B2B Marketing Ing. Nicolas Sendrei Identifikace a příprava symbolů značky pro B2B firmu Silná značka v B2B je základ! Pokud vaši B2B zákazníci neznají vaši značku ještě před příchodem na trh, nebudete mít větší než 5% šanci, že si vás vyberou. Nejdůležitějším vyhledávačem je naše vlastní paměť….a budování značky je budování paměti! Jaké jsou symboly firem? Symbol firmy není pouze logo Logo - jednoduché, pruhovaný design symbolizuje rychlost a propojení Slogan – „THINK“ Barvy – modrá, symbolizuje důvěru, profesionalitu, ideální pro korporátní zákazníky Písmo – font „IMB Plex“ – vlastní písmo vyvinuté společností IBM, které je moderní jednoduché a snadno čitelné, používá se ve všech materiálech Před vstupem na trh je důležité, aby firma definovala své vlastnosti a hodnoty (inovace/udržitelnost apod.) K tomu slouží mise a vize firmy: Mise (poslání) – jaká by měla být firma, abychom dosáhli požadovaného cíle. Ptáme se: Kdo jsme? Co děláme? Proč to děláme? V čem jsme dobří? Pro koho tu jsme? Kdo nebo co za námi stojí? Vize – udává směr, kterým se firma ubírá, vzdálenější budoucnost 2-5 let Příklad: Firma zaměřená na technologie bude klást důraz na inovace a přesnost = čisté linie, čitelné písmo, futuristický design, využití modré barvy Po porozumění značky a jejich hodnot přecházíme na analýzu trhu. 1) Segmenty Rozdělení trhu na menší skupiny firem se společnými charakteristikami. Cílem je vytvořit takové nabídky a symboly, aby odpovídali jejich specifickým požadavkům. Obsah obrázku Tanec, kreslené Popis byl vytvořen automaticky CATTERPILLAR (CAT) globální lídr ve výrobě stavební a těžební techniky Segment 1 – Stavebnictví (Construction) = buldozery, bagry, nakladače 2 – Těžební průmysl (Resource) = stroje pro těžbu nerostných surovin 3 – Energetika a doprava (Energy & Transportation) = motory, generátory, turbíny 4 – Finanční služby = leasing a pronájem strojů Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Obdélník, design Popis byl vytvořen automaticky Segmentace umožňuje firmě efektivně oslovovat různé skupiny zákazníků, nabízet jim relevantní řešení a lépe konkurovat na trhu. Bez segmentace by firma riskovala, že nepochopí své zákazníky, což by vedlo ke ztrátě příležitostí a zdrojů. Např. kdyby se firma soustředila pouze na segment stavebnictví, přišla by o 60 % příjmu. Hlavní symboly zůstávají stejné: Logo / barvy – černá evokuje sílu, spolehlivost. Žlutý trojúhelník symbolizuje robustnost, průmyslový výkon Slovo vychází v původního pohybu pásových strojů připomínajících housenku. Zkratka CAT – zapamatovatelná, jednoduchá Slogan Let‘s do the work vystihuje co firma dělá a chce – tvrdá práce, efektivita, výkon Mění se komunikace a vizuální doprovod zdůrazňující více aspektů značky. Každý segment vidí stroje a značku CAT v jiném kontextu. 2) Kultura a očekávaní odvětví Jaké vizuální a symbolické prvky jsou běžné v daném odvětví Příklad Firma Plastic Bank – boj proti znečištění plasty a podpora recyklace. Typická barva zelené (příroda) a modré (oceány) pro enviromentální firmy. Logo – stylizovaný kruh a vlny připomínající oceán. Slogan – „Stop Ocean Plastic“ – jednoduchá komunikace hlavního cílu firmy Aktivita za body = 10min. příprava 1.Vyberte si jeden z B2B trhů (výrobce 3D tiskáren pro průmyslové využití, firma vyrábějící bezpečnostní systémy pro datová centra, výrobce CRM software systému pro firmy) 2. 2.Vymyslete pro svou fiktivní firmu: Jméno firmy Logo (Nákres / Canva / ChatGPT / slovní popis jak by mělo vypadat) Symboliku a barvy – (co barvy a symboly mají říkat o vaší firmě) Slogan – (jednoduché motto, které vystihuje vaší firmu) Písmo – (jaký druh písma budete využívat) Emoce a hodnoty – (co má vaše značka evokovat u zákazníků) 3. Prodejte svou fiktivní firmu během 1-2 min. pitche potenciálním zákazníkům (studenti / učitel) 4. Každý student ohodnotí ostatní fiktivní firmy od 1 do 10 podle toho, jak je zaujala – skupinka s nejvyšším hodnocením firmy dostane 3b, ostatní 1b DOTAZY??? Děkuji za pozornost