Strategické představy a cíle Strategie Model strategie podniku Strategický management 2. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu •Prognózování – odborné posouzení budoucího vývoje, kdy na základě zkoumání minulých a stávajících procesů a jevů jsou určovány možné budoucí procesy a jevy, přičemž charakteristickým rysem těchto procesů a jevů je jejich nejistota, resp. neurčitost. •Výsledkem prognózování je prognóza. •Bývá realizováno v úvodní, plánovací fázi strategického procesu. •Každá prognóza má určité časové i prostorové rozměry musíme si být vědomi, že přesnost předpovědi budoucnosti klesá s delším časovým obdobím a zvětšujícím se prostorem, pro něž je prognóza určena. •Prognózování se stává významnou komparativní výhodou v konkurenčním soupeření na trhu Prostor pro doplňující informace, poznámky Prognózování a tvorba strategie •Prognóza (Dvořáček, 1996) - kvalifikované a zdůvodněné vyjádření vztahující se k neznámé budoucí události, jejímž obsahem je pravděpodobnostní výpověď o budoucnosti s relativně vysokým stupněm spolehlivosti. •Prognóza (Grasseová, 2013) - systém alternativních možných budoucích a variantních cest k nim vedoucích. •Opírá se o vědecké poznatky a konkrétní metody. • •Je systematicky odvozená, spolehlivě ohodnotitelná a nastává za určitých podmínek a v určitém čase. Prostor pro doplňující informace, poznámky Vymezení pojmu prognóza •Kvalitní, nezkreslené a komplexní informace. • •Dobré a objektivní zpracování informačních vstupů. • •Postoje a schopnosti zpracovatelů. • •Pochopení a vhodná aplikace světových megatrendů do vnitřní oblasti vlastního podnikání daného podniku. Prostor pro doplňující informace, poznámky Faktory ovlivňující kvalitu prognózy •Převratné technické a technologické vynálezy • •Směry základního výzkumu a směry aplikačního výzkumu • •Parametry výrobků, funkční charakteristiky technologií a zařízení • •Vývojové tendence a trendy • •Společenské důsledky možných trendů a technického rozvoje • •Alternativní řešení celospolečenských cílů • •Alternativní řešení a předvídaní cílů na nižších úrovních organizace • •Předvídání chování trhu, pohyby cen, poptávky Prostor pro doplňující informace, poznámky Použitelnost prognostických metod •Prognostické metody (Makridakis et al., 1998) jsou soustavy teoretických a praktických pravidel převzatých z různých vědních oborů, které vedou k sestavení prognózy s určitou vypovídací schopností. • •Úspěch - správné ocenění jejich použitelnosti pro daný účel. • •Využití více a principálně odlišných metod. • •Volba metody závisí na –předmětu prognózy, –věcné náplni daného jevu, –časovém horizontu, –čase a nákladech nutných pro zpracování prognózy, –požadavku přesnosti a spolehlivosti předpovědi. Prostor pro doplňující informace, poznámky Prognostické metody Z hlediska přístupu k prognózování •Kvantitativní metody – jsou založeny na předpokladu, že budoucí vývoj je předvídatelným a přímým pokračováním (extrapolací) existujících trendů. Aplikuje se v tomto případě statistická analýza dat z minulosti v různých časových pohledech. Prognostik s využitím historických dat identifikuje cestu předpovědi, k ní přidá vhodný matematický model a pomocí rovnic modelu předpovídá body v budoucnosti. Takový přístup předpokládá, že identifikovaná cesta pro předpověď pokračuje i do budoucnosti. •Kvalitativní metody – využívají lidského činitele, vycházejí z variantnosti, mnohoznačnosti a pravděpodobnostního charakteru vývoje budoucích událostí. Někdy též nazývané subjektivní či úvahové, jsou v prvém případě uplatněny tehdy, pokud historická data, týkající se k předpovídané události, jsou nedostačující nebo nejsou k dispozici a ve druhém případě pokud předpovídané události nelze postihnout kvantifikovatelnými informacemi či se jedná o technologické změny. Prostor pro doplňující informace, poznámky Klasifikace prognostických metod I Dle míry subjektivity –Subjektivní metody –Objektivní metody –Systémové metody • Další členění metod •Metoda explorativní (průzkumná) •Metoda normativní (cílová) •Metoda integrálního prognózování Prostor pro doplňující informace, poznámky Klasifikace prognostických metod II •Statistické metody –Metoda extrapolace trendu a časové řady, metoda regresní a korelační analýzy, metody založené na Box-Jenkinsově metodologii, klasifikační a regresní stromy, metody shlukové analýzy, metody spektrální analýzy časových řad, metody faktorové analýzy, adaptivní metody •Metody operačního výzkumu –Metody matematického programování, simulační metody a hry, metody teorie rozhodování, modifikované síťové grafy •Metody modelových experimentů –Modely růstové, modely strukturování, modely globální Prostor pro doplňující informace, poznámky Kvantitativní prognostické metody •Heuristické metody –Metoda delfská –Metoda brainstormingu –Metoda brainwritingu –Panelová metoda –Osobní hodnocení –Výzkum trhu –Scénáře budoucnosti Prostor pro doplňující informace, poznámky Kvalitativní prognostické metody •Volná diskuse týmu k získání nových tvůrčích nápadů a myšlenek na zlepšení nebo nalezení správného řešení v krátkém čase. •Logické myšlení je nahrazeno intuitivním •Při řešení zamlženého problému, rámcově vymezená oblast •Účastníci – odborníci z oboru 50%, odborníci z příbuzných oborů 30%, osoby bez spojitosti s daným oborem 20% •Pravidla – zákaz kritiky, uvolnění fantazie, vzájemná inspirace, co největší množství, rovnost účastníků •Průběh brainstormingu: 1.Vedoucí zopakuje základní pravidla brainstormingu 2.Seznámení účastníků s problémem, který bude diskutován a řešen 3.Rozcvička – odreagování účastníků a naladění na tvůrčí myšlení 4.Diskuse k samotnému tématu 5.Zpracování a vyhodnocení námětů • Prostor pro doplňující informace, poznámky Brainstorming •Účelem je získání prognostických informací nebo názorů od vybrané skupiny expertů vztahujících se k identifikaci nebo předpovědi budoucích událostí, vývojových problémů nebo trendů •Formy: Conventional Delphi, Argument Delphi, Policy Delphi •Základní principy: anonymita, interakce, kontrolovaná zpětná vazba, statistické vyhodnocení odpovědí •Podstata: –Zasílání promyšleně volené série otázek (formalizovaný dotazník) –Nezávislí odborníci –Opakované zasílání – sblížení názorů –Konsenzu je dosaženo teprve nad správným řešením –Nahrazuje přímou diskusi nebo seminář Prostor pro doplňující informace, poznámky Metoda DELPHI •Využívána v případě existence nekontinuálních změn v okolí podniku. •Scénář je obraz uspořádaný ze všech dosažitelných a významných prognóz a informací. orientační, kontextově závislý popis možné budoucí situace, která vede z výchozího (současného) stavu skrze logické souvislosti řetězce událostí k předpokládanému stavu konečné situace •Cílem scénářů je určit kritické okamžiky vývoje, u který je třeba uskutečnit zásadní rozhodnutí. • •Základní skupiny scénářů: –Scénáře možných událostí –Simulační scénáře –Scénáře stavu okolí –Scénáře procesu okolí Prostor pro doplňující informace, poznámky Metoda scénářů •Vize pomáhají popsat cíl organizace. Vyjadřuje co by podnik chtěl dosáhnout a jakým způsobem. •Vize podniku představuje model budoucího vývoje a stavu podniku v konkrétně časově vymezeném období. •Vize se stává dlouhodobou, přitažlivou, smysluplnou a motivující představou usilující o dosažení pozitivní podnikové budoucnosti •Často také zahrnují hodnoty organizace. •Měly by být inspirací pro chování zaměstnanců. •Vize je určena a slouží především vlastním pracovníkům podniku. •Úkolem vize je zachytávat a reagovat na podněty o nastupujícím vývoji, které mohou být v současné době mlhavé, nepřesné a nevýrazné, ale v budoucnosti se mohou stát impulsem, který ovlivní vývoj podniku. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Vize •snadno představitelná a uskutečnitelná; •adresně přitažlivá pro rozhodující zájmové skupiny v podniku; •jasně zaměřená k dosažení cíle čímž je usnadněno zaměření základních rozhodujících procesů; •flexibilní, jež umožní reagovat pružně na měnící se podmínky okolí i vhodnou iniciativu jedinců; •srozumitelná a snadno sdělitelná a přístupně vysvětlitelná; •dostatečně široká, aby byla při implementaci strategie pružná, ale zase nikoliv tak široká, aby se vytratila koncentrace na hlavní cíle; •je spojnicí různých dílčích cílů i priorit a vytváří v podniku uznávaný dominantní cíl; •současně může vize připomínat chyby, kterých se podnik dopustil v minulosti a tak je i upozorněním na omyly a nedostatky.. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Požadavky na vizi 1.Vytvoření představy o své budoucnosti 2. 2.Popsat jakých cílů by chtěl podnik v nejbližších asi 5 letech dosáhnout 3. 3.Brainstorming s klíčovými zaměstnanci podniku (získat jejich představu) 4. 4.Identifikace hlavní, centrální myšlenky (jak a v čem budu lepší než konkurence) 5. 5.Způsob měření dosažených výsledků (seznam měřitelných faktorů) 6. 6.Popis hodnot podniku Prostor pro doplňující informace, poznámky Postup tvorby vize •Mise specifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce konkurovat. •Poslání podniku má být veřejným, jasným a pochopitelným vyhlášením vývojového směru podniku, kterým je informovaná veřejnost a motivací zaměstnanců, jimž má dodat potřebnou sociální jistotu, kterou podnik svou existencí zajišťuje •Je více konkrétnější než vize. •Mise odůvodňuje a vysvětluje existenci podniku. •Mise dává odpověď na otázku: „Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu nebo lidstvu?“ •Poslání (mise) podniku zdůvodňuje oprávněnost existence podniku a vyjadřuje přání vedení podniku, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. Prostor pro doplňující informace, poznámky Mise - poslání V důsledku toho vyplývá, že poslání podniku přímo definuje směry podnikatelských aktivit, stanovuje zásady podnikové kultury spolu s vhodnými vazbami na zaměstnance a vytváří vztah k zákazníkovi i konkurenci. Proto dobře vytvořené poslání podniku by mělo obsahovat: •Cíl podniku. •Zdůvodnění existence podniku (Be the best employer for our people in each community around the world and deliver operational excellence to our customers in each of our restaurants (McDonald´s)). •Étos podniku: kultura, základní hodnoty, ambice. •Čím se odlišujeme od konkurence (Be America´s Best Quick-Service Restaurant). •Konkurenční výhoda (To be the world´s largest mobile apps developer). •Identifikace trhu a zákazníků (To be the largest oncology practice in St. Louis). Prostor pro doplňující informace, poznámky Co by měla obsahovat mise •Informativní •Jednoduchá •Zapamatovatelná •Dosažitelná •Získávající zaměstnance •Tržně orientovaná •Realizovatelná •Mít motivační dopad •Být specifická, originální, přitažlivá •Nabízet nejen výrobek, ale i služby spojené s jeho servisem a případně i s ekologickou likvidací Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní pravidla pro tvorbu mise •Hodnoty podniku představují skutečnosti, které podnik vyznává, dodržuje, považuje je za významné a řídí se jimi. •Hodnoty podniku jsou zásady, které organizace přijala za vlastní. Tvoří mantinely její činnosti a pomáhají při rozhodování v nerozhodných situacích •Tím se vytváří dobré image podniku, které vždy přitahuje zákazníky i dodavatele a je oceňováno veřejností. Stanovené podnikové hodnoty, aby mohly úspěšně plnit svou úlohu, musí se stát sdílenými, společnými hodnotami, které mají řadu úkolů: –jsou návodem pro rozhodování a aktivity manažerů; –ovlivňují způsoby chování i komunikaci zaměstnanců; –mají vliv na charakter aktivit podniku na trhu a jeho vztahy ke konkurenci, zákazníkům i dodavatelům; –uplatňují se při formulování týmového ducha podniku; –pomáhají účinně formulovat podnikovou kulturu. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Hodnoty podniku •Podnikové hodnoty podniku Wicona Česká republika: –ODVAHA: Vytvářet si pro sebe výzvy a akceptovat vypočitatelná rizika, i když je výsledek v nedohlednu. Jednat na vlastní odpovědnost. Rozhodovat se. Nezůstat stát. Něčím chtít pohnout. –RESPEKT: Upřímné jednání a respekt k individuální hodnotě každého jednotlivce, k hodnotě země a jejích zdrojů. Ať děláme cokoliv, děláme to s integritou. Porušení integrity nebo základních pravidel respektu se netoleruje, tj. vždy je třeba jednat s respektem vůči partnerovi nebo organizaci. –SPOLUPRÁCE: Spolupracovat s ostatními a nikoho nevylučovat. Partnerské myšlení a týmově orientované jednání. Výměna informací a zkušeností k oboustrannému užitku. Snaha o oboustranně výhodné situace typu „win-win“, tj. interní spolupráce a externí kooperace. –ROZHODNOST: Stanovit si cíl a držet se ho, tj. jednat rozhodně - to zvyšuje sebejistotu a přináší úspěch rozhodovat se odpovědně (ve spojení se čtyřmi ostatními zásadami). –PROZÍRAVOST: Dívat se dále než za další roh a dlouhodobě rozeznávat šance. Kontinuálně sledovat cíle. Myslet dlouhodobě. Pracovat kontinuálně, tj. poučit se i z "prohraných bitev" a s odvahou a rozhodností setrvale pokračovat v práci zaměřené na cíl. Prostor pro doplňující informace, poznámky Příklad hodnot podniku •Cíle popisují, kam se má podnik dostat, tak aby byl zajištěn požadovaný budoucí stav, který má podniku zabezpečit zdravý růst a prosperitu. •Cíle představují úkoly, které musí podnik splnit ve vymezeném čase, aby dosáhla požadovaného stavu. •Cíle neobsahují pokyny ani instrukce, jak dosáhnout jejich naplnění, ale pouze požadovaný cílový stav. •Strategický cíl podniku představuje konkrétní žádoucí stav, jehož dosažení je předpokládáno v určitém časovém období. •Stanovení a znalost cílů poskytuje vedení podniku základ pro formování strategie podniku, pro její zaměření a konkrétnost. Prostřednictvím cílů se široce formulované poslání podniku i neurčitá rozvojová vize transformují do konkrétních budoucích výsledků a tím se stávají závazkem, o jehož splnění musí podnik usilovat ve vymezeném čase. •Jasně stanovené cíle se tak stávají konkrétními úkoly pro přesně určený časový horizont. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle podniku •Obecně se říká, že strategické cíle musí být SMART: –S – specifický, originální, stimulující –M – měřitelný –A – akceptovatelný –R – reálný –T – termínovaný •V poslední době však se uplatňuje tento souhrn cílů v podobě zkratky SMARTEE: –S – specifický, originální, stimulující –M – měřitelný –A – akceptovatelný –R – reálný –T – termínovaný –E – efektivní, ekonomický –E – ekologický Prostor pro doplňující informace, poznámky Pravidla pro stanovení cílů podniku I •Někteří autoři používají k charakteristice vlastnosti cílů akronym SMARTER, který navazuje na starší akronyma SMART kde písmeno „E“ vyjadřuje vlastnost „ethical (etický) a písmeno „R“ pak označuje resourced (zaměřený na zdroje). • •V podmínkách České republiky někteří autoři využívají akronym KARAT, kde jednotlivá písmena označují následující vlastnosti cílů: –K – konkrétní –A – ambiciózní –R – reálné –A – akceptovatelné –T – terminované • Prostor pro doplňující informace, poznámky Pravidla pro stanovení cílů podniku II •cíle týkající se postavení podniku na trhu (tržní podíl, objem prodeje, velikost obratu aj.); •cíle týkající se rentability (zisk, rentabilita z obratu, z vlastního a celkového kapitálu); •finanční cíle (likvidita, struktura kapitálu, úvěrová důvěra, schopnost samofinancování); •sociální cíle (ekonomické a sociální zabezpečení zaměstnanců, výkony a postoje zaměstnanců a managementu, rozvoj osobnosti, pracovní uspokojení); •cíle týkající se tržní prestiže a společenského postavení (image a prestiž, společenský a regionální vliv, politický vliv, vztah k veřejnosti aj.). • Prostor pro doplňující informace, poznámky Skupiny oblasti cílů •V podstatě lze cíle rozdělit do dvou základních skupin, kam patří: –Cíle obecné, které představují integrující prvek, z něhož vychází jak strategické tak i operativní řízení. Většinou mají charakter vůdčí ideje a orientují se na dosažení hodnot a realizovatelnost vize i poslání. –Cíle konkrétní, které představují rozvití obecných cílů a jsou zaměřeny na hlavní aktivitu podniku, specifikuji potřebnou alokaci zdrojů a usměrňují budoucí rozhodování. Jedná se tudíž převážně o cíle operačního charakteru. •Hierarchizace