Marketing Úvodní přednáška Všichni prosím vyplňte vstupní test! Odpovědník v IS SU Co se vám vybaví když se řekne marketing? Dva problémy k řešení: 1. Marketing = reklama 2. Marketing = zlo Marketing není jen reklama! • Nemusíme mít v kuchyni krávu když chceme mléko, protože někdo jiný ve společnosti krávy chová, další zpracovává mléko a další ho distribuuje do prodejen. • Někdo tedy musí přemýšlet nad produktem, cenou, distribucí a komunikací. • Díky marketingu jsou ve společnosti produkty které nám přináší hodnotu. Proč byste se měli o marketing vůbec zajímat? Proč je marketing pro firmy důležitý? • Výzkumy prokázaly vztah mezi orientací firem na trh a jejich profitabilitou. • Co to je výzkum a k čemu slouží se dozvíme v další přednášce. Proč je marketing pro firmy důležitý? • Výzkumy prokázaly vztah mezi orientací firem na trh a jejich profitabilitou. • Co to je výzkum a k čemu slouží se dozvíme v další přednášce. Proč se nestačí zeptat AI? Marketing CO JE A CO NENÍ MARKETING? Marketing není reklama nebo propagace, to jsou pouze jeho dílčí funkce. Je to proces identifikace a pochopení potřeb zákazníka a tvorby řešení, která poskytují zákazníkům spokojenost. CO JE A CO NENÍ MARKETING? Marketing není reklama nebo propagace, to jsou pouze jeho dílčí funkce. Je to proces identifikace a pochopení potřeb zákazníka a tvorby řešení, která poskytují zákazníkům spokojenost. Co vlastně dělá firma orientovaná na zákazníka? 1. Pravidelně zjišťuje, jaké má zákazník potřeby a přání. 2. Má jasno v tom, jakou hodnotu zákazníkovi svým produktem přináší. 3. Dodržuje to, co slíbí. 4. Zajímá se o to, jak je zákazník s produktem a službami spokojený. 5. Umí komunikovat hodnotu. Můžeme marketingově řídit neziskovku? radnici? sportovní klub? divadlo? Marketing je proces doručování hodnoty zákazníkovi Co je hodnota? Benefity – náklady = hodnota pro zákazníka 18,90,- Kč 18,90,- Kč Vztah ceny a hodnoty • Produkt může být nejdražší na trhu a přesto nejlevnější. • Nejde totiž o cenovku ale hodnotu doručenou zákazníkovi. Typy hodnoty • Sentimentální hodnota • Hodnota pouze pro člověka, který s produktem váže určitou významnou zažitou zkušenost. • Hodnota očekávaná • Hodnota vnímaná Jak vzniká spokojenost? Jak se chová spokojený zákazník? Co znamená potřeba? „You can either find out what people want and work out the clever way of delivering it. Or you can work out what you can deliver and find the clever way of making people want it.“ Rory Sutherland Zákaznické chování Emoce vs Rozum Rozhodujete se při nákupu emocionálně nebo racionálně? Rozhodovací proces Rozhodovací proces Rozhodovací proces • K čemu slouží limbický systém? • Tvoří emoce, chování a paměť • Aktivuje fight or flight mód: • tygr -> strach -> útěk -> přežití -> geny • Usnadňuje rozhodování o koupi Barrett (2017) Source: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5390700/pdf/nsw154.pdf More in this TED talk: https://youtu.be/KliAI9umFyY?si=bPA9Yswkp5yQQatl Posun díky vědě • Dva systémy: • Systém 1: instinktivní, emocionální, podvědomý • Systém 2: pomalejší, rozumný, vědomý • Naše životy dominantně řídí systém 1 • Systém 2 je pomalý ale umí velmi dobře některé důležité věci jako je učení se a plánování Instintky vs Rozum • Pokud dáte prostor ovládat váš rychlý systém 1 důležité věci jako je vzdělání, nemáte šanci se cokoliv trvale naučit. • „Největší konkurenční výhodou mezi lidmi nastupující generace bude schopnost se soustředit.“ ODBOČKA: Soustředění SHRNUTÍ • Víme co je a není marketing • Víme co je hodnota • Víme co je potřeba • Víme jak se lidé rozhodují Skupina na Facebooku – přidejte se Děkuji za pozornost