Zakládání podniku Představení a organizace kurzu (cíl, obsah, literatura, materiály ke studiu, doporučené další zdroje). Informace k požadavkům a nárokům na seminární práci (obsahové zaměření, struktura, organizace podnikatelského plánu…) Diskuse a dotazy studentů. Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • •Cíl předmětu a podmínky pro splnění. • •Hodnocení v předmětu. • •Představení struktury seminární práce – podnikatelský plán. • • • Struktura přednášky •Podmínky pro splnění předmětu: •Vypracovat semestrální práci Podnikatelský plán, odevzdání semestrální práce prostřednictvím IS (Odevzdávárna). •Prezentace podnikatelského plánu (prezentace + nahrání prezentace do IS Odevzdávárna). •Závěrečná zkouška (test). •Celková známka je složena z hodnocení a prezentace semestrální práce a výsledku závěrečné zkoušky (testu). • •Předmět je zaměřen na problematiku podnikání, zakládání firmy, aplikační rovinu tvorby business modelu, podnikatelského plánu včetně vymezení legislativních požadavků a provázání ekonomických aspektů z oblasti managementu, marketingu, personalistiky a financování podnikání. • •Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti nutné pro založení, provozování, inovovaní a rozvoj podnikatelské aktivity včetně využití kreativních technik pro tvorbu business modelu a podnikatelského plánu. Organizace předmětu •Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 60 bodů): • •Semestrální práce 14 bodů HODNOCENÍ • •Prezentace 10 body • •Závěrečná zkouška (test) 36 bodů • •Výsledná známka se skládá ze součtu všech dílčích částí (seminární práce, prezentace, bodový zisk z testu). • • • • Hodnocení v předmětu Známka Body A 60-56 B 55-51 C 50-46 D 45-41 E 40-36 F 35-0 •Semestrální práce •Odevzdání semestrální práce prostřednictvím IS (Odevzdávárna). •Bodové hodnocení max. 14 bodů. •Rozsah – dle potřeby podnikatelského plánu (doc/pdf) v dostupné šabloně (v IS). •Semestrální práce se bude vyhotovovat na seminárních cvičeních. • •Prezentace seminární práce, rozsah cca 10 min, bodové hodnocení max. 10 bodů. • •Závěrečný test •Termíny ve zkouškovém období. •Test max. 36 bodů. • • • Semestrální práce a závěrečný test •Příprava podkladů pro založení firmy • •Rozdělení rolí a úkolů, osobní předpoklady • •Brainstorming • •Formulace jednotlivých částí podnikatelského plánu • •Postupná tvorba podnikatelského plánu • •Prezentace a diskuse dílčích výsledků • •Závěrečná prezentace a obhajoba PP • • Zaměření seminárních cvičení •Základní: •ADÁMEK, P. Zakládání podniku. Karviná: SU OPF. 2020. ISBN 978-80-7510-399-4. • •KORÁB, V., PETERKA, J., REŽŇÁKOVÁ, M. Podnikatelský plán. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 90-247-0939-2. • •FOTR, J., SOUČEK, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-812-1. • •SRPOVÁ, J., SVOBODOVÁ, I., SKOPAL, P., ORLÍK, T. Podnikatelský plán a strategie: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1. • •SRPOVÁ, J. ŘEHOŘ, V. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů, Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. • Literatura csvukrs •Doporučení pro další zdroje: •Nielsen, N. H. 2017. Startup Funding •Steve Blank and Bob Dorf. 2012. The Startup Owner´s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company •Ash Maurya. 2012. Running Lean:Interate from Plan A to a Plan B That Works •Eric Ries. 2011. The Lean Startup: How Constant Innovation Creates Radically Successful Businesses •Chris Lipp. 2014. The Startup Pitch – A proven formula to win funding •Alexander Osterwalder a Yves Pigneur. 2015. Tvorba business modelů •Daniel Priestley. 2015. Revoluce v podnikání •Jason Fried a Heinemeier Hansson. 2010. RESTART – průvodce podnikatelským minimalismem •Reid Hoffman a Ben Casnocha. 2013. Váš osobní Start UP: Připravte se na budoucnost, investujte do sebe, změňte svou kariéru •Ivana Svobodobá a Michal Andera. 2017. Od nápadu k podnikatelskému plánu •John Williams. 