cílů znamená, že pro formulaci cílů je vhodné použít diferencovaný přístup rozlišující různé úrovně cílů. Cíle potom můžeme dělit na: –nadřazené – vrcholové cíle (mise podniku, formulace identity podniku, podniková politika), –prováděcí cíle (cíle funkčních oblastí), –dílčí cíle –elementární cíle (operace s nástroji marketingového mixu). • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Hierarchizace a skupiny cílů •Správně vytvořené strategické cíle musí respektovat především potřebu a zájmy podniku přičemž vychází jak z podnikové vize tak poslání podniku. • •Často v průběhu vývoje strategie dochází ke změnám cílů, jimiž mohou být různé příčiny, jako je: –změna aspirací vedení podniku; –výraznější změny vnějšího prostředí – konkurence, legislativa, módní trendy; –změny v technologii výroby; –prodlužování životního stádia výrobků – jejich nová inovace. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle respektující potřeby a zájmy podniku •S ohledem na skutečnost, že rozhodujícím činitelem na trhu je zákazník, většina cílů sleduje naplnění zájmů zákazníka, takže musí zajistit následující skutečnosti: –inovaci produktů podle přání a požadavků zákazníků; –spolehlivost produktů a jejich dodávek v požadované kvalitě, množství i čase; –odpovídající relace ceny k hodnotě; –požadované příznivé parametry výrobků a možnost jejich ekologické likvidace. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle respektující zájmy zákazníků •Jelikož spokojenost zákazníků závisí nejen na úrovni produktů, ale i na schopnostech pracovníkům podniku, je nutno zaměřit obsah cílů i vzhledem k zaměstnancům. Zde sledujeme následující toto cílové zaměření: –zvýšení jejich kvalifikace na potřebnou úroveň podle zaměření podniku; –vhodná motivace vedení podniku i řadových zaměstnanců; –zajištění perspektivní kariery pracovníků, kteří projeví požadované schopnosti; –uplatnění odpovídajícího sociálního programu v podobě zaměstnaneckých výhod; –zavedení odpovídajícího typu podnikové kultury. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle respektující zájmy zaměstnanců •Současně však musí podnikové cíle zahrnovat i zásady respektující společenské cíle kam patří: –ochrana životního prostředí i národních tradic a bohatství; –dodržování právních i etických norem; –dodržování podmínek spravedlivé soutěže a morálního chování na trhu; –dodržování podmínek sociálních, pracovních apod. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické cíle respektující zájmy společnosti •Strategické cíle podniku Geosan Group: –stát se jednou z nejvýznamnějších stavebních společností na tuzemském trhu a realizovat zakázky (stavební díla) celostátního významu –přispívat svou činností ke zvýšení úrovně realizovaných stavebních děl na tuzemském trhu, ale i v zahraničí –v rámci realizace občanské a bytové výstavby zvyšovat standard bydlení –být stabilním a solidním podnikatelským partnerem –zvýšit a upevnit jistotu a důvěru současných i budoucích zákazníků a subdodavatelů ve stabilitu, serióznost a solidnost společnosti –zvyšovat a upevňovat jakost všech prováděných činností –neustále rozvíjet a zvyšovat úroveň vzdělávání svých zaměstnanců –reagovat pružně na změny v oblasti stavebnictví, rychle se přizpůsobovat novým parametrům Evropské unie se zvýšeným důrazem na dopad prováděných činností na životní prostředí –stát se významnou konkurencí stavebním společnostem členských států Evropské unie • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Příklad strategických cílů •Strategie představuje kroky, které vedou k naplnění stanoveného strategického cíle, přičemž strategický cíl podniku představuje konkrétní žádoucí stav, jehož dosažení je předpokládáno v určitém časovém období. •Strategie je soubor cílených kroků, které firma podniká, aby získala a udržela si lepší výkonnost ve srovnání s konkurencí. (Rothaermel, 2017) •Strategie je soubor cíleně řízených aktivit, které podniku umožní získat a udržet prvotřídní výkon vzhledem ke konkurentům. Jedná se o koncepci dlouhodobé