NAUKA O PODNIKU - ORGANIZACE PODNIKU . Tomáš Pražák Přednášející ORGANIZAČNÍ VÝSTAVBA PODNIKU A JEJÍ VLIV NA PODNIKOVÉ ŘÍZENÍ •organizování = stanovení činností lidí ve smyslu dělby práce, které povede k dosažení podnikových cílů. •cíl: vytvořit vhodné pracovní prostředí tak, aby se zefektivnil nejen výrobní proces, ale také i náklady. •činnosti organizování: ovytvoření popisu jednotlivých činností oseskupování činností opřiřazení vedoucího pracovníka ke skupině činností ovytvoření horizontálních a vertikálních vazeb •tvorba organizační struktury podniku: 1.Vytvoření organizačního řádu – organizační schéma + popis kompetencí a pravomocí manažerů 2.Vytvoření popisů pracovních funkcí zaměstnanců – určení, komu je funkce nadřízena a komu podřízena, určení náplně vlastní práce a určení míry pravomoci a zodpovědnosti 3.Zařazení pracovníků do funkcí – na základě posouzení schopnosti zaměstnance pro funkci, souhlas pracovníka se zařazením a pochopení úkolu •výběr organizační struktury závisí na: ovnějších faktorech (zejména míra stability podnikatelského prostředí) ovnitřních faktorech (např. styl vedení, podniková kultura, úroveň IT…) •každá organizační struktura má svá pozitiva i negativa •tvar organizační struktury podniku = způsob vertikálního i horizontálního uspořádání ve vzájemné kombinaci: overtikálně: vstupně řízení vdělba pravomocí a zodpovědnosti - vztahy nadřízenosti a podřízenosti ohorizontálně: vpočet pozic, útvarů, lidí v organizaci oširoké rozpětí řízení - nízký počet úrovní řízení oúzké rozpětí - mnoho úrovní řízení v Plochá organizační struktura Strmá organizační struktura DRUHY ORGANIZAČNÍCH STRUKTUR •metoda jednoduchých čísel: •stanoven počet osob, které tvoří danou organizační jednotku •v čele jednotky stojí zodpovědný vedoucí •typické pro armádu (četa, rota, pluk,…) •pro podnikovou praxi nevhodné •metoda časových směn: oskupiny pracovníků stanoveny na základě počtu směn okaždá pracovní směna má svého směnového vedoucího •metoda podnikových funkcí: opracovní skupiny vytvořeny podle podnikových činností (např. výroba, prodej, finance) - funkcionální organizační struktura onejčastější přístup •metoda území či zákazníků: oseskupování činností tak, aby usnadňovaly komunikaci a obsluhu a vystihovaly specifika lokality nebo potřeby zákazníka Územní organizační struktura Zákaznická organizační struktura •metoda podnikových procesů: oseskupení činnosti vzhledem k používané technologii nebo typu zařízení ovýchodiskem jsou podnikové procesy •metoda výrobků: opodle různých druhů vyráběných výrobků PEVNÉ ORGANIZAČNÍ STRUKTURY •Hlavní „kostra“ těchto struktur je neměnná. oliniová organizační struktura: vnejjednodušší vvhodná pro menší organizace vpřímé propojení útvarů a jednotlivců vprincip jednoho vedoucího vřízení shora dolů vpřesné vazby mezi jednotlivými členy organizační struktury Liniová organizační struktura ofunkcionální organizační struktura: vvysoká specializovanost vedoucích pracovníků vjeden podřízený pracovník může mít několik vedoucích Vedoucí 1 Zam 5 Zam 1 Vedoucí 2 Zam 4 Zam 3 Zam 2 Zam 6 oLiniově-štábní organizační struktura: vporadenské jednotky neboli štáby vsloučení liniového a funkcionálního přístupu PEVNÉ ORGANIZAČNÍ STRUKTURY S PRUŽNÝMI PRVKY •pružné prvky tvoří doplňkovou strukturu určenou k naplnění dílčího cíle či k vyřešení zadaného úkolu - po skončení činnosti tento prvek zaniká: oprojektová organizační struktura omaticová organizační struktura Projektová organizační struktura matice Maticová organizační struktura PODÍL ZAMĚSTNANCŮ NA ŘÍZENÍ •zaměstnanec = stavební kámen každé organizace •Prvky řízení: oPravomoc oMoc oOdpovědnost oPůsobnost PRAVOMOC •právo činit rozhodnutí a přijímat závazky •delegování pravomoci = poskytnutí podřízenému volnosti k rozhodování k zadanému úkolu MOC • schopnost ovládat aktivně běh událostí: omoc legitimní: vvyplývá z udělených pravomocí vnejčastěji omoc znalostní: vpochází z dosažené odbornosti a důvěry ODPOVĚDNOST • povinnost ručit za následky svého rozhodnutí PŮSOBNOST •okruh aktivit, pro které nám byla svěřena pravomoc i odpovědnost • Vztahy nadřízenosti a podřízenosti mohou mít různou kvalitu i rozsah. • PERSONÁLNÍ PRÁCE •Dříve podnik hodnocen podle materiálně technické stránky jeho vybavenosti •V současnosti v popředí úroveň personální skladby - znalosti, invence, schopnost inovací, vynalézavost a tvořivost = „personální vyspělost“ •Zaměstnanci tvoří „lidského kapitálu“ •Plán personální práce vychází z celopodnikového plánu STRUKTURA ZÁKLADNÍCH PERSONÁLNÍCH ČINNOSTÍ ·plánování (prognózování) potřeby pracovních sil založené na analýze pracovních míst ·analýza vnitřních a vnějších zdrojů pracovních sil s přihlédnutím ke specifickým přednostem či záporům těchto zdrojů ·získávání a výběr pracovníků potřebných pro plnění úkolů podnikatelského subjektu dle vnitropodnikových pravidel z řad uchazečů o práci ·rozmisťování pracovníků - zařazení na pracovní místa ·vzdělávání pracovníků · ·hodnocení pracovníků – objektivní posudek o výkonu každého pracovníka a formulace jeho dalšího pracovního růstu i potřebných vzdělávacích procedur ·vypracování systému odměňování a navržení nástrojů hmotné i nehmotné motivace pracovníků ·iniciativní spoluúčast na přípravě programů v rámci bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků při práci, zajišťování zdravotní péče pracovníkům dle specifických podmínek jednotlivých pracovišť, ·aktivní spoluúčast na volnočasových aktivitách ·spoluúčast na tvorbě a provozování personálního informačního systému