QI: PŘEHLED O VÝROBNÍ REALITĚ ZV-Nástroje s. r. o. Společnost ZV-Nástroje úspěšně navazuje na tradici interní nástrojárny Zbrojovky Vsetín, která byla založená před více než 80 lety – pro produkci zbraní tehdy vyráběla tvářecí i řezné nástroje, měřidla, formy, přípravky, přesné strojní součásti i celé montážní skupiny. ZV-Nástroje se dnes zabývají zakázkovou malosériovou a kusovou výrobou ve stejném rozsahu pro externí zákazníky. Jde o společnosti z Německa, Slovenska, USA, Rakouska, Velké Británie nebo Polska. Od roku 2018 ZV-Nástroje spadají do skupiny Tajmac Group. Cíle projektu: ▪ Vyřešit technologické problémy: nahradit původní systém platformou, která umožní moderní a efektivní práci s daty. ▪ Zavést komplexní systém: pořídit software, který bude jediný a jednotný, to znamená, že pokryje společnost od docházky zaměstnanců až po expedici výrobků. ▪ Zaměřit se na nástrojárnu: precizně řídit výrobu včetně odvádění dat čárovými kódy. QI: uživatelsky vlídné i komplexní Do roku 2013 společnost fungovala spíše v udržovacím režimu. „S tehdejšími majiteli jsme se domluvili na modernizaci firmy,“ vzpomíná jednatel Ing. Viktor Nevrlý. Na základě doporučení byla oslovena společnost QI GROUP a. s., výrobce informačního systému QI, a po referenčních návštěvách zvítězil právě tento software. „Připadal nám uživatelsky velice vlídný,“ říká jednatel a dodává, že důležitou roli hrála i schopnost pokrýt všechny procesy společnosti s důrazem na výrobu. Za 3 měsíce v cíli implementace Jedním z pomocných faktorů při zavádění byla skutečnost, že společnost měla zkušenost s původním systémem. „Zároveň přiznávám prvotní obavy. Vzhledem k mé praxi ze dvou implementací v jiných firmách jsem se připravoval na hádky, nervozitu a dohadování s dodavatelem i zaměstnanci. Opak byl pravdou! To, jak proběhla tato implementace, je pro mě něco neuvěřitelného,“ zdůrazňuje Nevrlý. Již po třech měsících nový informační systém plně zajišťoval denní provozní režim. „Zavádění vždy zpomalí chod firmy, v tomto případě však byla časová ztráta pouhých 7 pracovních dní. Pokud se objevil problém, aktivně se jím všichni zabývali. Od implementačního partnera společnosti M.I.S.S. jsme zřídka slyšeli, že něco nejde,“ oceňuje Nevrlý. Jednoduchá práce se zakázkami QI podporuje všechny firemní agendy. Jedná se o prodloužené vidění, které protíná celou firmu: například ze zakázky se lze jednoduše a přímo dostat do výroby. „Mohu se podívat na využití strojů, jak je zakázka daleko, kde se nachází konkrétní díl nebo lze ověřovat skladové zásoby,“ popisuje jednatel, který nyní tyto možnosti oceňuje ještě více, protože si vzal na starost také obchodní oddělení. „Pokud přijde poptávka, jednoduše se podívám, zda jsme ji již v minulosti realizovali, a zjistím plánované Klíčové přínosy QI: ▪ Bezproblémová implementace s minimální časovou ztrátou (7 pracovních dní) ▪ Dohledání informací k jedné zakázce zkráceno o 9 minut ▪ Zrychlení předvýrobní fáze o 30 % ▪ 30% snížení časové náročnosti v agendě plánování výroby ▪ Úspora až jednoho pracovního dne měsíčně při tvorbě přehledů ▪ Žádost o kompenzaci mezd pro všechny zaměstnance za 20 minut ▪ Pomoc s generační obměnou: o 4 pracovníky v administrativě méně Základní údaje: Začátek implementace: 10/2017 Spuštění QI: 01/2018 Počet zaměstnanců: 111 Počet uživatelů QI: 50 i skutečné náklady včetně ziskovosti. Okamžitě mohu se zákazníkem jednat o přecenění, případně zadat zakázku rovnou do výroby.“ A rozdíl oproti původnímu systému? „Na dohledání a zmapování již realizované zakázky jsem potřeboval asi 10 minut. S QI to zvládnu za 60 vteřin.“ Jako velký benefit společnost vnímá aktuálnost i přehlednost dat. Nahlížet je na ně možné z jednoho místa. Toto přináší pro ZV-Nástroje velký obrat k lepšímu. Starý systém totiž nepropojoval data mezi odděleními. V případě obchodu šlo hlavně o poptávky či objednávky, které sice byly zaevidovány v softwaru, při postoupení výrobě ale musely být vytištěny a odneseny do jiných dveří. Lidé tak trávili nezanedbatelný čas „papírovou turistikou“ (budova je dlouhá 130 metrů, kanceláře jsou pouze po jedné straně). Nyní díky workflow, které mimo jiné umožňuje přiložení výkresu k zakázce a zadání úkolu příslušnému pracovníkovi, toto přenášení odpadlo. „V předvýrobní fázi jsme při zpracování podkladů a technologických postupů v porovnání s původním systémem o 30 % rychlejší,“ porovnává Nevrlý. Jeden místo 10 úkonů Evidence zakázek v QI zlepšila plánování výroby. „K dispozici máme termíny a informace, zda reálně stíháme a zda je dostupný materiál. Pokud bychom náhodou něco přehlédli, máme nastaveny hlídací mechanizmy, které nás varují před problémy a definují, proč vznikly,“ shrnuje Nevrlý. Rozdíl