povahy, která má přinést organizaci dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu a tím upevnit její postavení na trhu. (McGrath, 2013) •Strategie definuje osobitý přístup společnosti ke konkurenci a konkurenční výhody, na kterých bude založena. (M.E. Porter) • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategie Rumelt (2011) poukazuje na to, co strategie není: •Strategie není bombastické prohlášení (jako třeba: Naše strategie je zvítězit), které je pouhou propagací vlastních přání a myšlenek. •Strategie není neschopnost čelit konkurenčním výzvám, kdy podnik nemá jasně definované konkurenční možnosti a manažeři nemají přesně stanovený postup. •Strategie nejsou operativní opatření, konkurenční srovnání nebo taktické nástroje (jako např. slevy, marketingová opatření apod.). • Prostor pro doplňující informace, poznámky Co strategie není „Dobrá strategie“ je tvořena třemi elementy (Rothaermel, 2017): •Diagnostika konkurenční výzvy •Hlavní politika k řešení konkurenční výzvy •Soubor ucelených opatření k realizaci hlavní politiky podniku • Koncepční rámec strategie podle M.E. Portera: •Jedinečnost (unikátnost) •Vytváření kompromisů •Soulad v celém hodnotovém řetězci • •M.E. Porter: být nejlepší x být jedinečný • • Prostor pro doplňující informace, poznámky „Dobrá strategie“ •Udržitelná konkurenční výhoda •Konkurenční nevýhoda •Konkurenční parita • •Strategické umístění: vyšší hodnota x náklady – ekonomický přínos (největší rozdíl) – kompromis • Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategie a konkurenční výhoda •top management podniku •pracovníci střední úrovně managementu •externisté •vlastnící podniku •zaměstnanci •odbory •věřitelé •zákazníci •dodavatelé •konkurenti •místní komunita •široká veřejnost •stát (vláda) • Prostor pro doplňující informace, poznámky Zájmové skupiny podílející se na tvorbě podnikové strategie •Strategické plánování –Strategická analýza –Stanovení strategického cíle –Formulace strategie –Tvorba strategického plánu •Implementace strategie •Strategická kontrola • Prostor pro doplňující informace, poznámky Model strategie podniku Autoři: T. J. Wheelen a D. J. Hunger Čtyři základní fáze •Zkoumání prostředí –Analýza externích a interních východisek •Formulace strategie –Tvorba vize, mise a cíle –Strategie –Politiky •Implementace a realizace strategie –Programy –Rozpočty –Procedury •Hodnocení a kontrola –Sledování výkonu –Vyhodnocování odchylek –Korekce • Prostor pro doplňující informace, poznámky Whelenův model strategického managementu Autoři: A. A. Thompson a A. J. Strickland III. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Thompsonův a Stricklandův model Vylepšení/změna podle potřeby Vymezení předmětu podnikání a mise Stanovení cílů Hodnocení a volba strategie Zavádění a realizace strategie Zhodnocení výsledků Analýza Iniciování opravných opatření Revidování podle potřeby Revidování podle potřeby Vylepšení/změna podle potřeby Autoři: G. Johnson a K. Scholes Tři základní fáze •Strategická analýza –Zjištění strategické polohy organizace –Okolí organizace –Očekávání a záměry organizace –Zdroje, kvalifikace a schopnosti organizace •Strategický výběr –Identifikace základů strategického výběru –Vytváření strategických možností –Zhodnocení a výběr strategických možností •Strategická implementace –Organizační struktura a design –Alokace a kontrola zdrojů –Řízení strategické změny • Prostor pro doplňující informace, poznámky Model podle Johnsona a Scholese Autor: L. A. Digman • Prostor pro doplňující informace, poznámky Digmanův integrovaný model Vize, hodnoty a očekávání Poslání Záměry a cíle Podniková kultura Formulace strategie Implementace strategie Strategická kontrola Analýza situace -Příležitost a hrozby externího prostředí -Konkurenční síly -Zdroje podniku a jeho kompetence Proč? Co? Jak? Pravidla Autor: R. Robinson • Prostor pro doplňující informace, poznámky Robinsonův model Analýza prostředí Současné poslání, cíle, zdroje Analýza zdrojů a kapacit organizace Realizace strategií Identifikace