2017. Začni vydělávat na tom, co tě baví • Literatura Vytvořte Business Model pro krávu J (jak se dá monetizovat kráva – produkt mléko….?) Let´s play • • • • ICE Break Možnosti jedna kráva = 8 byznys modelů… •Doporučená struktura: • 1.Titulní strana 2.Executive summary 3.Popis společnosti 4.Business Model - CANVAS 5.Produkt/služba 6.Tým 7.Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů 8.Marketingový plán 9.Výrobní plán 10.Finanční plán • Informace k seminární práci •Úvodní strana podnikatelského plánu představuje ty nejzákladnější informace podnikatelského plánu. • •Obsahově neplní významnou funkci, proto je kladen důraz na formální provedení. • • Jednotlivé části titulní strany: •Název projektu •Logo •Kontaktní údaje •Sídlo společnosti •Údaje o podnikateli • 1. Titulní strana •Executive summary (shrnutí) - týká se zaujetí externích čtenářů (investorů, partnerů), nejdůležitější složkou podnikatelského plánu. • •Obsahuje stručný přehled o nejdůležitějších bodech podnikatelského záměru a je vstupním vchodem pro celý plán. Jako první část plánu musí shrnutí bezpochyby zanechat dojem a upoutat pozornost. • •Není potřeba plýtvat slovy, ale psát stručně, poutavě, tvořit příběh a tím vyvolat emoce. • Prostřednictvím shrnutí podnikatel postihuje nejdůležitější složky svého podnikání: •Jméno a místo podnikání •Obchodní koncept •Prodávaný produkt/služba •Plněná potřeba na trhu •Konkurenční výhoda •Klíčové faktory úspěchu •Ziskovost •Momentální situace •Účel podnikatelského plánu •Potřeba investice • •Jednotlivé body se dále rozvíjejí v dalších částech plánu. Executive summary se píše na závěr, až si podnikatel uspořádá své myšlenky, shrnuje jen to nejpodstatnější a nejzajímavější. Co do rozsahu, text by měl být maximálně na dvě strany. • • 2. Executive summary Společnost se buď formuje a připravuje na svůj vznik nebo je již založená a funguje. V obou případech je možné blíže specifikovat a popsat základní informace jako například sektor podnikání a trh působnosti. • • •Fungující společnost se zaměří na konkrétní údaje o sobě samé a o svém dosavadním působení tj. datum a místo vzniku, zakladatelé a dosavadní pokrok. • •Je-li projekt nerealizovaný, uvede se zamýšlená forma založení společnosti, horizont pro začátek podnikání, případně jiné podstatné informace spojené se založením. • •Na základní otázku „Co chci dělat?“ odpovídá vize společnosti. Jde nejen o způsob a styl směřování, ale i komunikace s okolím o hodnotách, principech a kultuře celé společnosti. • •Nutno uvést - informace o partnerech. • •Požadavky na potřebnou investici nebo jinou spolupráci s investory, respektive dalšími subjekty. • • 3. Popis společnosti Popis společnosti se dá rozdělit do následujících 4 částí: 1.Základní informace o společnosti 2.Vize 3.Partneři 4.Investor • Základní informace o společnosti •Druh podnikání a odvětví •Právní subjektivita •Vlastnictví firmy/management •Založení podniku •Lokace •Majetek, zařízení a zázemí •Relevantní historie (významné milníky, úspěchy) Vize • Poslání • Fáze, v níž se společnost nachází • Plán realizace start-upové fáze • Budoucí rozvoj společnosti • • • 3. Popis společnosti Popis společnosti se dá rozdělit do následujících 4 částí: 1.Základní informace o společnosti 2.Vize 3.Partneři 4.Investor • Partneři • Vyjmenování strategických partnerů • Potencionální partneři • Přínos spolupráce • • Investor(ři) •nároky, forma spolupráce (skrytý společník, jednatel, spolumajitel…) •finanční/strategická pomoc výše investice versus podíl • • • • 3. Popis společnosti Jak bude fungovat obchodní model? Monetizace myšlenky? • • • • Postupná tvorba business modelu pomocí Business Model Canvas – kniha: Osterwalder, Pigneur, 2010. Tvorba business modelů. Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí: 1.Zákaznické segmenty – Zákazníci jsou zdrojem příjmů podnikání. Určete, kteří zákazníci si nyní nejčastěji kupují vaše produkty. Rozdělte je do skupin, které podrobněji popište. 