Inovativní podnikání – Projektový management Cílem předmětu je získat poznatky a znalosti z oblasti přípravy, plánování a realizace projektu s praktickou aplikací a vytvořením lessons learned, ve kterém tým projektu, shrnuje nejvýznamnější know-how, zvládnutá rizika, praktické zkušenosti (pozitivní/negativní), využité příležitosti, osvědčené postupy atd. Transfer teoretických poznatků z projektového řízení je přímo aplikován na konkrétní projekt, kdy jsou využity vhodné techniky projektového řízení z pohledu např. standardizace, odlišení dle typu a zaměření projektu, mezi waterfallem a agilním řízením nebo hybridním projektovým managementem. Konzultace Konzultace jsou možné v průběhu semestru v konzultačních hodinách, případně na základě domluvy adamek@opf.slu.cz (emailem pro termín schůzky), MS Teams. ___________________________________________________________________________ Hodnocení Celkem je možno získat 60 bodů. Minimum pro úspěšné zakončení je 36 b. Každá část, tzn. esej, podnikatelské portfolio a obhajoba musí být realizována (nelze odevzdat jen vybranou část). Hodnocení předmětu je složeno: · Seminární práce = esej (max. 12 bodů) – Odevzdání do 6.12.2024, reflexe a zpětná vazba v týdnech 9-20.12.2024 · Zpracování podnikatelského portfolia (max. 12 bodů) – termín odevzdání do 20.12. 2024 · Ústní zkouška (max. 36 bodů) – obhajoba podnikatelského portfolia, rozprava a diskuse v týdnu 6-10.1.2025 Známka Body A 60-56 B 55-51 C 50-46 D 45-41 E 40-36 F 35-0 ___________________________________________________________________________ Základní názvosloví v předmětu: · Projekt – příprava, plánování, harmonogram, rozpočet, rizika, přínosy, výstupy projektu · Standardizace v projektovém řízení – základní projektová dokumentace, využití standardizace v praxi · Projektový tým a manažer – jejich role, RACI matice, komunikace · Znalostní oblasti projektového řízení (času, nákladů, kvality, lidských zdrojů, komunikace, rizik, zainteresovaných stran a obstarávání projektu) · Agilní projektové řízení – metody řízení projektu (např. Scrum) ___________________________________________________________________________ Doporučená literatura: · BELBIN, M.R., 2012. Manažerské týmy: proč některé uspějí a jiné selžou. 3. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 9788073578510. · DOLEŽAL, J. a J. KRÁTKÝ, 2016. Projektový management v praxi – Naučte se řídit projekty! Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5693-6. · KERZNER, H., 2017. Project Management: A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-1-119-16535-4. · KOSKINEN, K. U. a P. PIHLANTO, 2008. Knowledge Management in Project-Based Companies: An Organic Perspective. London: Palgrave Macmillan. ISBN 978-0-230-22071-3. · LAYTON, M. C. and S. J. OSTERMILLER, 2017. Agile Project Management. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-1-119-40569-6. · MACKENZIE, K., 1998. Making It Happen: A Non-Technical Guide to Project Management. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. ISBN 978-0471642343. · MÁCHAL, P., KOPEČKOVÁ, M. a R. PRESOVÁ, 2015. Světové standardy projektového řízení: pro malé a střední firmy: IPMA, PMI, PRINCE2. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5321-8. Tipy navíc: · HELDMAN, K. 2020.PMP Project Managament Professional Exam Study Guide. John Wiley & Son. ISBN 9781119658979. · IPMA. 2015. Individual Competence Baseline for Project, Programme and Portfolio Management. ISBN 978-94-92338-01-3. · LEWIS, J. P. Fundamentals of project management. New York: Amacom, 2007. ISBN 0-8144-0879-6. · MORAN, A. 2015. Managing Agile. Springer. ISBN 978-3-319-16261-4. · RAIS, K. a V. SMEJKAL, 2013. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-247-4644-9. · RUBIN, K. S. 2013. Essential Scrum. Pearson. ISBN 978-0-13-704329-3. __________________________________________________________________________ Seminární práce (esej) Z doporučených zdrojů si zvolte publikaci a vypracujte esej. Maximálně 12b. Odevzdání do 6.12.2024, reflexe a zpětná vazba v týdnech 9-20.12.2024. Evaluace 0-3b. majoritní nedostatky, nepochopení podstaty, neschopnost aplikovat zjištěné znalosti, nedostatečná reflexe 4-8b. prokázání základních znalostí a poznatků, částečná aplikovatelnost, schopnost reflexe, náznaky inovativnosti 9-12b. minoritní nedostatky, rychlá reakce při reflexi, prokázána znalost, inovativnost využití získaných poznatků ___________________________________________________________________________ Podnikatelské portfolio Vypracování portfolia je zaměřeno na vytvoření lessons learned, ve kterém tým projektu, shrnuje nejvýznamnější know-how, zvládnutá rizika, praktické zkušenosti (pozitivní/negativní), využité příležitosti, osvědčené postupy atd., které aplikoval na plánování, organizování, realizaci/řízení a vyhodnocení konkrétního projektu. Cílem je zachytit podstatné prvky v lessons learned, tak aby tým získával zpětnou vazbu a ponaučil se pro další plánování, realizaci a řízení projektů. Evaluace 0-3b. minimální transfer poznatků, neschopnost aplikovat vybrané metody a techniky projektového řízení, poznatky jsou povrchní a obecné, lessons learned neobsahují konkrétní faktory pro zachycení ponaučení se z realizovaného projektu, minimální aplikační úroveň technik projektového řízení. 4-8b. částečný transfer poznatků, částečně jsou aplikovány vybrané metody a techniky projektového řízení, poznatky jsou elementárně použity v praxi, lessons learned obsahují určité faktory pro zachycení ponaučení se z realizovaného projektu, částečná aplikační úroveň technik projektového řízení. 9-12b. maximální transfer poznatků, vhodně jsou aplikovány vybrané metody a techniky projektového řízení, poznatky jsou významně použity v praxi, lessons learned obsahuje konkrétní faktory a poskytují reálné ponaučení se z realizovaného projektu, výborná aplikační úroveň technik projektového řízení. ___________________________________________________________________________ Obhajoba podnikatelského portfolia Obhajoba podnikatelského portfolia formou prezentace s prokázanou aplikací v projektu, lessons learned zahrnují nejvýznamnější know-how, zvládnutá rizika, praktické zkušenosti (pozitivní/negativní), využité příležitosti, osvědčené postupy atd., které byly aplikovány na plánování, organizování, realizaci, řízení a vyhodnocení konkrétního projektu. Následná rozprava bude obsahovat zpětnou vazbu a diskusi k vámi uvedeným souvislostem. Kritéria evaluace: 0-12b. obsah a struktura prezentace není adekvátně vymezena, obsahuje překlepy, pravopisné chyby, nečitelnost textu, zahlcenost informacemi, nepřiměřený jazykový a verbální projev, nedodržení časového limitu, vágní dojem z celé prezentace. Znalost dané problematiky je minimální, absence odborné úrovně, neschopnost vysvětlit a propojovat souvislosti, minimální reakce na dotazy, neargumentování, nepřesvědčivé vystupování 13-24b. obsah a struktura prezentace je částečně vymezena, obsahuje minoritní překlepy, pravopisné chyby, text je čitelný, nezahlcenost informacemi, adekvátní jazykový a verbální projev, částečně dodržený časový limit, průměrný dojem z celé prezentace. Znalost dané problematiky je částečná, odborná úroveň je využita, mírný nesoulad u vysvětlování a propojování souvislostí, částečná reakce na dotazy, částečná argumentace, vystupování je ucházející 25-36b. obsah a struktura prezentace je plně vymezena, neobsahuje překlepy, pravopisné chyby, text je čitelný a vhodně strukturovaný, nezahlcenost informacemi, výborný přirozený jazykový a verbální projev, dodržen časový limit, excelentní dojem z prezentace. Znalost dané problematiky je prokazatelná, využívána odborná úroveň, naprostý soulad u vysvětlování a propojování souvislostí, rychlé a konstruktivní reakce na dotazy, využívání argumentace, přesvědčivé vystupování