příležitostí a hrozeb Identifikace silných a slabých stránek Formulování strategií Hodnocení výsledků •Podniková kultura může podporovat nebo bránit implementaci strategie. Například, pokud je kultura orientována na inovace, bude pravděpodobně podporovat strategii zaměřenou na vývoj nových produktů. •Když organizace mění svou strategii, může být nezbytné také upravit podnikovou kulturu, aby byla v souladu s novými cíli. Například, pokud se firma rozhodne zaměřit na zákaznický servis, může být potřeba posílit hodnoty jako je empatie a spolupráce. •Silná a pozitivní podniková kultura může zvyšovat motivaci zaměstnanců, což má přímý dopad na výkon a úspěšnost strategie. Naopak, negativní kultura může vést k odporu vůči strategickým změnám. •Pro úspěch strategie je důležité, aby byla v souladu s dlouhodobou kulturou organizace. Když jsou strategie a kultura v harmonii, organizace má větší šanci na dlouhodobý úspěch. Prostor pro doplňující informace, poznámky Vztah mezi strategií podnikovou kulturou - synergie Změna podnikové kultury a strategie je komplexní proces, který vyžaduje důkladné plánování a efektivní komunikaci. 1.Analýza současného stavu: Zhodnoťte aktuální kulturu a strategii vaší organizace. Identifikujte silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. 2.Definice cílové kultury a strategie: Určení, jakou kulturu a strategii chcete mít. Zvažte hodnoty, které chcete podporovat, a cíle, které chcete dosáhnout. 3.Komunikace změny: Informujte zaměstnance o plánovaných změnách. Vysvětlete důvody a výhody, které tyto změny přinesou. 4.Vzdělávání a školení: Poskytněte školení a vzdělávací programy, které pomohou zaměstnancům pochopit nové hodnoty a cíle. 5.Zapojení zaměstnanců: Podporujte aktivní zapojení zaměstnanců do procesu změny. Získejte jejich názory a myšlenky, což může zvýšit jejich angažovanost. 6.Modelování chování: Vedoucí pracovníci by měli být příkladem a aktivně ukazovat chování, které je v souladu s novou kulturou a strategií. 7.Monitorování a vyhodnocování: Pravidelně sledujte pokrok a výsledky změn. Získávejte zpětnou vazbu a buďte připraveni provést úpravy, pokud to bude potřeba. 8.Udržitelnost: Zajistěte, aby změna byla udržitelná v dlouhodobém horizontu. To může zahrnovat pravidelné revize a úpravy strategií a procesů. Prostor pro doplňující informace, poznámky Proces změny podnikové kultury a změny strategie Změna podnikové kultury ve vztahu k nové strategii vyžaduje systematický přístup a angažovanost všech úrovní organizace: 1.Jasná komunikace: Ujistěte se, že nová strategie je jasně a srozumitelně komunikována všem zaměstnancům. Vysvětlete důvody změny a přínosy nové strategie. 2.Vedení příkladem: Vedení by mělo být vzorem pro chování, které chce vidět. Je důležité, aby manažeři praktikovali hodnoty a principy nové kultury. 3.Zahrnutí zaměstnanců: Zapojte zaměstnance do procesu změny. Získejte jejich názory a podněty, aby se cítili součástí transformace. 4.Vzdělávání a školení: Poskytněte školení, které pomůže zaměstnancům porozumět nové strategii a adaptovat se na změny. Zaměřte se na dovednosti a znalosti potřebné pro úspěšné implementace. 5.Odměny a uznání: Vytvořte systém odměn, který podporuje chování v souladu s novou kulturou. Oslavujte úspěchy a uznávejte příspěvky zaměstnanců. 6.Průběžná zpětná vazba: Zajistěte pravidelnou zpětnou vazbu o pokroku a dopadech změn. Umožněte zaměstnancům sdílet své zkušenosti a návrhy na zlepšení. 7.Trpělivost a vytrvalost: Změna kultury je dlouhodobý proces, který vyžaduje čas a vytrvalost. Buďte připraveni na překážky a neúspěchy, a neustále se snažte o zlepšení. Prostor pro doplňující informace, poznámky Kroky ve změně v podnikové kultuře •Strategické vedení popisuje úspěšné využívání moci a vlivu vedoucích pracovníků k usměrňování činností ostatních při dosahování cílů organizace. •Způsoby vedení/řízení strategického procesu: –Strategické plánování top-down –Plánování scénářů –Strategické plánování bottom-up Prostor pro doplňující informace, poznámky Strategické vedení