Nauka o podniku ~ 12. seminář Ing. Karla Foltisová Tři pojmy na úvod: Výkony, výnosy, příjmy •Výkon: výsledek podnikatelské činnosti podniku •Výnos: peněžní ocenění všech výkonů •Příjem: vše, co máme skutečně jako příjem v pokladně nebo na bankovním účtu v podniku Složky výnosů: 1.Provozní výnosy: nejčastěji to jsou tržby z prodeje našich výrobků nebo z poskytování našich služeb – kadeřník, zednické služby, finanční poradce, prodej oblečení, knih … 2.Finanční výnosy: výsledek z našich firemních investic, výnos z cenných papírů, vkladů … 3.Mimořádné výnosy: například přecházíme na nové výrobní stroje a staré odprodáme konkurenci nebo firemní nábytek rozprodáme našim zaměstnancům, protože revitalizujeme podnikové prostory novým nábytkem. Co ovlivňuje tržby? •Q … objem produkce / objem poskytnutých služeb •p … prodejní cena 1 kusu / 1 služby •Struktura sortimentu našich výrobků / služeb … co všechno prodáváme a nabízíme • • Tržby = p * Q Prodejní činnost •Umět vyrobit výrobek (poskytnout službu) pro další existenci nestačí - podnik musí být schopen své výrobky (služby) prodat zákazníků. •Ukončení toku materiálu podnikem. •Prodejní činnost je náplní prodejního (odbytového) oddělení. • •Prodejní cena musí: o pokrýt veškeré podnikové náklady, o umožnit podniku další rozvoj. Prodejní činnost •Aktivity před prodejem qze strany prodávajícího → převod vlastnického práva pro užívání na kupujícího (dobře si lze situaci představit při prodeji auta). qze strany kupujícího → závazek uhradit kupní cenu. • •Prodej qtvorba strategie a plánování prodeje, qpříjem zakázek a zakázkové řízení, qanalýza prodeje, qfyzická distribuce, qřízení zásob hotových výrobků a jejich skladování, qbalení a adjustace (nastavení, příprava, přizpůsobení), qpředání příkazu k fakturaci. •Základní nástroj pro řízení obchodní činnosti podniku. • •Sestavení obvykle probíhá v těchto etapách: qtržní diagnóza, qtržní prognóza, qplánování cílů, qplánování marketingového mixu, qplánování logistických činností, qsestavení rozpočtu. Obchodní plán Marketing a jeho techniky •Proces orientovaný na zákazníky. •Cíle marketingu musí být v souladu s celopodnikovými cíli. • Cíle marketingu: •Rozpoznat zákazníkovy budoucí potřeby, •pochopit zákazníkovy potřeby, •uspokojit zákazníkovy potřeby a přeměnit je na zisk. • Marketing a jeho techniky Co sledují marketéři? •vývoj okolního prostředí firmy, •účastníky daného trhu a míru jejich vlivu na podnikatelské aktivity daného podniku, •vnitřní možnosti podniku. Marketingový mix (4P) = soubor marketingových nástrojů pro dosažení cílů. 4P = Product, Place, Price, Promotion 4P = Produkt, Místo, Cena, Propagace. •Vědní disciplína, která se zabývá řízením materiálového toku od místa vzniku do místa spotřeby včetně řízení toku potřebných informací. • •Uvnitř podniku spjata s každou jeho funkční oblastí. • •V prodeji zabezpečuje dobrou dostupnost produktů, spolehlivé služby a efektivní provoz. • •Je zodpovědná za poskytování zákaznického servisu na úrovni očekávané zákazníkem. • •Co vše také spadá pod logistiku? Vyřizování objednávek, balení, doprava, skladování, zákaznický servis. Logistika Logistika Distribuční kanál je souhrn organizačních jednotek, institucí či agentur realizujících distribuci. Dělíme jej na přímý a nepřímý kanál. • Přímý kanál •přímý prodej výrobce uživateli produktu, •distribuce pod kontrolou výrobce, •vysoké náklady na distribuci. Nepřímý kanál •mezi výrobcem a uživatelem stojí externí instituce a prostředníci (dopravci, veřejné sklady, velkoobchodní a maloobchodní firmy), •přesun značné části nákladů a rizik na prostředníka, •nižší tržby za prodané zboží pro výrobce. Ukázka na