2.Poskytovaná hodnota – Popište, jaké problémy zákazníka řešíte a co užitím vašeho produktu nebo služby získá. Hodnota produktu uspokojuje potřebu zákazníka. 3.Distribuční kanály – Určete, jakým způsobem kontaktujete svého zákazníka a jakým způsobem doručujete své výrobky nebo služby. • • 4. Business Model CANVAS Jak bude fungovat obchodní model??? Monetizace myšlenky? Devět částí modelu • • Základem je plátno Business Model Canvas skládající se z devíti částí: 4.Vztahy se zákazníky – Popište, jakým způsobem komunikujete se svými zákazníky, abyste s nimi budovali dlouhodobé vztahy. 5.Zdroje příjmů – Popište, jak a za co konkrétně vaši zákazníci platí. Mezi typické zdroje příjmů patří například platba za využití služby, pronájem, předplatné. 6.Klíčové zdroje – Určete, co všechno potřebujete, abyste mohli provádět klíčové činnosti. Patří sem fyzické zdroje, duševní zdroje, lidské zdroje a finanční zdroje. 7.Klíčové činnosti – Vyjmenujte základní činnosti, pomocí kterých vyrábíte výrobky nebo poskytujete služby. Mezi klíčové činnosti zpravidla patří výroba, realizace služby, komunikace nebo koordinace. 8.Klíčová partnerství – Pro své podnikání potřebujete další subjekty. Mohou to být například dodavatelé nebo jiní partneři. 9.Struktura nákladů – Sepište všechny nejdůležitější náklady, které jsou spojené s vaší podnikatelskou činností. • • 4. Business Model CANVAS •Úspěšnost podnikání kriticky závisí na nabízené službě nebo produktu. • •Úspěšnost produktu/služby zase závisí na míře saturace potřeb trhu. •Základní otázkou je, jaký problém je řešen a co to přinese zákazníkům, jak se splní jejich potřeba. • •Nemusí se vždy jednat o revoluční objev, ale stačí být efektivnější, inovativní ve smyslu kvalitnějšího provedení. • •Problém, který podnikání řeší je většinou problémem lidským, na jeho řešení se musí nazírat empaticky a zákaznickou optikou. • •Dobré řešení poskytuje zákazníkům užitek, zvyšuje jejich kvalitu života a po této zkušenosti se mohou stát loajální ke společnosti. • •Obecně platí, že obyčejný nápad neobyčejně provedený je úspěšnější než neobyčejný nápad obyčejně provedený. • • • 5. Produkt/služba •Tato část není jen o strohém popisu produktu/služby, ale právě i o popsání problému a jeho řešení: • Proč? Jak? Kdy? Kde? • • •I když půjde o popis technologického produktu, neměl by se používat žargon či příliš odborná terminologie. • •Tato skutečnost by mohla negativně působit zejména na potencionální investory, kteří nemají dostatečně hlubokou znalost konkrétního odvětví. Psát tedy jednoduše, a srozumitelně. • •Pro popsání produktů nebo jejich portfolia je možné pomoci si tabulkou (např. matice BCG, benchmarking a podobně), podrobnější materiál jako kresby nebo technické specifikace jsou vhodné do přílohy podnikatelského plánu. • • 5. Produkt/služba •Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: –Popis služby/produktu –Konkurenční srovnání –Technologie Popis služby/produktu •Vyjmenovat a popsat produkty/služby (hlavní znaky) • •Vylepšení dosavadních služeb nebo zcela nový objev • •Potřeba a problémy na trhu • •Saturování potřeb a výhody pro zákazníka • •Zpětná vazba od zákazníků • •Zákazníkův důvod pro koupi • •Budoucí produkty (strategie do budoucna, stádium vývoje a vztah mezi vývojem a potřebou trhů) • • 5. Produkt/služba •Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: –Popis služby/produktu –Konkurenční srovnání –Technologie Konkurenční srovnání •Obecné srovnání produktů s konkurencí • •Silné a slabé stránky produktů • •Specifické rysy (odlišení se od konkurence) • •Unikátnost a konkurenční výhoda (cena, kvalita, služby) • • 5. Produkt/služba •Jednotlivé body, které by neměly být vynechány: –Popis služby/produktu –Konkurenční srovnání –Technologie Technologie (pouze u projektů v kontaktu s technologií): •Technologické produkty • •Technologie zasahující produkt (výrobní procesy) • •Technologie jako zdroj konkurenční výhody • •Zabezpečení (patenty, licence, užitné vzory) • • 