je oproti dřívějšku patrný: „Náhled byl možný pouze na konkrétní a již předem vytipovanou položku, navíc náročnou cestou: data z obchodního a výrobního modulu bych musel zobrazovat zvlášť a celkem podniknout cca 10 kroků, teď je to jeden nebo dva. Toto celé činí 30% časovou úsporu při plánování výroby oproti dřívějšku,“ vypočítává jednatel. ZV-Nástrojům se osvědčilo nasazení odvádění práce pomocí čárových kódů – benefity z toho vyplývající se nakonec přenesly i do obchodní strategie, a to ve formě informací o reálných nákladech na konkrétní objednávku. „Nyní u zaměstnanců dokážeme krásně porovnat čas strávený na směně, plánované minuty na danou zakázku a skutečnost. Reálné vyhodnocení nám přináší lepší přehled o skutečných nákladech i efektivnější plánování kapacit. V neposlední řadě můžeme optimalizovat a hledat další cesty, jak snížit náklady. A pokud je něco na limitní úrovni, začneme se zákazníkem jednat o navýšení cen,“ shrnuje Nevrlý. Výsledky za celou firmu na klik Prostřednictvím modulu Business Intelligence lze na data nahlížet z různých hledisek: „Získáváme celkový pohled na jakýkoliv segment: může jít o zakázky, plánované i skutečné náklady, ziskovost, skupiny výrobků, konkrétní výnosnost jednotlivého oboru, případně i odběr vytipovaného zákazníka. Vše lze členit na různá období. Díky tomu mám po ruce data pro další jednání a strategie,“ říká Nevrlý. Modul také umožňuje vytvářet souhrny či analýzy, například jde o rozbory ziskovosti, ztrátovosti a zmetkovitosti. Toto bylo s původním systémem náročné: „Informace jsme museli ručně dohledat a následně exportovat do Excelu. Zhotovení podkladů pro období jednoho měsíce trvalo přibližně 4 hodiny, někdy i celý den. Nyní je získáváme na klik, navíc jsou graficky zpracované, a tím pádem přehlednější: vždy víme, co se děje a jak se nám daří dosahovat cílů,“ dodává jednatel. Podchycení administrativy při nenadálé situaci Výrobce QI vyvinul jako rychlou reakci na nenadálou situaci způsobenou první vlnou koronavirové pandemie funkcionalitu Antivirus – podklady pro kompenzace. Ta měla usnadnit získání příspěvku na plnou či částečnou náhradu mezd ze státního programu Antivirus – podpora zaměstnanosti. K tomu ale bylo potřeba dodat speciální podklady, které automaticky zajišťovala právě avizovaná funkcionalita přímo z dat v modulu Mzdy. Stačilo vybrat období, za které se vyúčtování podávalo, typ kompenzace a označit osoby. „Novou funkčnost jsme si ihned pořídili. Jednoznačně nám pomohla. Podklad byl zpracovaný automaticky bez toho, abychom udělali chybu například v rodných číslech. Žádost pro všech 111 zaměstnanců jsme měli hotovou do 20 minut,“ uvádí Nevrlý. Výhodou je i pokrytí konsignačních skladů, které u ZV-Nástrojů zřizují někteří dodavatelé. „Konsignační sklad se fakturuje zpětně. Kontrolujeme spotřebu nářadí u zaměstnanců i jednotlivých pracovišť a získáváme celkový přehled o spotřebě. Přesně tak víme, co máme platit,“ uzavírá jednatel. Od zavedení systému se očekávalo mimo jiné snížení počtu zaměstnanců kvůli přirozené generační obměně. Cílem bylo ušetřit minimálně 4 pracovníky v administrativě, což se bezezbytku podařilo i s ostatními cíli implementace. w iq c. zw w . SKLADY PROJEKTY PRODEJ A NÁKUP CRM A MARKETING NÁŘADÍ TPV A KALKULACE KVALITA SERVIS A ÚDRŽBA FINANCEDOPRAVA MAJETEKMZDY Rozsah řešení: PERSONALISTIKA A DOCHÁZKA ORGANIZACE A ŘÍZENÍ PROCESY A WORKFLOW ÚČETNICTVÍ BI SYSTÉMOVÉ FUNKCE E-KOMUNIKACE „Často jsem během mé celoživotní profesní praxe ve strojírenství slýchával, že neexistuje speciální plánovací a řídicí systém pro nástrojárnu. Ani náš původní software nedokázal zohlednit aktuální změny, natož je zaplánovat. Naopak s QI se z velké části můžeme spolehnout, že nedojde ke zmatkům, a tudíž vyrábíme podle aktuálních informací.“ Ing. Viktor Nevrlý, jednatel společnosti ZV-Nástroje Informační systém QI v ZV-Nástroje s. r. o. naimplementoval M.I.S.S., spol. s r. o. ZBROJOVKA VSETÍN QI BUILDER POKLADNÍ PRODEJ PLÁNOVÁNÍ VÝROBY A APS ŘÍZENÍ VÝROBY Další přínosy QI: ▪ Návaznost, propojení a aktuálnost dat za celou společnost ▪ Snadná práce se zakázkami včetně dohledání podkladů ▪ Usnadnění administrativy ▪ Bezproblémové zpracování podkladů pro technologické postupy ▪ Snížení papírové turistiky ▪ Eliminace rizika nedodržení termínů a zákaznické nespokojenosti ▪ Přehled o skutečných nákladech na výrobu ▪ Efektivnější plánování zaměstnaneckých kapacit ▪ Prostor pro optimalizaci nákladů i obchodních vztahů ▪ Přesné podklady pro efektivní jednání s odběrateli ▪ Snadno dostupné přehledy i analýzy z nejrůznějších pohledů ▪ Flexibilní reakce výrobce QI na koronakrizi: přizpůsobení softwaru nenadálé situaci ▪ Přehled nad konsignačními sklady