevovat nové příležitosti. KRIZE •Předmět podnikání je stále složitější • •Pokud tato fáze trvá příliš dlouho, je nezbytné přijmout soubor opatření, jejichž cílem je ozdravení a obnova finanční výkonosti a prosperity firmy. • •Je třeba najít mezeru na trhu, využít své znalosti a know-how a opět si vybudovat své místo na trhu. ZÁNIK •pokud nebyla opatření účinná •obchodní korporace - vymazání z obchodního rejstříku •formy zániku: odobrovolné rozhodnutí o ukončení činnosti ozrušení obchodní korporace bez likvidace: qfúze, rozdělení podniku, změna právní formy, převod jmění na společníka či přeshraniční přemístění sídla https://o.quizlet.com/i/G5-dkVos_3y6ped9P7gKAw.jpg Životní cyklus podniku Nauka o podniku - Nákup a řízení zásob . Nákup Druhy zásob Řízení zásob Plán nákupu Normy zásob Měření výkonu v oblasti zásob Struktura přednášky NÁKUP •jedna ze základních podnikových funkcí •realizují jej všechny typy podniků •zabezpečuje bezporuchový chod výrobních i nevýrobních procesů v podniku •organizačně zabezpečen nákupním oddělením •alternativní označení: •zásobování •opatřování •materiálové hospodářství Fáze nákupního procesu ·iniciace nákupu ·specifikace požadavků (nezbytnost, charakter, rozsah) ·analýza trhu možných dodavatelů ·výběr vhodného dodavatele ·formulace objednávky ·realizace logistických aktivit spojených se vstupem dodávky do podniku ·úhrada dodávky ·hodnocení výkonu dodavatele ZÁSOBY •oběžný majetek podniku •výsledek nákupní nebo podnikatelské činnosti •vždy na sebe vážou finanční prostředky •Mít či nemít? Lze podnikat bez zásob? Druhy zásob I. DRUHOVÉ ČLENĚNÍ ZÁSOB ·výrobní zásoby: osuroviny, základní materiál, provozní látky, náhradní díly, obaly ohmotný majetek, jehož doba spotřeby je kratší než 1 rok ·zásoby nedokončené výroby ·zásoby hotových výrobků ·zboží II. ČLENĚNÍ ZÁSOB DLE FUNKČNÍCH SLOŽEK ·běžná zásoba – k zajištění předpokládané spotřeby v období mezi dvěma dodávkami ·pojistná zásoba – k pokrytí případných odchylek v dodávkách nebo ve spotřebě ·technologická zásoba – je-li potřeba materiál před výdejem do spotřeby upravit, její výše vyplývá z výrobní technologie ·sezónní (příležitostná) zásoba – vyrovnává předpokládané výkyvy v dodávkách nebo ve spotřebě ·spekulativní zásoba – k dosažení mimořádného zisku vhodným nákupem ·havarijní zásoba – zajišťuje přežití podniku při nepředvídaných událostech · Vývoj stavu zásob v čase 0 Čerpání pojistné zásoby 0 III. ČLENĚNÍ ZÁSOB PODLE KAPACITNÍCH PROPOČTŮ •minimální zásoba – stav zásoby v okamžiku před novou dodávkou •maximální zásoba – nejvyšší stav zásob, kterého je dosaženo v okamžiku nové dodávky •okamžitá zásoba: ofaktická fyzická zásoba – skutečný stav zásob ve skladu odispoziční zásoba – faktická zásoba zmenšená o již uplatněné požadavky na výdej (zboží připravené k expedici) obilanční zásoba – dispoziční zásoba zvětšená o velikost objednaných, ale doposud neobdržených dodávek zásob (materiál na cestě) Hotel plánuje nákupní činnost na další měsíc listopad. Za den se průměrně v hotelu spotřebuje 600 l džusu. Džusy jsou uchovávány v lahvích po 0,5 l. Na konci měsíce listopad plánuje hotel mít zásobu 2 500 ks lahví. Na začátku listopadu tato zásoba bude 2 600 ks lahví. Kolik lahví džusu musí hotel na listopad objednat? Zdroje = Potřeby Poč. zásoba + nákup (dodávka) = spotřeba + konečná zásoba 2600 + x = 36 000 + 2500 Nákup = 35 900 ks NORMY ZÁSOB •stanovují, na jak dlouho, v jakém množství a v jaké hodnotě má mít podnik v průměru zásoby •slouží jako podklad k vyhodnocení toho, zda je skutečná průměrná zásoba na přijatelné úrovni