5. Produkt/služba •Investorský axiom je: lidé, lidé, lidé. • •Nejúspěšnější firmy jsou vybudované na nejlepších lidech a tým je klíčovým faktorem rozhodujícím o přežití firmy. • • •Organizační struktura • •Personální zajištění realizace podnikatelské činnosti • •Vymezit kompetence pracovních míst a jejich obsazení • •Mzdové náklady a možnost optimalizace personálních zdrojů • 6. Tým Za realizací podnikatelské myšlenky stojí vždy jedinec, tým, investor… • •Investoři v první řadě investují právě do lidí. Zajímavější je investice do kompaktního skvělého týmu s průměrným nápadem, než do skvělé myšlenky s průměrným týmem. • •Cílem tohoto oddílu je podat informace o všech lidech v podniku, včetně jejich kompetencí, zodpovědností a pravomocí. • •Nejdetailnějšího popisu se dočkává manažerský tým, respektive osoby vedoucí projekt. • •Investoři chtějí vědět, proč tým uspěje v realizaci svého záměru. Přesvědčit je lze jen prokázáním kvalit týmu, jeho zkušeností nebo znalostí. Schopný tým představuje konkurenční výhodu, udržitelnou výhodu. • 6. Tým Odvětví/ sektor •Výstupy analýzy odhalují naše znalosti o prostředí, povahy podnikatelské činnosti a zařazení v rámci odvětví. • •Charakter sektoru/odvětví (dynamika, trendy) • •Analýza makrookolí (PEST analýza) • • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů Trh • •Trh dostává do interakce několik účastníků, v centru zájmu společností jsou hlavně zákazníci, další důležití hráči jsou konkurenti, dodavatelé, odběratelé a další. • •Trh je místem, kde se setkává nakupující s prodávajícím a společně vstupují do vzájemné interakce. • •Pro efektivní prodej produktů/služeb musí podnikatel poznat svůj trh. • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů Zákazníci • •Zkoumat zájem je možné několika způsoby, doporučuje se např. seznámení zákazníků s prototypem nebo nabídka doposud nerealizované služby a následná reakce zákazníků (kolik jsou schopní za produkt/službu zaplatit a za jakých okolností). • •Strategie pro výzkum - bottom up. • •Podstatou věci je nechat testovat zákazníky a naslouchat jejich touhám. Zákazník nakoupí u toho, kdo nejlépe zajistí jeho spokojenost. Ověření produktu zákazníkem je zlomovým bodem. • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů •Dobrý průzkum trhu zjistí, kde se nacházejí tržní příležitosti a jaký mají potenciál. • • • Analýza zákazníků •Popis potencionálního zákazníka/cílové skupiny (věk, oblast, pohlaví, vzdělání, odvětví, zájem) • •Potřeby/problémy potencionálního zákazníka • •Vzorce chování potencionálního zákazníka • •Reálné touhy zákazníků (produkt, který chce zákazník, ne který je ideální podle výrobce) • •Zákaznický důvod upřednostnění společnosti před konkurencí • •Uživatel produktu (zákazník nakoupí, uživatel užívá) • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů • •Průzkum trhu je možné udělat mnoha způsoby a provádí se na samotném počátku podnikání, aby objevil reálný zájem zákazníků o produkt/službu. • • Analýza konkurence •Srovnání s konkurencí (standard v sektoru) •Přímá/nepřímá konkurence •Potencionální konkurence •Hrozby od konkurence •Nejsilnější hráči v odvětví (pozice společnosti proti nim) •Positioning společnosti •Faktory úspěchu •Konkurenční výhoda (udržitelnost, unikátnost, doba opsání výhody konkurencí) • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů •Tvrdý konkurenční boj je neustálý. • •Nutno nalézt svou konkurenční výhodu! • • Analýza dodavatelů •Infrastruktura •Chování dodavatelů •Dodavatelská síť •Diverzifikace dodavatelské sítě •Strategičtí dodavatelé •Metody výběru dodavatelů •Smlouvy, penále, reference a budování vztahu • 7. Analýza odvětví/sektoru, trhu, zákazníka, konkurence, dodavatelů •Identifikovat •Oslovit (nabídnout) •Dohodnout se na podmínkách dodávek •Kontrola a realizace (materiál, služby apod. •Budování dlouhodobého vztahu • • Podporuje stanovené cíle (podíly na trhu, výši tržeb, vstupy na zahraniční trhy apod. Pomáhá se