příkladu Podnik produkuje ročně 120 000 kusů výrobku A s náklady 150,- Kč na kus. Dosud prodával své produkty velkoobchodu (s odběrem v podniku) za cenu 190, Kč/ks. Svou celkovou produkci by ale také mohl prodávat maloobchodníkům za cenu 220,- Kč/ks. V tom případě by ale musel nést přepravní náklady v částce 33,- Kč/ks a náklady spojené s činností dvou obchodních cestujících (+ automobil) v celkové výši 700 000,- Kč/rok. Kterou odbytovou cestu by měl podnik zvolit? Ukázka na příkladu Velkoobchod VH = (120 000 x 190) – (120 000 x 150) = 22 800 000 – 18 000 000 = 4 800 000 Kč Maloobchod VH (120 000 x 220) – [ (120 000 x 150) + (120 000 x 33) + 700 000 ] = = 26 400 000 – 22 660 000 = 3 740 000 Kč VHVO – VHMO = 4 800 000 – 3 740 000 = o 1 060 000 Kč více VO. Podnik vydělá více při prodeji do velkoobchodu, proto by měl svou odbytovou cestu ponechat takovou, jaká je. • • • •Organizování = stanovení činností lidí ve smyslu dělby práce, které povede k dosažení podnikových cílů. •Cíl: vytvořit vhodné pracovní prostředí tak, aby se zefektivnil nejen výrobní proces, ale také i náklady. • Činnosti organizování: oVytvoření popisu jednotlivých činností. oSeskupování činností. oPřiřazení vedoucího pracovníka ke skupině činností. oVytvoření horizontálních a vertikálních vazeb. Organizační výstavba podniku a její vliv na podnikové řízení Plochá organizační struktura Strmá organizační struktura Územní organizační struktura Zákaznická organizační struktura Pevné organizační struktury LINIOVĚ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA •Řízení shora dolů. •Nejjednodušší. •Vhodná pro menší organizace. •Přímé propojení útvarů a jednotlivců. •Princip jednoho vedoucího. •Přesné vazby mezi jednotlivými členy organizační struktury. Majitel Ředitel Vedoucí úseku Mistr (výroba) Pevné organizační struktury FUNKCIONÁLNÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA •Vysoká specializovanost vedoucích pracovníků. •Jeden podřízený pracovník může mít několik vedoucích. Vedoucí 1 Zam 5 Zaměstnanec 1 Vedoucí 2 Zam 4 Zam 3 Zam 2 Zam 6 Pevné organizační struktury LINIOVĚ-ŠTÁBNÍ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA •Poradenské jednotky neboli štáby. •Sloučení liniového a funkcionálního přístupu. ŠTÁB ŠTÁB ŠTÁB Pevné organizační struktury s pružnými prvky PROJEKTOVÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Mistr (výroba) matice Pevné organizační struktury s pružnými prvky MATICOVÁ ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Mistr (výroba) STRUKTURA ZÁKLADNÍCH PERSONÁLNÍCH ČINNOSTÍ ·Plánování (prognózování) potřeby pracovních sil založené na analýze pracovních míst. ·Analýza vnitřních a vnějších zdrojů pracovních sil s přihlédnutím ke specifickým přednostem či záporům těchto zdrojů. ·Získávání a výběr pracovníků potřebných pro plnění úkolů podnikatelského subjektu dle vnitropodnikových pravidel z řad uchazečů o práci. ·Rozmisťování pracovníků - zařazení na pracovní místa. ·Vzdělávání pracovníků. STRUKTURA ZÁKLADNÍCH PERSONÁLNÍCH ČINNOSTÍ ·Hodnocení pracovníků – objektivní posudek o výkonu každého pracovníka a formulace jeho dalšího pracovního růstu i potřebných vzdělávacích procedur. ·Vypracování systému odměňování a navržení nástrojů hmotné i nehmotné motivace pracovníků. ·Iniciativní spoluúčast na přípravě programů v rámci bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků při práci, zajišťování zdravotní péče pracovníkům dle specifických podmínek jednotlivých pracovišť. ·Aktivní spoluúčast na volnočasových aktivitách. ·Spoluúčast na tvorbě a provozování personálního informačního systému. Obsah obrázku klipart, rukopis, skica, kresba Popis byl vytvořen automaticky