koncentrovat na zákaznické segmenty Formuluje strategie • • •Marketingové cíle •Marketingové strategie (zpravidla •Marketingové nástroje (mix) •Marketingový rozpočet, náklady (personální + všechny podpůrné aktivity) • Způsob vyhodnocování implementovaných marketingových aktivit •Jaká bude reflexe? • 8. Marketingový plán •Marketingová strategie nevychází jen z kreativního přístupu, ale zejména z informací opřených o marketingový výzkum. • •Čím užší zákaznický segment, tím lepší možnost komunikace. Strategie odpovídá segmentu. Proces STP. • •Základní otázkou je, co chce podnik marketingovou strategií dosáhnout, po zodpovězení otázky se může tvořit marketingový mix. • • 8. Marketingový plán Po určení vlastností produktů/služeb a důkladné analýze trhu může následovat vymýšlení strategií a jejich zavádění. Tvorba strategie vychází z vize společnosti a opírá se o provedené výzkumy a zjištěné informace. Proces výroby (přeměna vstupů na výstupy – JAK?) Patentová ochrana (průmyslový vzor, autorská práva…) Materiál, zdroje, stroje, zásobování, testování, logistika •potřeby – budovy, stroje, materiál, energie, technologie, zaměstnanci (pracovní místa, výše mezd), ostatní výdaje, provozní výdaje… • •produkční kapacita • •logistika • •dodavatelé 9. Výrobní plán • •Všechny informace z podnikatelského plánu jsou zde transformovány do finančních výstupů, ukazatelů a hodnot. • • •Zároveň se ale těší velkému zájmu investorů či bank. • • •Neprůstřelná a propracovaná finanční analýza a zejména fungující cash flow. • •Finanční plán představuje zdroje financování podniku, jejich alokaci a následnou ziskovost. • •Finanční ukazatele se dají vyčíslit vždy. I když podnik prozatím nemá žádné finanční údaje, může po analýze trhu vytvořit předpoklady, ze kterých se vychází během výpočtu finančních ukazatelů. Tyto předpoklady musí být dobře popsané a obhajitelné. • •K přehlednosti finančního řízení přispívají jednoduché tabulky a grafy. Finanční předpověď podniku se uvádí až v horizontu pěti let, s tím, že první rok je popsán nejdetailněji. • 10. Finanční plán • • •Finanční výkazy dle plánované právní formy podnikání. Detailnost položek: první rok- měsíční hodnoty, 2.-3. rok - roční hodnoty) a výhled cca 5 let. • •Vhodné zpracovat ve variantě – pesimistická, reálná a mírně optimistická. • •Na straně jedné posuzujeme tržby (příjmy), očekáváné výnosy, zisk • •Na straně druhé posuzujeme náklady (výdaje) – před zahájením podnikání, vložený kapitál, investice, startupové náklady, provozní náklady, mzdové náklady, výrobní náklady, marketingové náklady… • • 10. Finanční plán • Oblasti zájmu •Náklady před rozjezdem podnikání •Vložený kapitál (vlastní, cizí) •Příjmy z podnikání – marže •Předpoklady pro finanční výkazy a ukazatele •Odhadovaný výkaz zisku a ztrát •Odhadovaný výkaz cash-flow •Odhadovaná rozvaha •Finanční ukazatele – analýza bodu zvratu, ukazatele rentability, likvidity, aktivity, zadluženosti a další…dle potřeby. •Metody návratnosti investic (časová hodnota peněz apod.) • • 10. Finanční plán • •Pod pojmem přílohy jsou myšleny všechny dokumenty nezařazené do předchozích sekcí a vztahující se k podnikatelské činnosti. • •Dokumenty, které podporují, rozšiřují či ověřují údaje obsažené v podnikatelském plánu. • • Řadíme mezi ně materiály např. •studie, finanční výkazy, výrobní postupy, technologické údaje o výrobcích, CV týmu, výbava podniku, smlouvy, reklamní nástroje, ceníky, prototyp výrobku, studie, výzkumy a jiné. • (11.) Přílohy Závěr •Podnikatelský plán musí odpovídat realitě. • •Finanční podklady založeny na věrohodných analýzách a predikcích. • •Důraz na monetizaci podnikatelského nápadu. • •Ujasnění si jakou hodnotu nabízíte a komu -dokonale znát svůj produkt/službu a svého zákazníka. •Psát stručně a výstižně. •Komplexnost plánu (alternativy, predikce, znalost prostředí, trhu, atd.) – může snižovat případná rizika spojená s jeho realizací. …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz